Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: uitlaat vragen/defect

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:21 #189790

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sietse-ten schreef :
fer, het is absoluut niet dodelijk voor de motor die 75 graden, in ieder geval niet op zoet water. op zout wordt het moeilijker. maar er zit niet zoveel kalk in het zoete water dat je kanalen dicht koeken. ik had een ruggerini generator, direct , als daar de temp wat te hoog ging oplopen op zout, zette ik er de walslang aan en na een uurtje flink belasten was de motor weer schoon, zakte de temp.

:S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:34 #189799

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
sorry Fer,

hij is niet boven de 70 graden uit geweest.
De handleiding geeft aan dat de temp geregeld moet worden met de inlaat (knijpen of niet) en dat de optimale temperatuur tussen de 60 en 70 graden is. Ik heb dit continu in de gaten gehouden

watersport.marktplaats.nl/buit...bb-10-pk-diesel.html

zo eentje is het (maar dan in de originele kleuren)

En hier dezelfde maar dan met een andere uitlaat erop..
www.zweedseklassiekerclub.nl/t...n/Motoren_Sabb_3.jpg

mijn motor heeft een uitlaat zoals in de marktplaats advertentie.. de andere foto, daar kun je duidelijk de koelwateruitgang op de kop zien.
DAAR zit bij mij een splitsing naar de overloop/ontluchter/dinges.

Ga daar dus een kraan tussen zetten zodat de ontluchter slechts een beetje water af kan voeren maar wel voldoende lucht kan pakken om de boel te ontluchten (en het water dus de kans te geven naar het waterslot te gaan)
Laatst bewerkt: 18 apr 2011 17:38 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:39 #189802

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Dat flinke belasten was waarschijnlijk op zout water ook al genoeg geweest want dat rustige stationaire draaien koelt niet genoeg he.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 17:42 #189806

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
die snap ik niet proost..

Het was op zoet water en als ie stationair loopt komt er bij iedere slag toch wel een sloot(je) water uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:09 #189817

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat zijn H of HG motoren en doe hebben 6 of 8 pk

Maar goed een direct gekoelde motor mag niet boven de 55 graden uitkomen

Maar ik weet dat deze motor vroeger zonder waterlock werden uitgevoerd

De opening van de uitlaat moest minimaal 10 cm lager zitten dan die van de motor zelf, en dus boven de waterlijn.

Je heb een PB

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:14 #189819

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Reageerde eigenlijk op de Ruggerini generator van Sietse-ten. Het komt vaker voor dat tijdens stationair draaien de temperatuur oploopt vanwege de geringe koeling. Als je meer toeren maakt wat ook gebeurt door de generator zwaarder te belasten krijgt deze toch meer koeling.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:19 #189825

proost dat motortje draaide voor accu laden altijd tussen de 1500 en 2000 toeren, behoorlijk belast, trok dan aan twee alternators en de pomp voor de water maker.maar je loopt altijd het risico met aankoeken van zout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:22 #189829

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Fer schreef :
Dat zijn H of HG motoren en doe hebben 6 of 8 pk

Maar goed een direct gekoelde motor mag niet boven de 55 graden uitkomen

Maar ik weet dat deze motor vroeger zonder waterlock werden uitgevoerd

De opening van de uitlaat moest minimaal 10 cm lager zitten dan die van de motor zelf, en dus boven de waterlijn.

Je heb een PB

Mvg Fer

Fer, je hebt PB terug... het eerste plaatje in de PDF is de motor die ik heb. Dus toch een GG ;)

De GL is de motor die jij beschreef (met lenspomp voor in reddingsboten en een extra waterpomp voor de koeling)
Laatst bewerkt: 18 apr 2011 18:24 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:28 #189830

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zie het en wat ik ook nog heb gelezen is dat de tempratuur volgens sabb inderdaad 60 a 70 graden mag zijn.

Dit druist in tegen alles wat ik ooit heb geleerd op school en in de praktijk tegen kom er zit wel en maar aan, Sabb motoren zijn net stoommachines groot en zwaar en zeer weinig pk’s dit is een voordeel en men heeft dus rekening gehouden met vervuiling van de koelkanalen.

Ik zou de uitlaat boven het water plaatsen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:42 #189839

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Fer,

Even over mijn verklaring...
5pk zorgt voor rompsnelheid van mijn bootje..
die 5pk extra is handig bij wegvaren/stoppen.. ik heb het echter gebruikt tijdens het varen en al wat ik dan bereik is extra waterverplaatsing (oftewel een 'gat' in het water) met als gevolg dat de uitlaat onder water komt... Rompsnelheid zonder extra vermogen dan blijft de uitlaat gewoon boven water!

Maar goed even samenvattend:
- eigen schuld (dikke bult)
- waterslot vervangen
- kraantje richting ontluchting
- niet meer meer vermogen aanzetten als nodig is bij rompsnelheid.

ben je het hiermee eens?

Marcel
Laatst bewerkt: 18 apr 2011 18:43 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 18:59 #189850

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Die paar pk's extra heb je nodig als je harde wind tegen hebt. Dan ben je er blij mee en je zal de rompsnelheid dan toch niet halen zonder enorme klappen. Blijft ook je uitlaat boven water.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 19:01 #189852

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Proost schreef :
Die paar pk's extra heb je nodig als je harde wind tegen hebt. Dan ben je er blij mee en je zal de rompsnelheid dan toch niet halen zonder enorme klappen. Blijft ook je uitlaat boven water.

pcies dat bedoelde ik ook ;)

Maar nu wil ik nog een antwoord van de motor goeroe... oftewel, kraanje en nieuw waterlock voldoende :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 18 apr 2011 19:05 #189853

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Haha, ben Fer niet maar met het volgende wel eens!

Maar goed even samenvattend:
- eigen schuld (dikke bult)
- waterslot vervangen
- kraantje richting ontluchting
- niet meer meer vermogen aanzetten als nodig is bij rompsnelheid.

ben je het hiermee eens?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 19 apr 2011 17:14 #190049

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
zo, ik heb bij GK een nieuwe gevonden voor 119,- euri.
Wellicht heeft iemand nog een goedkoper adresje? (of een passende vervanger voor de vetus LP50)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 19 apr 2011 17:18 #190051

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
ja die maatje 50 zijn gewild en dus duur, ik heb een jaartje mp in de gaten zitten houden en uiteindelijk wel iets gevonden maar dat duurde dus even. en dat terwijl ik een complete maat 40 of 45 uitlaat (slang, zwanehals, waterlock) heb liggen van vetus... jammer, andere merken kun je wel groter maken door er een stuk af te snijden maar bij vetus kan dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 19 apr 2011 18:49 #190120

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
marcelm schreef :
Fer,

Even over mijn verklaring...
5pk zorgt voor rompsnelheid van mijn bootje..
die 5pk extra is handig bij wegvaren/stoppen.. ik heb het echter gebruikt tijdens het varen en al wat ik dan bereik is extra waterverplaatsing (oftewel een 'gat' in het water) met als gevolg dat de uitlaat onder water komt... Rompsnelheid zonder extra vermogen dan blijft de uitlaat gewoon boven water!

Maar goed even samenvattend:
- eigen schuld (dikke bult)
- waterslot vervangen
- kraantje richting ontluchting
- niet meer meer vermogen aanzetten als nodig is bij rompsnelheid.

ben je het hiermee eens?

Marcel

Als je zeker weet dat er niets ander aan de hand is kan je zo door blijven varen, maar een beluchter smoren met en krantje zou ik niet doen (is het echt een beluchter?)

Je heb twee soorten beluchters

Een is met een terugslagklepje en deze word veel toegepast, de ander is zonder klepje en met een klein slangetje naar bijen toe om dat dit altijd koelwater lekt (dit hoort zo)


i810.photobucket.com/albums/zz...inand1974/type-h.jpg

Natte uitlaad systeem met beluchter zonder terugslagklepje

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 20 apr 2011 09:22 #190264

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Fer,

zoals op de foto zit het bij mij...
alleen is het kleine slangetje geen slangetje maar een 12mm koperen leiding ;)

Die wil ik dus smoren om hetzelfde resultaat te krijgen als wanneer het een dunner slangetje was.

Kan ipv een kraantje natuurlijk ook een dunner stukje koper er tussen zetten heb ik hetzelfde resultaat dacht ik zo.

de romp is op de plek vd ontluchter een beetje verkleurd, ik neem dus aan dat er altijd al een beetje uitlekte. Echter vd week (net nadat het fout was gegaan) zag ik er een echte straal uitkomen. Dit (die grote dikke straal) hoop ik te voorkomen met het smoren.

Marcel
Laatst bewerkt: 20 apr 2011 09:23 door marcelm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 20 apr 2011 18:29 #190348

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké het is me nu duidelijk hoe jou systeem in elkaar zit, jou probleem ligt hen in dat de uitlaaduitgang onderwater is geweest en dat je een cilinder motor niet de tegendruk kon geven die nodig wat om de waterslot te kunnen legen.

Het smoren van de beluchter helpt niet, sterker nog dit was waarschijnlijk je redding als het water niet via dit pijpje had kunnen weglopen had je waterslag in je cilinder kunnen krijgen.

Water neem de weg van de minste weerstand dit was je beluchter terwijl dit de uitlaad moet zijn.

Dus mijn advies in een van me vorige post blijft staan, uitlaad verder boven de waterlijn monteren en hier bij ook je zwanenhals in korten.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 20 apr 2011 18:54 #190359

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Wij hadden vroeger in de sloep van mijn vader ook een sabb hg staan, hier zat geen zwanehals in, vanaf de uitlaat waar het koelwater word ingespoten direkt weg met dikke rubber slang in een keer naar uitlaat bovenwater.

Ook wij hadden de bekende 10mm koperen leiding naar de zijkant van de boot.
Nooit water uit zien komen, meen wel dat er een soort 3weg keuze kraantje bij de waterpomp zat, altijd gedacht dat dat was voor het leegpompen van het koelwatersysteem voor het vorstvrijmaken.

Ontluchten lijkt me geen zin te hebben, de sabb heeft een stevige membraampomp, die is zelfaanzuigend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 20 apr 2011 19:04 #190362

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zijn verschillende systemen die jij beschrijft kon je inderdaad vaak tegen of de motor heeft een droge-uitlaat met pijpen onder het vlak.

De drie weg kraan is om oa je bilge leeg te pompen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 21 apr 2011 10:05 #190484

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Fer schreef :
Er zijn verschillende systemen die jij beschrijft kon je inderdaad vaak tegen of de motor heeft een droge-uitlaat met pijpen onder het vlak.

De drie weg kraan is om oa je bilge leeg te pompen

Mvg Fer

Je hebt helemaal gelijk Fer, zat een externe aansluiting op, die hebben wij echter nooit gebruikt.
Wat ik nog wel weet is dat er over de zijkant van de boor altijd een spoortje te zien was van water wat uit de ``zijuitlaat`` kwam, echter zelf heb ik er nooit water zien lopen.

Overigens kunnen de sabbs veel hebben, ik heb vanaf mijn 9e af solo en met vriendjes gevaren met onze sloep ( niks lifstyle maar open snekkevlet met harde houten banken en trillende vullingen..) en de gashandle kende maar 1 stand :silly:
En dan die geweldige keerkoppeling met konische koppeltrommels, gewoon met half gas hop in de achteruit zonder krakende tandwielen, dat is pas manouvreren ;)
Laatst bewerkt: 21 apr 2011 10:23 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 28 apr 2011 18:04 #191672

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Allen,

wilde nog even laten weten dat ik afgelopen zaterdag een nieuw waterslot geplaatst heb.
Verder dik 5 uur gevaren (half gas) en geen problemen.

Dank voor jullie hulp!

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 29 apr 2011 15:56 #191816

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sietse-ten schreef :
fer, het is absoluut niet dodelijk voor de motor die 75 graden, in ieder geval niet op zoet water. op zout wordt het moeilijker. maar er zit niet zoveel kalk in het zoete water dat je kanalen dicht koeken. ik had een ruggerini generator, direct , als daar de temp wat te hoog ging oplopen op zout, zette ik er de walslang aan en na een uurtje flink belasten was de motor weer schoon, zakte de temp.
Fer z'n dodelijke verhaal is terecht. Boven 50 a 55 celcius krijg je ketelsteen vorming in je koelwatermantels en als de ketelsteen laag dik genoeg is heb je geen goede warmte overdracht en is het opgegeven moment afgelopen met je motortje.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 29 apr 2011 16:03 #191817

douwe schreef :
sietse-ten schreef :
fer, het is absoluut niet dodelijk voor de motor die 75 graden, in ieder geval niet op zoet water. op zout wordt het moeilijker. maar er zit niet zoveel kalk in het zoete water dat je kanalen dicht koeken. ik had een ruggerini generator, direct , als daar de temp wat te hoog ging oplopen op zout, zette ik er de walslang aan en na een uurtje flink belasten was de motor weer schoon, zakte de temp.
Fer z'n dodelijke verhaal is terecht. Boven 50 a 55 celcius krijg je ketelsteen vorming in je koelwatermantels en als de ketelsteen laag dik genoeg is heb je geen goede warmte overdracht en is het opgegeven moment afgelopen met je motortje.

ik zou gelul schrijven maar doe dat niet, het is gewoon niet waar. vroeger werd in een auto motor in de zomer gewoon kraan water gedaan,
s winters ging daar antivries in. die motor werd gewoon 80 graden, of meer. s zomers tijdens vakantie die paar mud bintjes naar spanje meenemen leverde regelmatig een kokende motor. zat/zit er in leiding water geen kalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uitlaat vragen/defect 29 apr 2011 18:13 #191837

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
sietse-ten schreef :
ik zou gelul schrijven maar doe dat niet, het is gewoon niet waar. vroeger werd in een auto motor in de zomer gewoon kraan water gedaan,
s winters ging daar antivries in. die motor werd gewoon 80 graden, of meer. s zomers tijdens vakantie die paar mud bintjes naar spanje meenemen leverde regelmatig een kokende motor. zat/zit er in leiding water geen kalk.


Hier zie je 1 ding over het hoofd, het koelwater is dan een gesloten systeem, waar het zelfde water in circuleert, de kalk afzetting is hierdoor beperkt tot de hoeveelheid kalk die in het vast circulerende water aanwezig was.

Met een direct gekoelde motor hebben we een continue aanvoer van nieuw kalk rijk water en dus een continue aangroei proces van kalk afzetting, een direct gekoelde motor heeft daarom een lagere koelwater temperatuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl