School zo lang geleden
Als ik als monteur bij jouw aan boord zou komen zou ik het volgende lijstje afwerken.
1 controleren of er water door de afsluiter stroomt.(slang na de afsluiter los nemen en kijken of er een dikke streel water in je gezicht spuit) doe dit meerder keren met tussendoor de afsluiter eens dicht te doen en dan weer open. Dan weet je ook meten of je afsluiter nog goed werkt.
2 slang vanaf de afsluiter naar de pomp controleren op aangroei(verstopping) maar ook op stijfheid. Een slang die oud is is meestal erg zacht en het kan gebeuren dat de impeller pomp af en toe dicht knijpt (dit kom ik echt wel eens tegen)
3 impeller controleren op maatvoering en of het stalen busje niet los van de rubber impeller is
(dit kan je allen goed controleren als je de impeller weer uitneemt en wat kracht zet met de hand op het busje)
4 de deksel bekeken of deze niet te veel is ingesleten (je kan vaak een deksel omdraaien, dan moet je wel even de verf er even afhalen)
5 impeller huis inwendig na kijken (meestal is dit wel in orden) maar er kan door het vervangen van de impeller wel beschadigingen op het leg vlak van de deksel zitten, waardoor lucht naar binnen kan worden gezogen.
6 na de impeller de leidingen door blazen
7 de uitlaadslang controleren op rotzooit
8 waterslot controleren op rotzooi (dood volgeltje

) want als er af en toe een blokkade in de uitlaad of waterslot opkomt kan er ook geen water weg
Moge dit allemaal in orden zijn dan kan ik je feliciteren met het fenomeen “koelwater spook”dit drijft de beste monteur tot wanhoop.
Mvg Fer