Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Koelwatertoevoer saildrive verstopt

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 15:33 #193311

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mailman

Ik raad je aan om nog een goed na de impeller deksel en afdichting te kijken, mocht de pakking niet goed zijn kan je voor een paar euro pakking papierkopen bij een web shop en dan een nieuwe knippen hieruit.

En zoals ik al eerder schreef gebruik ik bijna nooit een vet of zo iets bij een pakking (uitzonderingen daar gelaten)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 09 mei 2011 15:56 #193320

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Dat is me inmiddels duidelijk. Ik ga gewoon die pakking vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 19 juni 2011 15:42 #202401

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Ik ben eigenwijs geweest (zoals gewoonlijk) en was bij de boot en had geen pakkingpapier bij me. Toch ben ik aan de slag gegaan: Ik heb het impellerhuis opengemaakt, de deksel en het huis licht opgeschuurd, want dit was niet echt egaal, viel me op. Verder heb ik de impeller vervangen door de oude, die ik nog had. Verder heb ik de slangklemmen nog een extra slag aangedraaid, oude pakking terug :( en.... jawel hoor: direct koelwater en volgens mij ook iets meer dan eerst.

Probleem lijkt dus opgelost. Uiteraard kijk ik het nog een tijdje aan, maar dit ziet er goed uit! Bedankt voor alle tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 19 juni 2011 16:03 #202407

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Met de oude pakking bedoel je zeker die zonder vet neem ik aan wat dat hoor er niet op.

Wat betreft het pomphuis dit wil nog wel eens beschadigen raken als men de oud impeller probeert te demonteert met een stel schroevendraaier bv , dan krijg je moeten op het vlak waar de pakking en de deksel van de pomp op horen af te dichten.

Hoe dan ook je zult uiteindelijk aan een nieuwe impeller moeten en ik zou dit toch nog eens uitproberen met een nieuwe pakking ander word het een nieuwe pomphuis

Ik heb van de week een nieuwe impellerpomp geplaatste op een motor en de prijs valt wel mee hoor.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 19 juni 2011 16:25 #202411

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Ja, zeker, ik zal de pakking en de impeller nog vervangen, maar weet in ieder geval dat ik het probleem daar moet zoeken en niet zozeer in de saildrive. Al ga ik die wel controleren deze winter en meteen het manchet vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 19 juni 2011 16:29 #202414

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jij gaat je in de winterstop in ieder geval niet vervelen :)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 28 apr 2014 18:00 #509969

  • Renz
  • Renz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Ik heb hetzelfde probleem, het zijn pokken die in de saildrive groeien, als er een losraakt verstopt deze het inlaatpoortje, van daar dat het euvel zich dan wel en dan niet voordoet.
Gerard Leurs van de Waterman in Monnickendam heeft mij dit laten zien bij een open saildrive op zijn werkbank.
De waterinlaat via de saildrive is een domme constructie blijkt.
Ik maak nu een extra huid doorvoer met kogelkraan voor het koelwater zodat deze niet meer via de saildrive gaat, veel minder risico.

succes en groet
Renz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 28 apr 2014 18:12 #509973

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Het is een beetje een oud onderwerp, maar ik heb inderdaad wat pokken toen in de saildrive gevonden. Ik heb de hele saildrive uit elkaar gehaald, schoon gemaakt en gelakt. Hij ziet er sindsdien nog steeds perfect uit.

Beide opties (huiddoorvoer & saildrive) kennen hun beperkingen, maar heb geen spijt ervan om het via de saildrive te laten lopen. Ieder zijn voorkeur :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 28 apr 2014 18:50 #509986

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als de boot uiit het water is, dan ga ik er met een stalen tuitenrager flink doorheen. De eerste keer viel er veel uit, maar twee later viel dat heel erg mee. Kwestie van bijhouden dus ;)
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 15 sept 2016 11:55 #767979

Weet iemand of er achter de water-inlaatjes van de saildrive (volvo van 2002) iets als een zeef zit wat je kunt beschadigen als je met draad er doorheen ragert om de mossels eruit te porren? Gregor, wat is een stalen tuitenrager?
En: bij mij hangt de buitenste rubber afdichting van de saildrive deels los. Dient die nog iets anders als de stroomlijn? Hoe zet/plak ik die vast? Ik heb nooit water binnen, de binnenmanchet ziet er perfect uit.
Groetjes,
Zeiler Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 15 sept 2016 11:58 #767980

  • mailman
  • mailman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 625
Bij mij zaten er geen zeefjes of andere zaken die ik kon beschadigen. Ik heb weliswaar een oudere saildrive, maar toch. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald, dus weet zeker dat daar binnen niets zat.

Manchet is inderdaad voor stroomlijn. Er is speciaal spul te koop (duur!) om deze vast te zetten, maar de laatste keer heeft iemand deze met kit gewoon vastgezet weer aan mijn romp. Dat werkt dus ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 15 sept 2016 12:50 #767985

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18849
Welkom op dit forum Zeiler Hans!

De rubber flap die op de romp zit heeft geen ander doel dan de stroomlijn te borgen en om te voorkomen dat zich vuil ophoopt in de ruimte rondom de saildrive. Vastkitten met (zee)watervaste kit, bijvoorbeeld Sikaflex 291i. Maar er zijn ook goede resultaten met andere kitten bekend.

Zie ook dit draadje: Zelfgemaakte rubber afdichtingsflap saildrive
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Koelwatertoevoer saildrive verstopt 15 sept 2016 12:55 #767987

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
Heb zelf tijdje terug Bison Kombi Power hiervoor gebruikt. 2-c polyurethaan lijm. Werkt zeer goed. Kost 10-14 EU in de bouwmarkt.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwatertoevoer saildrive verstopt 15 sept 2016 14:36 #768007

mailman schreef :
Bij mij zaten er geen zeefjes of andere zaken die ik kon beschadigen. Ik heb weliswaar een oudere saildrive, maar toch. Deze heb ik helemaal uit elkaar gehaald, dus weet zeker dat daar binnen niets zat.

Vervelende is wel dat de kleine gaatjes verder binnenin de saildrive niet in leidingen doorlopen zoals bij een buitenboordmotor maar in een veel grotere holle ruimte.
Iets wat er met de vrij hoge stroomsnelheid net door die gaatjes gaat wil er daarom moeilijk weer uit en groeiende beestjes zoals mosselen ( heb ik zelf al eens bij de hand gehad) gaan er als larven in en groeien vrolijk door ( ze krijgen immers regelmatig vers water ;) ) tot ze er niet meer uit kunnen.Beetje een soort van fuik in feite.
Overigens heb ik zelf ook al eens meegemaakt dat er een jong palinkje uit de saildrive kwam bij het takelen na het seizoen :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl