Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1GM10 eerste start

Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:16 #176588

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Afgelopen winter hebben mijn vrouw en ik ons eerste eigen zeilboot gekocht.
Bij de koop hebben we de motor niet kunnen horen lopen, omdat deze al winterklaar was gemaakt. Een grote gok dus..

Vanochten hebben we haar uit de winterslaap gehaald.
Wat aanpassingen aan het koelwater leidingwerk, oliepeil controle, plaatsen accu, en dan starten maar.

Hierbij vol trots de eerste start.. :Filmpje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:23 #176589

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Klinkt goed :)
die motortjes zijn geen vlotte starters bij koud weer. Nu was het niet echt koud maar slaat toch nog redelijk snel aan voor een eerste start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:26 #176591

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
We waren ook plezierig verrast.
Ik had meer sputterring verwacht.
Gewoon een keer starten, en lopen maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:33 #176593

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ligt het aan mij of zijn de motorrubbers wel aardig slap? Mijn motor beweegt niet zoveel in ieder geval!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:37 #176594

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Hij beweegt wel aardig ja. Of ze TE slap staan, hangt ook af van de schroefascontructie. Ik heb er net superslappe onder gezet :)
Sommige rubbers worden juist te hard in de loop der jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:37 #176595

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hen3 schreef :
Ligt het aan mij of zijn de motorrubbers wel aardig slap? Mijn motor beweegt niet zoveel in ieder geval!
Kan ik nog wel even nakijken, maar het is wel een één cilinder.
Die dansen altijd wat meer is mijn ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:40 #176596

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Hne3 heeft ook zo'n 1-cilinder van hetzelfde merk ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:42 #176597

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Fanman schreef :
het is wel een één cilinder.
Die dansen altijd wat meer is mijn ervaring.
Klopt, maar ik heb een Yanmar YSB8, een voorloper van jouw motor en dus ook een 1 cilinder. Die staat een stuk rustiger op z'n voetjes. Slappe rubbers hebben natuurlijk het voordeel dat trillingen ook minder worden doorgegeven. Heb jij een schroefas met flexibele koppeling? Anders zou hij niet eens zo veel kunnen bewegen denk ik (zoals Philip ook al opmerkt).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 17:43 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:46 #176598

Gloei jij niet voor? Ik heb die van mij (ook 1GM10) ook gisteren gebruikt, 15 seconden voorgegloeid (irritante piep) en daarna gestart.
Ik zet er niet direct gas op, maar laat hem zelf op toeren komen. De eerste halve minuut een gezapig plop plop, dat opeens overgaat naar het karakteristieke tak tak van deze eenpitter.
Je hebt inderdaad wel een erg swingerig motortje. Zou ik toch eens naar laten kijken. Die van mij zit overigens op een saildrive (foto).
Groet,
Ruud
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 17:47 door ruuddidden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:47 #176601

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Hen3 schreef :
Heb jij een schroefas met flexibele koppeling? Anders zou hij niet eens zo veel kunnen bewegen denk ik (zoals Philip ook al opmerkt).
Ik vermoed van wel. Het probleem is dat de toegang naar de motor erg beperkt is.
Een van de zaken welke we nog willen aanpakken.
De staalplaat welke als motordeksel dient, willen we vervangen door een groter polyester luik. (Loopt een ander draadje over)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 17:50 #176602

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
ruuddidden schreef :
Gloei jij niet voor? Ik heb die van mij (ook 1GM10) ook gisteren gebruikt, 15 seconden voorgegloeid (irritante piep) en daarna gestart.
Ik zet er niet direct gas op, maar laat hem zelf op toeren komen. De eerste halve minuut een gezapig plop plop, dat opeens overgaat naar het karakteristieke tak tak van deze eenpitter.
De oudere 1GM10's kunnen niet voorgloeien, net als de rest van de GM serie. Bij die moet je wel met wat gas starten. Dat een nieuwe 1GM10 wel kan gloeien is zelfs nieuw voor me. Hebben ze dat toch aangepast.

Mocht je motor toch te veel wiebelen en je nieuwe rubbers overwegen: Overweg dan ook andere rubbers dan de yanmar dingen. Net zo goed en 1/5e van de prijs.... wel niet zomaar iets kopen en ff een expert na laten kijken. Ik heb mijne laten doorberekenen door Exhalto en ADT en was voor iets meer dan 100 euro klaar voor alle 4. Yanmar rekent per steun nog meer...
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 17:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 18:01 #176605

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Philip schreef :
Mocht je motor toch te veel wiebelen en je nieuwe rubbers overwegen: Overweg dan ook andere rubbers dan de yanmar dingen. Net zo goed en 1/5e van de prijs.... wel niet zomaar iets kopen en ff een expert na laten kijken. Ik heb mijne laten doorberekenen door Exhalto en ADT en was voor iets meer dan 100 euro klaar voor alle 4. Yanmar rekent per steun nog meer...
Goede tip!

n.b.
Ik heb kennelijk een vaste schroefas, zonder rubberen koppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 18:42 #176618

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dit is niet goed, bij zo’n starre opstelling horen ook zeer stugge rubbers, en eigenlijk helemaal geen rubber maar de motor star op de fundatie gebouwd.

Een motor mag bij deze schroefas bevestiging niet schudden, uiteraard gebeurd dit wel en zal de motor achter de schroefas gaan frikken.

Je komt dit vaak tegen en gaat vreemd genoeg ook nog goed maar uiteindelijk kost het je een schroefas lager en een lager in je koppeling.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 21:17 #176640

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
In onze vorige boot lag/ligt ook zo'n 1GM10. Heerlijk ding de enige keer dat hij niet in een keer starte was de oorzaak de startmotor. Verder geen omkijken naar. In onze "nieuwe" boot ligt een YM van Yanmar hoop dat die net zo goed gaat bevallen. Hij mag inderdaad wel wat minder trillen bij zo'n starre constructie. Hij trilt stationair natuurlijk altijd meer dan onder het varen of met iets meer toeren.
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 21:20 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 22:04 #176648

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18180
Philip schreef :
De oudere 1GM10's kunnen niet voorgloeien, net als de rest van de GM serie. Bij die moet je wel met wat gas starten.
Inderdaad, wij hebben een 2GM20 (dus de 2-cylinder versie) uit 1997 en daarbij is voorgloeien ook een onbekend verschijnsel. Ik start altijd met de gashandle in de vrijloop en geef tijdens het starten wat gas. Als het heel koud is soms wel (heel)even op 50-70%. Als de motor loopt kan ik gas terugnemen, motor loopt dan pakweg 1500 toeren. Even later kan hij naar stationair terug. Bij een warme motor is dat allemaal niet nodig, gashandle blijft dan in neutraal, een druk op de startknop en hij loopt.

Ik vind het een hele fijne motor, start en loopt altijd. We hebben één keer gehad dat hij niet lekker meer liep en dat was verholpen door de klepspeling aan te passen naar de norm.

Het enige echte probleem wat ik met onze motor heb is dat hij, na langdurig motoren en goed warm, de neiging heeft om af te slaan als je aankomt en de gashandle in neutraal zet. Erg irritant en ook gevaarlijk, bij Vlissingen bijna door de stroom op de strekdam gezet bij het invaren van de haven :sick: . Ik wil dat oplossen door het stationair toerental iets hoger af te stellen.

Bij ons zijn in 2000 de motorsteunen vervangen, de oude 'hingen' te ver door waardoor de motor op het motorfundament 'sloeg' (trilde). Sindsdien staat de motor keurig recht.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 12 feb 2011 22:22 #176651

  • Henk M
  • Henk M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Hier zit een zg zwevend binnen lager in en die kunnen wel wat bewegen van de schroefas hebben.vandaar dat dit vaak goed gaat.
Groeten Henk Musch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 07:26 #176667

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Had nog ergens een filmpje van mijn 1GM10 van nadat ik eind vorig jaar de startmotor heb gereviseerd.

s246.photobucket.com/albums/gg...urrent=VIDEO0006.mp4
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 07:35 #176669

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Heerlijk geluid dat getik van die 1GM, hoop dat weer snel te horen :woohoo: .


Ik heb er een van 16 jaar oud, die hoef je ook niet voor te gloeien, altijd in een keer lopen en nooit problemen gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 07:39 #176670

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
ruuddidden schreef :
Ik zet er niet direct gas op, maar laat hem zelf op toeren komen. De eerste halve minuut een gezapig plop plop, dat opeens overgaat naar het karakteristieke tak tak van deze eenpitter.
Ruud

Ik heb altijd gehoord dat op lage toeren draaien van een joude motor niet zo goed is. De oliepomp zou er veel langer over doen voor hij op druk is en de krukaslagers zouden flinke klappen krijgen doordat de zuigers nog niet zo veel snelheid hebben dat de klap wordt opgevangen in die beweging. Zelf hou ik dus heel iets gas er op zodat de motor mooi ronddraait, zonder 'm op te jagen. Steeds iets gas terug naarmate de motor warmer wordt, totdat hij mooi stationair loopt zonder gas.
Wat is beter?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 07:49 #176673

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
@ tjgiling

Als de Yanmar warm is en hoeveel toeren maakt deze in de neutraal stand?
Je motor valt waarschijnlijk uit door een te lage toerental.

Als dit goed is dan is de brandstof toevoer een probleem.
Filters vervuild of opvoer pomp werkt niet lekker meer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 13:21 #176709

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
tjgiling schreef :
Philip schreef :
De oudere 1GM10's kunnen niet voorgloeien, net als de rest van de GM serie. Bij die moet je wel met wat gas starten.
Inderdaad, wij hebben een 2GM20 (dus de 2-cylinder versie) uit 1997 en daarbij is voorgloeien ook een onbekend verschijnsel. Ik start altijd met de gashandle in de vrijloop en geef tijdens het starten wat gas. Als het heel koud is soms wel (heel)even op 50-70%. Als de motor loopt kan ik gas terugnemen, motor loopt dan pakweg 1500 toeren. Even later kan hij naar stationair terug. Bij een warme motor is dat allemaal niet nodig, gashandle blijft dan in neutraal, een druk op de startknop en hij loopt.

Ik vind het een hele fijne motor, start en loopt altijd. We hebben één keer gehad dat hij niet lekker meer liep en dat was verholpen door de klepspeling aan te passen naar de norm.

Het enige echte probleem wat ik met onze motor heb is dat hij, na langdurig motoren en goed warm, de neiging heeft om af te slaan als je aankomt en de gashandle in neutraal zet. Erg irritant en ook gevaarlijk, bij Vlissingen bijna door de stroom op de strekdam gezet bij het invaren van de haven :sick: . Ik wil dat oplossen door het stationair toerental iets hoger af te stellen.

Bij ons zijn in 2000 de motorsteunen vervangen, de oude 'hingen' te ver door waardoor de motor op het motorfundament 'sloeg' (trilde). Sindsdien staat de motor keurig recht.


Het stationeertoerental moet rond de 850 liggen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 13:34 #176711

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
koko schreef :
ruuddidden schreef :
Ik zet er niet direct gas op, maar laat hem zelf op toeren komen. De eerste halve minuut een gezapig plop plop, dat opeens overgaat naar het karakteristieke tak tak van deze eenpitter.
Ruud

Ik heb altijd gehoord dat op lage toeren draaien van een joude motor niet zo goed is. De oliepomp zou er veel langer over doen voor hij op druk is en de krukaslagers zouden flinke klappen krijgen doordat de zuigers nog niet zo veel snelheid hebben dat de klap wordt opgevangen in die beweging. Zelf hou ik dus heel iets gas er op zodat de motor mooi ronddraait, zonder 'm op te jagen. Steeds iets gas terug naarmate de motor warmer wordt, totdat hij mooi stationair loopt zonder gas.
Wat is beter?

Wat ook goed is dat je de motor starten en dan na een paar minuten al weg gaat varen, uiteraard wel rustig gaan totdat de motor echt warm is.

Warm beteken dat de olie op temperatuur is, dus als de koelwater temperatuurmeter al aangeeft dat de motor op tempratuur is dan is de olie nog niet op tempratuur dit duur altijd langer dan dat koelwater warm is (geled vooral voor indirect gekoelde motoren).

Het warm laten worden van een voorkamerdiesel is er belangrijk dit ivm schuren van de kop
Dit geld ook als je de motor langer dan 15 minuten heb stil gelegd, dan ook weer rustig aan totdat de motor weer goed warm is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 14:19 #176720

Kort, on topic vraagje. Weet iemand van jullie welk kabeltje dat uit de motor (1GM10) komt aangesloten moet worden op de toerenteller? Een restpuntje dat iets te lang blijft liggen :blush:

Bij voorbaat dank en groet,
Ruud
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 14:31 #176722

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
@Ruuddidden,

De sensor telt de tandjes op de tandenkrans achteraan in je motor. Als het goed is zit er een sensor met twee contacten helemaal achterop de motor maar voor de keerkoppeling.

Als je originele bedrading hebt zijn het de oranje en de blauw/rode die op de geven horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 eerste start 13 feb 2011 14:36 #176723

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is toch een steker?

Of zijn het losse draadjes?

Voor het lampje is het rood en zwart
Voor de meter blauwe/rood , orange , zwart, rood/zwart

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl