Nachtvlinder schreef :
@WL: Ik ben al lang overtuigd dat GTL z’n prijspremium en andere issues (verkrijgbaarheid, geen oplossing voor bacterie problematiek en de nu nog incidentele betrouwbaarheidsissues) niet waard is. En waar rook is, is vuur niet waar?
De verkrijgbaarheid was tot voor kort voor mij geen enkel probleem en ondertussen is dit in Nederland in het algemeen eigenlijk geen punt meet. Er zijn meer punten aan het water waar je het kunt tanken, dan op de wal, zo langzaamaan. Dat heeft weer een ander nadeel, maar goed.
Een oplossing voor het bacterieprobleem heb ik nooit gezocht, want ik heb daar nooit last van gehad. Ook niet toen ik nog normale diesel tankte. De oplossing voor die bacterieproblematiek is: schone diesel tanken (langs de weg) en het snel opstoken. Dus geen tanks van 200 liter waar je twee seizoenen mee doet. Dat gerommel met Grotamar en dergelijk spul heb ik dus nooit nodig gehad.
Desondanks zijn de geleerden het er wel over eens dat die bacterieproblematiek is ontstaan door de toevoeging van bio-diesel aan de oorspronkelijk diesel. In GTL zit geen bio-diesel.
Waar zou ik zo blij van moeten worden als ik overschakel? Zal voor een groot deel tussen de oren zitten, een prettig gevoel geven dat je je motor vertroetelt. Als ik m’n boot net gepoetst heb geeft dat mij ook zo’n gevoel.
GTL verbrandt schoner, geeft minder uitstoot en stinkt niet of veel minder. Ook niet als je het morst, of er loopt per ongeluk eens een tank leeg in de bilge, zoals bij Evaluation copy. Bovendien tast het messing en koper niet, wat de huidige diesel, met bio-diesel erin, wel schijnt te doen.
Waar jij blij van wordt moet je vooral zelf uitzoeken. Zelf heb ik GTL van meet af aan een prettige brandstof gevonden.