Allen,
vandaag heb ik mijn oude Sabb 10Pk eencylinder eens flink op zijn donder gegeven. Dit omdat hij bij een beetje toeren nogal ging roken uit de uitlaat wellicht door altijd stationair rondpruttelen.
Ook wilde ik zeker weten dat mijn gerepareerde scheur in de buitenwand van de cylinder goed dicht bleef (hier lekte hij koelwater in het verleden doordat de vorige eigenaar hem kapot had laten vriezen)
Maar goed, het volgende is een registratie van mijn bevindingen....
Wanneer ik de motor start kijk ik altijd of er koelwater uit de uitlaat komt. Bij vol gas echter komt de uitlaat onder de waterlijn en is dit niet meer te controleren.
Na ongeveer 20 minuten flink te hebben doorgevaren kwam er rook uit het motorcompartiment. Wat bleek... De uitlaat was erg warm en de vettigheid die zich in de loop der jaren op de uitlaat had afgezet was aan het verdampen en zorgde voor rookontwikkeling.
Ik heb de boot toen naar de kant gevaren en het probleem onderzocht.
De cylinderkop heeft één uitgang voor koelwater en een uitgang voor de uitlaatgassen. De koelwateruitgang splitst zich op in 2 buisjes. één gaat in de uitlaat en één komt uit bij de zijkant van de boot.
Toen de motor weer stationair laten lopen en tot mijn verbazing kwam er een straal water uit de zijkant vd boot, maar geen water uit de uitlaat... Ik heb toen dat gaatje even dichtgehouden met mijn vinger en dit was voldoende om weer water uit de uitlaat te krijgen.
10 minuten later (maar nu rustig varen) een gek geluid, ik kijken blijkt mijn waterslot kapot en komt er bij iedere slag water en uitlaatgassen naar binnen..
Zo, einde voor vandaag dus
Het uitlaatsysteem zit als volgt in elkaar:
- Uitlaat op Cylinder
- Water uit cylinderkop gesplitst naar uitlaat EN zijkant boot
- Dan een 50mm slang
- Waterslot
- 50mm slang
- een zwanenhals (goose neck)
- doorvoer op de spiegel
Nu heb ik de volgende vragen:
- Wat voegt het waterslot toe? ik heb immers een goose neck die inkomend water via de uitlaat tegen moet gaan --edit, reeds gevonden in een ander topic..., hoort er dus ook in--
- Is zo een splitsing in het koelcircuit normaal? of kan ik die er beter uithalen of voorzien van een kraantje? --edit, zou dit de beluchting moeten zijn?--
- Uitlaat onder de waterlijn op vol vermogen (net eronder) is dit een probleem? Zou dit ervoor gezorgd hebben dat er water via de zijkant eruit kwam, de uitlaat/waterslot te warm zijn geworden en hierdoor het waterslot kapot is gegaan?
Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Een nieuw waterslot erin zijn de kosten niet, maar ik wil het direct goed aanpakken zodat ik met een gerust hart een dag op de motor kan varen!
Gr,
Marcel