In het kader van mijn project om de warmwater boiler te vervangen kom ik ook terecht bij de opwarming door het koelmiddel van de motor.
www.zeilersforum.nl/index.php/...--ingenieur-gevraagd
De opwarming van de boiler door de motor gebeurt via een spiraal in de boiler zoals algemeen wel geweten neem ik aan.
Ik heb een digitale tempmeter op de boiler staan en weet dat bij opwarming door koelmiddel de watertemperatuur boven de 70° C uitkomt ( 70° is de limiet van de huidige meting die wel zal worden vervangen door een andere)
Nu wil ik ook een electrisch afsluitklep installeren op dit koelmiddel cicuit zodat wanneer de boiler op temperatuur is de toevoer van heet koelmiddel naar de spiraal wordt onderbroken.
Eén en ander heeft te maken met het niet te hoog laten oplopen van de boiler temperatuur teneinde de druk in de ketel min of meer onder controle te houden.
Het elektrische element wordt meestal afgesteld op 65°C , althans dat is toch mijn ervaring , dus ik zou ook de opwarming door het koelmiddel willen limiteren op diezelfde temperatuur.
Dat heeft dan weer te maken met de electronische temperatuurregeling die ik zal voorzienop een manier zodat die regeling in feite omnifunctioneel is voor zowel 220 volt opwarming , motor koelvloeistof opwarming en eberspacher opwarming.
Omtrent die laatste manier van opwarming had ik eerder ook al een topic opgestart.
www.zeilersforum.nl/index.php/...uiken-voor-warmwater
Maar dat alles terzijde , ik had dus graag de toevoer van koelvloeistof ook onderbroken bij het bereiken van de gemeenschappelijk ingestelde temperatuur en ga ervan uit dat je dan beter pompuitlaat afsluit eerder dan de pompinlaat.
Hier een foto van het motorfront , hier ging het eigenlijk om het vervangen van de distributieriem , maar de aftakkingen voor de boileropwarming zijn hier goed te zien zodat deze foto hiervoor toepasselijk is.
Op de foto ziet U een rode en een groene cirkel die de aftakkingen aanduiden.
Nu dus de vraag ;
welke kleur heeft nu de hoogste druk.
Mij lijkt het erop dat beide in dezelfde lijn terechtkomen maar dat lkan natuurlijk niet want je hebt een drukverschil nodig om de boilerspiraal van koelmiddel te voorzien nietwaar.
Heeft iemand een idee wat wat is ??
Bedankt , beste groeten en wensen voor de feestdagen.
EDIT:bij het overlezen van mijn posting (spelfouten-check weet je wel) bekeek ik de foto nog eens zeer aandachtig en begon me toch wel iets te dagen.
De rood gemarkerde aftakking bevindt zich bij de thermostaat , die -neem ik aan - op ongeveer 80° C opengaat .
Het lijkt er op dat de rode aftakking achter die thermostaat in het circuit gaat.
Zou het kunnen zijn dat de groene aftakking de hogedruk kant is en nadat de thermostaat is opengegaan (motor op bedrijfstemperatuur) het drukverschil tussen rood en groen wegvalt en derhalve ook de toevoer naar de boilerspiraal ?
Als die redenering klopt dan moet ik de groene aftakking van een solenoid valve voorzien nietwaar ?
Die komt uit de motor, dus ook de hoogste temperatuur.
Drukverschil tussen rood en groen trouwens zo klein dat het haast niet te meten is.
De koelwaterpomp van het interne watercircuit van de motor zit in een rondpompsysteem waarvan de druk bepaald wordt door de hoogte van het expansie reservoir van de motor.
Je zou ook een thermostatische klep kunnen zetten in de leiding tussen motor en boiler, die aangestuurd wordt door de watertemperatuur in de boiler.Als het water dan b.v 65 graden is gaat de betreffende klep dicht en stopt het verwarmen!
Circulatie door motor blijft bestaan want het circuit naar je boiler loopt parallel aan je motor circuit.