Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Amerikaanse diesel

Amerikaanse diesel 24 mei 2011 14:50 #196583

In Noord Amerika (waar we nu liggen met de boot) hebben ze dieselolie en het zogenaamde Furnace oil, ofwel olie voor de kachels. Deze olie kost de helft en we mogen het gebruikendoor allerlij gaten in de belastingwet.
Nu kan niemand mij hier echter vertellen of de olie gelijk is aan dieselolie. Iemand vertelde mij dat diesel altijd gemengd word met wat smeerolie zodat de brandstofpomp zijn werk beter blijft doen, maar dat de olie voor de kachel deze additieven niet heeft en daardoor gevaarlijk kan zijn voor dieselmotoren, weet iemand of dat waar is?

Bedankt,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:01 #196586

erik, mijn kennis is niet up to date, maar in de tijd dat ik werkzaam was in de wegen bouw en diesel per ton gebruikte, 15 liter per minuut, ik heb wel eens een afspraak met een chauffeur gemaakt om geen jerry can rode rommel in de tank te gooien bij het laadpunt. hoorde ook dat de olie van div maatschappijen uit de zelfde tank kwam, alleen de additives van de maatschappij werd toegevoegd in de tankauto.
het kan zijn dat de olie op het moment schraler is dan vroeger om de rafinage gerafineerder is geworden. ik denk dat je bij een raffinaarderij moet vragen hoe het nu zit in amerika.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:13 #196588

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Beste Eric

Goedkoop is een relatief woord, als de brandstof van een minder kwaliteit is vind je brandstofpomp dit niet fijn.

Een revisie kost al gauw tussen de 800 en 1200 per cilinder dus wat is goed koopt?

Ik zou het niet riskeren

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:21 #196591

Fer schreef :
als de brandstof van een minder kwaliteit is vind je brandstofpomp dit niet fijn.

Dat is ook de reden dat ik nog een beetje twijfel. Ik vermoed dat het hiet om hetzelfde verschil gaat als dat we in Nederland kennen tussen gewone diesel en rodediesel. Die laatste kan probleemloos worden gebruikt in diesel motoren, alleen de meeste mensen mogen het niet gebruiken ivm de accijns wet. Vandaar mijn vraag als het hier gaat om "rode diesel" dan wil ik een besparing van $900 per tank beurt toch ook niet mis lopen.. (Ondanks de toch al idioot lage prijzen van de diesel hier, op het moment aan de pomp €0.86 per liter en iedereen klaagt zich een ongeluk hier omdat het nog nooit zo hoog geweest is)

toch bedankt voor jullie meedenken!
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:42 #196594

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Erikdejong schreef :
dan wil ik een besparing van $900 per tank beurt toch ook niet mis lopen.. (Ondanks de toch al idioot lage prijzen van de diesel hier, op het moment aan de pomp €0.86 per liter
$900 besparing per tankbeurt?? Hoe groot is jouw brandstoftank dan wel niet?! Bij $1,20 per liter (ongeveer €0,86) kun je voor $900 al 750 liter tanken! Stel dat die 'rode diesel' de helft kost, dus $0,6 / liter, dan moet je tank al 1500 liter zijn om dan $900 te besparen!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 24 mei 2011 15:43 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:44 #196596

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Eric, er is redelijk wat te vinden met google hierover. Onder andere hier, www.answerbag.com/q_view/5314

De een zegt wel te gebruiken en de ander niet, redenen als Fer schrijft.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 15:59 #196601

Hen3 schreef :
Erikdejong schreef :
dan wil ik een besparing van $900 per tank beurt toch ook niet mis lopen.. (Ondanks de toch al idioot lage prijzen van de diesel hier, op het moment aan de pomp €0.86 per liter
$900 besparing per tankbeurt?? Hoe groot is jouw brandstoftank dan wel niet?! Bij $1,20 per liter (ongeveer €0,86) kun je voor $900 al 750 liter tanken! Stel dat die 'rode diesel' de helft kost, dus $0,6 / liter, dan moet je tank al 1500 liter zijn om dan $900 te besparen!

Onze tank is 1600 liter + 100 liter dagtank, we gaan voor drie maanden naar het hoge noorden en kunnen niet tanken onderweg. De kachel zal 24/7 aan staan. het zal dus net aan voldoende zijn. Als deze zomer blijkt dat het niet voldoende is dan maak ik voor volgend jaar nog een tank van 600 liter omdat we dan nog een maandje langer gaan.

@ Proost, ik krijg verschillende van dergelijke tegenstrijdige berichten, maar het zijn bijna allemaal meningen van mensen die het niet uit eigen ervaring weten maar ook weer van hebben horen zeggen of denken dat dit aan de hand is.
In Nederland heb ik ook wel berichten gehoord over rode diesel en dat het zo slecht is voor je motor en dergelijke. Terwijl iedereen in de zware industrie op rode diesel stookt (wij hebben een industrie motor in onze boot).

Ik ben nu bezig met Ronin om wat contacten te leggen hier en daar met oliemaatschappijen en surveyors om te zien wat zij te zeggen hebben hier over. Als zij aangeven dat het geen probleem is, dan volgt er een ritje naar de douane om een vergunning aan te vragen voor daadwerkelijk gebruik.

bedankt,
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 16:49 #196613

erik, jij moet de beslissing nemen natuurlijk, maar ik heb in nigeria generatoren, cat 1000pk 12 cyl, laten draaien op navy cut, is dunne stookolie, moest wel voor verwarmd worden. prive in een nood situatie mijn oude mercedes op petroleum met een liter smeerolie op 20 liter laten werken.

ik zou die grappen natuurlijk niet doen met een moderne multijet diesel, die heeft al moeite met de bijmenging van olijfolie (bio) hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 16:54 #196614

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
stookolie bij koude temperaturen is not done!
EDIT: de zware navy-cut rotzooi dus, die gaat verwarmd de motor in en dat heeft Erik vast niet ;)
Laatst bewerkt: 24 mei 2011 17:00 door ronin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 16:56 #196615

  • Harmen85
  • Harmen85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 50
Dit klinkt als huisbrandolie, zoals ze ook in Belgie gebruiken.
zie: www.petrolfed.be/dutch/faq/faq_diesel_stookolie.htm

Als je zoveel dieseel gebruikt loont het misschien om een gasolie seperator te plaatsen. Dan kan je alle meuk stoken, inclusief MDO
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 17:00 #196617

ronin schreef :
stookolie bij koude temperaturen is not done!

dat weet ik ook, maar ik geef aan dat de industrie diesel niet zo kieskeurig is. alhoewel de grote scheepvaart over de hele wereld met zware stookolie zijn motoren aan de gang houd, weliswaar met warmstoken en door een centrifuge halen.
hoe minder toeren een diesel draait des te "slechter " de brandstof kan zijn, motor krijgt meer tijd om zijn sausje te verbranden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 17:01 #196618

Harmen85 schreef :
Dit klinkt als huisbrandolie, zoals ze ook in Belgie gebruiken.
zie: www.petrolfed.be/dutch/faq/faq_diesel_stookolie.htm

Als je zoveel dieseel gebruikt loont het misschien om een gasolie seperator te plaatsen. Dan kan je alle meuk stoken, inclusief MDO

de mazout is gasolie met een kleurtje. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 17:11 #196620

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Sietse, in theorie heb je gelijk natuurlijk
maar bij de scheepsdiesels die ik tegenkom gaat de brandstof (stookolie) met dik 100 graden de motor in, dat gaat Erik niet lukken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 17:14 #196621

Bedankt voor ale reacties,
Ik heb inmiddels een hele lijst met email adressen van diverse olie deskundigen hier in Canada en de US. Ik stuur er wat emailtjes op uit en baseer daarop wat ik ga doen.

Voorverwarmen is geen optie, niet betrouwbaar genoeg op een jacht, als de boel afkoelt heb je een probleem met teer in je leidingen.

MDO is diesel dat iets minder schoon is, opzich kan mijn systeem aan boord dat wel aan, en een seperator zou dan inderdaad niet zo gek zijn. Maar wat Fer ook al schreef weet ik niet wat het doet voor de levensduur van mijn brandstofpomp en die krengen zijn duur en het is het meest kwetsbare onderdeel aanboord.

De motor is een relatief langzaamlopende 6-cylinder die wel zon'n beetje alles opdrinkt wat je hem voorschoteld, maar teveel van het goede zal nooit goed zijn. Het is overigens een oud beestje, 32 jaar oud deze zomer, ongeveer 30.000 draaiuren, 1 revisie (500 draaiuren terug)en het model word al sinds 1951 ongewijzigd gebouwd en is bedoeld voor de landbouw waar het normaal gesproken een hoop stof te voorduren krijgt.

Gezien de aard van onze reizen is betrouwbaarheid het aller belangrijkste. Ik ga dus niet onnodig knoeien om $1000 dollar te besparen. Een probleem in het poolgebied moet je zelf terplekke oplossen dus hoe minder problemen hoe beter.

Ik wacht dus het antwoord van de diverse "oliespecialisten" af en hoop dat de "kachelolie" eigenlijk gewoon onze oude vertrouwde rode diesel is, en daar lust ons torretje wel pap van!

Allen nogmaals bedankt voor het meedenken!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 24 mei 2011 17:28 #196625

ronin schreef :
Sietse, in theorie heb je gelijk natuurlijk
maar bij de scheepsdiesels die ik tegenkom gaat de brandstof (stookolie) met dik 100 graden de motor in, dat gaat Erik niet lukken.

ronin dat weet ik ook, ik denk ook dat het probleem voor erik eerder zal zijn dat deze huisbrand olie eerder dicht bij petroleum/kerosine zal zitten en dus minder smerende werking heeft, ja dan gaat je pomp eraan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 25 mei 2011 17:41 #196917

Na wat antwoorden gekregen te hebben van vrienden, kenissen en colega's van ZF leden die hier in Canada wonen en werken, is de conculsie dat de Furnice oil die ze hier hebben heel dicht bij petroleum in de buurt komt. Het is een mengsel van diesel en petroleum en dus niet echt geschikt om diesel motoren op te laten draaien, het word wel gedaan, maar het word afgeraden om het langdurig te doen.

We gaan dus tanken voor € 0.86 per liter :(

Bedankt aan allen die wat bijgedragen hebben!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 25 mei 2011 18:16 #196934

Troost je maar met de gedachte dat ik langs de snelweg 1,76 per liter benzine betaal. 1600 liter, dat is zo'n 4 maanden rijden. Doe jij het toch beter ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 25 mei 2011 18:45 #196941

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12208
Erik, je schreef dat je een groot deel van de brandstof nodig hebt om de kachel te laten branden. Vermoedelijk is die kachel iets degelijkers (want voor langdurig gebruik) dan een hetelucht dieselkachel, klopt? Kan die kachel niet op dit petroleummengsel draaien?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 26 mei 2011 09:18 #197093

Hen3 schreef :
Erik, je schreef dat je een groot deel van de brandstof nodig hebt om de kachel te laten branden. Vermoedelijk is die kachel iets degelijkers (want voor langdurig gebruik) dan een hetelucht dieselkachel, klopt? Kan die kachel niet op dit petroleummengsel draaien?

Waarschijnlijk kan dat wel, maar ik heb geen tijd meer om mijn tanks om te bouwen voor dit seizoen, ik heb nu een dieptank en een dagtank die aan elkaar gekoppeld zijn, om de kachel en de motor aparte brandstof te geven zou ik een tweede dieptank en liefst ook een tweede dagtank moeten maken. Zo als ik het nu inschat is het verbruik van de motor en de kachel ongeveer 50-50. De kachel gebruikt ongeveer 6-7 liter per dag en de motor hetzelfde, maar dan per uur. Als we rustig aan varen gaat dat verbruik terug naar mischien 5 liter per uur, maar dan draaid de motor net boven stationair en dat is ook niet helemaal gezond.

AANVULLING:
De kachel is overigens een Dickinson Pacific, met een grote gietijzeren plaat er boven die heet genoeg word om op te koken. En als de kachel aan staat is de oven die erin zit ook altijd warm :woohoo:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 mei 2011 09:23 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 26 mei 2011 15:02 #197210

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
En wat houdt je tegen om bij de "rode diesel" een scheut normale olie te gooien?

In mijn auto is sinds 170.000 km de brandstofpomp technisch gesproken defect, en de verstuivers ook. (bleef wel eens 1 hangen, geen druk op de common rail, en dus niet starten, of soms in noodloop).
De garage gaf me twee dingen mee:
-een offerte van 3400 euro om e.e.a. te vervangen / schoon te maken.
-de tip om eerst eens te proberen met een liter olie per tank diesel (60 liter).

Sindsdien gooi ik af en toe eens een litertje olie door het systeem, de teller staat nu op 250.000...

Ook in NL is diesel steeds schraler geworden. Een beetje olie kan geen kwaad. Roken doet de auto overigens ook niet. En we hebben het hier over een compleet elektronisch geregelde turbodiesel met een lading sensors die allemaal wat te vertellen hebben...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 26 mei 2011 16:07 #197237

Herman,
Als ik niet naar een van de meest afgelegen gebieden van deze aarde zou gaan, dan zou ik dat inderdaad doen. Maar mijn "probleem" is dat als er iets gebeurt dat ik het aan boord moet kunnen repareren. In het poolgebied zijn geen monteurswerkplaatsen. Wellicht als ik geluk heb zou ik gebruik kunnen maken van de werkplaats aan boord van een schip van de kustwacht die ijsbrekers service verleend in het gebied, maar daar wil ik niet op rekenen.
Bijkomend hebben we contractuele deadlines om op bepaalde tijden ergens te zijn en in het noordpool gebied is het vaak erg rustig met de wind. Als we de motor om wat voor reden dan ook niet kunnen gebruiken zou dat wel eens een duur geintje kunnen worden. In deze context is het mij het niet waard om voor $900 aan de pomp een extra risico "te kopen". Waarschijnlijk gaat het goed, maar zekerheid is hier belangrijker.

bedankt!
Erik
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 26 mei 2011 17:23 #197265

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Dan zou ik het eens proberen wanneer je minder kritisch in de tijd zit. Desnoods als de tank leeg is er eens 50 gallon ingooien, en 2 quarts olie, of meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 27 mei 2011 04:34 #197314

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
Herman schreef :
Sindsdien gooi ik af en toe eens een litertje olie door het systeem, de teller staat nu op 250.000...

Eh, gewoon motor olie?? Er zijn ook andere additieven, die het systeem schoon maken (volgens mijn garage)

@Erik, reseve pomp meenemen?
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 27 mei 2011 04:47 #197315

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
[quote="MatOwn" post=197314
@Erik, reseve pomp meenemen?[/quote]

Die is vast en zeker een stuk duurder dan de bespaarde 900 dollar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Amerikaanse diesel 27 mei 2011 04:53 #197318

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
MatOwn schreef :
Herman schreef :
Sindsdien gooi ik af en toe eens een litertje olie door het systeem, de teller staat nu op 250.000...

Eh, gewoon motor olie?? Er zijn ook andere additieven, die het systeem schoon maken (volgens mijn garage)

Ja, gewoon motorolie. In principe de goedkoopste die je krijgen kan (Aldi, Lidl?), maar aangezien ik lui ben koop ik 1 liter flesjes bij de pomp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl