Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Koelvloeistof

Re: Koelvloeistof 27 sept 2012 17:15 #324142

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Erikdejong schreef :
En als je zoals jij (en ik) aanboord leeft, zijn er eigenlijk geen ruimtes waar de temperatuur onder nul komt, dat is de beste winterklaar maak actie B)

Afgelopen winter was winterklaar maken niet nodig ondanks de kou en het ijs rond de boot.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 27 sept 2012 17:38 #324149

  • TripleB
  • TripleB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Helemaal met je eens!
Doorvaren tot je vast zit en op de schaats verder :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 03 okt 2012 17:18 #326455

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Zonsnel schreef :
H2O schreef :
Zonsnel schreef :
Zonsnel gebruikt zeewater als koelvloeistof. Dat is hier in IJmuiden ruim voorhanden.
Misschien tot op zekere hoogte wel geschikt als antivries, maar zeewater is nu niet echt corrosiewerend. Ik zou het nooit gebruiken om mijn motor mee te laten overwinteren.

Jeroen.

In mijn interne koelsysteem zit natuulijk koelvloeistof dat ik om de paar jaar ververs. Stel dat de interkoeler iets lekt: dan komt er zout water in de motor! Bij een auto heb je dit risico niet. Daarom toch maar vaker verversen dan bij een auto.
Om dat de boot op zout ligt hoef ik niet zo snel de motor winterklaar te maken. Zout water bevriest immers minder snel, ook de zee blijft in de winter warmer dan binnen water. Daardoor is zout water "mijn" anti vries.
Ja, kijk als het echt hard gaat vriezen moet ik er natuurlijk ook antivries in doen. Maar een graatje of vijf vorst kan prima zonder koelvloeistof.

Het zou logisch zijn dat het primaire koelsysteem een hogere druk heeft dan het secundaire systeem dus dat zout water van het secundaire naar het primaire zou lekken wordt wat moeilijk. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 03 okt 2012 17:26 #326457

svalk, als het interne koelsysteem van de motor in orde is , heerst er altijd overdruk, nu ja behalve als je de vuldop erop hebt gedaan bij hete motor. maar dat is heel bijzonder. vvooral bij nieuwere motoren kan die druk behoorlijk oplopen omdat de temp ook hoger wordt.
maar de 4 en 6 cylinder ongeblazen catterpillar motoren in graaf machines hadden al een overdruk in de 60 er jaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 03 okt 2012 17:56 #326467

Saeftinghe schreef :
Yellowboat,
Prachtig die grafiek.
Is dat het spul wat in shok vriezers wordt gebruikt?
Het ligt al weer wat jaren in het verleden, we spraken gewoon over GLYCOL, welke soort het dan ook was.
Er waren verschillende soorten (4 of 5 meen ik) voor de diverse koelcellen.
Vaag in m´n geheugen hangt nog het woord Buthyleenglycol.
Ik meen hoe zwaarder de glycol, hoe lager het kookpunt bij atmosferische druk.
Is dat juist, of net andersom?

In shockvriezers werd of wordt NH3 (amoniak) of een pekelmengsel gebruikt
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 03 okt 2012 19:43 #326490

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Ammoniak wordt in koelinstallaties gebruikt om koude te maken (hetzelfde principe als de koelkast thuis), dit heeft niets vorstbescherming te maken.
Water vermengd met glycol, of een zoutoplossing (pekel) worden wel gebruikt om koude te distribueren.

Als we aan boord ons buitenkoelwater circuit tegen vorst willen beschermen, hebben we eigenlijk geen hoge eisen aan de warmtecapaciteit van het koelmiddel. Het moet alleen voorkomen dat het water in het systeem bevriest, en wordt bij een motorstart meteen weer afgevoerd. Corrosiewerende eigenschappen van een koelvloeistof zijn dan weer wel prettig. Maar qua antivries functie zou een onverdunde ruitensproeier antivries (alcoholmengsel) tot -15 graden ook kunnen voldoen.
Voor een gesloten systeem heb je uiteraard wel een goede warmtecapaciteit nodig, en kom je meestal uit bij een water-glycol mengsel.
Laatst bewerkt: 03 okt 2012 19:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 05:16 #326531

CeesS schreef :
Water vermengd met glycol, of een zoutoplossing (pekel) worden wel gebruikt om koude te distribueren.

Niet helemaal waar. Met pekel kun je ook koude maken. Nodig zijn dan gewoon ijs , zout en wat water.
Als je dat bij elkaar gooit daalt de temperatuur zeer sterk doordat het ijs smelt door het zout en omdat daar nu eenmaal ook smeltwarmte voor nodig is.
Toen er nog geen koelmachines waren uitgevonden
( nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Tellier ) maar ook nog tot in de 50er en 60 er jaren werd bijv. zo consumptieijs gemaakt wat nog steeds prima gaat als je geen (consumptie)ijsmachine hebt.
Ook voor even snel iets heel koud maken wordt deze techniek nog wel eens gebruikt.
zie bijv. nl.wikipedia.org/wiki/Koudmakend_mengsel
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 06:05 #326542

daarom is zout strooien ook zo slecht voor asfaltwegen, je krijgt een koude verlaging waardoor de bitumen die de steentjes bij elkaar moeten houden onder hun vloei komen. zand zoals in zweden zou veel beter zijn.
of fijne gravel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 06:10 #326545

Dat klopt wel dat de weg theoretisch kouder wordt als er ijs of sneeuw door het zout smelt maar of dat de asfalt beschadigt waag ik te betwijfelen.
dat vooral open asfalt zo snel kapot gaat is eerder doordat het weter wat erin loopt bevriest en daarbij 10% uitzet( net als bij je boordafsluiters en motor).
Dat men in Scandinavie met zand of fijn grit ( Finland) strooit is omdat daar zout niet meer werkt.
Bij temperaturen lager dan ongeveer -10 werkt zout strooien nl.niet meer.
Daarom begint zeewater ook te bevriezen als het erg lang ver on der de -10 graden is. Grappig genoeg is zeeijs dan weer niet zout.
Ad
Laatst bewerkt: 04 okt 2012 06:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 06:58 #326561

Yellow boat,

Dat ijs om te mengen met zout, hoe werd dat dan verkregen?
Ergens moet toch op een andere manier dat ijs gemaakt zijn. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 07:22 #326567

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
YELLOW BOAT schreef :
Daarom begint zeewater ook te bevriezen als het erg lang ver on der de -10 graden is. Grappig genoeg is zeeijs dan weer niet zout. Ad
De discussie dreigt off-topic af te glijden, ik moet me inhouden want ik was in het verleden intern nauw betrokken bij de wereldwijde bouw van fabrieken en vrieshuizen van de fabrikant van onder andere Magnum en Raket.

Maar bovenstaand punt is wel on-topic voor schepen die op zout water liggen. Het is een wijdverbreid misverstand dat zout water pas bevriest bij lage temperatuur, maar dat is onjuist. Zeewater bevriest bij gemiddeld -1.9 graden, dus ook op zout water dienen we goede vorstwerende maatregelen te treffen. (voor wie het niet gelooft zie bv nl.wikipedia.org/wiki/Zeewater)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 07:26 #326568

Saeftinghe schreef :
Yellow boat,

Dat ijs om te mengen met zout, hoe werd dat dan verkregen?
Ergens moet toch op een andere manier dat ijs gemaakt zijn. :dry:

Eigenlijk mag ik niet antwoorden vanwege off-topic maar toch.
dat ijs hoeft niet zo koud te zijn , als het maar ijs is.
Door er zout bij te gooien gaat de temperatuur echter enorm omlaag.
Met keukenzout probleemloos tot iets van -25 graden en met Calciumchloride bijv. zelfs to -55 graden en dat laatste haal je met ammoniak echt niet.
Ad

ad moderator: nou zal ik het er niet meer over hebben hoor... :blush:
Laatst bewerkt: 04 okt 2012 07:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 04 okt 2012 12:50 #326642

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
sietse-ten schreef :
daarom is zout strooien ook zo slecht voor asfaltwegen, je krijgt een koude verlaging waardoor de bitumen die de steentjes bij elkaar moeten houden onder hun vloei komen. zand zoals in zweden zou veel beter zijn.
of fijne gravel

En in de zomer strooit men hier met zout. :laugh: Echter niet op asfaltwegen maar op de gruiswegen tegen het stuiven als het droog is. :silly:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 04 okt 2012 12:51 door svalk. Reden: taalfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:32 #328103

Even weer on-topic over koelvloeistof en anti-vries! Zojuist een Youtube filmpje gezien waarin werd verteld dat er speciale anti-vries is voor het het drink water systeem? Hebben jullie daar ook van gehoord, maw is dit waar? En welke merk? En hoe gebruik je dit dan? Water tanks leeg maken en dan deze speciale anti-vries in leidingen?

Als dit niet de juiste oplossing is, hoe maak je dan de water leidingen en tanks/boiler water vrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:36 #328105

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Die antivries is van starbrite het kost wel een beetje. Dat dan weer wel.
Laatst bewerkt: 09 okt 2012 16:36 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:40 #328106

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Alles leeg laten lopen en daarna alle kranen open zetten. Vervolgens een stuk fietsband, ongeveer halve meter, waar ventiel op zit, aan een kant een knoop erin draaien en de andere kant over de kraan schuiven. Postelastiek er strak omheen de fietspomp erop. Leidingen worden zo keurig leeggeblazen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:43 #328108

monreve schreef :
Alles leeg laten lopen en daarna alle kranen open zetten. Vervolgens een stuk fietsband, ongeveer halve meter, waar ventiel op zit, aan een kant een knoop erin draaien en de andere kant over de kraan schuiven. Postelastiek er strak omheen de fietspomp erop. Leidingen worden zo keurig leeggeblazen.

Stan

Dan zijn de leidingen vocht vrij en bestand tegen de vorst. Maar hoe zit het dan met de tank? Krijg je helemaal leeg?

Ik heb nog een elektrische luchtbed pomp, die kan ik er natuurlijk ook een half uurtje op aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:45 #328110

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
De tank hoeft niet helemaal leeg te zijn, als er nog wat water in zou zitten, heeft dat ruimte genoeg om uit te zetten mocht het gaan bevriezen.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 09 okt 2012 16:46 #328111

monreve schreef :
De tank hoeft niet helemaal leeg te zijn, als er nog wat water in zou zitten, heeft dat ruimte genoeg om uit te zetten mocht het gaan bevriezen.

Stan

Dat is natuurlijk helemaal waar. Stom, niet echt aan gedacht. Ik heb wat te doen binnenkort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 10 okt 2012 05:23 #328273

zeilbootje schreef :
Even weer on-topic over koelvloeistof en anti-vries! Zojuist een Youtube filmpje gezien waarin werd verteld dat er speciale anti-vries is voor het het drink water systeem? Hebben jullie daar ook van gehoord, maw is dit waar? En welke merk? En hoe gebruik je dit dan? Water tanks leeg maken en dan deze speciale anti-vries in leidingen?

Als dit niet de juiste oplossing is, hoe maak je dan de water leidingen en tanks/boiler water vrij?

Dat bevat waarschijnlijk propyleenglycol i.p.v. ethyleenglycol.
Hoewel het erg op elkaar lijkt is dat eerste i.t.t. ethyleenglycol niet giftig.
Maar dat wil niet zeggen dat je het gewoon kunt laten zitten na de winter hoor.
Bovendien zou je voor een volle tank wel erg veel nodig hebben.
Maar prima voor de leidingen en de pomp hoewel ikzelf ze liever ( en goedkoper) even doorblaas met mijn rubberbootpomp. :cheer:
Ad
Laatst bewerkt: 10 okt 2012 05:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 10 okt 2012 12:10 #328413

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Overigens zijn MEG,DEG en TEG (*ethyleen glycol) allen niet geclassificeerd als gevaarlijke stof door de UN. Ik zou het ook niet drinken maar het drinkwater systeem ermee volzetten en daarna goed doorspoelen kan m.i. geen enkel kwaad. Het lost zeer goed op in water.

Ik vraag me overigens af waarom een drinkwatersysteem gespoeld moet worden. Ik maak het systeem leeg en er zal best wat water in de boiler of slangen blijven staan maar "so what " ??? ;)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 10 okt 2012 12:38 #328420

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
svalk schreef :
Overigens zijn MEG,DEG en TEG (*ethyleen glycol) allen niet geclassificeerd als gevaarlijke stof door de UN.
Ethyleenglycol is een stof waar je erg voorzichtig mee moet zijn, zie bv www.profclean.nl/pdf/safety/nl_113.pdf
Bij inname is een kleine hoeveelheid al dodelijk, zie
nl.wikipedia.org/wiki/1,2-ethaandiol
Laatst bewerkt: 10 okt 2012 12:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 10 okt 2012 13:01 #328423

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
in pure vorm ja,en dan is 100 ml wel erg veel hoor en ik heb ook niet gezegd dat het suikerwater is maar dat het niet geclassificeerd is als gevaarlijke stof en ik zou het ook niet drinken en het is absoluut geen lieverdje en kun je beter propeenglycol gebruiken wat Yellow boat aangeeft Antivries wordt overigens alleen in verdunde vorm toegepast anders werkt het niet. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelvloeistof 15 okt 2012 12:59 #329860

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
MEG is wel degelijk geclassificeerd als gevaarlijke stof, UN nummer 3082.
De uitgebreide spec is hier te vinden.
Laatst bewerkt: 15 okt 2012 13:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl