Lib3rty schreef :
Help! Gisteren gevaren op de motor. Eerste stuk hard achteruitgevaren. Mijn uitlaat zit onderwater. Geen zwanehals. Wel een lange bocht tot ong. 1 meter boven de waterlijn. Al vrij snel geen koeling meer en de meter in het rood. Toch stationair door gevaren, daarna ging de motor steeds langzamer draaien en sloeg af en laatste stuk een sleepje gehad naar de box.
Na controle van de impellor het spul weer in elkaar gezet, gestart en .....koeling!.
Kan het zijn dat ik een soort waterslag heb gehad, tijdens het hard achteruit varen?
Overigens lig ik pas sins 3 dagen weer in het water en bij het tewatergaan had ik ook ff geen koeling en pas na het openen van de wierpot, kwam de koeling op gang (ik denk aan lucht?). Daarna 2x 2 uur gevaren op de motor en niks aan de hand, tot gisteren.
Dit klinkt niet best
Om te beginnen is een watertemperatuur alarm niet voor de kat zijn viool uit gevonden, het is namelijk zo dat dit alarm behoed je voor het in elkaar draaien van je motor.
Wat er bij jouw is gebuurt is dat de motor zo warm is geworden dat de zuiger zijn gaan uitzetten en vast zijn gelopen op de cilinderwand, dit geeft omzijn minst ligt schade aan de cilinderwant, zuigers en zuigerveren.
Mar het kan nog weel erger tijd zal het leren hoe erg je schade is
Maar doe me de grootse lol, zet de motor uit als dit alarm opkomt en vaar niet meer door.
Ik heb een paar vragen zou je die kunnen beantwoorden:
Wat voor merk en type motor heb je
Wat voor type aandrijving heb je
Wat voor type wierpot heb je (met vleugelmoer?)
Heb je met de winter stop de impeller vervangen
Heb je een pakking tussen de impellerhuis en de deksel
Is het impeler deksel beschadigt (ingelopen)
Ik wacht verder af
Mvg Fer