Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dieseltank vragen/motor verbruik berekenen

Dieseltank vragen/motor verbruik berekenen 30 sept 2012 05:52 #324863

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Een vriend van me last dagelijks aan RVS, met een beetje mazzel wil hij vast wel een nieuwe tank voor me lassen. De huidige tank is 50 tot 60 ltr, vind ik veel. Jullie?

Op de huidige tank zitten kogelkranen, precies dezelfde als voor de huiddoorvoeren. Heb echt geen idee of dat wel zo goeie combinatie is met diesel. Zijn dat geschikte kranen?

Behalve dat zo'n tank natuurlijk goed vast moet zitten, goeie opening moet hebben en liefst aan "mangat" voor het schoonmaken, zijn er nog meer goeie tips?
Schotten?

EDIT;Ik heb naar aanleiding van het verloop van dit topic de titel aangepast om "zoekers" de info makkelijker te laten vinden. Koko
Laatst bewerkt: 01 okt 2012 03:38 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 06:04 #324865

De grootte van je tank hangt af van je motor maar vooral van je vaarwensen. lange tochten vergen een grotere tank , ook als je hoofzakelijk zeilt . Vaar je ook wel eens via kanalen en rivieren ( bijv. op de terugtocht vanuit de Oostzee) heb je ook meer reserve nodig.
Maar Jerrycans gaat natuurlijk ook altijd.
Een normale tankgrootte is 25 lter bij 10 pk , 50 liter bij 20 enz.
Maar op lange tochten is 100 liter bij 20 pk soms ook geen overbodige luxe .

Kogelafsluitertjes ( 1/4"tot 3/8" is groot genoeg) gaan prima zolang er maar dieselbestendige materialen in zitten. Bij de rvs exemplaren is dat in ieder wel het geval.Bij messing , wat op zich ook prima is , moet je daar wel zeker van zijn.

En een inspectiedeksel is gewoon een must. Maar vraag een rond inspectiedeksel want vierkante zijn erg moeilijk dicht te krijgen.
Het beste kun je een inspectiedeksel combineren met de aansluitingen , vulopening en ontluchting en niveaumeter. Dat scheelt aparte openingen in de tank zelf. Het deksel ook dikker kiezen dan de tank zelf. (bijv 6 en 2 mm)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 06:06 #324866

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoe groot is je jaarlijks verbruik?. Onze tank is 85 liter en dat is ook bijna het dubbele van het verbruik per jaar. Voor het biodiesel probleem is een kleine tank beter zodat je de diesel per seizoen ververst maar aan de andere kant is het zo dat je niet na een weekje varen weer wilt tanken. Wat ook kan meespelen is een dieselkachel. De aanzuig in de tank loopt niet door tot onder. Zou je met stoken niets in de gaten hebben en doorgaan, bestaat de mogelijkheid dat je niet meer thus kunt komen als de aanzuig tot beneden door loopt.
Kennissen hebben een tankje van 25 liter en die vinden dat te weinig. 40 liter is mooi maar om nu een nieuwe tank te bouwen en gaan van 50 naar 40 lijkt me overdreven.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 07:30 #324895

wij hadden een 25 liter metalen tank met schotten.
ik vond 25 liter weinig en tank was verroest (en lekte..) vervanging was dus een eenvoudige vraag.. bleek ook vol slurrie te zitten.
nu een kunststof tank van 42 liter met mangat. (boottotaal, 100 euro)
er zitten geen schotten in.
Plaatsing diep in de bakskist (ipv aan de buitenzijde direct onderdeks..)
Voordeel is gewicht verdeling en het schudt naast de as van het schip een stuk minder..
Nadelen: vulslang en ontluchtingsslang zijn lang en lopen door de bakskist (Tegen schot aan gemaakt..)
prima optie wat mij betreft.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 07:31 #324896

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Een dieper gelegen deel voorzien met een aflaatkraantje. Kan je net als bij de voorfilter even losdraaien om mogelijk bezinksel eruit te laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 07:54 #324903

Vervelende is alleen bij die kunststof (ik heb denk ik dezelfde) tanks dat ze vrijwel nooit aansluiting onderin hebben. Misschien is iets met een schotkoppeling of zoiets mogelijk/veilig?Is een aansluiting onderin soms niet meer volgens de EU regels want je ziet ze eigenlijk zelden bij nieuwe satndaardtanks?
En een dieper deel is niet echt nodig hoor. gewoon de boot even schuin trekken naar de kant van de aftap.
Ad
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 07:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 08:16 #324908

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7017
In mijn bootje zit een Yanmar20GM die bij vollast per uur 1 liter verbruikt. De tank is 40 liter. Met een volle tank kan ik dus max. 40 uur varen. Van hier naar Parijs bijvoorbeeld. Ik heb ook nog een lege jerrycan van 20 liter aan boord, zodat ik ergens aan de wal diesel kan gaan halen. Een tank van 40 liter lijkt me dus meer dan voldoende voor een zeilboot. Wel bijtijds weer voltanken natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 08:46 #324909

YELLOW BOAT schreef :
Is een aansluiting onderin soms niet meer volgens de EU regels want je ziet ze eigenlijk zelden bij nieuwe satndaardtanks?
Wel met een afsluiter direct op de tank.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 08:50 #324910

Nou ik weet niet hoeveel pk een YANMAR 20GM heeft( ik dacht 18 pk) maar een diesel gebruikt altijd ca. 0,18 0,2 gram diesel per pk per uur bij zijn optimale koppel hoor.
Als hij veel minder gebruikt wordt er gewoon niet het volle vermogen van de motor gevraagd.
Draai je met een 18 pk vollast en gebruikt hij dan maar 1 liter5 per uur dan heb je een verkeerde schroef(te klein).
Bij 1 liter per uur gebruik je hooguit 5 of 6 pk.
Ik lees wel vaker van die verhalen van een 20 pk diesel die maar 1 liter per uur gebruikt maar dat zou dan een efficientie van meer dan 100% zijn en meer dan 30% hebben die dingen nu eenmaal niet.
Een 18 pk motor die vollast levert zal veel meer gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 08:54 #324911

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Ik heb ook een 2GM20 en verbruik ook rond de 1 liter per uur. We waren zelden (eigenlijk nooit) volgas, meestal 1/2 tot 3/4

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:07 #324915

Kijk daar heb je het al . Bij 1/2 gas gebruik je ook minder dan 20%
(ongeveer 0,5^2,5 )van het verbruik bij maximaal vermogen. tenminste als je schroef voor maximum vermogen/toerental is uitgelegd. dat komt omdat het brandstofverbruik ongeveer linear met het vermogen gaat ( wat logisch is) en het vermogen wat minder dan linear met het toerental oploopt.
Het vermogen wat een schroef vraagt loopt echter met het toerental tot de macht ca. 2,6 op!
Daarom werkt een schroef ook alleen optimaal op het designtoerental.
Aleen een (automatisch) verstelbare schroef benut het vermogen beter en is dus zuiniger.
Kijk ook maar eens naar de plaatjes hieronder die gelden voor de nieuwe Yanmar van 14,5 pk.
Daar staat ook de schroefcurve in voor een schroef , uitgelegd voor maximaal toerental/vermogen.ook is het brandstofverbruik weergegeven met die schroef. Je ziet dat die schroef bij half toeren maar zo'n 2,5 pk kan opnemen en dus navenant weinig gebruikt nl inderdaad 1 liter per uur.
Ad



Laatst bewerkt: 30 sept 2012 09:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:16 #324916

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
We gaan hard zat en we verbruiken weinig, wat wil een mens nog meer?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:30 #324921

Das inderdaad mooi maar rompsnelheid met een 10 meter boot met 1 liter per uur is absolute onzin.
Ga je echter maar 5 knopen en vind je dat hard dan kun je gelijk hebben.
Maar ga me niet vertellen dat een 18pk diesel 1 liter per uur verbruikt want dan is dat of simpelweg gelogen of er klopt iets helemaal niet in de schroef/motor combinatie.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:36 #324922

Mjaa. 9 Meter schip op rompsnelheid deden we de SMR ook niet meer dan 1 liter per uur met een 28pk diesel. Continu 2800 van de 4000 toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:41 #324926

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Volgens mij kan je alleen wat zinnigs over verbruik zeggen als het toerental erbij vermeldt

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:48 #324929

mijn vraag is waarom zou je de tank vervangen
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 09:59 #324931

monreve schreef :
Volgens mij kan je alleen wat zinnigs over verbruik zeggen als het toerental erbij vermeldt

Stan
Toerental bepaald alleen de vorm van je schroef en staat bijna volledig los van brandstof verbruik.

Je hebt een bepaalde snelheid van de boot, daar is een bepaald vermogen voor nodig. Een liter diesel heeft 11,7 kWh aan energie in zich en een diesel motor is in staat om er maximaal 30% van te benutten, de rest gaat eruit in de vorm van warmte, geluid en trillingen. 30% van 11.7kWh is 3.5 kWh. ofwel 4.8 pk voor een uurtje laten draaien.

Het kan zijn dat je een 28 voeter op 90-95% van de rompsnelheid laat lopen daarmee, maar dan heb je een wel heel erg goed geoptimaliseerde schroef en een 28 voeter die minder dan 3200 kg weegt en gemeten in volkomen vlakke zee condities zonder wind, of zelfs een beetje wind in de rug.

Ideale omstandigheden dus, een tank zou ik zelf nooit begroten op ideale omstandigheden, maar meer op "worst case scenario".

Een 20 pk motor zal op vollast per definitie 4 liter per uur gebruiken, zo zit de mechanica in elkaar. Als het een loeizware langzaamlopende diesel van 20 pk was, dan zou je wellicht in staat zijn om dat te verbeteren naar 2.5 liter per uur. Maar voor zover ik weet worden dergelijke motoren niet kleiner dan 1000 pk gemaakt.

Vollast en 1 liter per uur is natuurkundig gezien niet mogenlijk, en als je het toch kunt zou ik daar maar patent op aan gaan vragen want dan heb je een methode gevonden om 4x zoveel energie uit een liter diesel te krijgen als dat tot voorkort mogenlijk was en ook aardig wat meer dan dat er natuurkundig gezien in kan zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 10:06 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:00 #324933

Revolution1 schreef :
mijn vraag is waarom zou je de tank vervangen
roestig, inefficiente vorm/plek, geen mangat, geen aansluitingen op de juiste plek enz. er zijn genoeg redenen te bedenken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:09 #324939

Precies erik.
En dat grote Motoren zuiniger zijn per liter diesel is ook niet zo vreemd omdat een kleine motor naar verhouding meer warmteverlies en wrijvingsverlies heeft.
En trouwens , een groot schip vaart ook i.h.a. ook niet op de rompsnelheid. Alhoewel , bij de 42 knopen die bij 300 meter gelden komen ze soms al aardig in de buurt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:13 #324944

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
NU heb ik zelf ook een Yanmar2GM20 en ze gebruiken inderdaad weinig brandstof.
Wat verwacht je van een 2 cilinder diesel die eigenlijk 16 pk.
Yanmar geeft voor deze motor 18 pk gemeten over een heel uur.
Dat bevreemd mij, maar misschien kan iemand dit uitleggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:20 #324950

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Erikdejong schreef :
Toerental bepaald alleen de vorm van je schroef en staat bijna volledig los van brandstof verbruik.

Nu begint het mij te duizelen. Hoe verhoudt deze tekst zich met de grafiek 'Fuel Consumption' van hierboven?

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:24 #324952

Valt weinig uit te leggen:
18 Pk bij een verbruik van 1 liter per uur is simpelwag onmogelijk, zoals Erik ook al schreef.
Als dat zo zou zijn had je auto's die met dieselmotor 1:60 of 70 reden.
Zou natuurlijk wel erg leuk zijn en ik denk dat de uitvinder Nobelprijs waardig zou zijn
Dus of staat er ergens een fout of je leest ergens iets verkeerd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:42 #324958

Heerlijk om te lezen hoe jullie afdwalen :) off topic maar ergens toch wel een beetje ontopic :silly:
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:47 #324959

Hoezo off topic?
Het maakt nogal wat uit voor je tankgrootte of je 1 of 4 liter per uur gebruikt .
En over de grootte van een dieseltank ging het toch?
Ad
ehh , deze opmerking is toch niet ook off topic hè?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dieseltank vragen 30 sept 2012 10:48 #324960

Yellow boat,

Diesel autotjes gaan al een heel eind die kant op hoor.
20 Jaar terug haalde ik met veel moeite 1 op 20, onlangs haalde ik, met een zwaarder autotje 1 op 33. Ongeveer een 60 pk motortje.
Het ging niet echt vlot, maar wanneer je niet op overig verkeer hoeft te letten zou het nog wel een beetje zuiniger kunnen.
Nu zit die verbetering niet alleen in het motortje, maar ook veel in de stroomlijn van de auto, (minder nodig per km). Al die autotjes lijken nu op elkaar.
Een echt moderne diesel zal ruim 40 % uit de brandstof in beweging kunnen omzetten.
Er zijn al autos die te weinig warmte in het koelwater hebben om de kachel te voeden in wat koelere streken!!

Scheeps motortjes hebben doorgaans een wat eenvoudiger/oudere techniek, zijn wat kleiner in vermogen, zullen dus wat minder zuinig met brandstof omspringen.
En onderling verschil is ook nogal flink.

Een goede vuistregel is: 1 ltr/h voor 6 aangesproken pk´s voor diesel.
Voor benzine zal het ruim 4 pk zijn, de verschillen per fabrikant zijn hier veel groter.

Oh ja..... terug naar het onderwerp, maak je tank groot genoeg voor standaadr gebruik en neem voor grotere afstanden jerrycans mee.
De beluchting van de hoofdtank in de jerrycan en je hoeft niet eens over te schenken op zee.
Laatst bewerkt: 30 sept 2012 10:53 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl