Tja kleppen stellen, eigenlijk is er niets moeilijks aan.
Als je weet hoe het moet tenminste.
voor de meeste is het onderscheiden van een uitlaat en een inlaat klepsteel al bijna algebra.
En wat dan als de in en uitlaat dan verschillend moeten zijn.
De onstekingsvolgorde is niet van belang, maar wel makkelijk als je het weet, je draait je anders een slag in de ronte.
En hoe torn je de motor, daar zij ook weer diverse trukje's voor.
Tuimelen, voelen,lossen, stellen en zet je hem vast, dan is ie weer verandert, meestal losser als je het goed doet.
Bij stellen moet je dus iets strakker zijn dan is ie bij vastzetten zuigend, want zo moet ie zijn, zuigend dus.
Je voelt het als er een braampje op de steel of tuimelaar zit.
Als leerling monteurtje heb ik er maanden over gedaan, dan ging de chef weer controleren, en dan had ik weer een paal, zo noemde die een te strakke klep, en schop onder mijn hol was dan weer het gevolg.
Het is een kwestie van gevoel en vertrouwen in je zelf.
Je moet het ook snel kunnen, als onderdeel van een beurt kan je lastig een middag over een paar klepjes doen.
Een minuut of vijf en dan nog het deksel in en uitbouwen.
Japanners gaan altijd koud, de meeste andere trouwens ook.
Warm stellen heb ik alleen maar meegemaakt bij GM benzine torretjes, die van de kadetts, ascconas en soortgenoten.
Dat was helemaal een vak apart.
Eerst het stationair naar minimum draaien, dan een spatplaat over de ketting, deed je dat niet , was je in een x zwarte piet en de motor een vetbak.
Dan met draaiende motor de voeler er tussen en met de andere hand het centrale moertje draaien, vond ik altijd wel gaaf, een openhart operatie aan een draaiende motor.
Als je er dan een paar achter elkaar gedaan had, was ik echt stoned van de carterdampen.
Is kleppen stellen moeilijk, als je weet hoe het moet, nee dan niet.
Je moet er even voor studeren, een vak dus