Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Moet het contact altijd uit?

Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 09:52 #195705

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Hoi,

Mijn boot heeft een Volvo Penta (diesel) inboard. Deze wordt gestart door het contactknopje aan te zetten, even te gloeien en dan op de knop van de startmotor te drukken. Hij wordt weer gestopt door aan een hendel te trekken, waarna ik altijd braaf het contactknopje weer op 'uit' zet.

Deze aan/uit knop is slecht bereikbaar (binnen, onder de kajuitingang) dus als ik snel moet starten is dat wel eens lastig. De vraag is dan ook: moet ik echt de schakelaar weer op 'uit' zetten of kan ik hem gedurende de zeiltocht lekker aan laten staan?
Wat kan er stuk gaan als ik hem aan laat staan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 09:55 #195706

Ik denk dat het enige effect is dat je accu sneller leeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 09:57 #195707

Blijft je urenteller dan niet doorlopen? Dit heeft er bij ons voor gezorgd dat de urenteller inmiddels wel 200 uur meer aangeeft dan dat de motor daadwerkelijk gedraaid heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 10:46 #195716

waverider82 schreef :
Ik denk dat het enige effect is dat je accu sneller leeg is.
Bijvoorbeeld: Bij mij brand bij "contact" het lampje in het VP instrumentenpaneel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 10:50 #195717

Contact op aan betekent meestal ook: stroom door de veldwikkeling van de alternator (dynamo), in de orde van 1 ampere geloof ik. Tja, wil je dat?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 10:54 #195718

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Bij Yanmar piept ie dan permanent, als je de sleutel op het bedieningspaneel bedoelt tenminste. Als je buiten een bedieningspaneel hebt en binnen een contactslot dan is dat slot meestal alleen een diefstal-beveiliging dn kan ie gerust aan blijven staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 10:57 #195719

Bij een VP MD7A piept ie ook permanent als er contact is. (Doordat de oliedruk en temperatuur niet in orde zijn, zodra de motor start is dat ok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 11:00 #195721

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik dus overwegen om je contact een andere, beter bereikbare plek te geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 11:24 #195724

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Hoi,
Nee, hij piept niet als het contact aan staat. Of de urenteller blijft lopen weet ik niet, dat is wel een goede om even op te letten.

Dat de accu eerder leeg is begrijp ik niet: van dat ene contactlampje? Als dat alles is, lijkt me dat geen probleem.

Stroom door de dynamo? Ik dacht dat er een diode brug dinges tussen zit, maar anders wel goed om even te checken. Veel stroom door de dynamo is vast niet goed.

Het verplaatsen van het contactpaneel is duidelijk te veel werk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 12:37 #195732

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ook als hij niet piept kan het zijn dat er stroom wordt afgenomen, maar dat de controle op de oliedruk wel zo slim is om dat alleen met draaiende motor te controleren. Dat kun je makkelijk controleren met een universeelmeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 12:52 #195734

beewee schreef :
Ook als hij niet piept kan het zijn dat er stroom wordt afgenomen, maar dat de controle op de oliedruk wel zo slim is om dat alleen met draaiende motor te controleren. Dat kun je makkelijk controleren met een universeelmeter.

ik denk dat het niets met slimmigheid heeft te maken maar dat die pieper of de gever kapot is, ik zou dat ook maar eens controleren, kan veel geld schelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 13:06 #195739

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Ik heb dezelfde inrichting als tp-zoveel: geen contactslot, wel buiten een drukknop om te starten.
Ik laat het knopje aan/uit altijd op aan staan: kan ik ook meteen starten in geval van dringende nood...

Of de urenteller daardoor blijft lopen weet ik niet en interesseert me ook niet: wat maakt het uit?
Kan je ook niet zeggen of dit nadelig is voor de alternator ofzo, maar het lijkt me van niet: de aan/uit-knop schakelt waarschijnlijk alleen maar een relais in om te kunnen voorgloeien en een andere om te kunnen starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 13:39 #195745

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Ilex schreef :
Of de urenteller daardoor blijft lopen weet ik niet en interesseert me ook niet: wat maakt het uit?
Niet veel, bij verkoop misschien iets, maar vooral omdat ik die gebruik als brandstofmeter: na 20 uur moet ik tanken.

Trouwens, de pieper doet het hoor. Hij piept namelijk wel even als ik hem uitschakel en stopt na een paar seconden. Bovendien heeft dit type motor / bedieningspaneel een pieptest, die ik regelmatig gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 15:03 #195756

Ik zou het contact gewoon uit zetten.
Een electriciën heeft mij eens verteld, dat het schadelijk is/kan zijn voor de dynamo, als je het contact aan laat staan, terwijl de motor stil staat. Meer reden heb ik niet nodig.
En als dit vervelend is, gewoon het contact-slot/schakelaar verplaatsen.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 16:09 #195764

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7654
Schadelijk voor alternator.... was dat niet in de tijd van de platinnekes? (lees: benzinemotor met contactpunten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 16:18 #195767

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Bij een benzine motor kan ook je bobine stuk gaan als ie net in de 'verkeerde' stand is komen stil te vallen. Maar daar heb je met je dieseltje ook geen last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 20 mei 2011 20:32 #195820

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Sommige motoren (de mijne bv.) hebben ook nog een elektrische brandstofpomp, dus die zou in dat geval ook blijven draaien als je het contact aan laat staan.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 21 mei 2011 02:51 #195822

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
Ik heb een splinternieuwe D30, met een paneeltje op de stuurkolom. Die laat ik gewoon aan. de urenteller loopt niet en met een druk op de knop kan je starten. Maar... met net zo'n druk op de knop is ie ook uit. Dus geen decompressie trekstang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 21 mei 2011 07:39 #195852

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Postman schreef :
Ik heb een splinternieuwe D30, met een paneeltje op de stuurkolom. Die laat ik gewoon aan. de urenteller loopt niet en met een druk op de knop kan je starten. Maar... met net zo'n druk op de knop is ie ook uit. Dus geen decompressie trekstang.

Een trekstank (koord) bedient de brandstofpomp en niet de decompressie klep, in jou geval is er een stop soleniod aangebracht op de brandstof pomp die de motor dan stopt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 22 mei 2011 06:54 #195953

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
Gisteren even gecontroleerd: de urenteller loopt niet door als het contact aan staat, maar alleen als de motor draait. Slimme urenteller dus.

Blijft even de vraag of dingen als brandstofpomp blijven draaien. Ik weet niet zo goed hoe ik dat kan uitzoeken - simpelweg een multimeter in serie schakelen met de accu lijkt me het einde van de multimeter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 22 mei 2011 18:24 #196099

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat voor type Penta heb je? Meestal zit er geen elektrische opvoerpomp op een motor als het om Penta’s gaat.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 23 mei 2011 04:05 #196135

  • tp
  • tp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 151
De motor is een MD2020 uit 2004. De werkplaatshandleiding zegt "The feed pump [...] is driven via a cam on the engine's cam- shaft", waaruit ik opmaak dat ie mechanisch wordt aangedreven, niet elektrisch. Klopt dat?

En, de hamvraag, als de pomp niet elektrisch is, kan het contact dan aanblijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 23 mei 2011 04:52 #196142

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
tp_zoveel schreef :
Blijft even de vraag of dingen als brandstofpomp blijven draaien. Ik weet niet zo goed hoe ik dat kan uitzoeken - simpelweg een multimeter in serie schakelen met de accu lijkt me het einde van de multimeter...
Veel universeelmeters hebben een aparte 10 Ampere stand. Maar zou je ook een 55/60W autolamp als "shunt" kunnen gebruiken. Deze plaats je even in serie met het geheel, en je meet de spanning over de lamp. Als er inderdaad spanning wordt gemeten (of als de lamp gaat branden, maakt niet uit hoe fel) dan wordt er daadwerkelijk stroom verbruikt. Aan de hand van de Wet van Ohm zou je ook nog de hoeveelheid kunnen berekenen, maar eigenlijk kun je stellen dat er helemaal geen stroom moet lopen, anders moet je contact toch gewoon "uit".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 23 mei 2011 05:07 #196146

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Zeer prettig neveneffect van dit topic: ik heb een lekstroom van 0,8A opgespoord!

Ik had na enig werk aan de electra vorige week opeens een lekstroom, als ik de hoofdschakelaar aanzette. Ook als alle schakelaars op uit stonden. Begreep er niets van. Totdat ik dit topic las. Ik bleek inderdaad ook de startschakelaar van mijn MD2030 aan te hebben laten staan.

Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Moet het contact altijd uit? 23 mei 2011 05:14 #196150

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
aan/uit knopje verplaatsen: misschien kun je het aan/uit knopje vervangen door een 'sigaretten aansteker' bus iod. en dan een snoertje met stekker en aan het andere eind een schakelaar. Die kun je dan neerleggen waar je wil.
Niks boren, niks leidingen verleggen.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl