Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waterlock en zwanenhals?

Re: Waterlock en zwanenhals? 30 mrt 2011 08:59 #186137

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 30 mrt 2011 19:15 #186349

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Als je nog kleplichters hebt, dan is 'leegdraaien' tegen waterslag (de eerste paar slagen op de hand!) natuurlijk supersimpel.

Overigens lijkt mijn uitlaat als twee druppels water op "DPC ding", maar wat is dat? Alleen een demper, of ook een waterslot?

De motor is low-budget ingebouwd destijds, wat o.a. te zien is aan het feit dat "DPC ding" los op de bodem ligt, met een vuilniszak vol bubblewrap (serieus!) eronder tegen schavielen...

Aan de ene kant gaan m'n technische haren recht overeind staan van zulk prutswerk, maar aan de andere kant... het loopt al 30 jaar zo... dus wie ben ik om dat nu overhoop te gooien en daar misschien JUIST problemen mee te veroorzaken als ik het verkeerd doe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 30 mrt 2011 19:50 #186357

  • axelrose
  • axelrose's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 59
Philip schreef :
Fer: kun je een zwanehals ook oplossen met uitlaatslang en messing bochten? Dus meteen vanaf de doorvoer omhoog en dan 2 x 45 graden bochten en weer omlaag.
Ik ben mijn nieuwe uitlaat aan het leggen en gebruik liever materialen die wat beter tegen hitte kunnen dan die plastic dingen van vetus en anderen die ik ook nog behoorlijk aan de prijs vind voor een veredelde afvoerbuis.

Het is volgens mij wel zo dat plastic zeer corrosie bestendig is.
Met de uitlaatgassen wordt ook de zwavel uit de diesel afgevoerd. Koel je dit af met water, indirecte koeling, dan condenseert dit en krijg je zwavel zuur, wat erg aggressief is. Tevens is zeewater ook corrosief. Dus volgens mij als je iets anders wil monteren dan 'Tupper Ware" systeem dan kun je dit beste uitvoeren in RVS kwaliteit 316/ A4. Messing alleen als het zeewater bestendig is anders is binnen de korste keren gatenkaas ook een metalen demper / waterlock. Zwavel is gek op metaal.

Enigste nadeel van PVC/plastic is de temperatuur. Dus monteer een temperatuur sensor alarm 75-90 Celsius of een flow detector voor je koelwater.
voorheen gevaren op 16m2,varuna,fj en kajuitzeilbootje kimkieler
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 30 mrt 2011 20:01 #186359

ik had een ingelaste zwanen hals, gewoon staal, en een gietijzeren waterlock, hebben het 20 jaar vol gehouden op zeewater. zat al in de boot.

ik zou ook geen messing nemen, neem dan koper of rvs. plastic is plastic ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 05:52 #186403

Rvs (316L) in een nat uitlaatsysteem is niet aan te bevelen. In dat medium en bij die temperatuur zal snel putcorrosie en/of spanningscheurcorrosie optreden. Vooral putcorrosie gaat erg snel en gaat binnen krte tijd dwars door het rvs heen waardoor er een lek ontstaat.
vergeleken met rvs is gewoon staal (ja echt) nog beter want dat corrodeert egaal en niet als putten of scheuren. Daardoor gaat het toch jaren mee.Een stalen verbindingspijp in de slang van mijn eigen knststof systeem ging lekken 9 jaar nadat ik de boot had gekocht! Ik wist niet eens dat dat ding erin zat.
Maar de systemen van kunststof ( bijv. de van Vetus) zijn echt veel beter en gaan zeer lang mee.
Er ijn ook hele mooie met een grp mantel van Halyard ( www.halyard.eu.com/Products/ex..._silencer_range.html ) Ik weet alleen niet wie die in Nederland verkoopt.
Wel is een temperatuuralarm op de injectiebocht aan te bevelen om op tijd de motor te kunnen soppen zonder dat het plastic eraan gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 06:07 #186407

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Fer schreef :
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.

Mijn uitlaat zit onder mijn spiegel, dus deze uitlaat wijst recht naar beneden. Volgens mij zijn daar geen terugslagkleppen voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 06:25 #186411

  • Han01
  • Han01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Fer schreef :
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.



Mvg Fer

Precies die ligt hier nu klaar om ingebouwd te worden.
Met zwanenhals en waterlock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 06:49 #186424

Fer schreef :
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.



Mvg Fer

Hé fer
Waar zijn die dingen te koop?(liefst webshop)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 06:54 #186428

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Laatst bewerkt: 31 mrt 2011 06:56 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 11:21 #186487

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nardus schreef :
Bedank Nardus voor de link dat scheelt weer zoeken met mijn zeer trage pc :(

Maar ze zijn bij elke zelfrespecterende watersport winkel te koop

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 11:23 #186489

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
axelrose schreef :
Philip schreef :
Fer: kun je een zwanehals ook oplossen met uitlaatslang en messing bochten? Dus meteen vanaf de doorvoer omhoog en dan 2 x 45 graden bochten en weer omlaag.
Ik ben mijn nieuwe uitlaat aan het leggen en gebruik liever materialen die wat beter tegen hitte kunnen dan die plastic dingen van vetus en anderen die ik ook nog behoorlijk aan de prijs vind voor een veredelde afvoerbuis.

Het is volgens mij wel zo dat plastic zeer corrosie bestendig is.
Met de uitlaatgassen wordt ook de zwavel uit de diesel afgevoerd. Koel je dit af met water, indirecte koeling, dan condenseert dit en krijg je zwavel zuur, wat erg aggressief is. Tevens is zeewater ook corrosief. Dus volgens mij als je iets anders wil monteren dan 'Tupper Ware" systeem dan kun je dit beste uitvoeren in RVS kwaliteit 316/ A4. Messing alleen als het zeewater bestendig is anders is binnen de korste keren gatenkaas ook een metalen demper / waterlock. Zwavel is gek op metaal.

Enigste nadeel van PVC/plastic is de temperatuur. Dus monteer een temperatuur sensor alarm 75-90 Celsius of een flow detector voor je koelwater.

Het is echt geen probleem om plastic te gebruiken, overigen is dit ook een speciaal stukje kunststof dat echt wel tegen mishandeling kan.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 11:29 #186492

Fer schreef :
nardus schreef :
Bedank Nardus voor de link dat scheelt weer zoeken met mijn zeer trage pc :(

Maar ze zijn bij elke zelfrespecterende watersport winkel te koop

Mvg Fer

Bedankt, ik wist niet dat ze van Vetus waren!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 31 mrt 2011 11:31 #186493

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
nardus schreef :
Fer schreef :
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.

Mijn uitlaat zit onder mijn spiegel, dus deze uitlaat wijst recht naar beneden. Volgens mij zijn daar geen terugslagkleppen voor?

Nee helaas is daar niet voor

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 07:01 #198817

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Help! Gisteren gevaren op de motor. Eerste stuk hard achteruitgevaren. Mijn uitlaat zit onderwater. Geen zwanehals. Wel een lange bocht tot ong. 1 meter boven de waterlijn. Al vrij snel geen koeling meer en de meter in het rood. Toch stationair door gevaren, daarna ging de motor steeds langzamer draaien en sloeg af en laatste stuk een sleepje gehad naar de box.

Na controle van de impellor het spul weer in elkaar gezet, gestart en .....koeling!.

Kan het zijn dat ik een soort waterslag heb gehad, tijdens het hard achteruit varen?

Overigens lig ik pas sins 3 dagen weer in het water en bij het tewatergaan had ik ook ff geen koeling en pas na het openen van de wierpot, kwam de koeling op gang (ik denk aan lucht?). Daarna 2x 2 uur gevaren op de motor en niks aan de hand, tot gisteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 07:27 #198820

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waterslag zal het niet geweest zijn, dan zit er een (of meer) cylinder vol water en breekt vervolgens een zuiger, krukstang of krukas. Daarna weer starten is er niet bij.
Lijkt meer op vastlopen van de motor (zo heet dat de zuigers niet meer in de cylinders passen) door gebrek aan koeling.
Je hebt ernstig geluk dat de boel weer los is gekomen.
Met achteruitvaren zal het wel niets te maken hebben.
Om een of andere reden krijgt de motor (soms) geen koelwater.
Een impellerpompt is niet zelfaanzuigend; het waterivo buiten en in de wierpot moet boven de pomp staan. En er mag nergens lucht kunnen worden aangezogen (zoals door een slecht afsluitend wierpotdeksel).
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 07:44 #198822

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Kan me wel herinneren dat de papieren pakking bij het impellor huis ver weg was. De wierpot moet ik eens nakijken. Kan ik de wierpot er ook gewoon weghalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 07:57 #198823

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
geen pakking zuigt vast lucht aan.
impellerpompen slijten ook door het draaien van de impeller; dan komt er ruimte aan de zijkant van de impeller (ingesleten deksel, bijv.) en dat is ook niet bevordelijker voor de koeling.

Weghalen wierpot: Ik heb in vorige boten tientallen jaren zonder wierpot en ook zonder problemen gevaren.
Nu heb ik wel een wierpot maar wier (of iets anders) zit er nooit in. Ik vind dat wierpotten meer problemen veroorzaken (lucht lekken, stukvriezen) dan dat ze oplossen. Enige voordeel is met antivries erin doen.... maar dat kan ook wel zonder wierpot. Weg met de Wierpot ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 14:06 #198861

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lib3rty schreef :
Help! Gisteren gevaren op de motor. Eerste stuk hard achteruitgevaren. Mijn uitlaat zit onderwater. Geen zwanehals. Wel een lange bocht tot ong. 1 meter boven de waterlijn. Al vrij snel geen koeling meer en de meter in het rood. Toch stationair door gevaren, daarna ging de motor steeds langzamer draaien en sloeg af en laatste stuk een sleepje gehad naar de box.

Na controle van de impellor het spul weer in elkaar gezet, gestart en .....koeling!.

Kan het zijn dat ik een soort waterslag heb gehad, tijdens het hard achteruit varen?

Overigens lig ik pas sins 3 dagen weer in het water en bij het tewatergaan had ik ook ff geen koeling en pas na het openen van de wierpot, kwam de koeling op gang (ik denk aan lucht?). Daarna 2x 2 uur gevaren op de motor en niks aan de hand, tot gisteren.

Dit klinkt niet best

Om te beginnen is een watertemperatuur alarm niet voor de kat zijn viool uit gevonden, het is namelijk zo dat dit alarm behoed je voor het in elkaar draaien van je motor.

Wat er bij jouw is gebuurt is dat de motor zo warm is geworden dat de zuiger zijn gaan uitzetten en vast zijn gelopen op de cilinderwand, dit geeft omzijn minst ligt schade aan de cilinderwant, zuigers en zuigerveren.

Mar het kan nog weel erger tijd zal het leren hoe erg je schade is

Maar doe me de grootse lol, zet de motor uit als dit alarm opkomt en vaar niet meer door.

Ik heb een paar vragen zou je die kunnen beantwoorden:

Wat voor merk en type motor heb je
Wat voor type aandrijving heb je
Wat voor type wierpot heb je (met vleugelmoer?)
Heb je met de winter stop de impeller vervangen
Heb je een pakking tussen de impellerhuis en de deksel
Is het impeler deksel beschadigt (ingelopen)

Ik wacht verder af :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 15:22 #198870

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Fer schreef :
Lib3rty schreef :
.

Dit klinkt niet best

Om te beginnen is een watertemperatuur alarm niet voor de kat zijn viool uit gevonden, het is namelijk zo dat dit alarm behoed je voor het in elkaar draaien van je motor.

Wat er bij jouw is gebuurt is dat de motor zo warm is geworden dat de zuiger zijn gaan uitzetten en vast zijn gelopen op de cilinderwand, dit geeft omzijn minst ligt schade aan de cilinderwant, zuigers en zuigerveren.

Mar het kan nog weel erger tijd zal het leren hoe erg je schade is

Maar doe me de grootse lol, zet de motor uit als dit alarm opkomt en vaar niet meer door.

Ik heb een paar vragen zou je die kunnen beantwoorden:

Wat voor merk en type motor heb je
Wat voor type aandrijving heb je
Wat voor type wierpot heb je (met vleugelmoer?)
Heb je met de winter stop de impeller vervangen
Heb je een pakking tussen de impellerhuis en de deksel
Is het impeler deksel beschadigt (ingelopen)

Ik wacht verder af :)

Mvg Fer

Merk: Volvo MD11c
saildrive 110s
wierpot met vleugelmoer
impellor eind vorig jaar vervangen
Pakking zat er tussen
Impellerdeksel niet ingelopen


Mijn gevoel zegt dat ik lucht in het systeem heb gehad. zeker daar de motor de eerst volgende keer weer wel koeling had.
Laatst bewerkt: 03 juni 2011 15:23 door Lib3rty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 03 juni 2011 16:12 #198879

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lucht is kan zeker het probleem zijn maar waarom en war kont het lucht vandaan.

De vleugelmoer wierpot is er een van problemen zeker de afdichtingring onder de vleugelmoer geeft problemen na verloopt van tijd.

Je kunt twee dingen doen:

1 koop nieuwe afdichting ‘s ringen ,dit is een standaard zetje
2 verwijder de wierpot dit is bij een saildrive minder van belang dan bij een bot met waterschep. (ik ben overigens geen voorstander van deze optie)

Ik zie dat je de impeller heb vervangen, heb je daarna nog gevaren voor de winterstop zo ja geen probleem gehad?

Het komt erg veel voor dat na een impeller wissel bij een oude motor de koeling weiger of minder word dit komt doordat de deksel en/of het pomphuis is versleten en dus de impeller niet goed aansluit op het huis en/of er te veel ruimte tussen de deksel en de impeller zit.

Nog een vraagje op welke hoogte zit je wierfilter gemonteerd, hoven de waterlijn onder de waterlijn op alen met deksel boven de waterlijn, het laatste heeft mijn voorkeur.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 09:00 #712274

Ik kwam toevallig uit op deze thread omdat ik een oplossing zoek voor mijn (niet) zeilboot. Even schetsen.
Een Tenbroeke kruisertje,7.65m lang. Ik heb dat bootje 2 jaar en het is mijn eerste boot. Er ligt een PMX 8 van Yanmar in, die loopt prima maar maakt wel veel herrie, een gewone geisoleerde uitlaat. Nu kan ik hier een Nanni diesel 2.10 voor een goede prijs op de kop tikken en nu komt de vraag:
Kan die gemonteerd worden met hezelfde uitlaatsysteem? Word die Nanni dan zoveel heter als die ouwe Yanmar?
Ik lees vaak over "natte uitlaat" met een pomp en water dat van buiten komt. Dat is voor mij geen haalbare kaart.
Maar dit waterlock systeem hier beschreven lijkt me wel te doen. Alleen vind ik niet precies de informatie die ik zoek nl. waar komt dat water vandaan in dat waterlock? Is het een gesloten systeem dat deel uitmaakt van de motorkoeling of word er toch water via buiten aangevoerd. Komt er dan ook water uit de uitlaat?
Hopelijk is dit duidelijk.

Dit is een oude thread maar hopelijk pikt er nog iemand op in.
W.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 09:18 #712283

Het hangt er helemaal vanaf wat voor koelsysteem je nu hebt.
Is dat een direct systeem met dus ergens een straal water die ergens de romp uitkomt is e.e.a. te overzien want dan heb je immers ook een buitenwaterpomp.
Heb je daarentegen bijv. kielkoeling (wat bij dit soort stalen bootjes wel vaker wordt toegepast)dan wordt het al een stuk lastiger omdat je dan een extra buitenwaterwaterpomp zult moeten installeren .
Bij beide systemen moet je uiteraard ook een speciale uitlaatbocht met waterinjectie installeren en die kunnen knap duur worden maar zijn door een handige DHZer ook wel zelf te maken.

Maar eerst moet je eens aangeven hoe nu je koelsysteem werkt.

Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2016 09:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 09:18 #712284

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Het koelwater dat wordt gebruikt om de motor (directe koeling) of de warmtewisselaar (indirecte koeling) te koelen, wordt nadat het zijn werk heeft gedaan direct na het uitlaatspruitstuk geinjecteerd in de uitlaat. Het onderdeel waar dit gebeurt heet de mengelleboog. Daarna gaat het koelwater, samen met de uitlaatgassen door het uitlaatsysteem naar buiten. In een waterlock blijft een deel van het koelwater staan. Dit zorgt mede voor de uitlaatdemping.
De zwanehals zorgt bij mijn weten niet voor extra demping maar beveiligt de uitlaat tegen binnenstromend water.
Een natte uitlaat heeft dus in zoverre geen extra onderdelen en is met de meeste standaard scheepsmotortjes eenvoudig te realiseren.

Steek ook je licht een op bij Vetus:
www.vetus.com/uitlaatsystemen.html/?___store=nl

www.google.nl/search?q=vetus+u...OKD_8Q_AUIBigB&dpr=1
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:15 #712338

De Yanmar heeft gewoon een uitlaat net zoals een tractor, zo klinkt ie ook.
Maar de Nanni die ik zou willen kopen, daar gaat het om. De specs kan je hier lezen. Ik wil vooral vermijden dat er een extra doorvoer in de romp komt.

www.flicka20.com/Portals/30/pubn2.10.pdf
Laatst bewerkt: 04 mrt 2016 11:19 door wimvanparijs. Reden: link toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:18 #712341

En waar blijft dat water dat door de uitlaat naar buiten gaat vandaan komen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl