Erikdejong schreef :
Op zo'n goed manouvreerbare boot zou ik zelf kiezen voor die 4pk. Als je zelf iemand bent die de motor veel gebruikt zou ik misschien denken aan een 6 pk, maar groter als dat zou ik zelf zeker niet gaan als het mijn boot zou zijn geweest.
Op rustig water is 2,5 pk voldoende om jouw boot op rompsnelheid te krijgen, je hebt dus zeker 30% extra vermogen.
Wel moet je bedenken dat achteruit slaan met een bbm weinig tot geen effect heeft, en dat een relatief lichte motor dat niet beter maakt.
Een lichte motor maakt dus dat je iets anticiperender moet varen, maar gevaarlijker of onverantwoord is het zeer zeker niet, het komt de zeileigenschappen en je portomonee dik tengoede om een lichte motor te kiezen.
Met 2,5 pk en een bootgewicht van 1200-1500 kg en een waterlijn van ruim 5,8 meter haal je zeker niet de rompsnelheid van ongeveer 5,8 knopen.
Daarvoor is toch zo'n 4,25 tot 5,25 pk netto nodig.
De snelheid zal dan hooguit zo'n 5,1 knoop.
Maar dat is natuurlijk ook al best vlot.
Echter met een klein beetje wind of golven tegen ( op bijv. het prinses Margriet kanaal) blijft daar al gauw niet veel meer dan 3 knopen van over.
En bij tegen een forse wind in een haven binnen varen kan dat al gauw erg vervelend worden.
En wat betreft vaareigenschappen. De sprinta is geen trage boot maar ook niet echt snel met een SW van 111.
tenzij het een Sprinta sport is want die heeft er een van 104.
Ad