Philip schreef :
De oudere 1GM10's kunnen niet voorgloeien, net als de rest van de GM serie. Bij die moet je wel met wat gas starten.
Inderdaad, wij hebben een 2GM20 (dus de 2-cylinder versie) uit 1997 en daarbij is voorgloeien ook een onbekend verschijnsel. Ik start altijd met de gashandle in de vrijloop en geef tijdens het starten wat gas. Als het heel koud is soms wel (heel)even op 50-70%. Als de motor loopt kan ik gas terugnemen, motor loopt dan pakweg 1500 toeren. Even later kan hij naar stationair terug. Bij een warme motor is dat allemaal niet nodig, gashandle blijft dan in neutraal, een druk op de startknop en hij loopt.
Ik vind het een hele fijne motor, start en loopt altijd. We hebben één keer gehad dat hij niet lekker meer liep en dat was verholpen door de klepspeling aan te passen naar de norm.
Het enige echte probleem wat ik met onze motor heb is dat hij, na langdurig motoren en goed warm, de neiging heeft om af te slaan als je aankomt en de gashandle in neutraal zet. Erg irritant en ook gevaarlijk, bij Vlissingen bijna door de stroom op de strekdam gezet bij het invaren van de haven
. Ik wil dat oplossen door het stationair toerental iets hoger af te stellen.
Bij ons zijn in 2000 de motorsteunen vervangen, de oude 'hingen' te ver door waardoor de motor op het motorfundament 'sloeg' (trilde). Sindsdien staat de motor keurig recht.