Knar schreef :
Yellow Boat schreef :
Jammer?
Het nieuwe spul is in ieder geval veel beter voor het milieu . GTL is en blijft een product uit minerale grondstoffen en is dus slecht voor het milieu net als bijv. aardgas .
Ad
Wat bedoel je in dit verband met "het milieu"? Ik kan begrijpen dat het als niet-fossiele brandstof nu deel uitmaakt van een duurzame keten, maar is dat dan per definitie ook beter voor het milieu?
Met milieu bedoelde ik hier CO2 uit fossiele bronnen , dus niet CO2 uit hernieuwbare bronnen zoals plantaardige bronnen want die veroorzaken immers netto geen extra CO2 in de atmosfeer.
Overigens kost het omvormen van aardgas in GTL ook de nodige energie met de bijbehorende CO2 uitstoot.
Ik denk zelfs dat dat wel eens meer zou kunnen zijn dan eht vloeibaar maken van dat aardgas bij de bron in het midden Oosten en dan vloeibaar vervoeren naar de verbruiker. Het te vervoeren vervoeren gewicht is zelfs lager dan dat van de overeenkomstige hoeveelheid GTL .
En diesels laten lopen op aardgas is niks bijzonders meer , er rijden bijv. genoeg aardgasbussen rond .
Ik wil ook niet direct zeggen dat GTL geen goede vervanger is voor normale diesel maar wel dat ook GTL , net als alle aardolieproducten en ook aardgas binnen afzienbare tijd grotendeels verdwijnen zullen .
Dat dus een oliemaatschappij liever nu over wil gaan op diesel uit plantaardige grondstoffen is logisch want die kijken wel verder vooruit( heowel sommigen dat natuurlijk zullen betwijfelen) als de paar jaar dat de GTL nog gebruikt zal (mogen?) worden.
Ad