Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Diesel leidingen

Re: Diesel leidingen 02 mrt 2014 20:13 #491894

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik zou me niet druk maken om de leidingen van koper. Wanneer ze door gaan zweten is er toch wel tijd voor vervanging lijkt me. En helemaal bij regelmatige controle.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 02 mrt 2014 20:27 #491899

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2141
Normaal zou ik de leidingen ook laten zitten, maar ik wil ze liever vervangen oor rubber ivm de mogelijkheid om het groffilter in hoogte te verstellen bij het vervangen van het filter (zodat ik er makkelijk bij kan). Ik vraag me echter af of rubber kan / mag. Het gaat om afstanden van ca 2,5 meter (tank naar motor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 02 mrt 2014 20:41 #491902

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er is wel degelijk rubberslang die dieselbestendig is. Zou er niet moeilijk over doen. Maar lange rechte stukken gaan beter met leiding dan slang die door gaat hangen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 02 mrt 2014 21:31 #491915

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Biodiesel stelt andere eisen aan het materiaalgebruik dan de 'oude' diesel van minerale oorsprong (petrodiesel). Koper / messing / zink zijn feitelijk ongeschikt als materiaal om te worden blootgesteld aan biodiesel. Het verouderingsproces van biodiesel wordt daardoor versterkt.
Zie hier
In mijn brandstofsysteem komen (nog) koperen leidingen voor, op de oppervlakken die aan biodiesel worden blootgesteld vind ik een donkere, moeilijk te verwijderen aanslag. Ik ben van plan de koperleidingen te vervangen, maar ben er nog niet uit wat te doen. Het liefst zou ik ze vervangen door RVS, maar uit praktische overwegingen (verwerkbaarheid, kosten) neig ik ik naar nylon slangen. Volgens CE niet toelaatbaar wegens onvoldoende bescherming bij brand, maar dat vind ik in mijn geval niet doorslaggevend.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 21:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 06:58 #491962

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
CeesS schreef :
Biodiesel stelt andere eisen aan het materiaalgebruik dan de 'oude' diesel van minerale oorsprong (petrodiesel). Koper / messing / zink zijn feitelijk ongeschikt als materiaal om te worden blootgesteld aan biodiesel. Het verouderingsproces van biodiesel wordt daardoor versterkt.
Zie hier

Zeer interessant stukje over biodiesel en waar we als zeilers met een dieselmotor nog veel mee te maken zullen krijgen. Ten eerste de houdbaarheid en ten tweede het steeds moeten reinigen van de brandstof tank want het maakt denk ik niet uit of je nu een tank van 1.000.000 m3 hebt of eentje van 100 ltr zoals ik.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 07:27 #491977

  • OOOO
  • OOOO's Profielfoto
Wat een gedoe met die biodiesel. Weer een reden om over te stappen op gtl diesel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 08:33 #491998

Van nature verdragen rubber en olieachtige goedjes elkaar niet. Ik heb in de praktijk ook meerdere keren ervaren dat rubber dan uit elkaar valt na enkele jaren. Ik weet dat er wel speciaal rubber is wat wel tegen olie kan, maar standaard rubber zou ik dus nooit doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 12:10 #492077

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Pieter,
wanneer je brandstofslangen gaat vervangen is het verstandig bij de vakleverancier te vragen naar slangen van syntetisch rubber. Dit rubber kan doorgaans tegen het gebruik van minerale oliesoorten.
Natuurrubber, dat geheel uit latex bestaat, kan niet tegen olieproducten zoals benzine , dieselolie en smeerolie en valt bij het in aanraking komen met aardolieproducten binnen korte tijd uit elkaar met als gevolg lekkage of zelfs nog erger t.w. brand door brandstoflekkage.
Succes bij de vervanging.
Alphons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 12:23 #492081

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Noorderzon schreef :
Van nature verdragen rubber en olieachtige goedjes elkaar niet. Ik heb in de praktijk ook meerdere keren ervaren dat rubber dan uit elkaar valt na enkele jaren. Ik weet dat er wel speciaal rubber is wat wel tegen olie kan, maar standaard rubber zou ik dus nooit doen.

Dan heb je inderdaad verkeerd of lage kwaliteit rubber toegepast.
NBR kan nl prima tegen olie, waar EPDM totaal niet geschikt is (gaat zwellen). Maar ja, allebei zwart en flexibel...
NBR is dan vaak de standaard.
Daarbij is het ook nog belangrijk wat de samenstelling van het rubber is en hoeveel % polymeer is toegepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 03 mrt 2014 12:43 #492087

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je 100% biodiesel gebruikt zal het je koper aantasten, maar "onze" biodiesel is een gemengde vorm met petrodiesel en of dat nu veel kwaad kan doen?. Dat lees ik eigenlijk niet . Er is voor de twijfelaars kunststofleiding of rvs leiding.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 09 nov 2015 16:03 #680520

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Na enige aarzeling (iedereen heeft al jaren zo z'n mening op dit gebied) wil ik toch een paar observaties delen. Die zijn voor mij nu aanleiding het brandstofsysteem aan boord te herzien.

