Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: waarom wel/geen benzinemotor

waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:19 #157378

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
hallo,mede forumbezoekers,

ben voornemens om een zeilboot aan te schaffen,nu blijven 2 schepen over 1 met gereviseerde diesel faryman 8pk , en 1 met gereviseerde saildrive volvo penta 7,5pk.

hoor veel verhalen van moet je nooit nemen een ingebouwde benzine motor want dat is gevaarlijk.
Maar het "probleem" bestaat al zeg maar zo'n 40jaar.
Volgens mij gebeuren er niet zo veel ongelukken meer tegenwoordig mits goede afzuiging.

mijn vraag is het verantwoord om heden een boot met ingebouwde benzine motor te kopen.

groet Gos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:37 #157383

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5177
tja, benzine blijft nou eenmaal wat makkelijker ontbranden dan diesel, dus goede ontluchting met vonkvrije ventilator van het motorruim voor starten, en ook de ruimte van de tank benzinedampvrij houden, dan zit je vrij goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:39 #157384

Als de installatie (leidingen, tank etc.) goed aangelegd is en als je iedere keer vóór het
starten de (vonkvrije) afzuiger aanzet is er niets mis met een benzinemotor.
Het is echter zo dat juist vanwege alle indianenverhalen over het "extreme risico"
dat je loopt met een benzinemotor, de verkoopmogelijkheden van je boot
drastisch afnemen.
Met betrekking tot de veiligheid zie ik niet zoveel problemen. (Veel zeilers koken
ook op gas....)
Economisch is de aanschaf van een boot met benzinemotor niet aan te raden. (imho)

H

PS toch een paar voordelen:

Bij hetzelfde vermogen is een benzinemotor lichter en compacter,
Maakt minder lawaai.
Staat minder te schudden in de dempers. (bij overnaadse houten rompen is dit
een niet te onderschatten voordeel: in mijn oude volksboot had Kroes destijds
bewust gekozen voor een Volvo C5 benzmtr)
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 11:48 door harryvogel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:40 #157385

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
M.I. heeft een Inboard Benzinemotor vooral nadelen.
De brandstof is duurder, het verbruik ligt over het algemeen hoger en je moet heel voorzichtig zijn met de benzinedampen.
Als hij echter al gemonteerd zit in een boot die je ziet zitten, kan de overweging wel eens anders worden.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:45 #157386

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zoals Susho als schreef is een goede ventilator belangrijk overigen kom ik die zelden tegen op booten met benzine motor.

Verder is de levenduur van een dieselmotor langer en is de techniek simpeler waardoor storingen dus ook zelf makelijker te verhelpen zijn

Maar alles is relatief dus als je als je de boot moot vind en de motor is in een goede conditie zie ik geen reden om het niet te doen.

Maar moge je de keuze hebben zo ik voor een diesel gaan

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 11:47 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 11:55 #157391

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het economische nadeel is ook weer voordeel: een boot met een benzinemotor is gewoon moeilijk te verkopen. Dus je kunt er als koper ook weer je voordeel mee doen: héél scherp onderhandelen :evil: .
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 11:55 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 12:28 #157398

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
allemaal heel erg bedankt voor de snelle respons.
is het niet zo dat alle belangen zwaarder wegen bij een motorboot!
ik bedoel op een zeilboot zal je waarschijnlijk niet zo veel op de motor varen als bij een motorboot.
Blijft uiteraard wel het aanwezige gevaar van benzinedampen bij ontsteking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 12:33 #157399

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het maakt niet uit of het een motorboot is of zeilboot de gevaren blijven het zelfde en bij beide typen schepen moet de motor te allen tijde betrouwbaar zijn.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:02 #157407

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Bij een zeilboot moet je de motor onderweg wel eens heel plotseling starten, en dan heb je hem ook écht nodig. En ook dan moet je dus eerst de motorruimte ventileren...

De kans dat een motor bij de start het niet doet geeft is vaak groter dan dat hij er tijdens het op de motor varen af laat weten.

Bij een motorboot start je de motor alleen als je gaat varen, als hij het dan niet doet heb je nog de gelegenheid om te gaan sleutelen (al is dat in bijvoorbeeld de sluiskom wat minder handig).

Bij een zeilboot start je de motor ook tijdens het varen. En dan heb je bij een startprobleem een acuut probleem (nu gaat aanleggen ook wel zeilend, maar toch).

Tja, en als de motor er onderweg mee ophoudt, dan heb je bij zowel een motor- als een zeilboot een probleem, maar dan ben je vast blij dat je nog een mast en zeilen hebt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:12 #157409

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6636
fer schrijft:
Zoals Susho als schreef is een goede ventilator belangrijk overigen kom ik die zelden tegen op booten met benzine motor.
Ik ken de voorschriften, en die ventilator hoort er te zitten, vonkvrij te zijn, en een minuutje te draaien voor het starten. Maar ik heb me altijd afgevraagd wat het nut eigenlijk is: kan je de motorruimte voldoende ventileren in die minuut om een ontploffing te voorkomen? Hoe groot moet die ventilator dan eigenlijk zijn, om dat in redelijke tijd te kunnen?
Op veel boten is de motorruimte niet echt afgesloten: moet je dan het hele schip ventileren?
Het zal allemaal best goed gaan, meestal, met een benzinemotor, maar ook met gas. Maar als het een keer fout gaat (daar ben ik twee keer getuige van geweest), dan is er gelijk niets over van het schip, en met een beetje pech ook niet van jezelf. Diesel lijkt me daarom een heel stuk prettiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:22 #157411

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Gos hoe zit het met die revisies’s kan de verkopende partij daar nota’s van overleggen?
Zo niet zal ik maar niet te veel waarden hechten aan die revisies’s

B.v. saildrive revisie daar hoort ook de koppeling en lagers bij, als dit door een erkent bedrijf is uitgevoerd zullen zij dit hebben mee genomen maar handig Harry zal allen de O-ringen hebben vervangen en olie ,dit word dan als revisie verkocht.

Dus pas op met het word revisie

De Volvo is denk ik een MD 2 dit is wel een erg oud machientje

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:22 #157412

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Apae schrijft:
Maar als het een keer fout gaat (daar ben ik twee keer getuige van geweest), dan is er gelijk niets over van het schip, en met een beetje pech ook niet van jezelf.

Juist, en daar zou ik iedere keer als ik die benzinemotor start aan moeten denken. Doet (knalt) ie 't of doet ie 't niet?

En die gedachte zou mijn zeilplezier genoeg beïnvloeden om dus géén inboard benzinemotor te nemen. Daarbij wil ik mijn medeopvarenden (lees: vrouw en kinderen) nooit of te nimmer aan zo'n risico, hoe klein ook, blootstellen. Het feit dat ik jaren geleden in Elburg een motorkruisertje, met daarin 2 kleine kinderen, voor mijn ogen heb zien uitbranden zal mijn mening ongetwijfeld beïnvloeden. Net als bij Apae.
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 13:24 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:31 #157414

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Apae schrijft:
fer schrijft:
Zoals Susho als schreef is een goede ventilator belangrijk overigen kom ik die zelden tegen op booten met benzine motor.
Ik ken de voorschriften, en die ventilator hoort er te zitten, vonkvrij te zijn, en een minuutje te draaien voor het starten. Maar ik heb me altijd afgevraagd wat het nut eigenlijk is: kan je de motorruimte voldoende ventileren in die minuut om een ontploffing te voorkomen? Hoe groot moet die ventilator dan eigenlijk zijn, om dat in redelijke tijd te kunnen?
Op veel boten is de motorruimte niet echt afgesloten: moet je dan het hele schip ventileren?
Het zal allemaal best goed gaan, meestal, met een benzinemotor, maar ook met gas. Maar als het een keer fout gaat (daar ben ik twee keer getuige van geweest), dan is er gelijk niets over van het schip, en met een beetje pech ook niet van jezelf. Diesel lijkt me daarom een heel stuk prettiger.


Je hebt een punt, ventilatoren zijn vaak van een te kleine capaciteit en dan nog het weglekken van de dampen ook dat is een probleem wat moeilijk is op te vangen overigen is de regel dat je 5 minuten ventileer.

De grote van een fan is zo grote als een auto radiatorfan is als je een minuut wilt ventileren.
Maar er word meestal een fan van 12 cm gemonteerd dan moet je minimaal 5 minuten ventileren.

En ik ook met je mee dat een dieselmotor veiliger is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:43 #157421

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Oei, 5 minuten ventileren? Net op het moment dat je door een acuut gebrek aan wind en een overdaad aan stroming bijna tegen de basaltblokken wordt gedrukt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:50 #157422

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
fer schrijft:
Gos hoe zit het met die revisies’s kan de verkopende partij daar nota’s van overleggen?
Zo niet zal ik maar niet te veel waarden hechten aan die revisies’s

B.v. saildrive revisie daar hoort ook de koppeling en lagers bij, als dit door een erkent bedrijf is uitgevoerd zullen zij dit hebben mee genomen maar handig Harry zal allen de O-ringen hebben vervangen en olie ,dit word dan als revisie verkocht.

Dus pas op met het word revisie

De Volvo is denk ik een MD 2 dit is wel een erg oud machientje

Mvg Fer

Erkende bedrijven bestaan niet (meer), er is geen erkennende instantie dus de kreet 'erkend' is daarmee even waardevol als de kreet 'gereviseerd'... :P

En waar haal je nou ineens die MD2 vandaan??? Da's een hele degelijk 15,5pk diesel die heel erg lang mee kan gaan. Op de saildrive die Gos noemst staat meest waarschijnlijk een MB50S, in wezen een Honda-blokje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:51 #157424

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
beewee schrijft:
Oei, 5 minuten ventileren? Net op het moment dat je door een acuut gebrek aan wind en een overdaad aan stroming bijna tegen de basaltblokken wordt gedrukt...

Dan schop je er toch een anker onder... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:57 #157425

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
fer schrijft:
Gos hoe zit het met die revisies’s kan de verkopende partij daar nota’s van overleggen?
Zo niet zal ik maar niet te veel waarden hechten aan die revisies’s

B.v. saildrive revisie daar hoort ook de koppeling en lagers bij, als dit door een erkent bedrijf is uitgevoerd zullen zij dit hebben mee genomen maar handig Harry zal allen de O-ringen hebben vervangen en olie ,dit word dan als revisie verkocht.

Dus pas op met het word revisie

De Volvo is denk ik een MD 2 dit is wel een erg oud machientje

Mvg Fer

ja ik heb een rekening gezien van deze revisie.(bedrijf in harderwijk)
alleen nog niet heel goed kunnen bekijken.
was een bedrag van 4500euro ????? (lijkt overigens niet reeel vlgs mij)
mocht dit bedrag kloppen dan zijn lagers e.d wel meegenomen neem ik aan,tevens is er ook een startmotor op gemonteerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 13:58 #157426

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
beewee schrijft:
Oei, 5 minuten ventileren? Net op het moment dat je door een acuut gebrek aan wind en een overdaad aan stroming bijna tegen de basaltblokken wordt gedrukt...


Wat dacht je ervan om voordat je de haven uit vaart de boel te luchten.

Benzine ophoping is het gevaarlijks als de motor al langer tijd heeft stil gestaan.

Maar goed laten we nu niet hysterie doen over benzinemotoren in boten er varen honderd rond in dit land en het gaat vaker goed dan fout.

Het lijkt nu wel of het Russchies roulette is als je de sleutel omdraait en dat is niet zo :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 14:00 #157427

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoi Gos, welkom op het Zeilersforum. Welke diesel is niet je vraag maar of je een benzine uitvoering links moet laten liggen. De meeste stemmen zijn voor het niet nemen van een benzinemotor vanwege brand of ontploffingsgevaar. In bepaalde situaties moet je direct je motor kunnen starten en als je dat niet kunt vanwege de opstelling en soort van de motor moet je geen boot nemen waar een benzinemotor inzit, tenzij de prijs zo laag is dat je voor betrekkelijk weinig bijbetaling een dieseltje er in kan laten plaatsen.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 14:00 #157428

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
sigdock schrijft:
fer schrijft:
Gos hoe zit het met die revisies’s kan de verkopende partij daar nota’s van overleggen?
Zo niet zal ik maar niet te veel waarden hechten aan die revisies’s

B.v. saildrive revisie daar hoort ook de koppeling en lagers bij, als dit door een erkent bedrijf is uitgevoerd zullen zij dit hebben mee genomen maar handig Harry zal allen de O-ringen hebben vervangen en olie ,dit word dan als revisie verkocht.

Dus pas op met het word revisie

De Volvo is denk ik een MD 2 dit is wel een erg oud machientje

Mvg Fer

Erkende bedrijven bestaan niet (meer), er is geen erkennende instantie dus de kreet 'erkend' is daarmee even waardevol als de kreet 'gereviseerd'... :P

En waar haal je nou ineens die MD2 vandaan??? Da's een hele degelijk 15,5pk diesel die heel erg lang mee kan gaan. Op de saildrive die Gos noemst staat meest waarschijnlijk een MB50S, in wezen een Honda-blokje.

ter info motor is een volvo penta MD2 7,5PK (kan idd honda zijn)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 14:05 #157432

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sigdock schrijft:
fer schrijft:
Gos hoe zit het met die revisies’s kan de verkopende partij daar nota’s van overleggen?
Zo niet zal ik maar niet te veel waarden hechten aan die revisies’s

B.v. saildrive revisie daar hoort ook de koppeling en lagers bij, als dit door een erkent bedrijf is uitgevoerd zullen zij dit hebben mee genomen maar handig Harry zal allen de O-ringen hebben vervangen en olie ,dit word dan als revisie verkocht.

Dus pas op met het word revisie

De Volvo is denk ik een MD 2 dit is wel een erg oud machientje

Mvg Fer

Erkende bedrijven bestaan niet (meer), er is geen erkennende instantie dus de kreet 'erkend' is daarmee even waardevol als de kreet 'gereviseerd'... :P

En waar haal je nou ineens die MD2 vandaan??? Da's een hele degelijk 15,5pk diesel die heel erg lang mee kan gaan. Op de saildrive die Gos noemst staat meest waarschijnlijk een MB50S, in wezen een Honda-blokje.

Je heb gelijk over het blokje het zal een BM50S kunnen zijn

Maar er zijn echt nog wel een paar vakmannen die dit soort klussen goed kunnen klaren als het gaat om reviseren, maar ik begrijp je ondertoon wel er zijn (jonger) monteur die moeite hebben met goed werk te leveren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 14:29 #157440

  • Gos
  • Gos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 213
fer schrijft:
beewee schrijft:
Oei, 5 minuten ventileren? Net op het moment dat je door een acuut gebrek aan wind en een overdaad aan stroming bijna tegen de basaltblokken wordt gedrukt...


Wat dacht je ervan om voordat je de haven uit vaart de boel te luchten.

Benzine ophoping is het gevaarlijks als de motor al langer tijd heeft stil gestaan.

Maar goed laten we nu niet hysterie doen over benzinemotoren in boten er varen honderd rond in dit land en het gaat vaker goed dan fout.

Het lijkt nu wel of het Russchies roulette is als je de sleutel omdraait en dat is niet zo :laugh:

Mvg Fer
@Fer,
ik vindt dat je hierbij wel een punt hebt,iedereen spreekt enorm zijn voors en tegen uit.
Volgens mij als je alle veiligheids/voorzorgs maatregels hebt getroffen hoeft het uiteraard niet gevaarlijk te zijn.
Maar er bestaat toch een groter risico dan diesel.
Laatst bewerkt: 28 okt 2010 14:31 door Gos. Reden: verkeerd gequote
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 28 okt 2010 14:49 #157442

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is dus toch zoal ik dacht teen MD 2 is op zich een prima machientje

Mijn voor en tegen zijn beroeps halve maar probeer alles goed op een rijtje te zetten en maak dan en keuze.

Vraag nog wel om een nota van de revisies

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 31 okt 2010 20:33 #157921

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Nee Fer het is een MB2 50S en dat is een 2 cil.benzine Honda blokje op een kleine 50S saildrive gemonteerd. Loopt prachtig maar als ik kon kiezen nam ik de boot met dieselmotor.

gr. Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: waarom wel/geen benzinemotor 31 okt 2010 20:53 #157928

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Weet ik dat de D een B moet zijn, ik type tien keer op een dag MD dus vandaar mijn type fout :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl