dehler schreef :
Deze vragen heb ik gesteld omdat htl niet meer in de buurt verkrijgbaar zijn.
Dit in vergelijking met de standaard diesel met deze diesel.
Wat is beter om te gebruiken?
Niet meer of minder.
Wat beter is om te gebruiken, is aan jezelf om te beoordelen. Hier enige achtergrond informatie :
Onze 'standaard' minerale diesel is in Europa genormeerd volgens de norm EN590. Dat wil niet zeggen dat alle diesel die uit een pomp komt overal exact hetzelfde is. Er zit een bandbreedte in de eigenschappen, afhankelijk van waar de ruwe olie vandaan komt, en het raffinageproces (zie laatste bijlage). Raffinaderijen hebben vrijwel zonder uitzondering een kraakinstallatie waar uit zware aardoliecomponenten dieselachtige fracties worden geproduceerd die in de dieselmix verwerkt worden. Uit milieuoverwegingen is in EN590 diesel (verplicht) een percentage van 7% FAME toegevoegd, een veresteringsproduct van oliën van biologische/ plantaardige herkomst. Deze toevoeging heeft voor de watersport een aantal negatieve gevolgen : EN 590 diesel is hygroscopisch, heeft een beperkte houdbaarheid en verdraagt zich slecht met een aantal veel voorkomende materialen in brandstofsystemen aan boord (met name koper).
Neste is een Fins bedrijf dat heeft ingezet op de produktie van HVO diesel op basis van afvalvet, restmateriaal en plantaardige oliën. In een proces van knippen en plakken met de moleculen uit de basis en het invoegen van waterstofatomen ontstaat een eindprodukt, dat wordt geclassificeerd als synthetische diesel. Dit is dezelfde categorie waar ook GTL in valt. De schadelijke en eigenlijk ongewenste aromaten uit de minerale diesel ontbreken hier vrijwel volledig.
Er zijn nog meer processen om synthetische diesel te maken. In Europa worden deze synthetische diesels aangemerkt als een groep met de naam XTL. ( zie
zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=950#1065919)
Als zo'n synthetische diesel voldoet aan de EN 15940 norm, accepteren de meeste motorleveranciers de toepassing in hun motoren. Een notoire uitzondering is Yanmar, die nog steeds aangeeft dat ze de toepassing van GTL en impliciet dus ook XTL niet ondersteunen. De belangrijkste verschillen tussen EN590 diesel en EN15940 diesel betreffen de dichtheid en de toevoeging van FAME. Synthetische diesel bestaat voor het grootste deel uit paraffinen, stinkt niet, verbrandt schoner en gemakkelijker dan minerale diesel, en geeft lagere emissies van fijnstof, NOx, HC en CO.
Een veel genoemd nadeel van synthetische diesel is de mogelijke lekkage van rubber afdichtingen. Standaard diesel laat de meeste rubbers enigszins zwellen, deze zwelling verdwijnt bij het gebruik van synthetische diesel, waardoor in sommige gevallen lekkage kan optreden.
Een wijdverbreid misverstand is dat EN15940 diesel qua smering 'schraler' zou zijn dan standaard diesel. De vereiste smerende eigenschappen zijn gelijk aan die van EN590 diesel. De eigenschappen worden getest in een HFFR opstelling, waarin de slijtage van een heen en weer schuivende kogel op een plat oppervlak wordt gemeten. De belangrijkste leveranciers van injectiesystemen (o.a. Bosch, Delphi, Denso) accepteren deze test als criterium voor de geschiktheid van de brandstof in hun apparatuur.(zie
documents.pub/document/bosch-lubricity.html ).
Zonodig worden 'lubricity additives' voor een verbetering van de smerende werking al tijdens het productieproces aan de EN15940 diesel toegevoegd.