Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Fuel purifier

Fuel purifier 17 okt 2012 13:03 #330700

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Sludge is een heel vervelend probleem aan het worden.
Wie heeft ervaring met MLS Fuel purifier?

www.mlsystem.co.uk/fuel/

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 17 okt 2012 14:30 #330718

Mmmm , ik zou toch wel eens willen weten wat er eigenlijk in die dingen zit want wat hij in dat filmpje doet , doet mijn gewone filter/waterafscheider ook.Hij heeft het wel ergens heel even over centrifugale werking geloof ik maar dat is ook niks nieuws.
Daar komt onderaan ook water met rommel uit.
Leuk trouwens die uitspraak op 2 min. 35 sec.
"100% water and 95% contamination"
Knap hoor die totaal 195%. :lol:
Trouwens , of een dikke drablaag uit je tank überhaupt in dat filter terecht komt vraag ik me af want vaak zit de boel daarvóór al verstopt.
Ook de uitspraak van één bacterie wordt in 24 uur 10 kg acht ik nogal wat overdreven , maar ja ik ben geen bioloog ( misschien een ander forumlid?).
Al met al lijkt dit eerder weer zo'n wonderapparaat waarvan er al zoveel bestaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 17 okt 2012 15:11 #330733

ach ik weet het niet, ik woon hier op een eiland waar het gewoon is dat het gedurende het hele jaar alle dagen minimaal 25 graden wordt, s zomers blijft het zelfs s nachts boven de 25 graden

ik tank bij een " goedkoop" niet merk tanks station die nu 15 % "tweede hands" huishoudelijke olie bijmengen. ik heb een moderne diesel, turbo , multi jet enz. pas bij een olie verversing, na 30.000 km ook de brandstof filters vernieuwd. even open geknipt, brandschoon, geen druppeltje water of een kruimeldje vuil.

als er al bacterien in die gasolie zou zitten zou dat toch hier willen groeien ( nooit goeie cijfers op biologie gehad)met deze temperaturen.

ik blijf het volhouden , alle viezigheid komt erin via de vulslang. dus tanken in een jacht haven, niet doen. wel op een plaats waar ook de grote schepen tanken, veel omzet weinig viezigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 17 okt 2012 15:12 #330734

Sealover schreef :
Sludge is een heel vervelend probleem aan het worden....
Wat is dat Hans?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 17 okt 2012 17:19 #330770

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29254
Sealover schreef :
Sludge is een heel vervelend probleem aan het worden.
Wie heeft ervaring met MLS Fuel purifier?

www.mlsystem.co.uk/fuel/

Groet,
Hans

Vorig jaar hadden we ook een draadje over diesel.
Helaas heb ik bovengemiddelde ervaring hiermee.
Die slijmlaag en sludge krijg je NIET weg met filteren en spoelen, allemaal gebakken lucht verhalen.
Ik heb mijn tank leeg gesche3pt, grof gespoeld met water en zeep en schoon en draag gesponst.
Schoon!

In zo'n filter zitten magneten, ik heb ze wel eens gedemonteerd en schoongemaakt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 17 okt 2012 17:32 #330782

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
Ze zijn ook in Nederland te koop. Afhankelijk van het verbruik van je motor. Voor mijn 13 pk zou ik ongeveer 165,-- voor het filter kwijt zijn.

Snap ook niet hoe het werkt, is inderdaad iets met magneten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 05:31 #330861

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Jammer dat er zich nog geen ervaringsdeskundige heeft gemeld die inhoudelijk ervaring met het apparaat heeft.
Zelf voeg ik een additief bij, maar of dat afdoende werkt weet ik niet.
In landen waar men geen bio bijmengt schijnt het probleem zich in mindere mate voor te doen.
Een dagtank installeren geeft ook maar een gebrekkige oplossing omdat het fundamentele probleem niet wordt verholpen.

@ Free Bird
Sludge is een bacterieontwikkeling in de (diesel)tank die er voor zorgt dat filters en slangen verstopt kunnen raken, normaal zal je dat niet direct merken, als het schip beweegt, bijvoorbeeld als je naar zee gaat, kan daardoor ineens de motor stilvallen.
Door het bijmengen van biodiesel komt die bacterieontwikkeling makkelijker tot stand.
Er zijn nogal wat mensen die aldus ervaring opdoen, als dan de wind wegvalt en je in stroomgaten zit is dat best wel lastig.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 05:32 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 05:46 #330865

Dank (vond het al vies klinken).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 06:12 #330870

WADnWIND schreef :

In zo'n filter zitten magneten, ik heb ze wel eens gedemonteerd en schoongemaakt.

Aha , zeker een opvolger van de Biostabil magneetarmband van Bruno Santanera nu daar niemand meer in geloofd.
Dat je met magneten bacterien zou kunnen verwijderen/doden is op zijn minst twijfelachtig.Daar zouden ze metaaldeeltjes voor moeten eten :whistle:
Zou wel fijn zijn want dan haddeen we ook geen antibiotica meer nodig en was even in de MRI voldoende om weer bacterievrij te worden ( hoop wel dat je darmbacterien er tegen kunnen).

Dit soort apparaten worden al meer dan 35 jaar met zekere regelmaat op de markt gebracht en verdwijnen ook weer na een paar jaar.
Ik heb een nogal sterk vermoeden dat het allemaal kopieen van vorige apparaten zijn in een nieuw jasje. :evil:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 06:24 #330875

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zie hier de werking van de fuel purifier.

www.bo-ac.nl/rci.asp

Wie herinnerd zich nog de magneten om de waterleiding die de kalkaanslag zouden verminderen?. Na gebruik van 25 jaar onder nog steeds niet gemerkt dat het werkt. Een magneet is geen wondermiddel. Maar het wordt verkocht dus zal het goed zijn!???. :unsure:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 06:37 #330880

Ik heb het even snel doorgelezen maar het eerste apparaat wat wordt beschreven , de RCI Technologies Purifier is niks nieuws want vergelijkbare apparaten zijn er allang en deze werken ook wel , zij het meer bij grote motoren.Het is nl. uiterst twijfelachtig is of je met de erg kleine dieselhoeveelheden die "onze" motoren gebruiken een centrifugaal effect kunt krijgen dat echt in staat is heel fijne deeltjes en water af te scheiden , laat staan emulsies te breken.
Maar in feite niks anders als onze goedkope filter/waterafscheiders.
Dan hebben ze het nog over een "heel speciaal"meertraps filter maar dt zijn alle goede fijne deeltjes filters anders werken ze niet maar zitten zeer snel verstopt. Ook niks bijzonders dus.
En dan die magneten ; nou ja , daar heb ik mijn mening al over gegeven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 06:49 #330884

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1206
Sealover schreef :

Sludge is een bacterieontwikkeling in de (diesel)tank die er voor zorgt dat filters en slangen verstopt kunnen raken, normaal zal je dat niet direct merken, als het schip beweegt, bijvoorbeeld als je naar zee gaat, kan daardoor ineens de motor stilvallen.
Door het bijmengen van biodiesel komt die bacterieontwikkeling makkelijker tot stand.
Er zijn nogal wat mensen die aldus ervaring opdoen, als dan de wind wegvalt en je in stroomgaten zit is dat best wel lastig.

groet,
Hans

dit hebben wij gehad vlak voor Gedser, onder zeil de haven in moeten varen, best lastig.
de aanvoerleiding verstopt, met een compressor door moeten blazen, zo vast zat die troep later nog een keer het fijnfilter verstopt, dit was nadat we Kalvehavn binnen zijn gelopen met behoorlijk veel wind, die kleine beestjes kunnen dus voor vervelende situatie's zorgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 10:57 #330938

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb met dit product merk) geen ervaring maar wel met soortelijke en in het algemeen kan je zeggen dat er een behoorlijke rondloopt snelheid van diesel moet zijn wil dit soort systeem werken.

Ik ben een voorstander om het simpel te houden en dat is een tank met een aftapmogelijkheid onder in de tank zodat je water en troep zo’n 2 keer per jaar ken aftappen en is er niet aan de hand.

Mijn advies is om eens in de 5 jaar de tank helemaal schoon te maken naar daar voor is wel een mansgat nodig en word vaak erg lastig op een zeilboot.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 okt 2012 11:33 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 11:05 #330940

op de meeste zeilboten is de tank ook veel te groot. wanneer je motor een liter per uur gebruikt is 20 liter voldoende voor een heel jaar , als zeilboot. eind van het seizoen, niet volgooien , maar helemaal leeg maken. voor je het water in gaat vullen. overwinteren met de aftap kraan open.

heb je elk jaar verse diesel, geen condens geen bacterien.
ga je verder weg zorg dan voor een voorraad tank op een koude plaats onder in de kiel/vlak. een dag tank van tien liter bij een 1 liter per uur motor hoger dan de motor , geen last meer van lucht ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 11:25 #330945

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Interessante stelling, daar niet van, maar dat was de vraag van Sealover niet. Die wil alleen maar weten of iemand bekend is met MLS Fuel purifier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 11:26 #330946

Precies!
Ik heb het vermoeden dat dat ook de reden is dat ik in de 15 jaar dat ik met een diesel vaar nog nooit enige vervuiling in de tank ben tegengekomen.
Ook in het groffilter zit aan het eind van een seizoen nooit meer dan een paar cc water en heel weinig vuil.
Maar..., aangezien ik altijd vrij grote afstanden in de zomer vaar en daarbij ook ca. 30% op de motor vaar ( o.a. kanalen tussen oostzee en Nederland) wordt de diesel in mijn tank altijd meerdere keren per jaar volledig ververst ( vorige boot 25 , huidige 42 liter tank).
Het zou dus best eens kunnen dat daarin hem de crux zit.

Volgens mij zou bij een te grote tank en weinig motorgebruik het erbij installeren van een kleine tank van 25 liter of zo weleens een goede maatregel kunnen zijn om het bugsprobleem te verminderen.
Die kleine gebruik je dan als er geen grote afstanden in het verschiet liggen en de grote vul je pas wanneer je zeker bent dat die hoeveelheid ook nodig is.
Dat helpt dan ook weer een beetje je gewicht te beperken. ;)

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 11:38 #330951

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Het werkt misschien als er een rondpompsysteen over de tank gemaakt wordt, dus parrallel aan het het systeem naar de motor.
Dus:Tank, purifier, electrisch aangedreven pomp en weer teug naar de tank.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 11:49 #330960

Delphi32 schreef :
Interessante stelling, daar niet van, maar dat was de vraag van Sealover niet. Die wil alleen maar weten of iemand bekend is met MLS Fuel purifier.

het is volgens mij, maar wie ben ik, een geval dat als het maar duur genoeg is en je gelooft erin het werkt.
het is mogelijk wat douwe schrijft, flink rondpompen, hoge vloeistof snelheid, dan werkt het. maar dan zijn er ook goedkopere oplossingen die hun werk doen.

hekserij, je kunt er een cursus voor volgen, maar dat geeft geen garantie dat het werkt. er is maar een oplossing, zorg dat het niet nodig is.
zoals ik in een eerdere post beschrijf en ad ook aan geeft. vers vers vers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 18 okt 2012 19:22 #331122

  • vuuren1
  • vuuren1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Dit soort toverscheiders hebben weinig kans om goed te werken omdat er teveel variabelen zijn.

In de zeevaart (koopvaardij) gebruikt men Purifiers, dat zijn centrifuges met een vast toerental, een vaste doorstroomhoeveelhied en een aangepaste soortelijke massa ring om het scheidingsvlak tussen water en olie exact te positioneren.
De buitenkant van de centrifuge vangt de vaste vervuiling op.

Als al die mooie verhalen over centrifugefilters zouden kloppen zouden alle rederijen meteen overstappen op dit systeem omdat het tienduizenden euro's minder kost.

En, nee ik heb er geen ervaring mee omdat ik weet hoe echte Purifiers werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 04:19 #331147

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Ik werk zelf bij een bedrijf die de, onder andere, centrifuges ontwerpt, produceert en levert, zoals Vuuren1 die beschrijft.
Filters werken alleen als er verschil is in deeltjs grote, centrifuges alleen als er verschil is in soortelijk gewicht.
Het mag duidelijk zijn dat wanneer de sludge niet in de purifier komt het ook niet uit de tank gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 04:35 #331150

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Ik zie dat weinig geloof wordt gehecht aan de werking, maar er heeft zich helaas nog geen ervaringsdeskundige gemeld, dus iemand die zo'n purfier daadwerkelijk heeft.

Ik ben mogelijk vrij kritisch ingesteld en geloof niet zomaar alle verhalen, vandaar dat ik ook het draadje heb geopend om informatie in te winnen.
Zelf heb ik een redelijk grote tank (195 liter)voeg bij elke tankbeurt
"gif" bij, verstook normaliter ook wel wat (ca 3 ltr per uur)
Dit jaar uitzonderlijk weinig motoruren (43 uur)
Dus ca 120 liter verbruikt.
Normaal zijn dat wat meer motoruren op een seizoen, kortom we slurpen wel een tankje weg.
Op zee gebruik ik meestal wel wat bij weinig wind en jaarlijks laat ik de motor ook wel eens bewust langer werken en goed doorwarmen/stroom draaien.
Tank net opgetopt met verse brandstof, "gif" bij, ieder jaar nieuwe filters en reservefilters aan boord.
Mijn motor is gelukkig nog niet stilgevallen, maar ik hoor het wel regelmatig in mijn omgeving en dan natuurlijk juist als men naar zee is gegaan en er beweging in de boot komt.
Er zit geen mansgat in de tank, kan niets zien, maar op hoop van zegen is ook niet m'n ding.
Kortom m'n vraag blijft staan, want als blijkt dat er een dergelijke, maar dan wel beproefde, oplossing is dan zou ik daar wel voor voelen.
Vandaar de vraag over ervaringen....desnoods in een separaat "rondslinger"-systeem met hogere brandstofomloop.

groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 04:36 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 05:27 #331159

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Afgelopen winter de 45 liter brandstof tank schoon gemaakt.
Alle diesel er uit, hoge druk reiniger met zeep en warm water met 130 bar er in.
Filters vervangen.
Deze sludge hecht zich goed vast, maar daar waren ze niet tegen bestand.
Er is maar 1 manier en dat is je tank grondig schoon maken en een additief toevoegen.
En schone brandstof tanken.
Het beste bij de auto pomp, goede door stroming en weing condens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 05:50 #331167

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
vuuren1 schreef :
Dit soort toverscheiders hebben weinig kans om goed te werken omdat er teveel variabelen zijn.

In de zeevaart (koopvaardij) gebruikt men Purifiers, dat zijn centrifuges met een vast toerental, een vaste doorstroomhoeveelhied en een aangepaste soortelijke massa ring om het scheidingsvlak tussen water en olie exact te positioneren.
De buitenkant van de centrifuge vangt de vaste vervuiling op.

Als al die mooie verhalen over centrifugefilters zouden kloppen zouden alle rederijen meteen overstappen op dit systeem omdat het tienduizenden euro's minder kost.

En, nee ik heb er geen ervaring mee omdat ik weet hoe echte Purifiers werken.
Als de rederijen dezelfde gasolie gebruikten die wij in onze bootjes en auto's verstoken zouden ze geen centrifuges installeren.Ze stoken echter veel zwaardere Marine Diesel, die veel vuiler is en uiteraard veel goed koper! Ze gebruiken in deze Dieselolie soms ook additieven om bacterie vorming tegen te gaan. Ik gebruik datzelfde spul op m'n boot. Hoe het heet weet ik niet, maar ik heb ooit 5 ltr meegenomen!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 19 okt 2012 05:53 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 06:06 #331179

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jij snapt het Douw


Vint het vergelijk onzin en heeft niets temaken met de vraag van de TS’ser

Het is overigens stookolie wat jij bedoelt en word voornamelijk in trunk motoren gebruikt, waar wij als bedrijf zijn in gespecialiseerd

Als Sealover echt hier in is geïnteresseerd kan hij mij een PM sturen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Fuel purifier 19 okt 2012 06:36 #331195

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Een purifier die gebaseerd is op centrifugaalwerking voor het verwijderen van vaste deeltjes uit brandstof, heeft pas zin als er hoge snelheden bereikt worden. We hebben in 'normale' filters/waterafscheiders immers al te maken met de zwaartekracht die alles dat zwaarder is dan brandstof laat (be)zinken.
Bij grotere g-krachten door een rotatie in de brandstof, die geclaimd worden in de purifier waar de TS op doelt, praat je over cycloonwerking. Daarvoor heb je een soort draaikolk nodig, en een zorgvuldige vormgeving van de behuizing om de gecentrifugeerde deeltjes definitief te scheiden van de vloeistof. Volgens mij wordt bij toepassing bij een gemiddelde scheepsmotor, in dit simpele apparaat aan beide voorwaarden niet voldaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl