Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electrische buitenboordmotor / fluistermotor

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 08:51 #225160

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
een aantal maanden terug een fliyng junior gekocht incl trailer en een benzine buitenboordmotor 4pk. omdat de benzine buitenboordmotor me geregeld in de steek liet. heb ik een electrische buitenboordmotor / fluistermotor aangeschaft. de fluistermotor 55 lbs excursion bevalt mij zeer goed. weegt maar 10 kg. de accu die ik gebruik is een 12 vlt 1700 amp jumpstarter oftewel een draagbare starthulp voor auto's of motors. daarmee kan ik 3 uur mee varen.

ik heb de excursion 55 lbs fluistermotor op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. gekocht voor 115,- via preis vorschlage + 9,90 verzendkosten. op m@rkplaats.nl kost dezelfde fluistermotor 189,- ex verzendkosten.

deze aanbieder op mp bied voor 35,- ook aan om de shaft met 21 cm te verkorten. een goede hobbyist kan het zelf beter doen zoals ik het ook gedaan heb. heel eenvoudig is het
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 09:12 #225164

Goed man,
bedankt voor de info.
Veel plezier met je FJ.
Tour of werdtrijd uitvoering?

De man op MP moet natuurlijk wel z'n tijd reken, en niet iedereen is zo handig datíe het durft om zelf de staart in te korten.

Mvg. Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 12:33 #225175

je zou bijna zeggen dat jij diegene bent die ze verkoopt op marktplaats.

zo'n positieve 1e post heb ik nog nooit gezien op een forum :wink:

ARco
Don\'t take life too serious, You\'ll never get out alive

Cristina 7.35, Sold :-(
Curtevenne 830 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 13:42 #225180

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1299
jeepie schreef :
de accu die ik gebruik is een 12 vlt 1700 amp jumpstarter oftewel een draagbare starthulp voor auto's of motors. daarmee kan ik 3 uur mee varen.
3 uur elektrisch varen op een jumpstart accu (over het algemeen niet groter dan 20-25Ah) ??

Jeroen.
Laatst bewerkt: 24 sept 2011 13:42 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 13:55 #225182

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Webmaster ,

Als ik ooit een spampost gelezen heb dan is het nu wel.
Niet dat ik bezwaar heb tegen inzendingen die ons allen slimmer kunnen maken , maar deze bijdrage (de eerste van deze poster by the way ) is spam all the way.
Daar hebben we toch allemaal een hekel aan nietwaar.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 24 sept 2011 14:34 #225185

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7997
Effe rekenen. 30ah accu levert 10a3uur lang. Dan heb je electrisch dus 12v x 10a=120w. Een 4pk aanhangmoter levert (uit mijn hoofd) 3,2 kw. Even denken wat me beter lijkt....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 05:36 #225395

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1602
laatst fluister-bootje gehuurd in Amsterdam. 3 Uur gevaren met volgens zeggen 1500W e-motor. Helemaal stil is dat niet, als roerganger naast dat motortje onderga je toch een hinderlijke gejank, maar dat zal wel persoonlijk zijn. Feit is wel dat de medepassagier voorin het bootje de motor nauwelijks hoorde, dat weer wel. En je hebt geen afvalgassen, da's ook wat waard. Alhoewel, de afvalgassen komen nu natuurlijk uit de vuilverbranding, maar dat is een ander topic.
Stel bootje 200 kg, 4 personen a 70 kg, (geschat) 6 accus van 75 kg, totaal 930 kg (waarvan de helft accus dus), dat gaat met dat motortje prima door de A'damse grachten. Niet hard of zo, maar dat hoeft dan ook niet. Manouvreren gaat prima met zo'n handzaam motortje, voor zover je maar niet een noodstop moet maken. Dat is ff wat spannender. Onder zo'n lange brug met slecht uitzicht kom je toch een tegenligger tegen. Vroem, vroem, dan is die 1500W of wat het ook is toch wat weinig. Angstvallig langzaam kom je tot stilstand en ga je achteruit. Niet te hard achteruit, want je moet dan toch weer een keer vooruit en achter je komt de volgende fluisterboot al aan! en die kan ook niet snel remmen. Pffff.
Kortom prima die e-motortjes, maar denk aan de beperkingen.
En geloof die wonderverhalen niet van klein maar sterk en zuinig. De natuurwetten zijn die ze zijn en daar veranderen snelle nutrino's niks aan.
Veel vaarplezier!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 05:48 #225399

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Windbuddy schreef :
Effe rekenen. 30ah accu levert 10a3uur lang. Dan heb je electrisch dus 12v x 10a=120w. Een 4pk aanhangmoter levert (uit mijn hoofd) 3,2 kw. Even denken wat me beter lijkt....

Als je de accu helemaal leeg trekt gaat ie niet lang mee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 06:00 #225403

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7997
@Proost
Was ook puur als ontkrachtiging van de statements van TS bedoeld die aangeeft 3 uur met zijn FJ te hebben gevaren met een fluistermotor met een starthulp.
In het beste geval, 100% rendement en een volledig lege accu levert je dat 120W vermogen op, ongeveer de helft wat onze keukenmixer heeft. Weet niet wat die doe achter onze boot...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 06:06 #225406

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En met een FJ kun je ook nog wel eens omslaan, en dan is het dáááág fluistermotor en jumpstarter, want deze low-budget spullen kunnen nog geen druppie hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 16:44 #225589

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
drifter63 schreef :
Goed man,
bedankt voor de info.
Veel plezier met je FJ.
Tour of werdtrijd uitvoering?

De man op MP moet natuurlijk wel z'n tijd reken, en niet iedereen is zo handig datíe het durft om zelf de staart in te korten.

Mvg. Jan.
tour
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 16:46 #225591

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Blacktoppie schreef :
je zou bijna zeggen dat jij diegene bent die ze verkoopt op marktplaats.

zo'n positieve 1e post heb ik nog nooit gezien op een forum :wink:

ARco
als ik ze zou verkopen op mp dan zet er natuurlijk niet bij dat ze op ebay.de goedkoper zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 17:30 #225609

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
die jumpstarter die ik heb weegt 25 kg. en daar zit een gel accu in. maar je moet er niet continu volgas meevaren. want dan is de accu zo leeg. ik vaar meestal gemiddeld op stand 3. de motor heeft 8 standen. 5 voorruit 3 achteruit. maar dat zie je ook op de led verlichting. als je continu volgas vaart. dan veranderen de groene ledlampjes na een uur varen in rood de voordelen van deze fluistermotor is. hij is stil. je kunt de shaft in hoogte en laagte verstellen. wat met een benzine buitenboord motor niet kan. en de fluister motor heeft 9 kantel standen. het enigste nadeel vind ik als de accu leeg is. maar bijmij op de camping heb ik continu 1 accu op lader staan. ik heb namelijk 2 accu's. en een goede tip onder het varen is. ff de motor uitzetten of ergens aanmeren of voor anker gaan om ff de accu tot rust laten komen. mijn fluistermotor heeft een vermogen van 624 watt. en je hoort hem lichtjes zoemen

maar wil je meer over de fluistermotor weten. toets dan op youtube of google: electric trolling motor in. de fluistermotor is komen overwaaien uit america. daar gebruiken ze de fluistermotor hoofdzakelijk om mee te vissen. in de jaren 60 hadden ze daar al electrische fluistermotors. ik zet de fluistermotor ook weleens op mijn kano. en dan in het donker meevaren. en dan met een flinke lamp op het water schijnen de springen de vissen onderhand vanzelf in je boot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 17:55 #225619

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
beewee schreef :
En met een FJ kun je ook nog wel eens omslaan, en dan is het dáááág fluistermotor en jumpstarter, want deze low-budget spullen kunnen nog geen druppie hebben.
een benzinemotor kan ook niet veel hebben als je omslaat. die kun je dan ook uitmekaar trekken. en zit de luchtfilter ook vol met water. en een hoop uitgelekte benzine op het wateroppervlak waar jij midden in zit. maar ik zet de fluistermotor en jumpstarter met een extra touw vast. voor het geval dat de fj omslaat.

je hebt ook van die sukkels die denken als de bb goed vast gedraaid zit dat de motor niet meer los komt bij het omslaan. ik ken er een paar die de bb niet extra met een touw of kabeltje hebben vasgezet. dus motortje ligt ergens op de bodem van de maas / plassen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 26 sept 2011 19:05 #225632

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Eigenlijk is een FJ, zijnde een sportief bootje, ook niet bedoeld om een motor op te schroeven, dfaar zijn de zeilen en de peddels voor. Een 2-takt benzine motor valt na een keertje omslaan meestal wel te redden, en is ook veel lichter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 27 sept 2011 04:55 #225675

jeepie schreef :
Blacktoppie schreef :
je zou bijna zeggen dat jij diegene bent die ze verkoopt op marktplaats.

zo'n positieve 1e post heb ik nog nooit gezien op een forum :wink:

ARco
als ik ze zou verkopen op mp dan zet er natuurlijk niet bij dat ze op ebay.de goedkoper zijn

jawel hoor, want mijn ervaring is dat veel mensen e-bay(buitenland) een drempel vinden.

ARco
Don\'t take life too serious, You\'ll never get out alive

Cristina 7.35, Sold :-(
Curtevenne 830 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 27 sept 2011 16:47 #225895

  • jeepie
  • jeepie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Blacktoppie schreef :
jeepie schreef :
Blacktoppie schreef :
je zou bijna zeggen dat jij diegene bent die ze verkoopt op marktplaats.

zo'n positieve 1e post heb ik nog nooit gezien op een forum :wink:

ARco
als ik ze zou verkopen op mp dan zet er natuurlijk niet bij dat ze op ebay.de goedkoper zijn

jawel hoor, want mijn ervaring is dat veel mensen e-bay(buitenland) een drempel vinden.

ARco
ik heb al veel besteld via ebay. van de 100 zendingen zijn er 3 zendingen nooit aangekomen. maar dat geld heb ik al weer terug gekregen via paypal. als je iets besteld via ebay of een andere site. en je betaald via paypal of creditcard en je hebt je zending na 4 wkn nog niet binnen. dan moet je een claim indienen bij de betreffende betalings instantie. maar ik heb ook weleens meegemaakt met zeningen uit de usa. dat de afzender de postcode niet goed ingevuld heeft of het huisnummer niet vermeld heeft. dan blijven de pakketten wat langer in het douane depot liggen. vraag altijd als je iets besteld de trackingcode. ik laat meestal alles met de post versturen. en als de afzender mijn adresgegevens niet goed ingevuld heeft. heeft tnt het altijd voormij nog op kunnen lossen. als de trackingcode maar hebt. is ook een goede tip als je iets besteld in het buitenland stuur dan ff een meeltje dat ze de goede adres gegevens invullen. dat voorkomt narigheden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: electrische buitenboordmotor / fluistermotor 28 sept 2011 19:15 #226299

ik zeg niet dat ik e-bay buitenland een drempel vind, maar dat veel mensen dat wel vinden en het daarom liever via mp nederland kopen, ookal is het daar een paar 10tjes duurder.

maar vooruit we dwalen te ver af van het topic onderwerp, laten we maar ontopic gaan.

ARco
Don\'t take life too serious, You\'ll never get out alive

Cristina 7.35, Sold :-(
Curtevenne 830 AK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 02 mrt 2019 11:34 #1025800

  • Markje
  • Markje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Dank voor alle info.

Ik heb pas een afgedankte maar wel mooie sailhorse gekregen om op de grachten te varen.
Jeepie, ik ben het eens over de voordelen van elektrisch in mijn geval.

Ik zag juist deze motor 2e hands te koop.
Ik zoek een low budget instap motor, maar heb dus nog geen ervaring.
Dit is nu wel 8 jaar later en er is nu denk ik een veel grotere keuze.
Zou je hem nog steeds aanraden?

Deze is maar maar een paar keer gebruikt. Heeft 2 jaar lang droog gestaan, samen met batterij en lader.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2019 11:39 door Markje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 02 mrt 2019 12:06 #1025803

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Als die batterij ook 2 jaar heeft droog gestaan, zal er niet veel goeds meer aan zitten.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 03 mrt 2019 13:22 #1026103

  • Markje
  • Markje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Daar was ik al bang voor. Ik zal het merken. Hij heeft hem nu opgeladen en over 3 weken gaan we kijken of die nog vol is. Anders koop ik alleen de motor.
Oplader die erbij hoort heeft een "recon" stand, en dat moest eerst.
Recondition of zo iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 03 mrt 2019 13:33 #1026105

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Dit soort motortjes is prima voor een rubber boot (dus zo'n speelgoed ding en niet een dinghy) en een kano of misschien nog net een FJ.
Wil niet zeggen dat het onhandig is of niet kan dat niet en met mooi weer kan het prima maar...
Wanneer je echt wind tegen krijgt heb je erg weinig en heb je als ebbm iets als Torqueedo, die is er bijv in 2pk nodig bij een Seahorse denk ik.
Ik ken iemand die er tien jaar terug een op een kolibri gebruikte tezamen met een zonnepaneel en zo CO2 neutraal vaarde.
voor de situaties dat die echt kracht nodig had was er nog een 2 pk suzuki bbm en dan was ie even niet meer CO2 neutraal maar dat ding ging echt pas in nood situaties aan en ik heb hem meest vreemde sluis manouvres zien maken met dat E-ding :sick:.
Dus gewoon ff nadenken wat je doet met die boot ben je een mooiweer zeiler werkt het prima met zo'n motortje ben je dat niet dan misschien toch beter een gewone benzine motor of een torqueedo.
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 03 mrt 2019 13:39 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 03 mrt 2019 14:43 #1026122

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3566
Markje schreef :
Daar was ik al bang voor. Ik zal het merken. Hij heeft hem nu opgeladen en over 3 weken gaan we kijken of die nog vol is. Anders koop ik alleen de motor.
Oplader die erbij hoort heeft een "recon" stand, en dat moest eerst.
Recondition of zo iets?
Dat is inderdaad de reconditioning stand. Er wordt dan pulserend geladen om het gekristalliseerde loodsulfaat in oplossing te laten gaan. Dit wordt ook 'desulfateren' genoemd. Het is niet vaak mogelijk geheel te desulfateren en er blijft wel wat loodsulfaat op de platen achter. Houdt er rekening mee dat de accu is gaan 'hemelen'.

Zo'n Minn Kota of trolling motor op 12V geeft rond 500W aan aandrijvend vermogen. Dat is ongeveer 3/4pk. Omdat de 'koppel-toeren kromme' van een elektromotor anders verloopt is de stuwkracht bij vol toerental meestal gunstiger dan bij een inwendige verbrandingsmotor. Bij dit soort motortjes wordt dan ook meestal de gunstiger uitziende stuwkracht in ponden aangegeven, bv 50 of 70 LBS. Duitse Torqeedo's kennen geen Britse ponden...
50LBS is ongeveer 25kg stuwkracht (en eigenlijk moet je dan over 250 Newton praten, een kilogram is geen kracht maar een gewicht). Een 1,5pk benzinemotortje geeft ook ongeveer 25kg stuwkracht. Voor een kleine boot heb je dan wel wat en met een 100Ah accu kun je dan best lang varen op de motor. Dat waterskiën achter de boot moet je maar vergeten... als je mee gaat doen aan een powerboat race heb je wel de kans dat je mensen aan de kant in hun broek ziet pissen van de lach, maar dat heb jij dan gezien en die jongens in die snelle boten zien dat niet!

Voor een Seahorse is het een motortje voor in en uit de haven, in een sluis kan het ook. Tegen de stroom in kan ook, maar dan zul je de accu wel leeg hebben voordat je weer kunt aanleggen, daar moet je wel rekening mee houden. Bij Alie Express noemen ze zo'n trolling motor een 'elektrische peddel' en dat geeft eigenlijk goed weer wat je er mee kunt doen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 03 mrt 2019 15:24 #1026126

Peper schreef :
Er wordt dan pulserend geladen om het gekristalliseerde loodsulfaat in oplossing te laten gaan.
Het is niet vaak mogelijk geheel te desulfateren en er blijft wel wat loodsulfaat op de platen achter.

Groeten, Peper.

Sorrie maar loodsulfaat is heelaas nauwelijks oplosbaar.
Het wordt nl juist aan de platen gevormd uit Lood en loodoxide tijdens het ontladen en omgekeerd weer omgezet in lood en loodoxide aan de platen en en zwavelzuur tijdens het laden . Vandaar dat je de ladingstoestand ook kunt meten a.h.v. het soortelijk gewicht oftewel de concentratie van het zwavelzuur.
Wat met het pulsladen probeert te bereiken is het zo fijn mogelijk maken van de van de platen afgebrokkelde en uitgezakte loodsulfaat brokjes en die zo weer aan de platen om te kunnen zetten in lood en loodoxide. Dat kan echter uiteraard alleen aan de platen gebeuren en niet ergens in de vloeistof , anders zou het gevormde lood en loodoxide gewoon uitzakken en had je eenzelfde probleem terug.
Daarom waag ik ook te betwijfelen of dat pulsladen echt een accu weer redelijk kan "vernieuwen".
Het si wel zo dat je er op die manier weeer voldoende lading in kunt krijgen om weer een keer te starten maar na korte tijd stilstand zal de accu weer opnieuw leeg zijn omdaat hij veel sneller zal zelfontladen.
Misschien toch maar eens Wiki ( of een andere bron) lezen?
nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu
Ad
Laatst bewerkt: 03 mrt 2019 15:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrische buitenboordmotor / fluistermotor 03 mrt 2019 16:15 #1026138

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Pepper
Voor een Seahorse is het een motortje voor in en uit de haven, in een sluis kan het ook. Tegen de stroom in kan ook, maar dan zul je de accu wel leeg hebben voordat je weer kunt aanleggen, daar moet je wel rekening mee houden. Bij Alie Express noemen ze zo'n trolling motor een 'elektrische peddel' en dat geeft eigenlijk goed weer wat je er mee kunt doen.

Precies wat ik bedoel als ie op die manier voldoet heb je er een prima motor aan, ook voor klein spul dus opblaasboten en kajaks, optimistje prima motor. Anders als je in harde wind wilt varen met het ding, zul je iets zwaarders in benzine of in elektrisch... moeten kopen. Die kolibri had een kajuit en een iets hoger vrijboord dat vangt wind, en dan heb je nog meer last van de beperkingen van het lichte motortje.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl