Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Waterlock en zwanenhals?

Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:00 #180007

  • Han01
  • Han01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Ik vraag mij af of het nou echt nodig is om een waterlock en een zwanenhals aan te schaffen voor de uitlaat van mijn boot. :(
Een waterlock lijkt mij namelijk voldoende, of is dat niet zo?

Is de waterlock misschien voor de condens die uit de motor komt en de zwanenhals voor het water wat naar binnen kan komen via de uitlaathuiddoorvoer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:22 #180009

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heb je nu geen van bij?


Een waterslot is niet om condens te voorkomen en een zwanenhals is een extra veiligheid deze is op zeilboten wel gewenst.




Een zwanenhals zorg voor een hoogte verschil zodat het buitenwater niet naar binnen kan stromen en voorkomt waterslag.

Let wel op dat de zwanenhals en de waterlift (waterlock) niet te ver van elkaar staan als je er een gaat monteren dit ivm, met terugstromen water en de beperkte capaciteit van de waterlift.


Mvg fer
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 10:32 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:32 #180010

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Da's een mooi plaatje Fer!
inderdaad, alle drie nodig, dus ook de beluchter.
Die paar dingen kosten samen ongeveer 2% van de kosten van het vervangen van een motor met kapotte drijfstangen (en erger) door een beetje waterslag.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:37 #180011

Hallo,
Ik heb wel een waterslot wat bedoeld is om te voorkomen dat , wanneer de motor wordt gestopt , koelwater terug de motor in loopt.
Het waterslot werkt met name bij kleinere motoren ook voldoende als demper ( zegt Vetus trouwens zelf ook!. Bij de boten die ik heb gehad was een extra demper niet echt nodig . De zwanehals voorkomt dat er bij achterop komende golven water terugloopt ,het waterslot vult totdat het terug de motor in loopt.
Water in de motor ( boven de zuiger(s) veroorzaakt waterslag en vernielt zo de motor.
Als zwanehals gebruik ik een stuk uitlaatslang dat ik met een zo hoog mogelijke boog (tot net onder ht dek) achter tegen de spiegel heb vastgemaakt

Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 10:39 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:37 #180012

  • Han01
  • Han01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
We zijn de boot helemaal opnieuw aan het opbouwen. De motor is ook vervangen.
Dank je wel voor het antwoord. We gaan toch beide aanschaffen en de zwanenhals zo hoog mogelijk zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:40 #180015

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Han01 schreef :
We gaan toch beide aanschaffen

plus de beluchter mag ik hopen ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:41 #180017

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Hoho, zo hoog mogelijk: als je het plaatje van Fer (vetus als ik het goed heb) bekijkt, zit er ook een maximum aan de hoogte.

Fer: kun je een zwanehals ook oplossen met uitlaatslang en messing bochten? Dus meteen vanaf de doorvoer omhoog en dan 2 x 45 graden bochten en weer omlaag.
Ik ben mijn nieuwe uitlaat aan het leggen en gebruik liever materialen die wat beter tegen hitte kunnen dan die plastic dingen van vetus en anderen die ik ook nog behoorlijk aan de prijs vind voor een veredelde afvoerbuis.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 10:43 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:43 #180018

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De demper hoeft niet hoor, maar de zwanenhals, waterlift en beluchter wel.

Nog even iets over de waterlock of waterlift zoals ik het noem

Een waterlock geeft de indruk dat het een slot is en dus dat je veilig bent van inkomend water, niet dus de waterlock zorg er alleen maar voor dat het koelwater naar buiten word geduwd onder een kleinen overdruk.

Dus water kan gewoon naar binnen komen als de motor stil staat en als de uitlaad niet goed is geïnstalleerd, vandaar dat de waterlock ook wel waterlift word genoemd en dit is eigenlijk een beter benaming voor dit product wat het zet niet op slot

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:48 #180020

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schreef :
Hoho, zo hoog mogelijk: als je het plaatje van Fer (vetus als ik het goed heb) bekijkt, zit er ook een maximum aan de hoogte.

Fer: kun je een zwanehals ook oplossen met uitlaatslang en messing bochten? Dus meteen vanaf de doorvoer omhoog en dan 2 x 45 graden bochten en weer omlaag.
Ik ben mijn nieuwe uitlaat aan het leggen en gebruik liever materialen die wat beter tegen hitte kunnen dan die plastic dingen van vetus en anderen die ik ook nog behoorlijk aan de prijs vind voor een veredelde afvoerbuis.

Dat kan ook natuurlijk en het is waarschijnlijk ook nog goedkoper dan als je het aanschaf bij het merk V.

Ik zelf heb ook en zelfgemaakt zwanenhals en deze is dan van staal maar als je het voor elkaar krijgt om een slang zo te maken dat de niet knik kan dit ook maar dit heeft niet mijn voorkeur.

V is duur maar wel mooi, kunt het wle ander doen :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:52 #180022

  • Han01
  • Han01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Capolavoro schreef :
Han01 schreef :
We gaan toch beide aanschaffen

plus de beluchter mag ik hopen ;-)

groet
t
Ja, die ook! :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 10:56 #180025

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Succes met de klus :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 11:02 #180027

Capolavoro schreef :
Da's een mooi plaatje Fer!
inderdaad, alle drie nodig, dus ook de beluchter.
Die paar dingen kosten samen ongeveer 2% van de kosten van het vervangen van een motor met kapotte drijfstangen (en erger) door een beetje waterslag.

groet
t

Ik weet niet hoe je die 2% uitrekent maar een compleet Vetus systeem voor zeg een 10-16 pk motor kost ca. €400! En een motor van 10-16k voor €20000 is knap duur!
Maar er zijn ook beduidend goedkopere systemen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 11:06 #180028

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
YELLOW BOAT schreef :
Ik weet niet hoe je die 2% uitrekent maar een compleet Vetus systeem voor zeg een 10-16 pk motor kost ca. €400! En een motor van 10-16k voor €20000 is knap duur!
Maar er zijn ook beduidend goedkopere systemen.

Ad

nou, dan is het misschien 5%. Daarvoor wil ik best wel kromme drijfstangen!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 11:57 #180043

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik weet niet hoe je die 2% uitrekent maar een compleet Vetus systeem voor zeg een 10-16 pk motor kost ca. €400! En een motor van 10-16k voor €20000 is knap duur!
Maar er zijn ook beduidend goedkopere systemen.

Ad

nou, dan is het misschien 5%. Daarvoor wil ik best wel kromme drijfstangen!

groet
t


YELLOW BOAT

Capolavore heeft gelijk en dat zijn berekening niet helemaal klop lijkt mijn de en ader wel duidelijk.

Wat jou berekeningen betreft dit hangt inderdaad van de grote van de motor af, dit geld ook voor de schade van water slag en kostenpost van water slag, dus kleine motor bv 1500 schade en grote 3300 schade.

Niet wiskundig berekend maar geschat na ervaring met dit soort klussen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 13:33 #180079

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Als ik dit soort threads lees vraag ik me altijd af waarom mijn motortje het in hemelsnaam nog doet, na 30 jaar zonder al dat dure Vetus-plastic. Zal wel iets te maken hebben met een hoog geplaatste uitlaat en niet tegenkomen van de verkeerde omstandigheden...
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 13:33 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 13:58 #180084

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik heb i.p.v. een zwanenhals een slang die in een bocht eerst naar boven loopt en dan naar de spiegeldoorvoer. Heeft natuurlijk hetzelfde effect.

Een waterlock heb ik uiteraard wel, maar dan een stalen exemplaar, dat ik vanwege een lichte waterlekkage (en weinig demping) ga vervangen door een kunststof exemplaar. De slang ga ik echter niet door een zwanenhals vervangen, dat lijkt me niet nodig.

Ik heb gekozen voor Allpa en dat is een stuk goedkoper dan Vetus!



Voor een motor tot 50pk kost je bovenstaand systeem:
Waterlock met geïntegreerde demper €40,95
Zwanenhals €52,50

Minder dan €100 dus, weliswaar nog zonder slangen e.d. maar bij lange na geen €400! Bij Vetus is overigens volgens mij alleen een losse demper beschikbaar, geen in de waterlock geïntegreerde.


Edit:
genoemde site trouwens als voorbeeld... ik heb geen aandelen...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 14:09 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 14:10 #180086

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Ik heb een keer zo'n wasmiddelflacon van allpa gezien bij een motor die enkele seconden zonder koelwater had gelopen. Dat zag er niet best uit, net als de rest van de motorruimte na die actie :) Nu is dat natuurlijk niet de bedoeling dat de boel zonder koelwater loopt maar toch. Die van vetus zijn een stuk dikwandiger en zijn 'slechts' 2 keer zo duur als die van allpa. Nog steeds veel geld voor een stuk platic maar ja.

Zelf heb ik maar zo'n DPC ding op de kop getikt:

Schijnen ook het beste te dempen en kunnen wat meer warmte hebben.


O ja: nog iemand behoefte aan een vetus-setje zwanehals en bijna nieuwe waterlock van 45mm? Die heb ik nog liggen van de vorige motor, de huidige heeft 50mm :( En nee, dat kun je bij vetus niet groter maken, stelletje sukkels. Zelfs bij dat budget ding van allpa kan dat.
Laatst bewerkt: 01 mrt 2011 14:17 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 14:37 #180090

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
web schreef :
Als ik dit soort threads lees vraag ik me altijd af waarom mijn motortje het in hemelsnaam nog doet, na 30 jaar zonder al dat dure Vetus-plastic. Zal wel iets te maken hebben met een hoog geplaatste uitlaat en niet tegenkomen van de verkeerde omstandigheden...

Er zijn omstandig heden warbij een slot en hals niet nodig is maar is wel aan te raden

De rede is inderdaad de hoogte van de uitlaat en voor al de hoogte van de motor als deze met zijn spruitstuk boven de waterlijn komt en de uitlaad loopt af naar beneden kan je hier mee weg komen.(het niet instaleren van een waterlock en zwanenhals werk vrager achterwegen gelaten wegen kostenbesparing)

Maar het blijft gokken met je kleppen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 14:40 #180091

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schreef :
Ik heb een keer zo'n wasmiddelflacon van allpa gezien bij een motor die enkele seconden zonder koelwater had gelopen. Dat zag er niet best uit, net als de rest van de motorruimte na die actie :) Nu is dat natuurlijk niet de bedoeling dat de boel zonder koelwater loopt maar toch. Die van vetus zijn een stuk dikwandiger en zijn 'slechts' 2 keer zo duur als die van allpa. Nog steeds veel geld voor een stuk platic maar ja.

Zelf heb ik maar zo'n DPC ding op de kop getikt:

Schijnen ook het beste te dempen en kunnen wat meer warmte hebben.


O ja: nog iemand behoefte aan een vetus-setje zwanehals en bijna nieuwe waterlock van 45mm? Die heb ik nog liggen van de vorige motor, de huidige heeft 50mm :( En nee, dat kun je bij vetus niet groter maken, stelletje sukkels. Zelfs bij dat budget ding van allpa kan dat.

Je hebt en goede koop gedaan Philip ik ken dit ding en word standaard op VW geplaats en werk goed

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 01 mrt 2011 19:08 #180139

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Tip,
Waterslag ontstaat meestal wanneer de motor niet direct wil starten.
Als je lang door moet starten pompt de impellerpomp ook door en dan zit een waterlift/lock met slang snel vol en dan krijg je waterslag.
Dus als je motor niet direct wilt lopen dan meten de koelwater buitenkraan afsluiten en zodra de motor loopt pas weer openen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 29 mrt 2011 12:51 #185974

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Nu las ik een verslag van een deelnemer aan de driehoek noordzee. Deze had hoge zee van achter en had ondanks een dubbele zwanehals toch water in de motor gekregen.

De eigenaar heeft later een afsluitbare klep in laten bouwen die hij dicht kan doen onder zeil.

Nu heb ik niet veel verstand in deze materie,maar is dit uberhoubt mogenlijk onder extreme omstandigheden als alles op de juiste manier is ingebouwd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 29 mrt 2011 13:20 #185984

voor een lange reis sloeg ik er altijd een tennis bal in, als je vergeet dat ding eruit te halen blaast de motor hem er wel uit, maar er komt onderweg geen water in. ik sloot ook altijd de inlaat kraan, eerst de motor starten, dan de kraan open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 29 mrt 2011 13:25 #185986

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nardus schreef :
is dit uberhoubt mogenlijk onder extreme omstandigheden als alles op de juiste manier is ingebouwd ?

denk het wel. een hoge zee achterop komt boven het dek uit (en loopt dan de kuip in) De bovenkant van de zwanenhals zit altijd nog onder het dek en kan dus tot bovenin gevuld raken en doorlopen naar de motor. Maar extreem is het wel.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 29 mrt 2011 14:39 #185994

Wat na dat soort gebeurtenissen ( golf achterin) ook verstandig is ; torn de motor een paar toeren met de hand . Als er water boven de zuiger(s) zit zal dat niet lukken. Dan kun je alleen nog bijvoorbeeld de gloeistiften verwijderen en de zaak met de startmotor leegblazen. En dan hopen dat hij het verder overleeft!
Dat met die tenisbal is trouwens een goed idee. Als je hem met een touwtje vastmaakt ben je hem ook niet meteen kwijt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Waterlock en zwanenhals? 29 mrt 2011 15:01 #185999

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nog makkelijker dan een tennisbal: een aardappel. steeds een nieuwe ;-)
vastkokend of kruimig maakt niet uit.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl