Apae schrijft:fer schrijft:Zoals Susho als schreef is een goede ventilator belangrijk overigen kom ik die zelden tegen op booten met benzine motor.
Ik ken de voorschriften, en die ventilator hoort er te zitten, vonkvrij te zijn, en een minuutje te draaien voor het starten. Maar ik heb me altijd afgevraagd wat het nut eigenlijk is: kan je de motorruimte voldoende ventileren in die minuut om een ontploffing te voorkomen? Hoe groot moet die ventilator dan eigenlijk zijn, om dat in redelijke tijd te kunnen?
Op veel boten is de motorruimte niet echt afgesloten: moet je dan het hele schip ventileren?
Het zal allemaal best goed gaan, meestal, met een benzinemotor, maar ook met gas. Maar als het een keer fout gaat (daar ben ik twee keer getuige van geweest), dan is er gelijk niets over van het schip, en met een beetje pech ook niet van jezelf. Diesel lijkt me daarom een heel stuk prettiger.
Je hebt een punt, ventilatoren zijn vaak van een te kleine capaciteit en dan nog het weglekken van de dampen ook dat is een probleem wat moeilijk is op te vangen overigen is de regel dat je 5 minuten ventileer.
De grote van een fan is zo grote als een auto radiatorfan is als je een minuut wilt ventileren.
Maar er word meestal een fan van 12 cm gemonteerd dan moet je minimaal 5 minuten ventileren.
En ik ook met je mee dat een dieselmotor veiliger is
Mvg Fer