Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Koelwatertoevoer saildrive verstopt

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 13:09 #192191

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
De sensor zit correct aangesloten. Is er nog een manier waarop ik de sensor zelf kan doormeten, waardoor ik weet of deze ok is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 13:15 #192193

eruit halen en in een pannetje kokend water, of eigenlijk samen met een temp meter in water aan de kook brengen, draadjes eraan en aan de ohm meter. moet sluiten bij 95 graden volgens fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 13:19 #192194

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
De meeste sensoren schakelen naar massa. Tussen de centrale aansluitpen en massa meet je als het goed is nu geen weerstand. Als je de sensor in een pan met kokend water hangt, zou de weerstand nul moeten worden.

De bedrading kun je testen door de schakeldraad los te nemen van de sensor, en tegen de massa te houden. Je alarm moet dan afgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 13:34 #192197

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De manieren die sietse en cees s aangeven kan je uitproberen, als je de senor in je handen heb kijken dan meteen even wat voor code er opstaat.

Er staat namelijk als het goed is een waarde waar de senor op zo moeten reageren.(an onder de volvo ver zitten)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 13:40 #192199

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nu nog even iets uit de wereld helen als het gaat om lucht lekkage

Lucht is dunner dan water of brandstof, dus ook al zie je geen vloeistof lekken je kan even goed een lucht lek hebben in een aanzuigleiding.

Overigen denk ik niet dat je een luchtlek heb aan je pompdeksel

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 14:52 #192207

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Nuttige tips weer. Ik ben eerst maar eens begonnen met het aanbrengen van massa op de aansluiting van de temp meter en ja hoor: alarm! Dus dat doet het prima. Ik zou alleen de tempratuurmeter nog moeten checken in kokend water, maar ik vermoed toch echt dat hij het gewoon doet, maar dat ik te voorzichtig ben geweest en dus geen alarm heb gehad.
Fer schreef :
Nu nog even iets uit de wereld helen als het gaat om lucht lekkage

Lucht is dunner dan water of brandstof, dus ook al zie je geen vloeistof lekken je kan even goed een lucht lek hebben in een aanzuigleiding.

Overigen denk ik niet dat je een luchtlek heb aan je pompdeksel

Mvg Fer

Ja, vandaar mijn opmerking dat dit waarschijnlijk weinig zegt. Dank voor de bevestiging van wat ik me kon herinneren van school :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 02 mei 2011 15:35 #192219

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
School zo lang geleden :laugh:

Als ik als monteur bij jouw aan boord zou komen zou ik het volgende lijstje afwerken.


1 controleren of er water door de afsluiter stroomt.(slang na de afsluiter los nemen en kijken of er een dikke streel water in je gezicht spuit) doe dit meerder keren met tussendoor de afsluiter eens dicht te doen en dan weer open. Dan weet je ook meten of je afsluiter nog goed werkt.

2 slang vanaf de afsluiter naar de pomp controleren op aangroei(verstopping) maar ook op stijfheid. Een slang die oud is is meestal erg zacht en het kan gebeuren dat de impeller pomp af en toe dicht knijpt (dit kom ik echt wel eens tegen)

3 impeller controleren op maatvoering en of het stalen busje niet los van de rubber impeller is
(dit kan je allen goed controleren als je de impeller weer uitneemt en wat kracht zet met de hand op het busje)

4 de deksel bekeken of deze niet te veel is ingesleten (je kan vaak een deksel omdraaien, dan moet je wel even de verf er even afhalen)

5 impeller huis inwendig na kijken (meestal is dit wel in orden) maar er kan door het vervangen van de impeller wel beschadigingen op het leg vlak van de deksel zitten, waardoor lucht naar binnen kan worden gezogen.

6 na de impeller de leidingen door blazen

7 de uitlaadslang controleren op rotzooit

8 waterslot controleren op rotzooi (dood volgeltje :laugh: ) want als er af en toe een blokkade in de uitlaad of waterslot opkomt kan er ook geen water weg


Moge dit allemaal in orden zijn dan kan ik je feliciteren met het fenomeen “koelwater spook”dit drijft de beste monteur tot wanhoop.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 04:06 #192272

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
mailman schreef :
ik vermoed toch echt dat hij het gewoon doet
meten = weten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 05:30 #192284

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Fer, wanneer zei je dat je beschikbaar was :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 05:53 #192290

mailman schreef :
Nuttige tips weer. Ik ben eerst maar eens begonnen met het aanbrengen van massa op de aansluiting van de temp meter en ja hoor: alarm! Dus dat doet het prima. Ik zou alleen de tempratuurmeter nog moeten checken in kokend water, maar ik vermoed toch echt dat hij het gewoon doet, maar dat ik te voorzichtig ben geweest en dus geen alarm heb gehad.
Fer schreef :
Nu nog even iets uit de wereld helen als het gaat om lucht lekkage

Lucht is dunner dan water of brandstof, dus ook al zie je geen vloeistof lekken je kan even goed een lucht lek hebben in een aanzuigleiding.

Overigen denk ik niet dat je een luchtlek heb aan je pompdeksel

Mvg Fer

Ja, vandaar mijn opmerking dat dit waarschijnlijk weinig zegt. Dank voor de bevestiging van wat ik me kon herinneren van school :)

Ik neem aan dat je de temperatuuropnemer niet gemonteerd hebt met teflontape want dan krijgt hij geen massa!
Alleen de koperen ring gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 05:56 #192291

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
YELLOW BOAT schreef :
mailman schreef :
Nuttige tips weer. Ik ben eerst maar eens begonnen met het aanbrengen van massa op de aansluiting van de temp meter en ja hoor: alarm! Dus dat doet het prima. Ik zou alleen de tempratuurmeter nog moeten checken in kokend water, maar ik vermoed toch echt dat hij het gewoon doet, maar dat ik te voorzichtig ben geweest en dus geen alarm heb gehad.
Fer schreef :
Nu nog even iets uit de wereld helen als het gaat om lucht lekkage

Lucht is dunner dan water of brandstof, dus ook al zie je geen vloeistof lekken je kan even goed een lucht lek hebben in een aanzuigleiding.

Overigen denk ik niet dat je een luchtlek heb aan je pompdeksel

Mvg Fer

Ja, vandaar mijn opmerking dat dit waarschijnlijk weinig zegt. Dank voor de bevestiging van wat ik me kon herinneren van school :)

Ik neem aan dat je de temperatuuropnemer niet gemonteerd hebt met teflontape want dan krijgt hij geen massa!
Alleen de koperen ring gebruiken.
Ad

Nee, ik heb hem niet gedemonteerd, dus ook niets met teflon gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 06:27 #192310

Bij het controlelijstje van Fer zou ik nog aan toevoegen het volgende:
- controle dikte van de kam waarover de impellor draait in het pomphuis. Deze slijt namelijk. Bij een nieuwe pomp heb ik een dikte van 4 mm gemeten.
Bij een mijn oude pomp was deze toch zo'n 1,5 mm ingesleten.

Arjen.
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 06:30 door Esperance.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 08:37 #192331

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Mailman had het over plotseling helemaal geen water, dan denk ik toch dat er iets in het saildrive aanvoerkanaal of de aansluitende afsluiter en slang de watertoevoer blokkeert.
Of dat de impeller slipt, van het verhaal van het pennetje als borging van de impeller in plaats van het schroefje wordt ik wantrouwig.
Op die twee zaken zou ik me in eerste instantie richten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 08:43 #192333

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Ja, dacht ik ook , vandaar mijn gedacht dat er vuil of mogelijk wat mosseltjes los in het saildrivehuis zaten en dan de boel verstopten bij doorstromen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 09:18 #192343

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat er geen bout meer in de impeler zit maak niet uit er is een ander constructie gekozen en werk goed. Dat het rubber deel ten opzichten van het stalen busje los kan zitten heb ik in mijn eerder post allen aangehaald, dit komt echt voor maar los is wel een wijt begrip je moet de impeller echt uitnemen en wat kracht op het busje uitoefenen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 09:23 #192345

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
mailman schreef :
Fer, wanneer zei je dat je beschikbaar was :laugh:

Mailman me handen jeuken als ik dit lees maar er is een regel op dit forum dat je geen commercieel activiteiten ontplooit , en daar hou ik me streng aan dit omdat er ook gedonder onderling van kan komen en ik wil graag nog jaren gezellig op dit forum blijven posten. :)

Ga de tips na die je van Cees en mijn heb gehad als het gaat om de sensor en de koeling na te kijken, dan zou het goed moeten komen.

Moge het nog steeds niet goed komen plaats dan de oude impeller terug en kijk of dit beter werkt. Maar begint bij het begin en dat is de saildrive en de afsluiter

Succes

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 mei 2011 09:26 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 03 mei 2011 09:26 #192347

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
aenmsijtsma schreef :
Bij het controlelijstje van Fer zou ik nog aan toevoegen het volgende:
- controle dikte van de kam waarover de impellor draait in het pomphuis. Deze slijt namelijk. Bij een nieuwe pomp heb ik een dikte van 4 mm gemeten.
Bij een mijn oude pomp was deze toch zo'n 1,5 mm ingesleten.

Arjen.

Is een goede tip, de reden dat ik die er niet heb bij staan is omdat de koeling opeens stopt en als de koeling wel loopt er geen problemen zijn dan is een versleten kam iets onwaarschijnlijker, maar zeker niet uit te sluiten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 07:19 #193191

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Afgelopen weekend ben ik nog gaan varen, zonder bovenstaande stappen uit te voeren (nog geen tijd voor) en dus iedere keer de uitlaat gecontroleerd (je hoort het eigenlijk vaak al). Wat me op is gevallen, dat hij altijd droog start en pas na 1 a 2 minuten water begint te pompen. Het helpt dan wel als ik wat extra gas geef, het liefst met "propultie".

Een man die mij bezig zag en vroeg wat ik aan het doen was, wist vrijwel zeker dat ik toch ergens valse lucht aan het aanzuigen ben. Zoels hij het zei: "Als hij het eerst niet doet, maar na verloop van tijd wel door extra gas te geven en daarna geen problemen meer geeft, is het vrijwel zeker valse lucht".

Uiteraard ga ik alle tips van Fer en andere hier nog langslopen als ik hier weer eens tijd voor kan maken (zonder vrouw en kind aan boord), maar wilde dit toch met jullie delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 08:49 #193223

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Valse lucht kan door een slangenklem komen die niet goed vast zit, maar nu ik begrijp dat de eerste 1 a 2 minuten er geen koeling is en met pompend gas geven dit wel op gang komt zet ik me geld op de impeller deksel.

Succes met de klus

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 09:13 #193227

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Dank. Waar kan ik trouwens meer van dat siliconen-spul krijgen. Ik heb wel siliconenspray, maar niet van dat vloeibare gel meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 09:24 #193232

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Bedoel je vloeibare pakking? Bv van Loctite

Dit is te koopt bij automaterialenzaken en technische groothandels zoal Nomag en Op te Velden.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 09:29 #193234

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Fer schreef :
Bedoel je vloeibare pakking? Bv van Loctite

Dit is te koopt bij automaterialenzaken en technische groothandels zoal Nomag en Op te Velden.

Mvg Fer

Nee, ik bedoel dat er naast de papieren pakking van VP, ook een zakje siliconengel bij de nieuwe impeller zat. Dit is inmiddels op (te vaak open en dicht gehad). Ik neem aan dat ik niet met vloeibare pakking in de weer moet. Dit geeft zo'n rotzooi op zo'n dekseltje...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 09:52 #193239

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Oké ik snap hem, je zou vaseline kunnen gebruiken maar ik zelf smeer meestal niets op een pakking.

Als ik geen nieuwe pakking heb dan smeer ik de deksel in met vloeibare pakking bv Locttite 5926, als je dit gaat gebruiken heb je geen ander pakking nodig

Waaneer je vloeibare pakking wilt gebruikt draai dan de schroeven van het pomphuis meteen vast en wacht niet tot dat de pakking een beetje aandroogt.(zoals je dit normaak wel zou doen) Dit zorgt er voor dat er een minimale pakkingdikte is en dus een maximale compressie in de pomp.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 10:12 #193244

Fer schreef :
Oké ik snap hem, je zou vaseline kunnen gebruiken maar ik zelf smeer meestal niets op een pakking.

Als ik geen nieuwe pakking heb dan smeer ik de deksel in met vloeibare pakking bv Locttite 5926, als je dit gaat gebruiken heb je geen ander pakking nodig

Waaneer je vloeibare pakking wilt gebruikt draai dan de schroeven van het pomphuis meteen vast en wacht niet tot dat de pakking een beetje aandroogt.(zoals je dit normaak wel zou doen) Dit zorgt er voor dat er een minimale pakkingdikte is en dus een maximale compressie in de pomp.

Mvg Fer

Dat is siliconenvet. Is bij elke bouwmarkt te koop.Wordt vooral gebruikt als kranenvet.Dit spul: www.wildkamp.com/wildkamp/Grif...15-gram_pr_5059_WKNL
Staat bij de diverse (blauwe) spuitbussen zoals kruipolie.
Ad
Laatst bewerkt: 09 mei 2011 10:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 12:42 #193281

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
mailman schreef :
Nee, ik bedoel dat er naast de papieren pakking van VP, ook een zakje siliconengel bij de nieuwe impeller zat. Dit is inmiddels op (te vaak open en dicht gehad). Ik neem aan dat ik niet met vloeibare pakking in de weer moet. Dit geeft zo'n rotzooi op zo'n dekseltje...
De bedoeling is dat je met de inhoud van dat zakje de impeller licht invet voordat je die monteert. Het beschermt de impeller als je de eerste keer na de vervanging de motor start, als de impeller korte tijd droog moet draaien tijdens het aanzuigen van koelwater. De pakking niet invetten.
zie hier : www.francobordo.com/manuals/6303-0001.pdf
Laatst bewerkt: 09 mei 2011 12:42 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl