Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a)

Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 30 okt 2012 20:47 #334789

Hallo,

Sinds een seizoen ben ik de tevreden eigenaar van een Spirit 28. Die staat nu op het droge en ik ben haar aan het onderhouden.
Het koelwaterafvoer systeem (directe koeling) heeft een beluchter voordat deze in de uitlaat uitmond. (vp MD7a)
Nu mijn vraag: hoe kan ik deze belcuhter onderhouden en op functie controleren? Er lijken 2 contramoerem op te zitten maar binnenin moet toch ook een klepje zitten denk ik.
Hoe controleer en onderhoud ik dit ding? Zie foto voor situaite.

Ik hoor het graag, met groet,

Guido B.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 31 okt 2012 08:25 #334877

Op bijgevoegd schema (pdf) en plaatje kun je zien hoe dat werkt.
Als je revisiesetje nodig hebt raad ik je aan dat niet in Nederland te kopen want daar kost het onfatsoenlijk veel ( iets van €20 dacht ik) , als al verkrijgbaar.
Veel goedkoper( ca. €4,50 exclusief verzendkosten) is het hier: www.keypart.com/volvo-penta/di...engine/md7a/19761981 , even scrollen naar beneden partnummer: 875738
Je moet dat ding trouwens wel jaarlijks schoonmaken , vooral als je op zout water vaart.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: MD5APARTLIST.pdf
Bestandsgrootte:77 KB



Dat bovenste zwarte rondje is het rubberen klepje ( rubber plaatje0.
Die drie dingetjes samen is het revisiesetje.
Laatst bewerkt: 31 okt 2012 08:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 31 okt 2012 11:17 #334921

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie plaatje AD :)

Onderhoud beluchter:

1 haal de slangen los en haal de beluchte van de want

2 hou de beluchter op zijn kop en schroef de deksel er af da kom je de rubber schijf tegen

3 de luchter ook weer ondersteboven in elkaar zetten

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 31 okt 2012 11:37 #334932

Fer schreef :
Mooie plaatje AD :)

Mvg Fer

Ja hè.
Komt gewoon van de website van Keypart hoor.
Ik heb dat soort plaatjes veel gebruikt in het motorenhoofdstuk voor het Leisure23 handboek wat ik voor de Engelse Leisureclub heb geschreven. Daarin werd standaard meestal een MD5A of MD7 ingebouwd , vandaar .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 31 okt 2012 20:34 #335209

Beste Ad en Fer,

Vriendelijk bedankt voor de antwoorden en de toelichting.
Het geeft vertrouwen dat dit type ontluchter herkent wordt. Ik zal het ding demonteren en op functie controleren en zonodig een revisie setje aanschaffen.

Nogmaals bedankt,

Guido B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 02 nov 2012 15:56 #335690

Waar zit deze beluchter?
Ik ben deze op mijn Spirit 28 nog niet tegen gekomen.
Ik bezit deze boot al sinds 1996. Als deze al aanwezig is dus ook nooit onderhoud gehad.
Is deze wel nodig of zijn er montage omstandigheden van leidingwerk, misschien op mijn boot, waardoor deze niet nodig is?
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 02 nov 2012 16:49 #335706

Als er een zit dan moeten er tussen motor en uitlaat injectiebocht of tussen waterpomp en motor twee slangen omhoog lopen tot ruim boven de waterlijn naar die beluchter. Die kan dan best heel ergens anders zitten ( bij mij zit hij in de bakskist).
Maar het kan heel goed zijn dat er bij jou geen zit.
Dat is echter wel een behoorlijk risico omdat er bij openstaande toevoerafsluiter en stuilstaande motor water kan blijven doorlopen ( druppelen is soms al genoeg ) naar de uitlaatbocht via een wat versleten impeller of waterpomp zelf.
Als dat gebeurt kan er water via een openstaande uitlaatklep in de motor komen wat meestal bij weer starten het einde van die motor betekent..
Echter, wanneer het injectiepunt van de uitlaat ruim boven de waterlijn zit is een beluchter niet nodig. Dat komt in zeilboten echter vrijwel nooit voor.
Hier kun je e.e.a. nog eens op een plaatje zien.
www.vetusweb.com/manuals/files...19%20r02%2003-04.pdf Zie pagina 15.

Bijlage:

Bestandsnaam: www.vetusw...3-04.pdf
Bestandsgrootte:248 KB



Ad
Laatst bewerkt: 02 nov 2012 16:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 02 nov 2012 17:05 #335711

Hallo Ad, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat alle Spirits 28 met een VP motor een zelfde hoogte injectie hebben op de uitlaat. Omdat mijn boot die beluchting niet heeft (ga ik even van uit) denk ik dat de werf dit niet standaard ingebouwd heeft. Voor de injectie in het uitlaatspruitstuk komt gaat bij mijn boot het warme koelwater nog eerst door de brandstofzak/tank (deze zit wel hoog in de bakskist) om de brandstof voor te verwarmen en daarna rechtstreeks het spruitstuk in. Ik heb deze brandstofzak een aantal jaar geleden er uit gehad om te reinigen, maar ben ook hier de beluchting niet tegen gekomen. Bij mijn volgende bezoek aan de boot zal ik nog eens een keer de koelwaterleidingen nalopen.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 02 nov 2012 17:44 #335726

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Zit je motor (kop ) boven de waterlijn.

Brandstof verwarmen is niet de bedoeling hoor ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 02 nov 2012 17:46 #335727

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
i810.photobucket.com/albums/zz.../natte-uitlaat-1.jpg

Hierboven nog een plaatje ter ondersteuning van Ad zijn duidelijke verhaal

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 03 nov 2012 07:32 #335857

Brandstof voorverwarmen? :huh: :S
Stook jij dan zware stookolie? :laugh:
Heb er bij diesel nog nooit van gehoord en het geeft ook nog allerlei risikos zoals meerbacteriegroei ( groeien nu eenmaal beter als het warmer is) en verdamping.
Wat men hier als voordeel in heeft gezien vraag ik me af.
Weet je trouwens wel zeker dat het zo zit.
Ik begrijp nl dat je een flexibele tank hebt en hoe krijg je daar een slang doorheer lopen?
Foto's zouden heel interessant zijn. :
Ad
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 07:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 03 nov 2012 07:44 #335860

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto want diesel moet je echt niet verwarmen zoals Ad al aangaf

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 03 nov 2012 11:01 #335914

Ik zal een foto maken zodra ik weer op de boot kom. Dit kan even duren omdat ik 14 dagen naar Spanje ga. Het voordeel van de brandstofzak is dat er weinig lucht direct boven de brandstof staat dus geen of weinig condens en daarom ook nagenoeg geen bacteriegroei. Ik heb de boot nu 16 jaar en slechts een keer de tank/zak schoon gemaakt. De waterafscheider in het voorfilter heb ik nog nooit hoeven ontdoen van water.
Ik schat van hier in dat de cilinderkop ruim boven de waterlijn zit, maar ook dit zal ik precies meten
gr.
Ger
Laatst bewerkt: 03 nov 2012 11:04 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 05 nov 2012 14:57 #336597

Hallo,
Diesel voorverwarmenis echt niets raars. Sommige (bestel)auto's hebben dit standaard ingebouwd in de filter. Echter deze voorverwarming schakelt wel uit bij een bepaalde temperatuur die ruim lager is dan de koelwatertemperatuur. Diesel verliest zijn smerende werking bij 60 grad C. Het koelwater bij een directgekoelde diesel zoals de VP MD7A bereikt geen hoge temperatuur, omdat de thermostaat op een lage temperatuur staat (ik meen rond 50 grad. c). De tank voorverwarmen zou vlokvorming door lage temperatuur voorkomen. Tegenwoordig voegt men antivlok toe (winterdiesel), maar onze motoren zijn uit de jaren 70.
Overigens heb ik vandaag nog eens gekeken en inderdaad bij mij is ook de beluchter geinstalleerd. Deze bevindt zich achter het schap waar de brandstofzak op ligt, nagenoeg onbereikbaar voor (jaarlijks) onderhoud. Bij mij heeft de beluchter omdat deze verstopt zat ook al 16 jaar geen onderhoud gehad. Hoe het bij de vorige eigenaar was weet ik niet. Ik voeg een paar foto's toe. Een met het aanzicht van het schap boven in de bakskist waar de branstofzak in ligt (met de opening waar je met de hand kunt voelen hoe vol de zak nog is en een foto met de beluchter achter de zak.
gr.
Ger
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 05 nov 2012 14:59 door Spirit of Mary. Reden: 2e foto toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 05 nov 2012 15:08 #336599

Zie ik het nu goed dat die koelwaterslangen gewoon om de dieselzak heen zijn gewikkeld?
Als dat zo is kun je ze net zo goed daar weg halen want dat zal echt geen verwarmend effect opleveren.
Heeft ook in de winter geen zin want dan zou de diesel , wanneer "überhaupt " eigenlijk constant opgewarmd moeten blijven voor het voorkomen van uitvlokken.
In koudere landen zie je daarom vaak auto's met een dieselmotor in de winter op de parkeerplaats staan met een stekker in een stopcontact.Veel gezien in Finland.( voor mijn werk , niet met de boot :ohmy: ).
Dan kun je die beluchter beter op een bereikbare plek zetten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 05 nov 2012 15:31 #336607

Ad,
Ik denk dat ik dat ook ga doen. daarbij zal ik nog eens precies bekijken hoe het allemaal zit. De beluchter zal ik dan aan de voorkant van het schap zetten, of tegen de kuipwand van de bakskist.
gr,
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 06 nov 2012 09:07 #336836

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Je de beluchter gevonden mooi en ben benieuwt of hij nog enige werking had want 16 jar er niet naar kijken is de goden verzoeken

Diesel voorverwaring word in het fijnfilter gedaan door een special element maar kom nauwelijks tegen o[p de pleziervaart

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 07 nov 2012 20:34 #337442

Een beetje laat reageer ik nog even. Bij mijn Spirit 28 zit de beluchter in de bakskist tegen de dieseltank aan. In de Spirit zit de motor onder de waterlijn.

De route van het (directe) koelwater in de VP md7a is als volgt: Na binnenkomst als eerste naar het wierfilter boven de waterlijn, dan via de keerkoppeling naar de waterpomp. Dan naar het thermostaathuis en het motorblok in(indie thermostaat open is). Dan gaat het inmiddels opgewarmde water via een slang naar de bakskist om daar boven de waterlijn via de beluchter verder te stromen terug naar het motorcompartiment naar de uitlaatbocht om te worden gemengd met de uitlaatgassen. Dan gaat het de demper/waterlock in en dan via de zwanenhals naar buiten.

Ik heb vandaag de originele metalen VP beluchter eruit gehaald en met veel WD40 en geweld open geschroefd. Binnenin zaten wat taaie restanten van wat ooit rubber delen geweest zullen zijn. Ik concludeer dat dit de afgelopen tijd dicht gezeten heeft. En het blok doet het nog.

Ik zie niet goed in hoe ik hiervan weer een betrouwbaar functionerende beluchter kan maken dus ik overweeg een Vetus beluchter te kopen maar ik vind EUR 96,- wel heel erg veel voor een dom stuk plastic met klepje.
Er zullen toch meer aanbieders zijn dan Vetus? Of wellicht bruikbare alternatieven uit de loodgieterij?

Ik heb overigens op mijn Spirit 28 geen dieselverwarmingssysteem.

Groet,

Guido B.
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 20:38 door gallus gallus. Reden: tikfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 07 nov 2012 21:15 #337458

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zijn revisie setjes te koop

96 euro is niet vergeleken met de koste die waterslag kan mee brengen


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 07:38 #337515

Fer schreef :
Er zijn revisie setjes te koop

96 euro is niet vergeleken met de koste die waterslag kan mee brengen


Mvg Fer

Zoals ik al schreef;
Die revisiesetjes kosten in Nederland maar liefst:€29 maar in Engeland bij www.keypart.com/volvo-penta/di...engine/md7a/19761981 omgerekend slechts €4,50! komt wel nog de verzendkosten bij.
En die engelse set is prima , heb ik ook gebruikt.
Alleen één van de beide koperen ringetjes die er bij zitten is iets te groot.maar een beetje afschuren vmet een schuurpapiertje was simpel. dat heb ik overigens toen aan hun doorgegeven en ze beloofden er naar te kijken. Dus wie weet is het nu goed.

Bij mij zag dat ding er trouwens ook uit alsof hij al vele jaren niet meer werkte.
Dat hooft ook geen probleem te zijn als je altijd netjes je kelwater afsluiter dicht zet als je van boord gaat en/of je impeller in de waterpomp nog goed afdicht.
Maar als bij die laatste een beetje doorlekt kan dat bij langere afwezigheid en open afsluiter het einde betekenen ( voor de motor dan :evil: ).
Ad
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 07:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 09:28 #337543

Ja Ad ik had je suggestie voor de voordelige revisie-set gelezen. Nog bedankt daarvoor.
Pest is dat het ding niet veel vertrouwen opwekt en ik dus eens ging kijken naar een moderne uitvoering. Maar ik denk dat ik inderdaad het revisie setje ga bestellen.

De afsluiter van de buitenwaterkoeling zit op een plek waarvoor ik 3 schotten moet verwijderen om achter het motorblok te kunnen komen.
Dat ga ik niet doen.
Dan is het even open- en dicht draaien van de beluchter voor mij een handiger locatie/oplossing om zeker te zijn dat het klepje niet is blijven hangen.


Guido B.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 09:36 #337548

gallus gallus schreef :
De afsluiter van de buitenwaterkoeling zit op een plek waarvoor ik 3 schotten moet verwijderen om achter het motorblok te kunnen komen.
Dat ga ik niet doen.
Guido B.

Oei! Dan hoop ik voor jou dat er nooit een klein lekje ontstaat in de afsluietr of slang of door een verrotte slangklem.
Klein , omdat je grote lekken snel genoeg merkt als je aan boord bent maar kleine lekken nou juist voor heel vervelende verassingen kunnen zorgen als je na langere tijd weer bij je boot komt! :evil:
En dan zijn drijvende vlonders nog het minste. :ohmy:
je zult echt de eerste niet zijn.
Ik zou toch maar eens gaan denken over veranderingen of een op afstand bedienbare afsluiter.
Ad

ps.
Mijn boot kan gelukkig maar 30 cm zakken als er een lek ontstaat.
Het is op mijn ligplaats gewoon niet dieper. :woohoo:
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 09:37 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 14:45 #337675

Dat beluchting ventieltje heeft (bij mij) een slangetje dat in een flesje uitkomt. Je ziet dan onmiddellijk wanneer het lekt bij draaiend motor.

Wanneer je door dat slangetje blaast hoor je na een paar seconden lucht borrelen in de waterlock. (Net geprobeerd).

Dat blazen lijkt me een afdoende controle dat het ding werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 15:02 #337679

Als je dan dat slangetje in de kuip laat uitkomen is het zelfs niet erg als de vvacuumklep een keer begint te lekken.
Ik denk dat ik dat ook maar ga doen want nu loopt de bakskist in zo'n geval vol :cheer:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe werkt deze beluchter? (VP MD7a) 08 nov 2012 17:03 #337713

Tjonge, hoe simpel maar o zo doeltreffend kan zoiets zijn. Een slangetje naar de kuip. Slim! Weer een projectje er bij...

Groet,
Rob
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl