Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Fuel purifier

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 18:11 #332298

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De vraag wan de TS’ser was of iemand ervaring had met een fuel purifier en tampons daar hebben de meeste wel op een of ander manier ervaring mee maar daar mee is de vraag van de TS’ser niet mee beantwoord ;)



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 18:30 #332305

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Excuses als ik al reeds gemelde adviezen herhaal, ik vat onze ervaringen even samen:

Een firma die een passief filter "Purifier" noemt geeft vooral valse hoop (een echte Purifier vind je niet op jachtjes).

De merken Racor en Separ leveren (indien heel nauwkeurig gekozen) de betere filter/waterafscheiders.
Indien niet goed gekozen is een 3-tientjes CAV of Lucas unit niet echt slechter..

Een schone tank is de basis van alles, een kennelijk schoongemaakte tank kan volgend jaar weer volzitten met -shit- (zie de uitleg van CeesS).
We zijn veroordeeld tot 5% bio-componenten in de brandstof (de 10% variant wordt gelukkig nog tegengehouden).

Met name tanks die zich in een gebied van wisselende temperaturen bevinden (de motorruimte is de meest "ernstige" situatie) ademen vocht in en de opwarming van de brandstof is een geweldige voedingsbron voor bacterien.

Gezien de relatief lange verblijfstijd van de dieselolie in jachten moeten we -gif- toevoegen om -shit- te voorkomen.
Soms werkt dat ook niet en dan is een omschakelbaar duplexfilter een mogelijke redding in geval van verstopping.

Of je hangt er een doos met tampons in (daar heb ik geen ervaring mee ;) )
Laatst bewerkt: 22 okt 2012 18:39 door vuuren1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 20:17 #332341

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
aangezien ik weet wat voor motor in de boot van de TSser staan al het niet zo een probleem om een Racor of Separ fiter te vinden zijn, des gewens zo ik er een voorstellen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 20:25 #332347

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Duplex?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 20:27 #332349

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Kost meer maar en ik kan niet in de portemonnee kijken van het forumlid, ik zelf het wel op me boot maar ik ben een freak qwa onderhoud en leuk ding in me motorruime


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 20:47 #332355

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Kost best veel..
Toch is het vooral bij pleziervaartuigen geen overbodige luxe.
Zoiets geeft toch een bepaalde mate van vertrouwen.
-Heb het zelf uiteraard ook-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 22 okt 2012 21:07 #332360

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja en nee

Het geeft vertouwen maar mensen kenende denk ze ach ik heb twee filter dus hoe niet meer naar me tank te kijk en deze eens in de bv 5 jaar te cleanen of even de waterzak af te tappen al deze aanwezig is.

Ik heb al een uitgebreid advies gegeven via de PM maar zal hem hier ook gedeeltelijk neerzetten.

Als je een aftappunt (waterzak) laat instaleren op het laagte punt van de brandstoftank en deze zo’n 2 keer per jaar aftap is bacterievorming bijna uitgesloten uiteraard moet eerst de hele tank schoon gemaakt worden.

Naast een aftappunt op het laagte gedeelte van de tank zou er en goed waterafscheider moeten worden geïnstalleerd, bv Seapar of Racor maar een goedkoper is ook mogelijk maar heft niet mijn voorkeur ten zijn de de duurder versies niet werken ivm centrifugaal werking.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 23 okt 2012 08:04 #332443

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Over die centrifugaalwerking blijven maar sprookjes circuleren. Laten we eens kijken wat er in werkelijkheid gebeurt. Water dat onverhoopt in de tank of waterzak aanwezig is, zit daar niet als druppels maar als een plas water. Dat is een natuurkundig gegeven, dat samenhangt met de oppervlaktespanning en het energieniveau van water. Als je twee druppels tegen elkaar brengt, zullen die altijd tot één druppel samenvloeien. Om die weer te scheiden, is energie nodig.
Als we brandstof (met water) gaan rondpompen, voeren we die energie dus toe en onstaan er waterdruppels, hoe meer energie hoe kleiner de druppels. Dus de slimmerds die zeggen dat je hoge snelheden nodig hebt om centrifugaalwerking te krijgen, veroorzaken eerst het probleem dat ze willen oplossen.
OK, we hebben dus nu een stroom gecreeerd van diesel met waterdruppels. In de hier al eerder besproken purifier, maar ook in de Racor en Separ filters wordt die stroom tangentieel (langs de buitenwand) van het filter geleid. Hoe groot is nu dat centrigaaleffect wel ? Als je contructiedetails van de purifier als uitgangspunt neemt ( 3/8" aansluiting, diameter 3", vloeistof doorstroomhoeveelheid max 1,9 L/min), levert een simpele berekening een centrifugaaleffect van 4,2 m/s2 op. Dit is nog niet de helft van de zwaartekracht. De scheidende werking van de purifier berust dus voor een groter deel op de zwaartekracht dan op de geclaimde centrifugaalwerking.
Dan de Racor en Separ filters. Wat ik nooit hoor, maar volgens mij het belangrijkste voordeel is, is de constructie waarin het filterelement boven het instroompunt ligt. Water, en andere deeltjes die (voornamelijk dus door zwaartekracht) naar beneden zakken, komen niet in het filter terecht, waardoor de standtijd van die filters langer zal zijn dan de simpele filterconstructies waar alles door het filtermateriaal passeert.
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 15:20 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 23 okt 2012 08:16 #332452

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CeesS schreef :
Over die centrifugaalwerking blijven maar sprookjes circuleren. Laten we eens kijken wat er in werkelijkheid gebeurt. Water dat onverhoopt in de tank of waterzak aanwezig is, zit daar niet als druppels maar als een plas water. Dat is een natuurkundig gegeven, dat samenhangt met de oppervlaktespanning en het energieniveau van water. Als je twee druppels tegen elkaar brengt, zullen die altijd tot één druppel samenvloeien. Om die weer te scheiden, is energie nodig.
Als de brandstof (met water) gaan rondpompen, voeren we die energie dus toe en onstaan er waterdruppels, hoe meer energie hoe kleiner de druppels. Dus de slimmerds die zeggen dat je hoge snelheden nodig hebt om centrifugaalwerking te krijgen, veroorzaken eerst het probleem dat ze willen oplossen.
OK, we hebben dus nu een stroom gecreeerd van diesel met waterdruppels. In de hier al eerder besproken purifier, maar ook in de Racor en Separ filters wordt die stroom tangentieel (langs de buitenwand) van het filter geleid. Hoe groot is nu dat centrigaaleffect wel ? Als je contructiedetails van de purifier als uitgangspunt neemt( 3/8" aansluiting, diameter 3", vloeistofdoorstroomhoeveelheid max 1,9 L/min), levert een simpele berekening een centrifugaaleffect van 4,2 m/s2 op. Dit is nog niet de helft van de zwaartekracht. De scheidende werking van de purifier berust dus voor een groter deel op de zwaartekracht dan op de geclaimde centrifugaalwerking.
Dan de Racor en Separ filters. Wat ik nooit hoor, maar volgens mij het belangrijkste voordeel is, is de constructie waarin het filterelement boven het instroompunt ligt. Water, en andere deeltjes die (voornamelijk dus door zwaartekracht) naar beneden zakken, komen niet in het filter terecht, waardoor de standtijd van die filters langer zal zijn dan de simpele filterconstructies waar alles door het filtermateriaal passeert.
Ben het met je eens. Er is geen sprake van centrifugaal werking in deze "purifier", maar iemand heeft uitleg gegeven over centrifuges,Seperatoren,clarifiers etc. en toen is de centrifugerende werking een leven gaan leiden in dit item!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 23 okt 2012 08:17 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 23 okt 2012 10:40 #332503

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Na het nodige leeswerk en adviezen, ook op het zeilersforum zal het ongetwijfeld op een waterafscheider uitdraaien, Separ o.i.d.

Het type zal naar ik begrijp moeten worden afgestemd op de motor, in mijn geval een Perkins 4 cylinder 50PK.
Overigens zag ik ook dat men van centrifugaalwerking sprak bij het
Separ 2000 filter.
Dank voor de adviezen, ze blijven welkom! :) :)
vanaf vandaag ben ik een aantal weekjes afwezig(zeilen van Bretagne naar Portugal)

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 23 okt 2012 11:48 #332523

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hans ik heb je een offerte via de PM gedaan en verder wens ik je een hele fijne vakantie :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl