mailman schreef :
Vorige week merkte ik bij het starten van mijn MD5A met VP 110S of 120S dat er geen koelwater uit de uitlaat kwam. Alles even langsgelopen: impeller draait en is net vervangen, slangen zijn heel, dus dan de toevoer checken. Opzuigen uit een emmer gaat goed en een wierfilter heb ik (nog niet). Dus uiteindelijk de doorvoer van de saildrive doorgeblazen met de mond en daarna alles weer aangesloten. Toen kwam er wel koelwater en ben ik naar Monnickendam toe gevaren.
Gisteren in Monnickendam weer hetzelfde probleem en op dezelfde manier opgelost. Na een dagje zeilen en vlak voor de haven, startte ik de motor en weer hetzelfde probleem. Toen even vol gas gevaren en het was weer opgelost.
Toch wil ik hier natuurlijk een betere oplossing voor, want o.a. mijn ouders maken gebruik van de boot en weten dan niet wat te doen of merken het niet eens op, met alle gevolgen van dien.
Een paar weken geleden stond de boot nog op de kant en heb ik de saildrive vrij gemaakt van wat lichte aangroei. De sleuven in de saildrive waren toen nog helemaal vrij en ik heb geen lak of iets aangebracht dat dit kan verstoppen. De anode heb ik opgeschuurd, maar zou ook niet in 3 weken tijd zoveel aangroei moeten geven.
Nu denk ik dat dus het binnenwerk van de saildrive wat verstopt zit en daarom iedere keer doorgeblazen moet worden. Het beste is natuurlijk om de saildrive te verwijderen en dan schoon te maken, maar hij ligt net in het water en wil niet nog meer weken zeilplezier inleveren. Ik kreeg daarom de tip om voor dit seizoen dan nog even de saildrive door te blazen met een compressor. Is dit een goed idee? Zo niet, wat dan te doen?
Als de verstopping in de kanalen binnen in de saildrive zitten is de remedie niet zo simpel. Doorblazen helpt vaak wel even maar de problemen zijn vaak snel weer terug. Ik heb zelf wel eens ee waterslang op de aansluiting binnen in de boot gezet( wwel vastzetten met een slangkle!!) .Dat heeft veel meer effect dan (pers)lucht en hielp toen goed.
Ik heb weleens gehoord dat iemand ook zo'n probleem had en , toen hij ten einde raad da saildrive uit elkaar haalde , er een paar kleine palingen in vond!
Maar alle gekheid op een stokje. Als ook een waterslang niet helpt zit er niets anders op dan de saildrive uit de boot te halen en boven en onder deel te scheiden. Dan kun je de inwendige kanalen goed zien. Ook een mooie gelegenheid om de manchet te vernieuwen ( hoe oud is de trouwens??).
Je kunt het probleem trouwens ook voorgoed omzeilen door een aparte wateraanvoer te maken ( zoals bij motoren zonder saildrive).
Dat wordt in Engeland vaak gedaan bij boten die aan een mooring liggen en bij elke eb droogvallen in de modder.
Ad