Excuses als ik al reeds gemelde adviezen herhaal, ik vat onze ervaringen even samen:
Een firma die een passief filter "Purifier" noemt geeft vooral valse hoop (een echte Purifier vind je niet op jachtjes).
De merken Racor en Separ leveren (indien heel nauwkeurig gekozen) de betere filter/waterafscheiders.
Indien niet goed gekozen is een 3-tientjes CAV of Lucas unit niet echt slechter..
Een schone tank is de basis van alles, een kennelijk schoongemaakte tank kan volgend jaar weer volzitten met -shit- (zie de uitleg van CeesS).
We zijn veroordeeld tot 5% bio-componenten in de brandstof (de 10% variant wordt gelukkig nog tegengehouden).
Met name tanks die zich in een gebied van wisselende temperaturen bevinden (de motorruimte is de meest "ernstige" situatie) ademen vocht in en de opwarming van de brandstof is een geweldige voedingsbron voor bacterien.
Gezien de relatief lange verblijfstijd van de dieselolie in jachten moeten we -gif- toevoegen om -shit- te voorkomen.
Soms werkt dat ook niet en dan is een omschakelbaar duplexfilter een mogelijke redding in geval van verstopping.
Of je hangt er een doos met tampons in (daar heb ik geen ervaring mee

)