monreve schreef :
Volgens mij kan je alleen wat zinnigs over verbruik zeggen als het toerental erbij vermeldt
Stan
Toerental bepaald alleen de vorm van je schroef en staat bijna volledig los van brandstof verbruik.
Je hebt een bepaalde snelheid van de boot, daar is een bepaald vermogen voor nodig. Een liter diesel heeft 11,7 kWh aan energie in zich en een diesel motor is in staat om er maximaal 30% van te benutten, de rest gaat eruit in de vorm van warmte, geluid en trillingen. 30% van 11.7kWh is 3.5 kWh. ofwel 4.8 pk voor een uurtje laten draaien.
Het kan zijn dat je een 28 voeter op 90-95% van de rompsnelheid laat lopen daarmee, maar dan heb je een wel heel erg goed geoptimaliseerde schroef en een 28 voeter die minder dan 3200 kg weegt en gemeten in volkomen vlakke zee condities zonder wind, of zelfs een beetje wind in de rug.
Ideale omstandigheden dus, een tank zou ik zelf nooit begroten op ideale omstandigheden, maar meer op "worst case scenario".
Een 20 pk motor zal op vollast per definitie 4 liter per uur gebruiken, zo zit de mechanica in elkaar. Als het een loeizware langzaamlopende diesel van 20 pk was, dan zou je wellicht in staat zijn om dat te verbeteren naar 2.5 liter per uur. Maar voor zover ik weet worden dergelijke motoren niet kleiner dan 1000 pk gemaakt.
Vollast en 1 liter per uur is natuurkundig gezien niet mogenlijk, en als je het toch kunt zou ik daar maar patent op aan gaan vragen want dan heb je een methode gevonden om 4x zoveel energie uit een liter diesel te krijgen als dat tot voorkort mogenlijk was en ook aardig wat meer dan dat er natuurkundig gezien in kan zitten.