Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Voorgloeien

Voorgloeien 25 nov 2011 12:45 #243145

Wellicht een domme vraag hoor. Maar mijn Volvo MD17C welke perfect Startte in september toen ik haar haalde. Startte vorige week bij het winter klaarmaken moeilijk. Mijn schoonvader die erbij was zei gloei je hem wel voor... Ik gaf aan dat ik het knopje om te voorgloeien niet kan vinden niet zoals die op zijn boot (Volvo Penta MD 2020)

Heb ik wel "gloeipluggen"? Ik las wel iets over een "cold start mechanism" Hoe werkt dat?
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 12:49 door Verwijderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 12:57 #243147

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8195
Heb je niet net zo'n systeem als mijn Vetusje? Dat je voorgloeit met je contact sleuteltje?

Dus neit gelijk helemaal doordraaien tot ie start, maar net daarvoor even wachten om voor te gloeien?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 12:59 #243148

Ik heb wel een contact sleuteltje, maar kan nergens een aanwijzing zien dat er voor gegloeid wordt. Zoals ik dat gewend ben bij een MD2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 13:01 #243151

koudstart op mijn VP md2:

3/4 tot vol gas
koudstart aktiveren dmv uittreken kabel en weer terug duwen
starten
bij aanslaan toeren terug nemen
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 13:15 #243152

MD17C heeft net als alle oude Volvo Penta's géén voorgloeisysteem.
Daar wordt in plaats daarvan bij een koude start extra diesel ingespoten.
Voor dit type motoren is 5-10 seconden koude start trouwens niet ongewoon.
Als je je handboekje goed doorleest staat er wel ergens hoe te starten bij lage temperatuur. Daarvoor een koude startknop uittrekken vóór het starten en nadat je driekwart gas hebt gegevenzoals in een vorige post al is verteld.
Hier :http://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7742230-90-15216.aspx kun je zien hoe dat er technisch uitziet.
Ad
Correctie:
Met dank aan Erik.
Volgens het instruktieboekje heeft de MD17C een automatische koude start
voorziening.Hoe die precies werkt staat er echter niet in.
Ad
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 14:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 13:17 #243153

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn Kubota moet je voorgloeien door de contactsleutel eerst de andere kant op te draaien. Een seconde of 5 als het niet al te koud is, oplopend naar 20 seconden als het vriest.

En inderdaad wat gas bijgeven, minstens half gas, met kou duw ik de gashendel bij de eerste startverschijnselen geleidelijk iets verder door.

EDIT: géén voorgloeien, begrijp ik, maar Google is weer een prima maatje: www.google.nl/search?q=Volvo+MD17C+cold+start
Laatst bewerkt: 25 nov 2011 13:21 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 13:34 #243156

maximalt.dk/Manualer/VP/VolvoInstBook%2011c%2017c.pdf

en hier de instruction manual.

zou automatische koud start op moeten zitten volgens boekje.
ook service manual is makkelijk te vinden heb al een nederlandse versie gezien.

Erik
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 14:08 #243167

Bedankt voor de reacties, blij om te horen dat het niet ongewoon is.
Het duurde nml. z'n 10sec tot de MD startte en dan had ik er geen gas op...

Dus volgende keer weet ik beter. Mbt de handleidingen die had ik al gevonden en daarin hadden ze het over een automatische cold start maar wat het exact inhoud had net zo goed voorgloeien kunnen zijn ;)

En jullie ervaring is meer waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 18:33 #243190

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nadeus

Je hebt inderdaad een soort van automatische koude start, de regulateur regelt dit.
Aangezien dit een systeem is met gewichten,veren en hefboompjes werkt dit niet meteen dus vandaar dat je wat langer doormoet starten

Heel normaal met dit weer ik sta ook moet oud weer niet meteen in overdrive.

Wat overigens ook niet mee werkt met koud weer is de olie die word dik en de motor draait hierdoor minder makkelijk rond en dit betekent weer minder compressie en warmte ontwikkeling en dit is funest voor het goed starten.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 18:48 #243193

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat is een koude start en hoe werkt het.

Veiligheidshalve kun je beter zeggen: stopknop bedienen, motor op vol gas, starten en als hij aanslaat gas terugnemen.
Als de motor niet aanslaat eerst weer op stop met de stopknop, daarna volgas en daarna opnieuw starten. (Anders werkt de koudstart ofwel de (dieselchoke), niet meer bij de 2e startpoging)

De koudstart met extra brandstof wordt klaargezet door de brandstofpompregelstang helemaal in de stopstand te zetten. Als je de motor dus bij wijze van spreken vorige week hebt gestopt hoef je nu bij een koude start alleen volgas te geven om extra brandstof in te spuiten bij de eerste koude start.

Als de motor aanslaat en de regulateur vermindert voor de eerste keer automatisch de ingespoten hoeveelheid brandstof, om het toerental terug te regelen, dan valt ook de extra koudstartvulling af.
Als daarnna de motor kort aanslaat maar weer uit zichzelf zou stilvallen en je gebruikt de stopknop niet nogmaals dan wordt er geen extra brandstof ingespoten. Tot je weer een keer de stopknop gebruikt en de regelstang in de uiterste stopstand gaat. Dan krijg je bij de volgende startpoging weer wél extra brandstof ingespoten.
Kinkt ingewikkeld, maar is simpel. Bij koude start eerst de stop, daarna volgas. Bij warme start is dat niet nodig en zelfs ongewenst. Dan starten met geen- of een klein beetje gas.
Mitsubishi (Vetus, Solé, Drinkwaard etc.) werkt precies zoals Ton omschrijft.
Die noemen het in de manual geen koudstart, maar draaien het om: Smoke set unit.


Dan heb je uiteraard nog de gloeiekaarsen en bougies die werken door middel van een knop of contactsleutel op het dashboard en je ziet dan een lampje (gloeiweerstand)

En als laatste onder de koude start inrichtingen heb je nog de vlamstart inrichting deze vind je vooral op Perkins motoren en word nog wel eens ingebouwd als een motor geen koude start inrichting heeft maar de eigenaar wel in koude omstandigheden wil varen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 19:23 #243199

fer, vraagje, wat jij vlam inrichting noemt is dat met een "lontje"
werd veel gebruikt met aanslinger motoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 19:41 #243201

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Die van het lontje was ik vergeten, goeie van


Vlamgloei inrichting is een elektrisch bediend klepje in combinatie met een gloeispiraal gemonteerd in de inlaat

Meestal is deze installatie voorzien van een klein reservoirtje hoger als het klepje gemonteerd, en wordt gevuld door de retourbrandstof van de draaiende motor. (maar kan dus ook een apart pompje zijn)
Door tijdens het starten te gloeien wordt er dus zuurstof aan gezogen het klepje gaat elektrisch open en de gloeispiraal gaat gloeien.
We hebben nu dus, brandstof, zuurstof en warmte, neem aan dat je de rest zelf wel in kunt vullen.




Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 25 nov 2011 21:59 #243275

Duidelijke beschrijving Fer. Heb ik wat aan. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 14:32 #244687

Fer,

Erg leuk draadje dit, laatste 2 maanden van het seizoen behoorlijk wat koude-start problemen gehad. Overigens waarschijnlijk door olie-additief.

Kun je verduidelijken wat je bedoelt met "stopknop bedienen" bij de koude start?

Bedoel je daar die kabel (met zwart T-stuk als trekhulpmiddel ;-) mee die ik normaal uittrek om de moter te stoppen??

En zo ja: die zou ik eerst uit moeten trekken en dan moter vol gas en starten?? Of uit en dan weer in en dan met vol gas??

btw, ik heb een MD2B met zo'n koudestartknop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 15:26 #244697

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Met de stop knopreset je de regulateur en brandstofpomp na een mis start, deze moet je bedienen als je de koudestartknop door middel van de gashandel moet activeren.

Als jij dus mis start dan zou ik even aan de stophandel trekken en dan weer de koudestartknop bedienen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 16:44 #244711

ok Fer, dat deel begreep ik ;-)

Maar die stopknop = stophandel (naar ik aanneem) trek je uit. Maar mijn vraag was: wanneer zet je hem terug?? Is het uittrekken en gelijk weer terug. Of zit daar nog starten tussen.

Het lijkt me zo vreemd om met de stophandel uitgetrokken de moter te starten. Tenslotte is die handel bedoelt om te stoppen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 16:57 #244721

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Waarom heeft de ene motor een voorgloei circuit en de ander niet.

Voorgloeien kan alleen op indirect ingespoten motoren, de verstuiver steekt niet direct in de cilinder maar in de voorgloeikamer, om de motor te kunnen starten is extra warmte nodig omdat de warmte die ontstaat tijdens de compressie de voorgloeikamer onvoldoende bereikt.

Direct ingespoten motoren zijn niet voorzien van gleoikaarsen, aangezien de verstuiver direct in de cilindrspuit, de brandstof nevel is doorgaans wat fijner dan van een indirect ingespoten motor, de warmte die ontstaat tijdens de kompressieslag moet voldoende zijn om de brandstof te onsteken.

Voor een goede start is bij een direct ingespoten motor een goede kompressie daarom belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 18:30 #244774

Toine de Laet schreef :
Fer,

Erg leuk draadje dit, laatste 2 maanden van het seizoen behoorlijk wat koude-start problemen gehad. Overigens waarschijnlijk door olie-additief.

Kun je verduidelijken wat je bedoelt met "stopknop bedienen" bij de koude start?

Bedoel je daar die kabel (met zwart T-stuk als trekhulpmiddel ;-) mee die ik normaal uittrek om de moter te stoppen??

En zo ja: die zou ik eerst uit moeten trekken en dan moter vol gas en starten?? Of uit en dan weer in en dan met vol gas??

btw, ik heb een MD2B met zo'n koudestartknop.

Hoi, ik heb de md2 koudstart als volgt:

gas handel op 3/4
stopknop uittrekken en weer terug duwen, Als je op de motor kan kijken als je dat doet hoor je bij de lever die beweegt een duidelijke klik.
starten tot motor aanslaat.

ik heb buiten de workshopmanual ook het instructionbook voor de md2 waar
dit in beschreven staat.
@ Fer is dit nog iets voor je bibliotheek??

GR Erik
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Voorgloeien 01 dec 2011 19:24 #244811

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Toine de Laet schreef :
ok Fer, dat deel begreep ik ;-)

Maar die stopknop = stophandel (naar ik aanneem) trek je uit. Maar mijn vraag was: wanneer zet je hem terug?? Is het uittrekken en gelijk weer terug. Of zit daar nog starten tussen.

Het lijkt me zo vreemd om met de stophandel uitgetrokken de moter te starten. Tenslotte is die handel bedoelt om te stoppen ;-)


De stophandel moet wel ingetrokken zijn ander start de motor niet, dus niet in de stop stand zetten.

De start procedure die Erik beschrijft is deze juiste.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 29 mrt 2016 20:36 #720354

  • lourens
  • lourens's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
Een oud draadje maar zeer waardevol voor mij.
Ik heb nu een VP md5 en ik vond hem er lang over doen met het starten.
Met die stopknop volgende keer uitproberen.

Ik denk wel dat ik de kleppen even na laat kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 30 mrt 2016 07:23 #720434

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Zeker interessant. Op onze nieuwe Victoire 1044 uit 1992 zit meen ik een MD2003 saildrive. Voorheen hadden we in onze Spirit een Vetus zitten en die gloeide ik altijd voor. Op dit bedieningspaneel zit echter geen sleuteltje en ook geen voorgloeiknop. Warme motor start vrij snel, maar bij koude motor gaat het moeizaam.
Geld voor deze motoren de zelfde procedure?

Overigens wordt er in een eerdere oude post gemeld dat voorgloeien alleen kan bij een indirect ingespoten diesel. Hiervan kan ik zeggen dat dit voor auto's in ieder geval niet klopt, geen idee wat die Duitse firma's anders doen met die producten die wij ze leveren voor hun diesel motoren B)


Inmiddels via google ontdekt dat er de zelfde procedure geldt
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 30 mrt 2016 08:17 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 30 mrt 2016 09:09 #720457

Kijk , alweer een gevalletje RFTM.... :laugh:
Die kun je eventueel bijv. hier downloaden: www.motoren.ath.cx/Download.ph...penta_2002_owner.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 30 mrt 2016 09:18 #720459

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Gelukkig op tijd gevonden...
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 30 mrt 2016 15:27 #720575

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6227
Voorgloeien komt alleen in beeld bij diesels met voorkamer. Dit is om de bekende dieselklop te verminderen. Door de grotere verbrandingsruimte en lagere compressie verhouding wordt bij starten de ontstekingstemperatuur niet gehaald en is voorgloeien dus nodig voor de start. Direct ingespoten diesels hebben voldoende compressie verhouding en geven voldoende compressie warmte om op ontstekingstemperatuur te komen.Compressie verhouding is de verhouding tussen cilinderinhoud en compressieruimte.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorgloeien 31 mrt 2016 07:08 #720895

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Sorry, maar er ligt toch echt een voorgloeiplug op mijn bureau die in een moderne direct ingespoten diesel gaat. Wij bouwen daar een druk sensor in zodat de ECU bij elke graad hoekverdraaiing weet wat de druk in de cilinder is en daarbij de verstuivers aanpast. Ik heb dit letterlijk hierboven al eerder gemeld.

Ze gloeien tegenwoordig zo snel dat je geen lampje meer ziet.
Mag jij me vertellen waar je op de onderstaande foto's de voorkamer ziet ;)


Gecombineerde druk en voorgloeistift



In de doorsnede rechts de gloeiplug en links een aparte druk sensor
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 31 mrt 2016 07:11 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl