Philip schreef :
Situatie: splinternieuwe Yanmar motor. Moet dus ingelopen worden waarbij de handleiding (oa.) afraadt om lage of maximale toeren te draaien.
Is GTL dan juist goed of juist niet goed om te gebruiken tijdens die inloop periode?
Gefeliciteerd! ik heb een 3yM20 ingevaren in 2017, fantastisch apparaat!
Formeel heeft Yanmar geen toestemming gegeven om op GTL te werken, (tenminste als dat de laatste 2 jaar niet is gewijzigd)
Ikzelf heb me daar niets van aangetrokken en gewoon vanaf nieuw op GTL gedraaid en er nooit enig nadeel van kunnen ontdekken. Wat mij betreft blijft alles een stuk schoner met GTL.
Maar dat is voornamelijk het brandstof systeem en koolafzetting in de motor.
Wat mij betreft dus liever GTL maar als je echt Yanmar wil volgen neem dan snelwegdiesel.
Wat het inlopen betreft: Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Alles moet lekker op elkaar inlopen en als je langdurig cilinderwanden gaat poetsen door onderbelast te draaien dreigen cilinders te verglazen en krijg je oliegebruik.
Een motor moet werken en zeker bij inlopen zoveel mogelijk in variërend toerental worden belast.
Stationair draaien en langzaam varen is dan eigenlijk de pest.
Ook niet eerst lekker stationair laten "warmdraaien".
Starten, losgooien en wegvaren en in korte tijd naar kruissnelheid.
Als ie lekker warm is moet je ook regelmatig naar de hogere toerentallen.
Ikzelf doe dat bijna altijd voor ik de haven in kom, als ie warm is even maximaal.
In de voorschriften staat (volgens mij) ook dat je bij inlopen regelmatig max toerental (iets van 3500 als ie dat haalt) moet doen en ook dat dat niet meer dan iets van 5% van de tijd mag zijn.
Peter