Yellow Boat schreef :
Als ik zie dat Fer schrijft over ketels onder druk denk ik eerder aan stoomschepen maar die zijn er niet veel meer denk ik zo .Behalve dan die met kernaandrijving, want die gebruiken ook weer stoom zij het i.c.m. turnines maar dat zijn i.h.a. geen passagiersschepen....

En inderdaad , stoommachines moet je voorzichtig af laten koelen en weer opwarmen . Vraag maar eens aan een club die met oude stoomlocomotieven "speelt"

Ad
Er zijn nog en behoorlijk aantal LNG tankers met stoomturbine voortstuwing.
Nieuwbouw niet meer omdat de diesels tegenwoordig ook op LNG kunnen draaien.