Even een stukje historie : onze C777 uit 1988 heeft een laagstaande RVS brandstoftank met een inhoud van 35 L (foto 5). In 2003 heb ik, na het verplaatsen van de tank, de brandstofleidingen vernieuwd, inclusief de aanzuig- en retourleiding die van bovenaf in de tank steken tot op ca. 10 mm boven de tankbodem. Als materiaal heb ik daarvoor 8 mm koperen leiding 'van de rol' gebruikt. De tank was redelijk vervuild, die is toen grondig inwendig schoongemaakt.

In 2007 heb ik de tank opnieuw inwendig gereinigd, na een filterverstopping door een flinke besmetting met dieselbacteriën.

In 2014 is de tank opnieuw inwendig gereinigd, geen besmetting deze keer maar zwarte korrelvormige troep op de tankbodem en zwevende vervuiling in de bodemregio. Met een spiegeltje in de tank gekeken, de koperen aanzuig- en retourleidingen waren zwart aangeslagen, maar voor reiniging niet bereikbaar.
We varen gemiddeld zo'n 100 uur per jaar op de motor, bij een verbruik van 1,5 L/u is dat krap twee tankvullingen in het seizoen. Bij iedere tankbeurt voeg ik een onderhoudsdosis Grotamar71 bij.

Nu, na het vaarseizoen 2015 heb ik de tank opnieuw inwendig gecontroleerd. We hebben dit jaar grotendeels GTL getankt, maar noodgedwongen tussendoor ook 'gewone' diesel, die volgens EN590 norm 7% biodiesel bevat.
Opnieuw was op de bodem enige korrelachtige vervuiling zichtbaar. Reden om de tank in z'n geheel te demonteren, en de aanzuig- en retour standpijpen te demonteren. Die standpijpen bleken zowel in- als uitwendig gedeeltelijk (nog) met een dikke zwarte koek bedekt (zie foto 1). Een deel van die koek was eraf gevallen en lag als korreltjes onderin de tank, onder de standpijpen. Verder lag er een laag vettige substantie op de bodem, die zich niet met de diesel mengde (zie foto 2).
Na schoonmaken van de standpijpen bleken deze over het hele, aan diesel blootgestelde, oppervlak putvormig te zijn aangetast. Een deel van het koper is opgelost (zie foto 3).

Na een uitgebreid literatuuronderzoek kom ik tot de conclusie, dat de beschreven aantasting van de koperen delen z'n oorzaak vindt in de zeer hygroscopische biodiesel toevoeging aan onze huidige brandstof. Koper- en zink ionen (de laatste afkomstig uit de messing onderdelen) met opgelost water veroorzaken volgens de geraadpleegde onderzoeken een versnelde oxidatie en degradatie van biodiesel. De vrijkomende oxidatieproducten zijn peroxides en hydroperoxides. Deze worden door voortgaande degradatie omgezet in aldehydes, ketonen en zuren. Door oxidatieve polymerisatie ontstaan corrosieve polymeren, die in combinatie met restanten van het productieproces zoals alcohol, vrije vetzuren, glycerol en restanten van katalysatoren corrosie van met name koper- en zinkhoudende onderdelen veroorzaken.

Ter illustratie heb ik met het restant brandstof uit de tank twee potjes gevuld, en in een van die potjes een stukje koperen leiding gelegd. Al na twee weken is een duidelijke blauwgroene verkleuring te zien, een indicatie voor koperzouten in oplossing. Zo snel gaat dat dus (foto 4).

Voor mij reden genoeg om koperleidingen en messing attributen in het brandstofsysteem in de ban te doen.
En - geen voltanken van de brandstoftank in het najaar, om onnodige veroudering te voorkomen. Ideaal zou zijn de tank te legen in het najaar, en pas weer te vullen vlak voor het vaarseizoen.









Laatst bewerkt: 09 nov 2015 16:07 door CeesS. Reden: tekstfoutjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 16:27 #680538

Bah wat een vieze drab zeg. :sick: :sick:

Wel goed om dit te lezen CeesS, dank je! B)

Bij de jol is (op de 3 messing knelkoppelingen met slangtules na :blink: ) sinds begin dit jaar de aanzuig/retour, inspectiedeksel, etc. van rvs type 316 gemaakt en alle brandstofslangen vervangen.

Meteen maar een grotere rvs inspectiedeksel en een verzamelputje met aftapkraan gemaakt.






Laatst bewerkt: 09 nov 2015 22:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 16:34 #680541

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Ik schrok wel van het verhaal van @CeesS. Even gauw wat foto's gezocht om te kijken hoe het bij ons gemaakt is. Pfff ..

Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 16:49 #680547

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7165
zou het iets te maken kunnen hebben met electrolyse? rvs versus koper?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 17:53 #680567

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
b100 schreef :
zou het iets te maken kunnen hebben met electrolyse? rvs versus koper?

Nee, om meerdere redenen : koper is edeler dan RVS, en elektrolyse kan pas optreden als er een geleidende (vloei)stof tussen twee metalen aanwezig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 19:18 #680603

Bedankt voor je verhelderende verhaal. Schroom niet je ervaringen te blijven delen. Ondanks de verschillende stromingen hier.. B) .

Vorig jaar was het al mijn plan om de tank te verwijderen en op te knappen. Door jou verhaal staat het deze winter hoog op de prioriteitenlijst, ondanks dat ik in al die jaren nog ooit brandstof problemen heb ervaren.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 09 nov 2015 20:01 #680625

  • Borg
  • Borg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
pieter2 schreef :
Ik ben bezig een plan te trekken om m'n dieseltank te vervangen of de oude tank te verbeteren en dan gelijk de leidingen te vernieuwen. Die zijn nu deels van koper. Ik lees echter dat dit materiaal niet goed blijft bij biodiesel. Is diesel rubber slang niet veel beter (ook ivm trillingen)?

Ik heb ook rubberen dieselslangen, weet alleen niet welk materiaal het precies is. Deze slangen zijn al ruim 10 jaar oud, geen problemen. VolvoPenta levert ook nu nog de originele slang vanaf de motor naar het filter/tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 08:48 #680724

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Ook van mij dank aan CeesS. We moeten het hele brandsofsysteem nieuw aanleggen op onze opknapper. Door zijn input is het een no-brainer geworden-> Alles van RVS. (was eerst van plan koper/messing te gebruiken)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 09:01 #680727

Strikt genomen zijn rubberslangen vanaf de tank tot de motor niet toegestaan ( CE normen).
Alleen het laatste deel vlak bij de motor mag (uiteraard) flexibel maar moet zo kort mogelijk zijn.
Om dezelfde reden( vrijkomen van diesel al in het begin van een brand of door defecten) zijn groffilter/waterafscheiders met een glazen potje IN de motorruimte eigenlijk niet toegestaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 09:17 #680734

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
vraag ik me af...zou die aantasting alleen ontstaan aan de buitenzijde van de leidingen of ook aan de binnenzijde? Er komt in principe geen zuurstof bij de binnenkant van de leidingen maar of dat uitmaakt...

Die zwarte aanslag ken ik inderdaad ook uit onze tank uit de tijd dat we nog geen GTL gebruikten.
Deze zomer helaas wel weer gewone diesel moeten tanken en nu weer wat zwarte drab onderin het filterhuis gevonden dus gewone diesel blijft wat mij betreft troep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 09:20 #680735

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27561
CeesS schreef :
Na een uitgebreid literatuuronderzoek kom ik tot de conclusie, dat de beschreven aantasting van de koperen delen z'n oorzaak vindt in de zeer hygroscopische biodiesel toevoeging aan onze huidige brandstof.

Alle respect voor je literatuuronderzoek, Cees, maar jij en een deel van ZF zijn wel een beetje kort van memorie.

Nog niet zo lang geleden postte je dit:
www.zeilersforum.nl/index.php/...r-kachel-079d#629642

Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 11:05 #680763

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Praktijk: In de scheepvaart zijn de leidingen in brandstof tanks van gewoon staal(geen RVS)
Ook de leidingen buiten tanks zijn van gewoon staal.
Voor flexibele delen wordt gebruik gemaakt van specifieke brandstof slangen, b.v. Naftrex/B.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 11:06 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diesel leidingen 10 nov 2015 11:23 #680764

Feit is wel dat ze in Engeland ook adviseren geen koper toe te passen ( Boat Safety Scheme) maar staal of rvs.

Bijlage:

Bestandsnaam: Diesel.pdf
Bestandsgrootte:39 KB


Ad
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 11:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 11:26 #680765

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
lodewijk stegman schreef :
Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?

Zal als test een stuk koperen leiding in 100% Grotamar leggen. Grotamar gebruik ik al lang, de ernstige aantasting van mijn koperwerk is van recente datum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Diesel leidingen 10 nov 2015 11:36 #680770

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27561
CeesS schreef :
lodewijk stegman schreef :
Kan het niet zijn dat die 'lichte verkleuring' van koperen delen, zoals Grotamar het in z'n eigen documentatie noemt, uiteindelijk toch een understatement is?

Zal als test een stuk koperen leiding in 100% Grotamar leggen. Grotamar gebruik ik al lang, de ernstige aantasting van mijn koperwerk is van recente datum.

Is er in jouw geval dan geen relatie tussen het gebruik van Grotamar en het gebruik van biodiesel?
In de zin dat je al veel langer Grotamar gebruikte en pas veel later biodiesel bent gaan tanken?

Ik heb altijd het idee (maar ik kan me vergissen, natuurlijk) dat het spook van bacteriëngroei in diesel pas de kop op heeft gestoken na de introductie van diesel met bio-componenten. Dertig jaar geleden had niemand het over bacteriëngroei in diesel. Het probleem was onbekend.
Laatst bewerkt: 10 nov 2015 11:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl