svalk schreef :
qua spanningscorrosie zal het niet zoveel uitmaken maar wel het hardheidverschil. RVS gaat altijd "vreten "op den duur en verziekt dus je inwendige draad en wordt je denk ik niet vrolijk van. Gewoon messing boutjes gebruiken is mijn devies.
Naar mijn idee vreet rvs op rvs. Er worden legio bronzen lagerbussen toegepast in combinatie met rvs assen. Zelfs al zou het 'vreten'; de frequentie en de snelheid waarmee die boutjes in- en utgedraaid worden is peanuts in vergelijking met een as in een lagerbus. Geen enkel probleem dus, naar mijn idee. Zoals al eerder gesteld zit brons qua galvanische waarde zo dicht bij rvs in de buurt, dat het corroderen van de een ten opzichte van de ander weinig voor zal stellen.
Wel onderschrijf ik het advies van Capo. Vast is vast. Zeker als je A4 boutjes gebruikt: niet te vast aandraaien. Rvs is een hard, maar ook bros materiaal. Ik heb in m'n carrière als amateur-timmerman tot mijn verdriet al heel wat rvs-schroeven van hun kop verlost.
Als de motor van het Europese continent of uit Japan komt, zie ik ook niet waarom de draad niet gewoon metrisch zou zijn. Maar dat is een kwestie van voorzichting proberen; als de eerste draadgang niet lekker loopt weet je genoeg.
Kortom: je probleem is oplosbaar, lijkt me.
--
stegman