Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervang je brandstofleidingen tijdig

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 04:43 #205226

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
sailbleu schreef :
web schreef :
De moraal van het verhaal van sailbleu: als je ergens scheurtjes in een slang ziet... vernieuw dan de gehele slang, niet inkorten en maanden doorvaren. Dan begeeft-ie het snel opnieuw, want de gehele slang is even oud...

Leek me eigenlijk wel voor zich spreken, maar misschien moet het toch even uitgespeld worden :dry:

Inderdaad Web , je moet dan wel een reserve brandstofleiding aan boord hebben, of het relatief korte verlof van de gasten nog korter maken voor een preventieve herstelling.
Maar men komt altijd slimmer terug van de markt dan wanneer men er naartoe ging.
Achteraf is het altijd eenvoudig en gemakkelijk om te zeggen dat dit en dat had moeten gebeuren.
De situatie was dat op de eerste 10 cm er zichtbare scheurtjes aanwezig waren en verder niet.De slang ligt op sommige delen dichter tegen de motor aan.
Je moet er natuurlijk bij zijn geweest om dat te weten.
Het niet volledig vervangen is dan een berekend risico zoals ik - en ongetwijfeld velen anderen - er al veel in het leven genomen heb(ben) met probleemloze afloop.
Dit keer was dat niet zo , en ik ben ervan overtuigd dat soortgelijk mankement me geen tweede keer zal overkomen , 2 keer in een mensenleven een dieselleiding die desintegreert is statistisch gezien bijna onmogelijk , tenzij je geboren wordt en sterft zonder van een boot te zijn weggeweest.

Maar hoedanook vind ik het een beetje sneu wanneer ik een verhaal deel met forumgenoten (dat ik niet hoef te delen en dat velen misschien ook niet willen doen) om hen er op te wijzen dat dingen waarmee je geen rekening houdt wel degelijk kunnen gebeuren , en dan tegelijkertijd word gemoraliseerd door bepaalde forumgenoten die wellicht nooit in dergelijke situatie hebben gezeten ( en maar goed ook) maar dan wel even de ' beste-stuurlui-staan-aan-de-wal-registers opentrekken.

Misschien heeft het met de leeftijd te maken en het wijzer worden daarom ,maar ik zou een verhaal zoals het mijne - maar komende van iemand anders - op een andere manier benaderen. Namelijk , .....goed dat je ons dat vertelt man , ik heb er wat van opgestoken en houd er rekening mee.
Maar mogelijk zijn sommigen vrij van zonden , fouten en verkeerde beslissingen , dat ze zich daarvoor gelukkig mogen prijzen , en vooral op de ' on top of the food chain ' blijven vertoeven , een benijdenswaardige positie zonder twijfel.

Beste groeten

Kortom,

Een forumlid moraliseerde
Jouw trucjes dat zijn de verkeerde
En daardoor hij zag
Niet het doel van “t verslag
Zodat hij er zelf niks van leerde
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 04:51 #205228

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer, ken jij trouwens de DHZ handleiding al voor enkele VP MD motoren, zoals de MD5A?: www.boatmanual.net/data/volvo-...lvo_penta_md5-17.pdf

Is vrij helder en compleet, volgens mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 05:32 #205235

Fer schreef :
Zou je ook even een foto van je opvoerpomp kunnen maken, ik ben namelijk een handleiding ontluchten aan het maken en ik mis nog een foto van een MD5 opvoerpomp.


Wat ik me nog kan bedenken is dat de koper afdichtingen op het fijnfilter en het opvoerpompje niet mee goed afdichten, dit geld ook voor afdichtingseringen onder banjo bouten en of knelkoppelingen.

Zorg in ieder geval dat je groffilter lekker laag hangt tijdens het ontluchten en monteer deze pas terug op de plek waar hij hing als de motor goed loopt.

Nog een tip:
Laat bij alle ontluchtingspunten de brandstof rijkelijk stromen om er zeker van te zijn dat er geen lucht in de leidingen zit. En je dit word een zootje maar probeer het op te vangen met een bakje en/of lappen

Mvg Fer

Als je er wat aan hebt kun je uit dit verhaal ook wel wat copieren.
heb ik ooit gemaakt voor de Engelse Leisureclub.
leisureowners.memberlodge.org/.../Engines/bl_md5a.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 05:38 #205236

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
YELLOW BOAT schreef :
Als je er wat aan hebt kun je uit dit verhaal ook wel wat copieren.
heb ik ooit gemaakt voor de Engelse Leisureclub.
leisureowners.memberlodge.org/.../Engines/bl_md5a.pdf
Ad

Kijk, die had je al eens eerder beschikbaar gesteld, maar was de link kwijt. Die is erg duidelijk, waarvoor dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 07:36 #205247

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mailman schreef :
Fer, ken jij trouwens de DHZ handleiding al voor enkele VP MD motoren, zoals de MD5A?: www.boatmanual.net/data/volvo-...lvo_penta_md5-17.pdf

Is vrij helder en compleet, volgens mij.

Ik ken dit boek en heb het hier ook

ik heb me beschrijving over het ontluchten van een MD5 redelijk klaar, en ik wil je deze wel toe sturen al je daar intresten in heb. Dan moet het lukken

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 10:39 #205264

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Fer, hierbij wat foto's van het opvoerpompje: www.mijnalbum.nl/Album=K7XCGONZ

Laat even weten of deze OK zijn of dat ik vanuit een andere hoek moet schieten.

Ik heb een filmpje gemaakt van mijn brandstofsysteem, zodat alles goed in beeld is. Deze is nog wel een paar uurtjes aan het uploaden naar YouTube en dan plaats ik hem hier.

Die handleiding kan ik wel even zonder (snap de hele theorie, maar ben blijkbaar een kluns), maar heb zeker interesse als hij af is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 15:54 #205303

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
En hierbij een filmpje om je een idee te geven van de hoogte van het groffilter tov de tank en het opvoerpompje:

Laatst bewerkt: 03 juli 2011 15:54 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 03 juli 2011 18:36 #205354

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat bij als eerste opval is dat de brandstofslang erg hoog op je tank zit meestal is deze ergens bij de bodem van de tank gemonteerd. Het is dus goed mogelijk dat de vloeistofdruk eigenlijk te laag is en deze wil je zo hoog mogelijk hebben vanuit de tank. Je heb hier wel engine invloed op door de tank helemaal af te vullen.

Verder zie ik op een van de banjo bouten van de opvoerpomp dat dar geen koper ringen op zitten (zie foto rode pijl) als dit normale stalenringen zijn geeft dit problemen met lucht in de brandstof.

En wat is de banjobout met de groene pijl nat of lijkt dat maar zo?



Mooi filmpje ziet er allemaal keurig uit

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 02:56 #205374

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, de aansluiting zit inderdaad hog op de tank. Ik vul altijd de tank tot in de vulslang, voordat ik ga ontluchten, om zo druk te krijgen. Als ik het groffilter dan losmaak en laag hang en schudt, komt de diesel er langzaam vanzelf uit.

De ringen zijn inderdaad niet van koper, maar zitten er al op sinds ik weet. Ik zal ze vervangen, maar kon ze gisteren niet krijgen bij de watersportwinkel. Deze maat schijnt redelijk uniek te zijn.

Dat de banjo nat lijkt, is inderdaad bedrog. Hij is droog.
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 03:39 door mailman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 04:36 #205379

mailman schreef :

De ringen zijn inderdaad niet van koper, maar zitten er al op sinds ik weet. Ik zal ze vervangen, maar kon ze gisteren niet krijgen bij de watersportwinkel. Deze maat schijnt redelijk uniek te zijn.

Dat de banjo nat lijkt, is inderdaad bedrog. Hij is droog.

de ringen zijn waarschijnlijk van een alu legering, bijna even goed als koper, maar deze vervangen bij loshalen. eenmalig gebruik. er zijn zelfs banjo bouten die zonder ringen werken, niet mijn favoriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 04:56 #205381

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ja, want gek genoeg zitten deze ringen in de Volvo Penta reparatiekit die bij mijn boot zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 07:41 #205422

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké duidelijk dan is dar niets mis mee.

Als je het ontluchtingsboutje van je fijnfilter los haalt en het opvoerpompje bedient dan komt daar ook brandstof uit zonder lucht belletjes? Zo ja dan gaan we door na de brandstofpomp
Als je de brandstofpomp wilt ontluchten dan moet je dit doen door de startmotor te laten draaien. zorg er wel voor dat je van te voren de inspuitleiding van de verstuiver heb gehaald.
Na het ontluchten van de pomp start je de motor door totdat je brandstof uit de inspuitleiding komt die je had los gehaald.

Dit doorstarten zal hooguit 1 a 2 minuten moeten duren, zorg dat je niet langer doordart dan 30 seconden en dan even wachten dit omdat ander de startmotor te warm word.

Let op nooit je vingers bij een inspuitleiding houden, de druk is erg hoog en kan letsel veroorzaken.

En zoal ik al eerder aan gaf, sluit je buitboord kraan totdat de motor aanslaat

Hier even ene stukje van de handleiding die ik aan het maken ben over het ontluchten






Mvg Fer
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 07:42 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 08:14 #205434

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Ik heb het fijnfilter ontlucht en daar komen geen belletjes uit. Ook bij de uitgang van het fijnfilter komen geen belletjes.

Gek genoeg had ik de ontluchting van punt 4 en 5 anders begrepen. Punt 4 heb ik wel zo ontlucht, maar vervolgens heb ik de wartel daar onder losgedraaid, omdat ik in de veronderstelling was, dat dit het ontluchtingspunt was, dat VP zo angstvallig geheim had gehouden. Hier kwamen dan ook de belletjes uit continu, 2 liter lang (met de hand / het opvoerpompje)

Waarschijnlijk zit daar dus mijn fout. Ik moet ontluchtingspunt 5 hebben, zoals op het plaatje aangegeven en de startmotor gebruiken bij punten 4 en 5. Hoe krijg ik echter de inspuitleiding van de verstuiver? Heb je een plaatje hiervan, want ik kan me die niet goed voor de geest halen?

Is het overigens erg om de ontluchtingspunten pas aan te draaien, als de motor al niet meer gestart wordt met de startmotor? Ik kan namelijk niet gelijktijdig in mijn eentje de motor starten en het ontluchtingspunt dichtdraaien als er geen belletjes meer uit komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 08:36 #205436

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Leiding op de verstuiver zit precies zoals op de dieselpomp: met een steeksleutel of open ringsleutel te lossen. Slagje of twee is voldoende, tot er diesel uitkomt, dan vastdraaien.

Bij het startmotorgedeelte is het wel beter om het dichtdraaien startend te doen, maar snel erna kan ook.

Ik moet nog es iets verzinnen op die rare aangewalste banjo-slangen bij mij, ook van MD5. Zijn daar adapters naar universele slang voor?

Niet zozeer als bezuiniging, maar dat ik op zoektocht moet naar een bedrijf die dat binnen redelijke tijd na kan maken, of bestellen via VP, weerhoudt me er al tijden van om ze te vervangen, terwijl ze waarschijnlijk 33 jaar oud zijn :unsure:

Metertje brandstofslang met een paar klemmetjes kun je daarentegen gewoon op voorraad aan boord leggen en bij elke automaterialenzaak van de rol halen... daar strand je nooit mee.
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 08:36 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 08:37 #205437

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het mooiste is natuurlijk dat je de boel dicht draait terwijl de brandstof er nog uitstroomt.

De verstuiverleiding kan je bij de verstuiver los draaien (zie foto) als daar dan brandstof uit komt de leiding terug plaatsen en de motor zal na enkele startpogingen moet starten.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 08:57 #205443

Vergeet ook vooral niet de persklep van de inspuitpomp te ontluchten! Zie plaatje van Fer of mijn Engelse manual:



Wel oppassen dat je eerst de persleiding een stukje losdraait en daarna pas de persklephouder. Die laatste vooral niet te ver losdraaien!
Het heeft mij een keer een dag gekost toen ontluchten volgens het handboek niet lukte en een monteur in 5 minuten klaar was door ook daar te ontluchten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 09:08 #205445

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ad

Ik heb deze foto van en handleiding die in het Zweeds was geschreven en na eigen ervaring vertaald, overigens lijkt hij veel op die van jou. qua foto in ieder geval

Het ontlucht van een pers klep is normaal gesproken niet nodig maar staat in de handleiding wel vermeld.Allen krijg ik gen hele pagina op het forum gedown load

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 04 juli 2011 09:11 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 09:18 #205446

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
Die persklep krijg ik niet goed losgedraaid. Dan draait de ring daaronder ook mee en het voelt allemaal niet al te stevig, dus die heb ik vast laten zitten.

Maar als ik het plaatje nu goed bekijk, moet ik dus de onderste en bovenste wartel van elkaar afdraaien. Klopt dat? Moet ik dit dan zien als ontluchtingspunt 6?

Als ik die dieselmotor had ontworpen, had ik hem toch wel wat makkelijker gemaakt qua ontluchten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 09:25 #205451

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nog even iets algemeen over ontluchten waar Ad ook over heeft geschreven.

Er zijn geen geheime ontluchtingspunten maar het en systeem is volgens het boekje te ontluchten en hat ander is een nachtmerrie, ook voor monteurs.

Er zijn dus bepaalde foefjes om en systeem wel te ontluchten en deze zijn nu dus door oa AD aangegeven.

Toch mooi zo’n forum waar we dit soort foefjes kunnen delen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 09:35 #205452

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mailman schreef :
Die persklep krijg ik niet goed losgedraaid. Dan draait de ring daaronder ook mee en het voelt allemaal niet al te stevig, dus die heb ik vast laten zitten.

Maar als ik het plaatje nu goed bekijk, moet ik dus de onderste en bovenste wartel van elkaar afdraaien. Klopt dat? Moet ik dit dan zien als ontluchtingspunt 6?

Als ik die dieselmotor had ontworpen, had ik hem toch wel wat makkelijker gemaakt qua ontluchten :)


Klopt het is een extra punt wat normaal gesproken niet hoeft te worden ontlucht

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 09:43 #205453

mailman schreef :
Die persklep krijg ik niet goed losgedraaid. Dan draait de ring daaronder ook mee en het voelt allemaal niet al te stevig, dus die heb ik vast laten zitten.

Maar als ik het plaatje nu goed bekijk, moet ik dus de onderste en bovenste wartel van elkaar afdraaien. Klopt dat? Moet ik dit dan zien als ontluchtingspunt 6?

Als ik die dieselmotor had ontworpen, had ik hem toch wel wat makkelijker gemaakt qua ontluchten :)

Ja , de onderste wartel met een passende sleutel vasthouden en dan de bovenste , ook met een passende sleutel, losdraaien.
Daarna kun je de onderste ontluchten.
Zoals Fer al schrijft is dit eigenlijk alleen nodig als na de "normale" procedure de motor nog steeds niet wil starten.
Hij staat trouwens ook in "MD5A voor Dummies"(nf.broach.se/Members/motorer/v.../md5/md5-for-dummies ) maar ja die is in het Zweeds! Trouwens, nieuwere motoren hoef je nauwelijks meer te ontluchten omdat die meestal zelf ontluchtend zijn. Bij de MD5 gaat dat niet omdat er geen retourleidiung naar de tank loopt om de lucht af te voeren.
Er loopt wel een retour vanaf de injecteur naar de pers van de opvoerpomp maar die houdt alle lucht juist in het systeem! Hoe ze dat ooit zo hebben kunnen ontweerpen is mij trouwens ook een raadsel!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 10:59 #205475

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De retourleiding wordt nog steeds op de motor zelf aangebracht dan niet meer op de opvoerpomp maar op het fijnfilter. Dit is jammer maar men wil het snel en simpel houden bij de motor bouwers

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 11:52 #205482

fer, dat zelf ontluchten hadden ze pakweg dertig jaar geleden al bij catterpillar, zelfs met de tank onder de gen-set. tank leeg gedraaid in de nacht, vullen en starten. v-12 motoren, geen probleem.
ik heb me vaak afgevraagd waarom dit niet veel vaker werd toegepast, kwestie van patenten misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 04 juli 2011 12:13 #205487

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor van de TS is 30 jaar oud en heeft die techniek niet wat betreft nieuwer motoren dat zijn meestal motor uit de jaren 70/80 en dus ook oude techniek in een nieuw jasje met soms wat moderne aanpassingen. En dan nog spelt er nog een munten kwestie en zoals ze zelf aan geeft een patent kwestie misschien.

Hoe dan ook meestal is het niet zo lastig om een systeem te ontluchten, en als je een slang of filter vervangt hoef je vaak maar een deel van het systeem ontluchten en niet helemaal

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervang je brandstofleidingen tijdig 05 juli 2011 15:46 #205733

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 607
JAHOOEEEEEE!!!!!!!

Het is gelukt! De motor is door mijzelf ontlucht en is inmiddels al een dikke 5 minuten aan het pruttelen.

Via deze weg wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie hulp hierbij! Echt fantastisch. Misschien valt het moeilijk te bevatten, maar dit voelt als een overwinning, na bijna een jaar voor ontluchtingsperikelen, die ik niet zelf kon oplossen.
:silly:

Ik zal ook meteen aangeven waar het probleem zat: De nieuwe leiding van Pyrtek die naar de brandstofpomp loopt, is iets anders dan de leiding die er van oorsprong op zat, waardoor het koppelstuk aan de kant van de brandstofpomp een dikke metalen behuizing heeft, waar vroeger alleen een ringetje zat waar de brandstofslang ermee opgeperst zat. Dit nieuwe dikke koppelstuk, zit precies voor het ontluchtingsschroefje op de brandstofpomp (in sommige van bovenstaande foto's is dat punt 5). Ik dacht alleen dat ik dat ontluchtingspunt niet had, omdat er 2 type brandstofpompen zijn, zoals ook in de handleiding van YELLOW BOAT / Ad staat aangegeven. Toen ik mezelf met een zaklamp de motorruimte in heb geperst, bleek er wel degelijk een schroefje te zitten.

Door de nieuwe brandstofslang onder een iets andere hoek te zetten, kon ik bij de ontluchtingschroef en zo de boel ontluchten. Uiteraard ook de volgende ontluchtingspunten gedaan en toen starten: na 20 seconden had ik beet! Uiteraard koelingkraantje weer open en draaien maar!

Dus volgende keer iemand problemen met ontluchten van een MD5A: mail of bel me maar. Na deze lange ervaring, voel ik me bijna een prof ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl