Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: moeizame koude start VP MD2030D

moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 15:26 #162450

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
vandaag de antivries er maar eens in de buitenkoeling van de motor gedaan.
Volvo Penta MD2030D van 2002, iets van 700 uur op de klok.

Starten als het koud is (beneden 10 graden) was al nooit makkelijk, maar vandaag, met 3 graden en water van 6 graden, was het wel heel moeizaam.
In totaal zeker 10 keer 10 a 15 seconden gestart, steeds na ruim 20 seconden gloeien. En toen eindelijk liep 'ie.

Het klinkt alsof er maar 1 van de 3 cylinders iets doet, een hele tijd, de motor loop dan nog niet (stopt als je de startmotor stopt) en pas na dus 150 seconden starten deden ze het ineens alle 3.

Lucht in de diesel is het niet, want bij warmer weer is starten ook na lang stilstaan geen probleem. Normaal start 'ie in het voorjaar, na maanden stilstaan, ook veel sneller (als het boven de 10 graden is).

Kan het zijn dat er 1 of meer gloeipluggen niet of niet goed werken? Of toch iets anders?

groet
t

PS mijn buurman/kennis met een MD11C van 1979 startte zijn mooie ouwe niet-gegloeide ding binnen 5 seconden....
Laatst bewerkt: 24 nov 2010 17:18 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 15:45 #162455

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Na het starten en lopen op 1 poot, daarna na geruime tijd weer op 3 doet me eerder denken aan geen brandstof. Zonder dat wil het ook niet lopen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 17:00 #162467

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Niet genoeg compressie wellicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 17:26 #162474

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik denk dat het toch aan defecte gloeibougies ligt. Werken deze niet goed dan krijg je een onvolledige verbranding en kan het gebeuren dat de motor een tijdje op 1 poot loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 17:28 #162476

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
hij loop niet echt op 1 poot (als je startknop loslaat stopt de motor direct). Het klinkt tijdens het starten alleen alsof er 1 cylinder wel iets zou willen....
Als hij dan eindelijk start loopt hij meteen op alle 3.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 18:04 #162482

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Zou de gloeiplugjes er toch even uithalen. Ze kunnen 12 volt of 11 volt zijn. De 12 volt bougie kun je testen op de accu. Doorverbinden en als ze goed zijn wordt de stift roodgloeiend. Denk om je vingers. Deze truc moet je niet uithalen met de 11 volt. Die kun je doormeten met de multimeter (op ohm zetten).

Allereerst zou je de bedrading naar de gloeibougies kunnen nagaan.

Ligt het niet aan de gloeibougies -wat ik nog steeds wel vermoed- dan zou ik een echte techneut even naar je torretje laten kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 18:58 #162495

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Geef je gas bij, bij het starten?

Eerst maar eens gloeipitten doormeten, je zegt het eigenlijk zelf al. Een probleem in de brandstoftoevoer ontstaat niet spontaan bij koud weer, om bij warm weer weer te verdwijnen.

Wel hebben sommige dieselpompen een koudstartvoorziening die de timing wat aanpast en het stationair wat verhoogt. Dat zou ook nog een probleem kunnen zijn.

De mijne start (ook zonder gloeien) nu ook wat langzamer, kost een seconde of 10-20 met een beetje gas bij voordat-ie aanslaat. Maar dat is niet eerlijk, de 'choke' kabel (koudstartvoorziening) staat vast in de zomerstand ;) Kleinigheidje wat al even op de TODO list woont... maar zodoende ken ik wel het effect van niet-werkende koudloop-voorziening.
Laatst bewerkt: 24 nov 2010 18:59 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 20:14 #162510

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Deze Volvo is -net zoals veel kleinere scheepsmotoren van vooral wat oudere constructie- uitgevoerd met een indirekte inspuiting (ofwel met een voorkamer-inspuiting).

Dus als een van de gloeikaarsen niet goed werkt zal de motor meten slechter starten.

In dit geval is meten is weten

Dit geld ook voor het gloei relais

De gloeikaarten hebben een voltage van 10.5 volt

Wat je al eerst zou moten doen is alle aansluitingen goed na kijken op corrosie en/of zie nog wel goed vast zitten.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 24 nov 2010 20:41 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 21:00 #162523

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Ik meen dat gas bijgeven tijdens starten bij een diesel zinloos is.
Ik ga voor de gloeibougies. Het fenomeen dat eens hij start het net lijkt of ze wel alle drie meewerken is te verklaren door het veel hoger toerental en de daarbij horende stijging van de temperatuur.

Welke kleur hebben de uitlaatgassen kort na het starten? Wit-grijs?

Edit: bij het testen van de gloeibougies moeten ze beginnen gloeien vanaf de punt naar achter toe en niet andersom.
Laatst bewerkt: 24 nov 2010 21:02 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 21:12 #162527

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is iig geen standaard 2030 kwaaltje, gas bij meen ik ook van geleerd te hebben dat 't niets uitmaakt, maar toch heb ik het gevoel dat het weleens wil helpen. Dat moet bij zo'n nieuw blokje echter niet nodig zijn, dus ik gok toch op je gloeistiften of de stroom die die gloeistiften krijgen. Zoals anderen ook al schreven, controleer die eerst maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 24 nov 2010 22:51 #162551

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ilex schrijft:
Ik meen dat gas bijgeven tijdens starten bij een diesel zinloos is.
Een beetje is bij de mijne echt nodig. Zet je na een ijskoude start de hendel meteen terug in stationair dan slaat-ie zelfs gewoon af. Tenminste, de mijne dan... zonder werkende 'choke' dus.

Daar kan je al uit concluderen dat-ie nooit aan zou slaan zonder gas bij. In iets warmer weer lukt het in stationair stand wel, maar met veel meer moeite dan met een tikkie gas bij. Hartje zomer loopt-ie bij de eerste klap ongeacht gasstand ;)

De handleiding schrijft het trouwens ook voor, om gas bij te geven bij koude start.

Je kan je wel af vragen of VEEL gas bijgeven zin heeft, of dat een klein beetje al voldoende is. Het kan heel goed zijn dat bij veel motoren de koudloop voorziening het "gas bij" en verhoogd stationair zelf voor z'n rekening neemt, en dat je dan dus niet zelf moet gaan 'rommelen'. Bij twijfel: handleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 06:57 #162561

Heren,

Heb precies hetzelfde gehad: Tot ca Juni dit jaar probleemloze start. Daarna minstens 6-10 keer starten, maar de motor (als hij liep) liep als een zonnetje, warm starten geen probleem.

Het bleek dat een van de gloei bougies niet werkte en er dus 1 cilinder tegenwerkt bij het starten.

Het vervangen is in no-time gebeurd, maar ze moeten wel besteld worden (a 50,00 per stuk ex btw) EN alle drie vervangen worden.

Groet
H
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 06:58 door hbettings.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 07:25 #162565

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
dank voor alle reactie tot zover.

- gasgeven: altijd een beetje, bij het starten, dat start beter want als ie gaat heeft ie meer toeren en starten de andere cylinders ook sneller. Koud slaat ie af zonder gas erbij.
- ik ga spanning en stroom meten op de gloeiproppen en het gloeirelais.
- en dan ze eruit halen en laten gloeien of vervangen!

zal wel voorjaar worden... er zit nu net lekker giftige antivries in (blauwe), dat wil ik geen twee keer in de haven lozen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 09:28 #162573

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Alles is al gezegd. Voorkamer motoren hebben een lagere compressie om de dieselklop tijdens lopen te reduceren. Dat verklaart de prima koude start van de buurman met een direct ingespoten diesel. Wat ook helpt is om voor de start een snufje snelstart in het luchtfilter te spuiten. Dat voorkomt dan ook het lange starten en de belasting van de accu.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 10:29 #162581

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Wees voorzichtig bij de combinatie van snelstart en voorgloeien, dat kan tot vervelende effecten leiden. Daarnaast zeer spaarzaam gebruiken want ik heb al meerdere motoren meergemaakt die na hun eerste snuif ether nooit meer zonder wilden starten, niet in de winter en ook niet meer in de zomer. Complete junkies waren het geworden.
Overigens is het misschien handig om even in de manual te kijken hoe de koudstart van de MD2030 in elkaar zit. Bij de MD2b is het een aparte knop en werkt 'ie alleen als je het gas een eind openzet. Bij de MD11 (en later) is het een automatisch mechanisme wat in de brandstofpomp zit en wat wordt geactiveerd als je de gashendel op meer dan de helft openzet bij het starten. Meer lucht is in dat geval ook nodig aangezien er door de koudstart ook meer diesel wordt ingespoten en de lucht-brandstof verhouding een beetje moet blijven kloppen.
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 10:30 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 10:34 #162582

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
koudstart van de MD2030 heb ik nooit iets over gevonden in de manual.
Misschien overheen gelezen....

groet
t

edit: manual gelezen, niets over koude start.
er staat wel: starten met de gashendel neutraal!
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 10:58 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 10:41 #162584

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Wel in het instruction manual / owners manual kijken, niet het workshop manual.

Individueel doormeten van gloeipitten kan uiteraard op elk moment, ook zonder de motor te starten. Afkoppelen (verbinders tussen de gloeipitten onderling losmaken), kort 12V op zetten met amperemeter ertussen (gebruik een meter die minstens 10A aankan, liefst 20A) en je weet het meteen. Weerstand meten mag ook, is iets minder nauwkeurig op zo'n lage (weerstands)waarde.
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 10:43 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 10:53 #162587

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
sigdock schrijft:
Wees voorzichtig bij de combinatie van snelstart en voorgloeien, dat kan tot vervelende effecten leiden. Daarnaast zeer spaarzaam gebruiken want ik heb al meerdere motoren meergemaakt die na hun eerste snuif ether nooit meer zonder wilden starten, niet in de winter en ook niet meer in de zomer. Complete junkies waren het geworden.
Overigens is het misschien handig om even in de manual te kijken hoe de koudstart van de MD2030 in elkaar zit. Bij de MD2b is het een aparte knop en werkt 'ie alleen als je het gas een eind openzet. Bij de MD11 (en later) is het een automatisch mechanisme wat in de brandstofpomp zit en wat wordt geactiveerd als je de gashendel op meer dan de helft openzet bij het starten. Meer lucht is in dat geval ook nodig aangezien er door de koudstart ook meer diesel wordt ingespoten en de lucht-brandstof verhouding een beetje moet blijven kloppen.

Natuurlijk is een snufje snelstart alleen om de motor te starten bij kou. Het helpt niet om de oorzaak hiervan zoals mogelijk slechte compressiedruk of anderzijds te verhelpen. Daarom kan de indruk ontstaan van etherjunk. En uh hoe doe je dat, meer lucht geven bij de koudstart?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 11:02 #162592

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Individueel doormeten van gloeipitten kan uiteraard op elk moment,

ik neem aan dat het 'gewoon' een soort gloeidraad (in een huisje) is, dus als 'ie stuk is oneindige weerstand?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 11:25 #162598

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Diesels hebben geen gasklep, de luchthoeveelheid is bij een turboloos scheepsdieseltje op geen enkele manier te regelen.

Oneindige weerstand is inderdaad stuk, dus een eerste check met weerstand meten brengt de meeste kapotte al wel aan het licht. Mits je ze uiteraard even van elkaar loskoppelt...

Levert dat niets op, dan toch maar voor de volledigheid even stroomverbruik per stuk meten. "Ongelijk" (eentje met de dubbele weerstand van de rest ofzo, en dus het halve stroomverbruik) ben ik ook wel eens tegengekomen (in een personenauto diesel weliswaar, maar dat zijn dezelfde gloeistiften).

Dat meet je het beste via het stroomverbruik, omdat nauwkeurig meten van de erg kleine weerstand van een gloeistift met de meeste gewone multimeters niet lukt.
Laatst bewerkt: 25 nov 2010 11:26 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 11:36 #162602

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Jup, maar als ie in orde is loopt er ook VEEL stroom door, dus heeft ie ook geen heel hoge weerstand, daar doelde Web op.

Verder heb ik 't dus toch goed met dat starten in neutraal, nooit anders gedaan ook met de 2030, gaat al een kleine 800 uurtjes goed, 1 keer gloeien (5-10 sec afhankelijk van temperatuur), startknop indrukken en hij loopt direct. Nooit lang hoeven starten of iets en nooit een oliedrukalarm of afslaan bij geen gas bijgeven bij of na het starten. Wellicht is er dus al langer iets mis met je blokkie, niet alleen vwb het gloeiverhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 11:45 #162603

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
Wellicht is er dus al langer iets mis met je blokkie, niet alleen vwb het gloeiverhaal.

dat slechtere starten doet ie alleen als het koud is (< 5 gr), en sinds een jaar of 3. Misschien al zo lang een of meer kapotte gloeipluggen....
Verder loopt ie als een zonnetje, geen rook( niet blauw, niet wit en niet zwart ;-) ), geen oliegebruik, geen water in de olie, en ook starten, boven de 10 graden is secondenwerk. Het heeft echt met kou te maken....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 12:35 #162606

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik las: "Koud slaat ie af zonder gas erbij." Maar dat is dus alleen bij lage temperaturen (dubbel koud)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 12:39 #162608

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
FMJ schrijft:
Ik las: "Koud slaat ie af zonder gas erbij." Maar dat is dus alleen bij lage temperaturen (dubbel koud)?

dat is alleen bij dubbel koud inderdaad.
normaal start de 'koude' motor (vanaf 10 gr buitenlucht) probleemloos.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:moeizame koude start VP MD2030D 25 nov 2010 13:15 #162613

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bij kou afslaan van een motor als er stationair gedraaid wordt heeft niets meer met gloeibougie's te maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl