Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: moeizame koude start VP MD2030D

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 13:25 #162615

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6148
Slecht starten bij kou betekend concreet dat de ontstekings temperatuur aan het einde van de compressie niet bereikt wordt. Dat kan vele oorzaken hebben. Slechte compressie door lekken langs kleppen, koppakking of zuigerveren. Te langzaam rondgaan door slechte accu of startmotor, te dikke olie, slechte kabelverbindingen. Vervuilde of gedeeltelijk verstopte inlaat. Slechte kleptiming.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 13:29 #162616

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Proost schrijft:
Bij kou afslaan van een motor als er stationair gedraaid wordt heeft niets meer met gloeibougie's te maken.
Nou, veel voorgloeisystemen gloeien nog na als de motor al loopt en het lampje al uit is. Je praat dan wel over seconden, niet over minuten. De dikke brokken metaal rond de verbrandingskamer zijn niet na de eerste klap meteen heet.

Is bij "dubbelkoud" stationair gas bij moeten geven echt niet normaal voor dit motortype (zie owner's manual), dan kan er ook iets met de koudloop voorziening aan de hand zijn, zoals eerder genoemd. Bij een hoop dieselpompen is dat met een waspatroon of zulks geregeld. Die zorgt dan automatisch voor dat beetje "gas bij", samen met een kleine inspuittiming aanpassing.

Maar gloeipitten blijven mijn eerste verdachten, en zijn het makkelijkst te controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 16:45 #162657

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik denk dat het aan de gloeisysteem ligt ben daar 90% zeker van het is allen de vraag op het een kaars is of het relais, waarschijnlijk het eerste.


Je kunt ze doormeten op weerstand, als ze echt stuk zijn, meet je geen verbinding, dus oneindig weerstand

De gloeistiften visueel controleren:

Na het uitbouwen van de stiften kan je deze visueel controleren let hierbij op de volgende punten

1 Vervuiling, daar een gloeistift zichzelf schoonbrand
2 Vervorming

Verder was er nog een opmerking om doormeten met een miltimeter terwijl er stroom op staat. let op er zijn geen meter die meer dan 10A aan kunnen tenzij je een vriend in de elektrotechniek heb, uiteraard kan je wel de voltage meten.

Moge je na de winterstop de boel los halen maak dan even een foto van de gloeistiften vooral de punten die in de kop zitten.

Succes met de klus

Mvg Fer

Oja geen snelstart olie gebruiken dit vind je motor niet zo fijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 18:17 #162669

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
20A multimeters zijn er best wel veel, maar idd is 10A het meest gebruikelijk. Per stuk komen deze "11V type" pluggen wel iets onder de 10A uit, behalve een korte inschakelpiek die een 10A multimeter ook nog wel verwerken kan. Dit volgens de site van NGK. Stroom neemt af tot ruim onder de 10A naarmate de plug op temperatuur komt (en dat is vrij snel, met deze "quick start" gloeiers)

Ik hoefde de 40A/400A AC/DC stroomtang ook niet via een electrotechnicus te bestellen trouwens, gewoon zelf op ebay gekocht voor een paar tientjes ;) Kun je zelfs startstroom mee meten. Maar wie de multimeter alleen voor de boot heeft (of er helemaal geen heeft) zal inderdaad de weg misschien niet weten om aan een geschikte meter te komen voor grotere stromen.

Werking van het relais kun je evt. bij twijfel controleren door een lampje parallel aan de gloeipitten te schakelen. Of een voltmeter (multimeter) natuurlijk.

Niet vergeten de draden na een ampere meting weer in de goeie gaten te steken overigens...!! Je vergeet dat namelijk geheid te controleren, de volgende keer dat je de multimeter pakt voor een volt meting... (Ja, ik spreek uit ervaring. Meermalen zelfs :blush: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 19:08 #162679

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zelf hou van gereedschap en koopt of vraag aan de baas als ik iets wil maar ik kan me voorstellen dat en multimeter die meer dan 20 A aan kan niet even te veel geld is.


Heb je overigen een linkje naar en niet te dure met voor de TP starter.

Overigens is Ampère meeten niet echt nodig hoor, de eerdere beschreven meetmethoden zijn eigenlijk voldoende.

Edite: Ebay las ik even net :)


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 19:08 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 19:43 #162691

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Een dieselmotor moet ook bij koude stationair starten!
Als je gas moet geven dan is er iets niet in orde, ik zou niet geheel uitsluiten dat er misschien toch sprake is van lucht in de leiding.
Ik heb dezelfde motor en het is bij mij niet eenvoudig om de toevoer geheel luchtvrij te krijgen, mn. in het waterscheidingsfilter blijft er wat achter. Overigens meestal in 1 keer, heel af en toe in 2x start de motor direct, niet afhankelijk van de temperatuur. Vanmiddag nog gestart en geen probleem.

Jan :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 19:46 #162695

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13774
jongens,
niet moeilijk doen met stroom meten en geknetter met 10+ ampere
gewoon de weerstand meten.
als er een kapot is wijkt die vanzelf af van de andere 3

en nog een tip; neem er gelijk eentje reserve aan boord.
heb een keer met de kerstdagen een nieuwe pit moeten zoeken en dat viel niet mee!

dieselstart noway (noodgeval daargelaten dan)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 19:48 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 00:04 #162771

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vindt 't trouwens wel dapper dat Capo vd winter bij al z'n zeiltochtjes onder zeil de haven in en uit gaat varen om het milieu te sparen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 09:24 #162793

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
kaaiman schrijft:
Een dieselmotor moet ook bij koude stationair starten!
Als je gas moet geven dan is er iets niet in orde,

Ik herhaal: zie handleiding.

Want wat je zegt is te algemeen, dat geldt NIET voor ALLE diesels. Op de mijne is - geheel volgens de handleiding - gasgeven dus echt de normaalste zaak van de wereld, bij gebrek aan automatische koudstartvoorziening. Het enige verschil is dus, dat motoren waarbij het niet hoeft, het zelf doen...
Laatst bewerkt: 26 nov 2010 09:46 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 09:42 #162795

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
sy helios schrijft:
jongens,
niet moeilijk doen met stroom meten en geknetter met 10+ ampere
gewoon de weerstand meten.
Weerstand meten is absoluut stap 1, de kortste klap om volledig doorgebrande exemplaren er alvast tussenuit te vissen.

Maar... wel eens geprobeerd, een weerstand van (initieel) onder de 1 ohm nauwkeurig meten met een huis tuin en keuken multimeter? Lukt niet.

Let wel, een "moderne" snelgloeier (zoals gemonteerd in MD2030) is niet meer alleen een gloeispiraal.



Zie de "regulating coil", een PTC die ook slecht kan worden, en met een "ja/nee" weerstandsmeting in koude toestand niet naar boven gaat komen. Zeker weten of een gloeier goed presteert, doe je dus pas na stroom meten.

We kunnen Mr. "Meten is Weten" himself natuurlijk geen onvolledige procedure meegeven he ;)

Preventief vervangen is na 9 jaar misschien ook geen gek idee, om de "moeite" van het doormeten te besparen.

Heerlijk, zo'n dieseltje zonder voorgloeisysteem :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 10:20 #162805

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Even iets over de koudestart

Een koude start zit niet op allen brandstofpompen, als een motor met gloeikaarsen zijn uitgevoerd dan is de koudestart in richting meestal wel gelaten

Een koudestart wordt in verschillende vormen uitgevoerd :

1 er zit een knop of trekhandel bij de stuurstand of een knop op de brandstofpomp(regulateur)


2 er zijn ook brandstofpompen waar bij je de koudestart moet actievieren door middel van de gashandel op de stuurstand helemaal naar volgas moet duwen en dan gas terug naar neutraal dan is de koudestart geactiveerd

Let wel op als je misstart dan moet de hele procedure over

Wat betreft het probleem van de TS dit is nu aan hen op het op te lossen, tip’s genoeg

Zou wel graag even een foto van de gloeikaars willen zien, ja kan namelijk soms dar aan zien waarom hij stuk is gegaan.

Succes met de klus Capolavoro

Nvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 10:23 #162807

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schrijft:


Heerlijk, zo'n dieseltje zonder voorgloeisysteem :P

Zekker,6 pitten zonder problemen starten :laugh:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 26 nov 2010 10:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 11:06 #162816

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
fer schrijft:
Zou wel graag even een foto van de gloeikaars willen zien, ja kan namelijk soms dar aan zien waarom hij stuk is gegaan.

Fer, die foto's komen er, maar zal wel ff duren, vorlopig ga ik niet naar de boot (200 km heen en terug, moet er wel een paar goeie redenen voor hebben ;-) )

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 26 nov 2010 11:54 #162822

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Capolavoro schrijft:
fer schrijft:
Zou wel graag even een foto van de gloeikaars willen zien, ja kan namelijk soms dar aan zien waarom hij stuk is gegaan.

Fer, die foto's komen er, maar zal wel ff duren, vorlopig ga ik niet naar de boot (200 km heen en terug, moet er wel een paar goeie redenen voor hebben ;-) )

groet
t

Uhmm flens drank laten liggen :laugh:


Als je de gloeibougie wit uitbouwen:

De gloeibougie uitbouwen het liefst met een warme motor
De gloeibougie voorzichtig losdraaien maar nog niet uit nemen
Eerst dan viel en zo weg blazen bv met perslucht uit een fles dit bestaat echt
Dan de gloeibougie los schroeven

Resten van vuil of roest in of bij de bougieboring verwijderen - evt. met een ruimer.

In bouwen

Zorg er voor dat de draad goed schoonmaken
De gloeibougie zo ver als het gaat handmatig inschroeven.
Dan met een momentsleutel de gloeibougie vast draaien



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 28 nov 2010 18:24 #163173

  • Bennie34
  • Bennie34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedenk wel dat een gloeibougie aan de top moet gloeien en niet
in het midden. Dit kun je uitsluitend controleren als hij gedemonteerd is. Gr. Ben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 28 nov 2010 19:10 #163180

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dik kan op zich wel zolang het maar wel een 12 volt gloeikaars is.

Op deze foto zie je een 12 volt gloeibougie die is stuk is




Zou dit overig niet thuis uitproberen er kunnen giftige dampen van af komen en als de gloeibougie heet word kan je daar aan lelijk verbranden

Een gloeibougie kan je makkelijk doormeten met een Ohm meting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 28 nov 2010 19:14 #163181

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Maar als je ze allemaal uit neem zie je vaak ook wel welke het niet meer doet

Hier onder een foto waar je ziet dat bougie 2 en 4 stuk zijn




Het kan ook nog zijn dat de gloeibougie stukjes mist dan kan het zijn dat het inspuitmoment niet helemaal goed staat maar dit zou dan ook aan de uitlaatgassen kunnen zien

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 28 nov 2010 19:18 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 13 jan 2011 15:35 #170441

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
eindelijk weer beetje warm., dus f naar de boot geweest.

gloeipluggen checken.....

2 gingen er makkelijk uit, de derde zit erg ongelukkig:

694219319665945976-a-capolavor...w2/home/P1130014.JPG

inderdaad, precies achter de brandstofpomp.
Misschien kan hij er wel uit door alleen de aanvoerleiding weg te halen, maar daar had ik ff geen tijd voor (al die diesel weer opruimen en ontluchten etc, afijn, dom engels ontwerp)

de andere twee die er wel uit wilden:

694219319665945976-a-capolavor...w2/home/P1130013.JPG

zat een beetje roet op.

de weerstanden gemeten:

1 heeft tussen 1 en 2 ohm, zal dus wel goed zijn
1 heeft iets van 80 ohm, niet lager te krijgen
1 (die er nog in zit natuurlijk): oneindig ohm...

lijkt dit op 2 van de 3 kapot? dat komt wel overeen met mijn waarneming van het starten: op 1 cylinder....

Iemand ervaring met het loshalen van die voorste, achter de pomp?

groet
t
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 15:36 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 13 jan 2011 18:00 #170468

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ga als volg te werk bij demontage en montage van een gloeikaars

1 Uitbouw van de gloeibougie zomogelijk als de motor bedrijfswarm is.
2 De gloeibougie voorzichtig losdraaien.
3 Eventuele korsten en vuil met perslucht verwijderen.
4 De oude gloeibougie uitschroeven.
5 Resten van vuil of roest in of bij de bougieboring verwijderen - evt. met een ruimer.
6 De gloeibougie zo ver als het gaat handmatig inschroeven.
7 Aan de draaimomentsleutel het juiste aandraaimoment instellen.
8 Zet de kop van de draaimomentsleutel recht op de aandraaimoer van de gloeibougie en schroef deze vast.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 13 jan 2011 18:03 #170469

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oneindig weerstand betekend stuk verder is hets raadzaam om ze allemaal te vervangen als er eentje stuk is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 13 jan 2011 19:23 #170503

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Ik heb vrij weinig aan de voorgaande antwoorden toe te voegen. Enige opmerking die ik wil maken is dat je er ook rekening mee moet houden dat je waarschijnlijk geen wintergrade brandstof erin hebt zitten. Dit resulteerd ook in een slechtere ontstekingskwaliteit van de brandstof bij lagere temperaturen..

Gr jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 07 mrt 2011 15:22 #181263

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vandaag de 3 verdachte gloeipluggen eruit gehaald.
Met de startkabels uit de auto aan de accu gehangen.
1 gaat direct lekker gloeien (die met 1 ohm weerstand)
de andere 2 doen helemaal niets, ook niet een beetje handwarm.

Dus inderdaad, hij startte, zoals ik dacht te horen, kennelijk op 1 pit.

Nu nog nieuwe erin. 3 gebelde VP dealers (Medemblik, Hoorn en Kudelstaart) hebben ze niet op voorraad.
Er staat op:
BERU Germany 129
0 100 226 362 11V
105 366 190

hebben we daar wat aan?

groet
thomas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 07 mrt 2011 15:31 #181267

Kijk eens bij:
www.dieselkontor.de/index.php?cPath=32_141
die hebben heel veel op voorraad.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 07 mrt 2011 16:12 #181280

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een ritje naar een behoorlijke automaterialenzaak wil ook nog weleens wat opleveren, oude exemplaar mee en laten zien. Het zullen heus geen speciale VP-pluggen zijn namelijk. Op basis van het Perkins-nummer kan je vast nog wel meer gegevens vd pluggen tevoorschijn lepelen trouwens.

Uit het werkplaatshandboek: 10,5V / 6,9A, die 1 Ohm kan dus wel aardig kloppen, 10,5/6,9 = 1,5 Verder daarin geen specificaties van de pluggen, zal dus allemaal wel niet zo kritisch zijn wat je erin draait.


edit: voor het terugschroeven: aanhaalmoment 15-20 Nm
Laatst bewerkt: 07 mrt 2011 16:15 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 07 mrt 2011 16:41 #181290

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schreef :
voor het terugschroeven: aanhaalmoment 15-20 Nm

dat doe ik met een ringsleutel van ca 25 cm. Dus dat wordt dan een kg of 8 aan het eind van de ringsleutel?
(dit bij gebrek aan ruimte ter plaatse voor een momentsleutel....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl