Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: In de war over draairichting

In de war over draairichting 27 feb 2013 17:34 #373001

Beste leden,

Even een groentjesvraag, zie ook link naar youtube filmpje:


Heb ik het nu juist dat dit een rechtsom draaiende motor is (vliegwiel aan de achterzijde) en, voorzien van een Hurth HBW 10-2R keerkoppeling de sloep een rechtsdraaiende schroef moet hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 17:38 #373007

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Lijkt me wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 17:43 #373009

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Ja, dat klopt.

edit: nee, dat klopt stiekem toch niet :pinch:
Laatst bewerkt: 27 feb 2013 20:06 door H3arth. Reden: iets over het hoofd gezien
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:22 #373017

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7209
lijkt mij een linksom draaiende motor
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:28 #373019

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
?
Hij draait hem toch in de rechtse richting aan? Gezien van achter het vliegwiel dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:31 #373020

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7209
ja maar hij staat toch voor de motor.

bij de meeste motoren zit het vliegwiel aan de achterkant en lopen rechtsom met de klok mee dus.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:40 #373023

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Volgens mij geef je de draairichting van het vliegwiel aan met de draairichting van de motor (in dit geval met de klok mee als je er tegenaan kijk, dus rechtsom).

Maar goed, die discussie is niet zo belangrijk, wel welke schroef hij nodig heeft: een rechts draaiende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:48 #373029

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7209
ik was zelf even in de war :laugh: vond dit op een site voor de binnenvaart

Het antwoord is in feite simpel: er zijn nu eenmaal links-om en rechts-om draaiende schroefassen.

1.
Bij oude langzaamlopers plaats men de motoren vaak met het vliegwiel naar voren. Het vliegwiel is namelijk groot en hoe verder naar voor, hoe meer diepte de meeste schepen hebben.
Bij snellopers plaatst men het vliegwiel naar achter, omdat de vliegwielzijde betere aanbouw mogelijkheden voor de keerkoppeling biedt.
(Bij motoren bepaalt men de draairichting door tegen de vliegwielzijde te kijken.)
Een linksom draaiende langzaamloper heeft dus een rechtse schroef nodig.
Een linksom draaiende snelloper een linkse.

2.
In combinatie met sneller lopende dieselmotoren gebruikt men reductiekeerkoppelingen. Er zijn keerkoppelingen waarbij de reductie de draairichting omdraait (Dit zijn meestal korthalskeerkoppelingen.) en koppelingen waarbij de reductie de draairichting niet omdraait (Dit zijn meestal langhals- of in-lijnkeerkoppelingen). Bij een zelfde motor kan men dus twee verschillende draairichtingen van de schroef krijgen.

3.
Er zijn linksom en rechtsom draaiende motoren. Waarom weet ik niet precies.
Misschien omdat men bij dubbelschroefs aandrijvingen (vaak?) motoren met tegengestelde draairichtingen gebruikt. (Men moet namelijk tegengesteld draaiende schroeven gebruiken).
Ik heb me laten vertellen dat bij linksom draaiende motoren de uitlaat over het algemeen aan de linkerkant zit. De 'bedienings'zijde zit dan rechts. In kleine machinekamers heeft men graag een motor met de bedieningszijde aan die kant, waar men de machinekamer inkomt. Komt men aan bakboord binnen, dan wil men dus een rechtsdraaiende motor. Een fabeltje???? Best mogelijk! In ieder geval waren er (vroeger) diverse motoren in links- of rechts draaiende uitvoering verkrijbaar.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 18:51 #373032

Toch wat verwarring:p

Op het net kwam ik verschillende filmpjes tegen van motoren met een soortgelijke opzet die zowel met links- als rechtsom draaiend werden bestempeld.

Maar goed, stel deze motor wordt vervangen voor een die de andere kant op draait, kan dan de keerkoppeling op dezelfde wijze gebruikt worden als de schroef vervangen wordt voor een andersom draaiend exemplaar tov de huidige schroef?
Het is nl niet de bedoeling om continu de keerkoppeling in de achteruit te hebben staan terwijl de boot vooruit vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:10 #373037

Naar mijn mening start je deze motor via de nokkenas, hetgeen normaal is bij handstart. Deze heeft een reductie van 1:2 tov de krukas. De motor wordt gestart vanaf de niet vliegwiezijde en wel linksom (anticlockwise). Dus vanaf de niet vliegwielzijde gezien gaat de krukas rechtsom draaien (clockwise). Gezien vanaf de andere kant, de vliegwielzijde, draait deze motor dus linksom (= anticlockwise)!
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:22 #373039

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
schottelvlet55 schreef :
Toch wat verwarring:p

Maar goed, stel deze motor wordt vervangen voor een die de andere kant op draait, kan dan de keerkoppeling op dezelfde wijze gebruikt worden als de schroef vervangen wordt voor een andersom draaiend exemplaar tov de huidige schroef?
Het is nl niet de bedoeling om continu de keerkoppeling in de achteruit te hebben staan terwijl de boot vooruit vaart.

Durf ik niet te zeggen, ik weet niet of de koppeling speciaal voor rechts of linksdraaiend gemaakt is (schuine vertanding bijvoorbeeld). Als hij wel geschikt voor 2 richtingen is kan je zelfs je bediening omdraaien en dezelfde schroef houden (als het toerental / vermogen redelijk overeenkomt).

Maar vraag dat even bij een expert na, Fer bijvoorbeeld of bel met Koster in Rotterdam.
Laatst bewerkt: 27 feb 2013 19:24 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:29 #373041

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188
Spirit of Mary schreef :
Naar mijn mening start je deze motor via de nokkenas, hetgeen normaal is bij handstart. Deze heeft een reductie van 1:2 tov de krukas. De motor wordt gestart vanaf de niet vliegwiezijde en wel linksom (anticlockwise). Dus vanaf de niet vliegwielzijde gezien gaat de krukas rechtsom draaien (clockwise). Gezien vanaf de andere kant, de vliegwielzijde, draait deze motor dus linksom (= anticlockwise)!
gr.
Ger

Oeps, daar heb je inderdaad gelijk in... :blush:

TS moet dus wel even kijken of de schroefas dezelfde kant opdraait.
Bij mijn Farymann wel, maar dat is een L30 met FG 3 koppeling.


edit:

Eigenljk is dit goed nieuws, dan draait je nieuwe motor dezelfde kant op.
Laatst bewerkt: 27 feb 2013 19:33 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:43 #373043

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Spirit of Mary schreef :
Naar mijn mening start je deze motor via de nokkenas, hetgeen normaal is bij handstart. Deze heeft een reductie van 1:2 tov de krukas. De motor wordt gestart vanaf de niet vliegwiezijde en wel linksom (anticlockwise). Dus vanaf de niet vliegwielzijde gezien gaat de krukas rechtsom draaien (clockwise). Gezien vanaf de andere kant, de vliegwielzijde, draait deze motor dus linksom (= anticlockwise)!
gr.
Ger

Wow, nu kan ik niet volgen!
Je start hem linksom en dan wordt het een linksdraaiende?
Of hoe je het nog zegt: je start linksom en de motor gaat vanaf de niet vliegwielzijde rechtsom draaien?
Lijkt me een sterk staaltje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:48 #373045

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Schottelvlet55,
Eigenlijk is zo niet te zeggen wat voor schroef er aan moet.
Slinger je aan de nokkenas, zit die met een ketting of met tandwielen aan de krukas ==> omkering; zit er nog een vertraging in de keerkoppeling, da's weer een omkering.
De enige goede manier is de volgende:
Draairichting van de motor wordt altijd vanaf het achterschip naar het voorschip bekeken. Zet de koppeling in z'n vooruit. Draai met de slinger in de richting alsof je wil starten, en kijk welke richting de uitgaande koppelingflens draait, die aan de schroefas moet komen. Dat is de draairichting van je schroef.
Overigens wel een leuk ouwetje.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 19:52 #373049

  • H3arth
  • H3arth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 188


Slinger zit, zoals Ger zegt, op de nokkenas, die met een verhouding van 2:1 de krukas aandrijft (die dus andersom draait).
De koppeling heeft weer een vertraging van 1:2 (de 2R in je koppeling type slaat op 2 x reductie), dus je schroef draait net zo snel als de slinger.

Had ik moeten weten, heb daardoor vorig jaar een foutieve berekening van mijn schroef gemaakt, wat in een verdacht klein schroefje resulteerde (was ook niet zo'n succes :silly: )
Laatst bewerkt: 27 feb 2013 19:59 door H3arth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 20:14 #373056

Ilex schreef :
Spirit of Mary schreef :
Naar mijn mening start je deze motor via de nokkenas, hetgeen normaal is bij handstart. Deze heeft een reductie van 1:2 tov de krukas. De motor wordt gestart vanaf de niet vliegwiezijde en wel linksom (anticlockwise). Dus vanaf de niet vliegwielzijde gezien gaat de krukas rechtsom draaien (clockwise). Gezien vanaf de andere kant, de vliegwielzijde, draait deze motor dus linksom (= anticlockwise)!
gr.
Ger

Wow, nu kan ik niet volgen!
Je start hem linksom en dan wordt het een linksdraaiende?
Of hoe je het nog zegt: je start linksom en de motor gaat vanaf de niet vliegwielzijde rechtsom draaien?
Lijkt me een sterk staaltje!

Mogelijk heb je het intussen via de andere reacties wel begrepen. Maar misschien had ik aanvullend moeten zeggen: "Je start hem linksom op de nokkenas (zie video), dan gaat de krukas vanuit diezelfde zijde (startzijde) gezien rechtsom draaien (door de overbrenging). En dus vanaf de andere zijde (vliegwielzijde) dus linksom. Ilex, ik hoop dat het nu duidelijker is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 20:19 #373061

om de in de war zijn nog even te vergroten, bij een boot ga je achter de boot staan en bepaal je zo welke kant de motor omdraait.

bij alle andere motor opstelingen zeg je dat waar de distributie zit de voorkant is, maakt niet uit waar het vliegwiel zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 20:42 #373068

Dus het is altijd beter om aanvullende info te geven, zoals gezien vanaf vliegwielzijde of vanaf de aandrijfzijde als het belangrijk is voor de keerkoppeling of nog verder voor de schroef. B.v Volvo Penta MD6 of MD7A zijn rechtsdraaiend gezien vanaf de vliegwielzijde (is niet aandrijfzijde) en dus linksom gezien vanaf de aandrijfzijde en dus ook vanaf achterzijde boot.
Nog moeilijker wordt het bij een V-drive (om de verwarring nog groter te maken)
gr. Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 20:51 #373071

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8527
Spirit of Mary schreef :
Ilex schreef :
Spirit of Mary schreef :
Naar mijn mening start je deze motor via de nokkenas, hetgeen normaal is bij handstart. Deze heeft een reductie van 1:2 tov de krukas. De motor wordt gestart vanaf de niet vliegwiezijde en wel linksom (anticlockwise). Dus vanaf de niet vliegwielzijde gezien gaat de krukas rechtsom draaien (clockwise). Gezien vanaf de andere kant, de vliegwielzijde, draait deze motor dus linksom (= anticlockwise)!
gr.
Ger

Wow, nu kan ik niet volgen!
Je start hem linksom en dan wordt het een linksdraaiende?
Of hoe je het nog zegt: je start linksom en de motor gaat vanaf de niet vliegwielzijde rechtsom draaien?
Lijkt me een sterk staaltje!

Mogelijk heb je het intussen via de andere reacties wel begrepen. Maar misschien had ik aanvullend moeten zeggen: "Je start hem linksom op de nokkenas (zie video), dan gaat de krukas vanuit diezelfde zijde (startzijde) gezien rechtsom draaien (door de overbrenging). En dus vanaf de andere zijde (vliegwielzijde) dus linksom. Ilex, ik hoop dat het nu duidelijker is.

Ja, ik denk het wel. Door de tekening die geplaatst is :-). Ik meen daar te zien dat via tandwielen de nokkenas rechtstreeks door de krukas wordt aangedreven. Dan krijg je inderdaad een omkering van richting.
Dat is niet zo bij gebruik van ketting/riem. Je moet dus de motor kennen om dat te weten, niet?
Voorbarig gedacht (mea culpa) dat het een rechtsdraaiende was doordat ik een distributieketting vermoedde. Heb nog nooit een motor gezien waarbij er geen tussentandwiel was krukas - nokkenas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 27 feb 2013 21:10 #373075

We hebben het hier over oude motortjes die een onderliggende nokkenas hebben en daarom geen distributieketting en ook geen tussentandwiel. Het tussentandwiel wordt alleen maar gebruikt als een bepaalde hartafstand overbrugd moet worden, zoals de aandrijving van de inspuitpomp die buiten op de motor gemonteerd zit. De onderliggende nokkenas kan meestal zo geplaatst worden dat er geen tussentandwiel nodig is (kostenbesparing). Bij deze oudere motoren is deze bouwwijze heel gebruikelijk. De oudere Volvo Penta MD6A en 7A hebben dezelfde bouwwijze en ook geen tussentandwiel.
gr.
ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 28 feb 2013 09:26 #373161

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Hoe een eenvoudige vraag eindeloos ingewikkeld beantwoord kan worden.
Het is toch helemaal niet van belang wat er in die motor zit. Het gaat erom dat de motor een bepaalde richting op gestart wordt door de slinger (kan niet andersom zie ik) te draaien. Kijk dan hoe de uitgaande flens van de koppeling draait als de koppeling in z'n vooruit geschakeld staat.
Onthoudt die richting, ga achter de motor staan en kijk naar het voorschip; Draait de flens rechtsom =====> rechtse schroef.
Hoewel, ik heb al meegemaakt dat mensen niet eens konden zeggen, of ze nu een linkse, dan wel een rechtse schroef in handen hadden, dus misschien is het wel vreselijk ingewikkeld.
Vr.groet, peter

Of misschien weten ze niet wat links of rechts is? :P
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 10:00 door Petervdw. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 28 feb 2013 09:44 #373171

Spirit of Mary schreef :
We hebben het hier over oude motortjes die een onderliggende nokkenas hebben en daarom geen distributieketting en ook geen tussentandwiel. Het tussentandwiel wordt alleen maar gebruikt als een bepaalde hartafstand overbrugd moet worden, zoals de aandrijving van de inspuitpomp die buiten op de motor gemonteerd zit. De onderliggende nokkenas kan meestal zo geplaatst worden dat er geen tussentandwiel nodig is (kostenbesparing). Bij deze oudere motoren is deze bouwwijze heel gebruikelijk. De oudere Volvo Penta MD6A en 7A hebben dezelfde bouwwijze en ook geen tussentandwiel.
gr.
ger

Ik moet hier mezelf toch wel even corrigeren (mea culpa). De MD6A en MD7A hebben wel een, zelfs groot, tussentandwiel. Dit omdat de nokkenas op een vrij grote afstand zit van de krukas. Je kunt bij deze motoren daarom ook handstarten aan de vliegwielzijde, buiten de vliegwieldiameter.
Bij de 1 cyl. Farymann is de korte afstand van de nokkenas tot de krukas mogelijk omdat deze niet langs alle cylinders hoeft zoals bij de meercylinders.
gr.
Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 28 feb 2013 10:39 #373184

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Wel een leerzaam topic!
Uiteindelijk door Peter tot een heel goed einde gebracht!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 28 feb 2013 10:42 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 28 feb 2013 10:48 #373186

In de motoren techniek hanteerd men de stelregel dat de draairichting van de motor bekeken wordt door tegen het vliegwiel aan te kijken (het motorblok zit dan dus achter het vliegwiel).
In het verlengde hiervan worden de cilinderd vanaf het vliegwiel geteld (cil 1 zit bij het vliegwiel) uitzondering hierop zijn franse motoren, die tellen vanaf de bakkant.
Met bovenstaande wordt een draairichting omkering als gevolg van reductiebakken dus uitgesloten. Draairichting motor hoeft dus niet perse de schroefdraairichting te zijn .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: In de war over draairichting 28 feb 2013 14:55 #373306

Wat een info, geweldig! Mooie opgewerkte tekening ook.

Stel ik plaats nu een soortgelijke Farymann welke de andere richting op draait, kan een Hurth HBW 10-2R dit aan? Volgens mij is de Hurth niet 'andersom' te gebruiken. Met andere woorden, continu in de achteruit varen is geen optie vanwege de bouwwijze van deze keerkoppeling.

Indien de Hurth wel tegen een andersom draaiende motor kan, zou ik dmv een anderom draaiende schroef alles weer correct moeten kunnen krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl