Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: draaiuren dieselmotoren?

draaiuren dieselmotoren? 05 feb 2016 15:32 #703065

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
sy helios schreef :
vooral die van olietankers, die wachten op betere tijden
(prijzen) :angry:

Ik denk dat dat heel wat minder geldt voor de containerreuzen , ook al gezien het feit dat ze in Korea aan de lopende band uit de werf komen .
En wat dacht je van de cruisschepen? Als er één scheepvaart type is waar het alleen maar beter gaat is het die laatste wel.
Ad
En als de klad in de cruisevaart komt kunnen ze mooi dienen als onderkomen voor asielzoekers. ;)
Slijten de motoren haast helemaal niet.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 feb 2016 15:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

draaiuren dieselmotoren? 05 feb 2016 15:47 #703071

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als dat soort scheepsmotoren afkoelen en zo blijven als ze waren achter gelaten kan je ze weg gooien en aangezien de motor deel uitmaakt van vlak kan het hele schip wel naar de sloper.

Ik ben in het verleden wel eens naar een schip in Griekenland geweest om te beoordelen of het schip nog zeewaardig was na dat de bemanning is weggegaan om te staken.
De heren waren weg gegaan zonder de druk van de ketels te halen en de diverse motoren en installaties af te schakelen, resultaat het gehele machine in de prak en totaal los.

Normaliten worden grote scheepsdiesel (trunk motoren) na dat ze voor het eerst zijn opgewarmd nooit meer afgekoeld tenzij dit echt nodig is, dan duurt het nog dagen voordat de motoren zijn afgekoeld en dit gebuurd op een gecontroleerde wijzen.
Als schepen worden op gelegd voor maanden of jaren worden de motor nog altijd op temratuur gehouden want koud mogen ze niet te lang blijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

draaiuren dieselmotoren? 05 feb 2016 18:23 #703102

Dat is niet helemaal waar.
De reden dat deze grote scheepsmotoren niet mogen afkoelen is omdat ze op zware olie lopen (ook wel HFO genoemd) Als dat onder de 50 graden celsius komt is het niet meer vloeibaar en word het stroperige teer die niet meer te verpompen is en waar de motor op vastloopt. Deze motoren lopen ook gewoon op diesel olie. Indien ze afgeschakeld moeten worden voor onderhoud dan schakel je de brandstof over van HFO naar MDO (Marine Diesel Oil) waardoor al het 'teer' uit de motoren weg gespoeld word, en dan kun je gewoon de motor afzetten en laten afkoelen.

Ook maakt de motor zeker geen deel uit van het vlak. Ook niet bij de zeer zeer grote jongens.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

draaiuren dieselmotoren? 06 feb 2016 08:50 #703190

Als ik zie dat Fer schrijft over ketels onder druk denk ik eerder aan stoomschepen maar die zijn er niet veel meer denk ik zo .Behalve dan die met kernaandrijving, want die gebruiken ook weer stoom zij het i.c.m. turnines maar dat zijn i.h.a. geen passagiersschepen.... :huh:
En inderdaad , stoommachines moet je voorzichtig af laten koelen en weer opwarmen . Vraag maar eens aan een club die met oude stoomlocomotieven "speelt" ;)
Ad
Laatst bewerkt: 06 feb 2016 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

draaiuren dieselmotoren? 06 feb 2016 12:29 #703265

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Als ik zie dat Fer schrijft over ketels onder druk denk ik eerder aan stoomschepen maar die zijn er niet veel meer denk ik zo .Behalve dan die met kernaandrijving, want die gebruiken ook weer stoom zij het i.c.m. turnines maar dat zijn i.h.a. geen passagiersschepen.... :huh:
En inderdaad , stoommachines moet je voorzichtig af laten koelen en weer opwarmen . Vraag maar eens aan een club die met oude stoomlocomotieven "speelt" ;)
Ad

Er zijn nog en behoorlijk aantal LNG tankers met stoomturbine voortstuwing.
Nieuwbouw niet meer omdat de diesels tegenwoordig ook op LNG kunnen draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl