Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waterlock en zwanenhals?

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:20 #712342

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Hoi Wim, welkom op het forum.
In mijn vorige boot had ik een Nanni 2.10 Eco. Die motor stond nogal te bewegen en maakte flink herrie.
Even checken hoe die Nanni loopt, is mijn advies.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:29 #712346

wimvanparijs schreef :
En waar blijft dat water dat door de uitlaat naar buiten gaat vandaan komen?

Vandaar de vraag hoe het koelsysteem nu uitgevoerd is.
Bij een "normale" directe koeling met droge uitlaat heb je een gat onder en een boven de waterlijn voor het koelwater. Bij een kielkoeling helemaal geen gaten ( behalve dan de uitlaat).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:34 #712350

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Dat is het water dat gebruikt wordt voor het koelen van de motor (bij directe koeling) of het koelen van de warmtewisselaar (bij indirecte koeling). Hiervoor zit op vrijwel alle scheepsmotortjes een pompje dat buitenwater aanzuigt, gebruik voor koeling en (voor koeling en geluidsdemping) via de uitlaat naar buiten pompt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 11:45 #712355

Tja, dit gaat effe mijn petje te boven,ik za l de manual van de Yanmar nog eens doorpluizen in de hoop daar iets te vinden over die koeling. Het enige wat ik weet is dat ik er ergens antivries kan ingieten voor de winter. Eerlijk gezgd dacht ik dat het een beetje hetzelfde was als bij een auto met koelvloeistof die constant rondgepompt wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 12:53 #712371

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Het is misschien naar om te zeggen, maar dit is toch wel vrij basis watersporttechniek. Hoe dacht je een hele motor in te bouwen als dit al te lastig blijkt?
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 13:32 #712386

Koezt schreef :
Dat is het water dat gebruikt wordt voor het koelen van de motor (bij directe koeling) of het koelen van de warmtewisselaar (bij indirecte koeling). Hiervoor zit op vrijwel alle scheepsmotortjes een pompje dat buitenwater aanzuigt, gebruik voor koeling en (voor koeling en geluidsdemping) via de uitlaat naar buiten pompt.

Tja , behalve bij kielkoeling want dan komt er geen buitenwater aan te pas.
En dat is niet ongewoon voor wat oudere stalen boten met een hete uitlaat en trouwens best handig omdat je nooit bevriezingsproblemen hebt als je de kielkoeling met antivries vult.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 13:56 #712396

Ik ben gaan kijken naar de boot en heb twee fotos genomen, maar of het nu direkte of indirecte koeling is weet ik niet. ER komt in ieder geval een wat grotere pijp naast de schroefas omhoog en een andere deels rubber/ koperen leiding terug uit de motor, te zien op de foto's.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 13:57 #712397

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Yellow Boat schreef :
Koezt schreef :
Dat is het water dat gebruikt wordt voor het koelen van de motor (bij directe koeling) of het koelen van de warmtewisselaar (bij indirecte koeling). Hiervoor zit op vrijwel alle scheepsmotortjes een pompje dat buitenwater aanzuigt, gebruik voor koeling en (voor koeling en geluidsdemping) via de uitlaat naar buiten pompt.

Tja , behalve bij kielkoeling want dan komt er geen buitenwater aan te pas.
En dat is niet ongewoon voor wat oudere stalen boten met een hete uitlaat en trouwens best handig omdat je nooit bevriezingsproblemen hebt als je de kielkoeling met antivries vult.

Ad
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 14:00 #712400

Tja, de ene heeft basistechniek van boten en een andere niet natuurlijk. Een motor in en uitbouwen is niet zo moeilijk, ik heb al mijn hele leven 2cv's heb diverse old timer motoren en een ULM gehad met een diveriteit aan motoren maar geen daarvan heeft een uitlaat waar water aan te pas komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 14:15 #712409

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
In de basis is het niet zo moeilijk.

Loopt er, vanaf een gat in de huid onder water een slang, via een afsluiter en evt wierpot (daar waar je je antivries in giet, gok ik) een leiding naar de motor / waterpomp, dan heb je buitenwaterkoeling en is een natte uitlaat met waterlock en zwanehals een eenvoudige manier om geluid te dempen.

Heb je kiel- of vlakkoeling, dan wordt er dus geen water van buiten aangezogen, maar circuleert dit door hetzij de kiel (kielkoeling dus), hetzij door 1 of meer leidingen die onder het vlak van het schip lopen. Dan wordt er dus geen water aangezogen en kun je dus geen natte uitlaat hebben. Waterlock en zwanehals dempen dan niet. Je zult dan een gewone demper moeten hebben zoals een auto of tractor die ook heeft. Droog dus.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 14:43 #712422

Koezt schreef :
In de basis is het niet zo moeilijk.

Loopt er, vanaf een gat in de huid onder water een slang, via een afsluiter en evt wierpot (daar waar je je antivries in giet, gok ik) een leiding naar de motor / waterpomp, dan heb je buitenwaterkoeling en is een natte uitlaat met waterlock en zwanehals een eenvoudige manier om geluid te dempen.

Heb je kiel- of vlakkoeling, dan wordt er dus geen water van buiten aangezogen, maar circuleert dit door hetzij de kiel (kielkoeling dus), hetzij door 1 of meer leidingen die onder het vlak van het schip lopen. Dan wordt er dus geen water aangezogen en kun je dus geen natte uitlaat hebben. Waterlock en zwanehals dempen dan niet. Je zult dan een gewone demper moeten hebben zoals een auto of tractor die ook heeft. Droog dus.

Plaatjes genoeg van te vinden hoor:
www.google.nl/search?q=kielkoe...WGvRQKHVOfDKwQsAQIGw
Ad
Laatst bewerkt: 04 mrt 2016 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 15:08 #712433

Dat heeft mijn boot dus niet. Maar ik denk dat we de draad kwijt zijn over wat ik wou weten, nl of het mogelijk is die Nanni in te bouwen(heeft een gesloten koelsysteem met warmtewisselaar) met waterlock, na uitbouw van de Yanmar waarvan ik niet weet of ie drect of indirect gekoeld is, wat kan jij opmaken uit de foto's hierboven? Die PMX 8 is weinig te vinden op het web en in de manual staat dat er een koelwaterpomp opzit. Een link naar de specs van de Nanni staat ook in een van mijn berichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 15:43 #712445

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
wimvanparijs schreef :
Ik ben gaan kijken naar de boot en heb twee fotos genomen, maar of het nu direkte of indirecte koeling is weet ik niet. ER komt in ieder geval een wat grotere pijp naast de schroefas omhoog en een andere deels rubber/ koperen leiding terug uit de motor, te zien op de foto's.
Ik ga af op wat ik op de foto zie.
Deze motor op de foto heeft directe koeling.
De pijpen(buitenboord water) die nu rechtstreeks de oude motor in en uitgaan moet je verbinden met de warmtewisselaar van de nieuwe motor.
Wanneer je geen gekoelde uitlaat hebt kun je hetzelfde uitlaatsysteem gebruiken.
Om een en ander stiller te krijgen kun je een uitlaat demper plaatsen of het koelwater afvoeren via de uitlaat van de motor,dus een natte uitlaat.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 04 mrt 2016 16:40 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 17:00 #712466

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De PMX8 die je nu hebt, wordt standaard geleverd met buitenwaterkoeling. Het koelwater wordt aangezogen met een plunjerpomp, en gaat na het koelen van het motorinwendige vanuit de motor rechtstreeks weer naar buiten via een aparte leiding.

De Nanni 2.10 wordt standaard geleverd met een warmtewisselaar. Voor de buitenwaterkoeling daarvan zou je prima de bestaande (buiten)koelwateraanvoerleiding kunnen gebruiken, mits de diameter voldoende groot is. Er moet tegenwoordig een afsluiter op het vlak zitten, om de koelwatertoevoer te kunnen afsluiten. Zo te zien ontbreekt die bij jou.

Bij de Nanni wordt het koelwater na de warmtewisselaar geïnjecteerd in de uitlaat. Daarmee koel je de uitlaatgassen en wordt de uitlaat met een rubberslang aangesloten op een waterslot, en vandaar verder aangesloten op een rubberslang naar buiten. Je kunt in dat gedeelte kiezen voor een zwanenhals, of de uitlaatslang met een ruime boog flink boven de waterlijn aansluiten op de uitlaatdoorvoer in de romp.

Gaat waarschijnlijk zonder grote problemen lukken in je Ten Broeke kruiser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 17:15 #712472

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7522
Volgens de beschijving heeft de motor een heat-exchanger = een warmtewisselaar.

Er is dus een binnenkoelsysteem met een centrifugaal pomp en een buiten circuit waarbij buitenwater door de koeler wordt gepompt en dit buitenwater wordt afgevoerd via de natte uitlaat naar buiten.

Het gesloten binnenkoelsysteem kun je vullen met koelvloeistof.

Een erg belangrijk punt bij een natte uitlaat is te voorkomen, dat het systeem gaat hevelen. Niet vanaf de uitlaat maar via het buitenwater toevoer.

Dit ontstaat als het injectiepunt van het koelwater beneden de waterlijn zit of onder bepaalde omstandigheden kan komen. Het treedt op nadat de motor is gestopt en de impeller koelwaterpomp wat water doorlaat. Via de uitlaat komt dan water in de motor op de zuigers met alle gevolgen van dien.

In dit geval moet er een beluchter worden aangebracht, die ook regelmatig moet worden gecontroleerd op een goede werking. Beter is om met een dunne leiding de beluchter zonder klep af te voeren naar buiten of via een kuipafvoer. En een waterloch is aan te bevelen als buffer voor koelwateropvang en moet zo laag mogelijk geplaatst worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 17:32 #712483

Ik dank u allen , nu zijn we een heel end, Als de Nanni er in ligt laat ik het wel weten.
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 04 mrt 2016 19:26 #712517

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Fer schreef :
Plaats een zwanenhals met in de spiegel een terugslagklep dan hen je minderkans dat het fout gaat.



Mvg Fer


Vraagje aan Fer,

Zoiets is toch de oplossing? Als ik dit plaatje zie lijkt deze mij niet heel erg betrouwbaar, goed als extra beveiliging maar niet om op te vertrouwen, als dit nou door ontwikkeld wordt dan zou je waterslag toch uit kunnen sluiten? Of ben je het daar niet mee eens?

Pascal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 05 mrt 2016 08:32 #712581

De meeste gevallen van waterslag komen volgens mij niet zozeer door water wat via de uitlaat naar binnen is gekomen maar door hevelen vanuit de koelwaterinlaat door het ontbreken van een hevelbreker c.q. beluchter .
En die terugslagkleppen werken best wel goed hoor. Alleen moet je ze , net als een beluchter , af en toe controleren en schoonmaken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 06 mrt 2016 17:23 #712991

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
De meeste gevallen van waterslag komen door een zeer moeizaam startende motor in combinatie met een geopende buitenboord afsluiter, bb afsluiter altijd sluiten na gebruik en pas openen bij lopende motor zou de beste werkwijze zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 26 apr 2021 09:45 #1277591

Hoi, kan iemand mij hierbij kan helpen.

Ik heb een bootje met een volvo penta md2 en had een nat vetus uitlaat systeem. In het systeem zat alleen een waterlock en een demper. Ik ging laatst varen en toen ik vol gas gaf klapte de slang los op de inport van het waterlock. Steeds weer opnieuw vast proberen te zetten, maar hij bleef los schieten. Uiteindelijk zat die goed, maar toen klapte de slang los op de uitport van het waterlock. Toen ik die slang weer goed vast had gemaakt plofte het waterlock uit elkaar. Had toen het waterlock er tussen uit gehaald en toen scheurde de uitlaatslang.

Ik heb geen idee hoe oud dat systeem was. Kan iemand mij hierbij helpen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 26 apr 2021 09:55 #1277592

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Lijkt me niet normaal. Is de waterlock ergens verstopt, zodat ie druk opbouwt en dan de slang er af drukt of zo? Pas op dat het water niet je motor terug in kan lopen tijdens al dat gedoe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 26 apr 2021 11:57 #1277626

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
SijmenvanRossem schreef :
Hoi, kan iemand mij hierbij kan helpen.

Ik heb een bootje met een volvo penta md2 en had een nat vetus uitlaat systeem. In het systeem zat alleen een waterlock en een demper. Ik ging laatst varen en toen ik vol gas gaf klapte de slang los op de inport van het waterlock. Steeds weer opnieuw vast proberen te zetten, maar hij bleef los schieten. Uiteindelijk zat die goed, maar toen klapte de slang los op de uitport van het waterlock. Toen ik die slang weer goed vast had gemaakt plofte het waterlock uit elkaar. Had toen het waterlock er tussen uit gehaald en toen scheurde de uitlaatslang.

Ik heb geen idee hoe oud dat systeem was. Kan iemand mij hierbij helpen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat lijkt op verstopping van de uitgaande slang of wat er nog achter zit. Is misschien losse binnenvoering die dubbel geslagen of opgepropt zit.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waterlock en zwanenhals? 27 apr 2021 22:19 #1278104

[quote="Jutter"

Ik heb geen idee hoe oud dat systeem was. Kan iemand mij hierbij helpen?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Dat lijkt op verstopping van de uitgaande slang of wat er nog achter zit. Is misschien losse binnenvoering die dubbel geslagen of opgepropt zit.

[/quote]

Ik ga het systeem na checken en misschien kijken naar een nieuw systeem. Dankjewel

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl