Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: filters vervangen en ontluchten

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 09:04 #335881

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
1. Eerst allebei vervangen, dan zal je lucht in de brandstofleiding krijgen, en dus moet je ontluchten. Als je tank hoger dan de filters zit, zou er een kraan bij je tank moeten zitten om de toevoer van de tank even af te sluiten, anders krijg je een hoop diesel in de boot.

2. Vullen met brandstof scheelt in het ontluchten

3. nee, ontluchten gaat (meestal) met een handbediening op de opvoerpopmp

4. volgorde maakt niet uit

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 09:08 #335883

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
1 alle bij vervangen en dan pas ontluchten

2 fijn filter afvullen, groffilter is eigenlijk niet mogelijk (hangt van het typt af)

3 nee in het begin niet, je ontucht eerst het groffilter daar na het fijnfilter dat doe je met de opvoerpomp.

4 eerst groffilter dan fijnfilter, dan op de startmotor draaien totdat de motor loopt ( niet te lang in een keer doorstarten max 30 sec dan 30 rust)


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 09:09 #335885

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Monreve was me voor


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 09:11 #335886

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Maar Fer was weer met meer details.. ;)

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 09:39 #335889

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb een handleiding gemaakt voor een motor hoe je het brandstofsysteem moet ontluchten met foto’s, het is niet je juiste motor maar dit maakt niet zo veel uit


Als he de handleiding wilt hebben dan even een PM met e-mail adres

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 11:10 #335917

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Bedankt allemaal voor de snelle reacties!

Het is me allemaal al wat duidelijker.
Alleen dat ontluchten vind ik nog wat vaag.

Fer; ik ontvang graag je handleiding over dat ontluchten. Ik heb je een pm gestuurd.

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 03 nov 2012 12:25 #335930

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Kijk evt eens hier
Slaat op een C777, maar het principe is vergelijkbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 11:09 #337243

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Nou, het is allemaal gelukt hoor!

Ben best wel trots op mezelf, want het is de eerste keer dat ik het gedaan heb en dat alleen met hulp van het forum en youtubefilmpjes.

Groffilter schoonmaken en vervangen ging eigenlijk best makkelijk.
Daarna dus groffilter ontluchten; Ik had in een filmpje gezien dat als je de brandstofkraan openzet, dat dan het groffilter vanzelf volloopt. Mooi niet dus... Bij mij zit de tank wel hoger dan het groffilter, maar de brandstofkraan zit bovenop de tank en de slang loopt eerst een stukje omhoog, dus er kwam geen brandstof in het groffilter.
Dus eerst maar verder gegaan met het fijnfilter vervangen. Het filter kwam makkelijk los, maar er bleef maar een dun straaltje brandstof uit de opening komen. Dus maar gauw een nieuwe fijnfilter eropgezet. Daarna geprobeerd met de opvoerpomp om alles te ontluchten. Dat werkte voor geen meter, want zodra ik het schroefje van de fijnfilter opendraaide, kwam er al brandstof uit, terwijl het groffilter nog leeg was. Toen maar de motor aangezet en laten lopen totdat ie uitviel en alle brandstof uit het systeem was. Daarna weer het schroefje opengedraaid van het fijnfilter en toen kon ik wel met de opvoerpomp handmatig de brandstof oppompen door het groffilter heen en zo alles ontluchten. Daarna liep ie weer als een zonnetje... :)
Tja, de volgende keer is het makkelijk en weet je precies hoe alles gaat, maar ben nu toch wel ff bezig geweest hoor... :cheer:

Daarna de motor ff een half uur laten warmdraaien en de oude olie uit het carter gepompt. Daarna oliefilter verwijderd en nieuwe filter eropgedaan. Toen nieuwe olie eringedaan en gepeild en daarna motor op contact gezet en na 30 seconden gestart. Oliedruklampje ging keurig uit en motor liep goed. Na een seconde of 10 sprong het lampje weer aan met een alarmsignaal. Dus snel de motor weer afgezet. Wat nu? Ik naar de motor toe en wat zie ik? Ligt er een megaplas olie onder mijn motorblok. Hoe kan dat nou? Alles gecheckt en om een lang verhaal kort te maken: ik had het filter niet ver genoeg aangedraaid... :( Ik dacht dat het filter al vast zat, maar bleek nog een aardig stuk verder te moeten... :( Anyway; alles schoongemaakt, filter goed vastgedraaid en daarna weer olie bijgevuld. Motor gestart en daarna was alles goed!

Veel geleerd en heb eigenlijk al zin in volgend jaar... :) Dan gaat het allemaal een stuk sneller en beter!

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 12:05 #337258

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie dat het gelukt is en wij forumers zijn trots op je dat je het gelukt is

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 13:06 #337280

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
En de olie-leverancier is ook weer blij ;)

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 13:46 #337293

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27648
monreve schreef :
En de olie-leverancier is ook weer blij ;)
Ja. Je kunt er altijd over twisten of het jaarlijks vervangen van de olie nu wel echt nodig is. Voor wie jaarlijks 150 motoruren draait, is dat het equivalent van zo'n 10.000 autokilometers, misschien. Bij de huidige auto's wordt met grotere intervallen ververst, maar het verschil is dat een auto meestal regelmatig gebruikt wordt. De meeste boten staan pakweg vijf maanden in een stalling. Bovendien bevat diesel meer zwavel dan benzine, waardoor de olie steeds zuurder wordt. Die combinatie (langdurige stilstand en zure olie) is voor mij het belangrijkste argument om toch ieder jaar de olie te verversen.

Dat doe ik overigens met minerale olie. Dat is niet alleen goedkoper dan synthetische olie, maar er wordt beweerd dat het voor niet al te zwaar belaste diesels, zoals scheepsdiesels ook beter is.

--
stegman
Laatst bewerkt: 07 nov 2012 21:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 15:59 #337341

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Dank je Fer! Jij nogmaals bedankt voor je goede adviezen en de handleiding! Groetjes, Niels.
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 07 nov 2012 17:14 #337370

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Bij vervangen van (olie)filters altijd goed nakijken of de oude pakking meekomt. Vooral bij een oliefilter blijft die al een keertje plakken als je "vergeten" was die eerst in te oliën voor het monteren. Is bovendien niet altijd op een gemakkelijk zichtbare plaats.
En twee pakkingen op elkaar is ook weer goed voor de olieleverancier ;-)

De groffilter/waterafscheider vul ik even bij door de slang aan de dieseltank los te nemen en via die slangopening diesel naar binnen te gieten. Ik heb hierna eigenlijk nog nooit moeten ontluchten.
Ik voel trouwens ook geen enkele weerstand op het handpompje, ook niet als de motor handmatig wat verdraaid wordt.

Als je boot op de kant ligt kan je ook de saildrive olie even vervangen. Ben je daar zeker van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 07:51 #337520

Ik heb om het groffilter te kunnen vullen zo'n pompballetje met een stukje slang en een koppelingetje eraan bij het groffilter hangen.
Slang naar de motor eraf , pompbal erop , afsluiter voor het filter open en pompen maar. Werkt prima.
En voor er commentaar komt . Die pompballen zijn er ook voor zowel benzine als diesel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 11:17 #337582

  • wimpy
  • wimpy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Heb geprobeerd de saildrive (130S) olie te vervangen via het oliepeilgat. Ca. 1.5 ltr. kwam eruit van de 2,9 ltr die er inzit. Daarop in de hijssingels laten hangen, aftappen ging al heel wat beter. Na even proefdraaien en rust opnieuw peilen en bijvullen. ATF-A olie moest volgens Volvo vervangen worden door motorolie 15W40. Weet niet waarom eigenlijk toch maar gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 11:19 #337583

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
ATF is weel dunner

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 11:25 #337585

  • Corazon
  • Corazon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1050
Hoi Ilex,

Ja, daar had ik wel naar gekeken hoor, dat die oude pakking meekwam... :cheer:

Ik voel trouwens ook geen weerstand op het opvoerpompje, maar het werkt wel... :)

Als de boot op de wal staat, dan ga ik inderdaad ook nog de saildrive-olie vervangen en koelvloeistof wil ik ook nog gaan doen. Als de boot er in 2013 dan weer in gaat, doe ik nog de impellercheck/vervanging.

Groetjes,

Niels
Have the Spirit!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 12:20 #337607

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18180
wimpy schreef :
ATF-A olie moest volgens Volvo vervangen worden door motorolie 15W40.
Een heel vreemd advies lijkt me. 15W40 is gewone motorolie. De saildrive is in feite een versnellingsbak, waar speciale versnellingsbakolie bij hoort, 'gear oil SAE90' bijvoorbeeld. Het onderhoudsboekje geeft daar uitsluitsel over.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 12:45 #337612

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er gaat een 15W40 in de saildrive

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 nov 2012 12:45 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 18:57 #337742

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
De belasting van een saildrive is volgens mij niet gek zwaar. Gewone motorolie is goed genoeg (ook volgens mijn VP 2030 boekje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 20:20 #337767

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Altijd de olie die er in hoor er ingooien en niet zelf wat verzinnen of zo iets, kost een hoop geld als je het mis heb.

Overigens in de keuze van de olie gebaseerd op de koppelingsplaten en niet op de belasting van de tandwielen enz.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 20:27 #337770

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8472
Oh ja? Waar zitten de (oliegevoelige) koppelingsplaten in een versnellingsbak?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 20:41 #337776

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
We hebben het toch over een saidrive???????? En die zijn gevoelig voor de verkeerde olie.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 08 nov 2012 23:30 #337818

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
In de saildrives die door Yanmar worden gebruikt gaat SAE 90 transmissie olie. Uitzondering is de SD20 in combinatie met de 1GM10, daar mag 10W30 motorolie in. Volgens mij komen de Volvo saildrives van dezelfde leverancier, maar ik heb van de Volvo's geen manuals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: filters vervangen en ontluchten 09 nov 2012 08:51 #337833

Hoe het nou allemaal precies zit weet ik niet maar het valt mij wel op dat het eerder de wat modernere saildrives zijn die problemen kunnen geven met slippen en verbranden van de koppeling die er in zit.
Ik heb er zelf met mijn 110S noort problemen mee gehad en er eigenlijk nooit van gehoord met de 110S en de 120S.
Misschien kan Fer daar wat meer over zeggen.
Ik denk zelf dat het met de veranderde (platen?)koppeling te maken heeft .
Dat het soms behoorlijk mis gaat ebwijst wel de problemen met de saildrive onder de boot van de Waterkampioen , de Tijgerhaai.( ja , daar zit een saildrive onder een motorjacht!).
Staat het e.e.a. over in hun reisverslag van 2010 naar Budapest. www.anwbwatersport.nl/waterkam...mming-boedapest.html

Het gebruik van de verschillende oliesoorten schijnt ook af te hangen van het motorvermogen wat er aan de saildrive hangt. Bij hogere vermogens ( saildrives gaan vaak van 10 tot meer dan 50 pk) schijn je soms andere olie te moeten gebruiken als bij lagere vermogens. Vervelend genoeg staat dat vaak niet goed in de handleiding omschreven.

Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2012 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl