Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: draaiuren dieselmotoren?

draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:08 #512537

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
Ik heb een algemene vraag over het aantal draaiuren van een dieselmotor mbt eventueel een grote beurt of een revisie. Ik overweeg een Contest 43 te kopen van 1991 met een VP MD 31 die ongeveer 2800 heeft gedraaid.
Over 23 jaar lijkt dit niet veel maar wat is veel of teveel?
Wanneer bereikt zo'n motor het punt dat ie een hele grote beurt moet hebben of een revisie?
Alle gefundeerde adviezen zijn welkom aangezien ik er natuurlijk niet op zit te wachten dat ik kort na aankoop tegen hele grote onderhoudkosten aanloop.
bvd
Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:23 #512547

  • Mistral
  • Mistral's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Het lijkt mij dat als het schip in goede staat is, uiteindelijk overweeg je haar te kopen, de motor ook wel conform zal zijn onderhouden, maar ik mag toch aannemen dat er wel een historie van de motor zal zijn bij zo'n schip?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:28 #512549

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Je zou 2800 motor uren heel grof kunnen omrekenen naar 'auto-kilometers', met een gemiddelde van 50 km/uur (hoog ingeschat) kom je op 140.000 km. Dat is voor een diesel niet schrikbarend veel, maar, zoals gezegd, het is een hele grove omrekening.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:31 #512552

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8953
Ik reken altijd aan 100 km/u en dan kom je op 280 000 km.
Als de motor goed gebruikt is (en zo weinig mogelijk als generator) en correct onderhouden is geweest, dan zijn dit veel km's maar niet direct hopeloos of verontrustend.

Van hieruit moeilijk te zeggen. Je kan uiteraard al rekening houden met een revisie en een 8000 beginnen sparen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:41 #512557

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
JStuij schreef :
Ik heb een algemene vraag over het aantal draaiuren van een dieselmotor mbt eventueel een grote beurt of een revisie. Ik overweeg een Contest 43 te kopen van 1991 met een VP MD 31 die ongeveer 2800 heeft gedraaid.
Over 23 jaar lijkt dit niet veel maar wat is veel of teveel?
Wanneer bereikt zo'n motor het punt dat ie een hele grote beurt moet hebben of een revisie?
Alle gefundeerde adviezen zijn welkom aangezien ik er natuurlijk niet op zit te wachten dat ik kort na aankoop tegen hele grote onderhoudkosten aanloop.
Die uren zeggen nog niet zoveel. Als je het zou omrekenen naar autokilometers heeft de motor ongeveer 180.000 kilometer gelopen. Voor een diesel is dat nog niet zoveel. Bovendien worden scheepmotoren veel minder zwaar belast dan een automotor.
Belangrijker is wat de motor laat zien als hij loopt, bij veel en weinig toeren. Als ie niet overmatig rookt (beetje rook bij een koude motor of bij de start is geen probleem), regelmatig loopt, goed start, niet te warm wordt (70 - 80 graden olietemperatuur), dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand met de motor.
Vraag of de motor elk najaar nieuwe olie heeft gekregen, of de kleppen al eens gesteld zijn (zou bij 2800 uur welk een keer gebeurd moet zijn, of tenminste gecontroleerd) en of de impeller van de waterpomp wel eens gecontroleerd of vervangen is. Vage of ontkennende antwoorden duiden op weinig liefde voor de motor. Een verkoper die z'n zaakjes bijhoudt weet dit soort dingen wel. Als de verkoper kan aantonen dat de motor door een professional is onderhouden, zou het ook goed moeten zitten.
Het grote probleem van diesels in zeilboten is dat ze vaak niet goed warmdraaien voor ze weer worden afgezet. Als de schipper steeds een halfuurtje moet motoren voor hij kan zeilen, is dat goed nieuws.

Als uit dit alles een positief beeld naar voren komt zou ik me over de motor niet teveel zorgen maken. De motor kan dan mogelijk nog 1000 uur of meer mee, voor een serieuze revisie aan de orde komt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 16:46 #512560

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
Ilex schreef :
Ik reken altijd aan 100 km/u en dan kom je op 280 000 km.
100 km is voor de meeste auto's een veel te hoog gemiddelde. Tenzij je op de snelweg altijd 150 km/u rijdt.
Maar auto's zijn eigenlijk maar matig vergelijkingsmateriaal omdat ze meestal beter warmdraaien dan motoren in zeilboten. Het vervelendste wat je kan treffen is een boot die alleen maar de haven uit hoeft varen en buiten de havenhoofden in de meeste gevallen direct kan zeilen. Starten, 5 - 10 minuten draaien en weer worden afgezet, daar gaan diesels op stuk. Bij zo'n motorgebruik is het van belang dat elk najaar de olie wordt vervangen, anders houd je veel teveel condens vast in de olie.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 17:01 #512566

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8953
Dat een scheepsmotor minder zwaar belast wordt dan een automotor... hm, ben het er niet mee eens. Juist de vele koudestarts en korte vaartijden maken dat een scheepsmotor het zwaar voor de kiezen krijgt.

Ook mag ik hopen dat de klepspeling meermaals gecontroleerd is geweest...
Of de impeller van de waterpomp!!!

Trek de oliepeilstok eens voorzichtig uit als de motor draait (of de vuldop) en kijk hoeveel uitlaatgassen hij langs daar teruggooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 17:15 #512571

Voor dat je de motor beoordeeld en of start controleer of deze koud is dat geeft je een beter beeld bij koude start. Verkopers willen nog al eens voorafgaande van de afspraak de boel vast warm draaien.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 19:10 #512612

Die motoruren komen wel min of meer overeen met de leeftijd, als gemiddelde dan. En het is vermoedelijk de urenstand op een teller.
Is de teller zelfde leeftijd als motor?

Over conditie valt niets te zeggen, als onderhoud onbekend of twijfelachtig is, grote beurt uit laten voeren, weet je tenminste een 'nulstand'voor het verdere onderhoud.

Wellicht even compressie laten meten en endoscopie laten doen? Als er aanleiding voor is vanwege tegenvallende prestatie van de motor, maar normaliter kan de motor echt nog wel jaren mee voordat een revisie aan de orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 06 mei 2014 19:30 #512617

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zijn we allemaal deskundig geworden op dieselmotoren?. Vergelijk met huidige diesels, tegenwoordig geblazen, in auto's gaat al helemaal niet op. Zelfs een motordeskundige als Fer kan niet in de toekomst kijken hoe een motor zich houdt. Vandaar dat er een prijs aan garantie zit.
Vertrouwen in een motor zou je kunnen krijgen als je zelf dat ding aangeschaft hebt of wanneer je weet hoe de motor door je zoon of dochter onderhouden is. Maar gokken op een toekomstige leeftijd kàn je duur komen te staan. Zelfs motorkeuringen kunnen niet uitsluiten dat er iets kapot gaat op korte termijn omdat je nu eenmaal niet alles aan de binnenkant kunt bekijken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 03:50 #512659

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
wij hebben een gelijkaardige situatie.
Onze boot is van 1994 en zit een yanmar in (48pk) en die heeft een 2400 tal uren, loopt perfect.
Hoeft dus niet noodzakelijk een probleem te betekenen dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 04:39 #512668

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik heb echter een hele andere ervaring met mijn 1200 uur gedraaid hebbende Volvo Penta 2003 van 1984. Ik heb dit jaar de kop eraf gehaald en een revisie uitgevoerd en van de week het manchet gewisseld en ben toch wel aardig geschrokken van de matige tot slechte kwaliteit van deze motor en 120s. De zittingen van de kleppen moeten opnieuw worden ingevreesd want er zit pitting in de zittingen, er zit al een rand in alle zuigerwanden en de inkomende as in de 120s daarvan is de tandkrans voor 50% weg en versleten. Deze zaken hebben maar weinig met onderhoud te maken maar alles met kwaliteit van het ontwerp en gebruikte materialen. Ik wil maar zeggen dat draaiuren me nog maar weinig zeggen en omrekenen naar km is volgens mij een echte duimzuiger.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 04:48 #512670

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
svalk schreef :
Ik heb echter een hele andere ervaring met mijn 1200 uur gedraaid hebbende Volvo Penta 2003 van 1984. Ik heb dit jaar de kop eraf gehaald en een revisie uitgevoerd en van de week het manchet gewisseld en ben toch wel aardig geschrokken van de matige tot slechte kwaliteit van deze motor en 120s. De zittingen van de kleppen moeten opnieuw worden ingevreesd want er zit pitting in de zittingen, er zit al een rand in alle zuigerwanden en de inkomende as in de 120s daarvan is de tandkrans voor 50% weg en versleten. Deze zaken hebben maar weinig met onderhoud te maken maar alles met kwaliteit van het ontwerp en gebruikte materialen. Ik wil maar zeggen dat draaiuren me nog maar weinig zeggen en omrekenen naar km is volgens mij een echte duimzuiger.
Een motor uit 1984 die 1200 uur gedraaid heeft. Dat is 40 uur per jaar. Zou dit nou niet zo'n typisch gevalletje zijn dat nooit goed warm draait en zijn meeste uren met koude olie draait waaruit condensvocht nooit goed verdwijnt?
De slechte conditie van die motor wijten aan het slechte ontwerp lijkt mij echt onzin. Geen enkele dieselmotor die goed gebruikt en goed onderhouden wordt vertoont na 1200 uur dergelijke gebreken. Deze motor heeft, hoe vreemd dat ook moge klinken, véél te weinig uren gemaakt.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 04:59 #512672

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Het aantal motoruren zegt relatief weinig, tenzij je richting 10.000 gaat ofzo.

2800 uren is niks voor een dergelijke dieselmotor. Belangrijker is hoe die 2800 uren tot stand zijn gekomen. Telkens alleen maar even de haven in en uit, dan is de kans op verglazing vrij groot. Altijd netjes 2000 toertjes, hetzelfde verhaal. Een motor moet af en toe ff flink werken om schoon en in conditie te blijven. Net als regelmatig onderhoud, natuurlijk.

Even een monteur apart de motor laten keuren (niet een scheepsexpert) en minimaal een compressie-test laten doen. Stipuleer dit ook in het voorlopig koopcontract en stipuleer dat dit een ontbindende voorwaarde kan zijn, als deze test niet goed blijkt.
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 05:00 door Roland27.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 06:40 #512703

lodewijk stegman schreef :
svalk schreef :
Ik heb echter een hele andere ervaring met mijn 1200 uur gedraaid hebbende Volvo Penta 2003 van 1984. Ik heb dit jaar de kop eraf gehaald en een revisie uitgevoerd en van de week het manchet gewisseld en ben toch wel aardig geschrokken van de matige tot slechte kwaliteit van deze motor en 120s. De zittingen van de kleppen moeten opnieuw worden ingevreesd want er zit pitting in de zittingen, er zit al een rand in alle zuigerwanden en de inkomende as in de 120s daarvan is de tandkrans voor 50% weg en versleten. Deze zaken hebben maar weinig met onderhoud te maken maar alles met kwaliteit van het ontwerp en gebruikte materialen. Ik wil maar zeggen dat draaiuren me nog maar weinig zeggen en omrekenen naar km is volgens mij een echte duimzuiger.
Een motor uit 1984 die 1200 uur gedraaid heeft. Dat is 40 uur per jaar. Zou dit nou niet zo'n typisch gevalletje zijn dat nooit goed warm draait en zijn meeste uren met koude olie draait waaruit condensvocht nooit goed verdwijnt?
De slechte conditie van die motor wijten aan het slechte ontwerp lijkt mij echt onzin. Geen enkele dieselmotor die goed gebruikt en goed onderhouden wordt vertoont na 1200 uur dergelijke gebreken. Deze motor heeft, hoe vreemd dat ook moge klinken, véél te weinig uren gemaakt.

--
stegman

40 uur per jaar, zegt op zich ook niks toch? Stel dat iemand 20x gaat zeilen, uurtje naar het zeilgebied, uurtje terug. Totaal 40 uur per jaar, toch lekker warmgedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 07:27 #512712

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
ik denk dat de meeste zeilboten een verslechterende motor hebben t.o.v. motorboten met dezelfde uren.

Heb nu diverse malen dieseltjes uit zeilboten gereviseerd waaruit je kon merken dat ze uit een zeilboot kwam.
Ik denk dat toch 80% van de zeilers de motor alleen korte periodes gebruikt waardoor die nu goed opwarmt.

Aankomst bij een sluit motor aan en na de sluis weer uit, in en uit de haven te varen.
Ik snap niet goed dat tijdens het zeilen niet gewoon de motor even kan laten draaien scheelt je een boel ellende.

Ik zal inderdaad een compressie test o.a. laten doen en de motor na laten kijken, anders ook eens de olie nazien en nog beter een magneet pennetje te kopen en die eens via de oliepeilstok gat in het carter drukken, heb je veel metaal deeltjes aan je magneet weet je ook genoeg. Vaak zijn de carterpluggen ook voorzien van een magneetje dus die kun je ook eens inspecteren.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 07:35 #512715

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28297
Evaluationcopy schreef :
40 uur per jaar, zegt op zich ook niks toch? Stel dat iemand 20x gaat zeilen, uurtje naar het zeilgebied, uurtje terug. Totaal 40 uur per jaar, toch lekker warmgedraaid.
Natuurlijk; er zijn allerlei scenario's denkbaar.
Maar na 1200 uur verkeert geen enkele motor waar flink mee gevaren is en die tussentijds het basale onderhoud heeft gehad, in de geschetste conditie.
S. Valk zal niet de eerste eigenaar zijn, maar het klinkt er een beetje naar dat de vorige eigenaar die motor enigszins aan zijn lot heeft overgelaten. Het bekende syndroom van haven in en haven uit op de motor, maar geen uren maken. En zolang ie het doet er verder niet naar omkijken.

Je kan, als je het niet de moeite waard, of te moeilijk vindt om je in de behoeftes van een dieselmotor te verdiepen, blijven volharden in de overtuiging dat bij 40 motoruren per jaar, één keer in de 10 jaar olie verversen wel genoeg is, bijvoorbeeld. Ik noem maar wat.

Liefde en mindfulness zijn altijd nodig.
Dat moet je als zeiler ook voor je motor kunnen opbrengen.
Het zou trouwens interessant zijn om eens na te gaan hoe de gemiddelde zeiler is opgeleid. Ik heb het vage vermoeden dat er een tamelijk hoog percentage alpha's bij zit.
Wie ooit het boekje 'Zen and the art of motorcycle maintenance' heeft gelezen, weet dan wel waar ik heen wil. Die typische weerzin van Alpha's om zich met harde techniek bezig te houden. Zeilen heeft ook wel met techniek te maken, maar het is veel meer een visueel gevoelsding. Motoren, daarentegen, zijn enge dingen. Ze moeten het doen en als ze het niet doen bel je de wegenwacht.
Tegelijkertijd is dit aspect van de watersport naar mijn idee één van de redenen dat de jeugd zich er in toenemende mate vanaf keert. De aandacht voor detail en de mindfulness die ik bedoel past niet in het moderne levensgevoel.

Goed. Tot zover deze filosofische ontaarding van dit draadje, waarvoor ik reeds bij voorbaat mijn excuses aanbied.

Terug naar de kern van de zaak!

--
stegman
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 07:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 07:56 #512725

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Roland27 schreef :
Het aantal motoruren zegt relatief weinig, tenzij je richting 10.000 gaat ofzo.

2800 uren is niks voor een dergelijke dieselmotor. Belangrijker is hoe die 2800 uren tot stand zijn gekomen. Telkens alleen maar even de haven in en uit, dan is de kans op verglazing vrij groot. Altijd netjes 2000 toertjes, hetzelfde verhaal. Een motor moet af en toe ff flink werken om schoon en in conditie te blijven.

Helemaal mee eens. Een dieselmotor in een vrachtwagen haalt over het algemeen makkelijk de 20.000 uur voor een grote revisie nodig is. In binnenvaartschepen zelfs wel 40.000. Maar ja, dat zijn vrijwel allemaal warme uren. Een dieselmotor slijt nauwelijks als hij op de juiste temperatuur voldoende belast zijn werk mag doen. Zoals eerder genoemd geeft de carterdruk vaak een aardige indicatie van de toestand van de motor. Dus als de motor draait voorzichtig de vuldop of peilstok verwijderen en dan voelen hoeveel druk hier op staat en hoeveel walm er uit komt. Oliespetters geeft niet, dat moet zelfs. Hoe meer druk hoe slechter de motor. Doe het van tevoren even bij een jonge auto om te zien wat 'normaal' is.

Zo, dat was een nuchtere voortzetting van het draadje, al denk ik dat Stegman het hierboven behoorlijk bij het rechte eind heeft.
Laatst bewerkt: 07 mei 2014 07:59 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 08:19 #512744

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Kijk ook maar eens naar kopschroefmotoren in de inmiddels iets wat oudere binnenvaartschepen. Die draaien vaak ook niet voldoende warm, veel blauwe rook. Dat is wat je vaak ziet.
Effe starten flink gas erop , kop af, en weer uit na 2-3 minuten....
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 08:20 #512747

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Ik let er altijd op dat de motor echt warm en start motor al ver voor de zeilen naar beneden gaan en niet in de vrijstand maar een tandje erbij. Maar als het kort draaien de oorzaak zou moeten (uit de tijd dat ik de boot nog niet had)zijn van de gebreken die ik opsomde ben ik wel zeer benieuwd naar de verklaringen waarom de zittingen pitting vertonen en de zuigerwanden al een rand hebben en waarom de tandkrans al voor 50% versleten is.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 08:42 #512760

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Tandkrans waarschijnlijk nooit een beetje vet gekregen. Al is (uitgaande van 10 minuten motoren per keer) ruim 7000 keer starten natuurlijk ook wel reden voor een beetje slijtage.
Rand in de zuigerwanden en kleppen door slechte smering -> lees: koude olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 09:01 #512770

Rikken schreef :
Rand in de zuigerwanden en kleppen door slechte smering -> lees: koude olie.

Of , juist dat op lage toeren een tijd mee laten draaien als je al zeilt is de oorzaak.
Dan wordt de motor flink onderbelast (misschien nog wel meer als gewoon stationair) en kan er op den duur verglazing optreden.
En dan heb je inderdaad geen goede smering meer van de cylinderwanden want die moeten bij een diesel immers enigszins ruw zijn om de olie vast te kunnen houden.
Alleen gaat dan meestal ook de compressie wat achteruit waardoor de motor slechter wil starten.
Ik betwijfel daarom of mee laten draaien onder het zeilen, of dat nu is om stroom te draaien of om de motor warm te draaien wel goed is voor een motor.
Die moet gewoon af en toe een tijdje flink werken om echt op de juiste manier warm te worden en om schoon te blijven.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 09:29 #512780

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een diesel moet toch zoveel mogelijk belast draaien. Dat betekent niet dat die belasting echt zwaar moet zijn, maar meedraaien onder zeil is eigenlijk hetzelfde als onbelast en draaien om je accu's op te laden is ook niet een belasting in de zin zoals bedoeld. Je ziet regelmatig zeilers met draaiende motoren en dat verhoogd natuurlijk het aantal draaiuren onbelast, wat niet gunstig is. Soms wordt ook niet goed begrepen wat de uitdrukking "motor standby" betekent op vaarwaters waar dit vereist is. Imho is dat een motor die op ieder moment direct in gebruik genomen kan worden. Anderen zeggen een standby is een draaiende motor die uit zijn werk staat. Dat laatste is puur slecht, alleen maar stationair draaien voor uren!. Eigenlijk ook niet te doen volgens de regels, want zodra je de motor in de drive zet, moet je ook een kegel voeren. En moet je al met meerdere personen aan boord zijn om dit te kunnen doen tenzij je de kegel kunt hijsen vanuit de kuip.

Loopt uit de hand, ontopic maar.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 09:50 #512785

Ik heb motoren (diesels) in jachten gezien die met 2000 uur aan een revisie toe waren, de motor die ik in mijn boot heb gezet kwam uit een zeegaande motorboot vandaan, en die had er 33.000 uur op staan en loopt nog als een zonnetje.

als algemene vuistregel kun je eigenlijk wel stallen dat 3500 tot 4000 draaiuren voor een dieseltje in een zeiljacht een revesie gaat opleveren.

De norm voor industriele motoren in de beroepsvaart gaat uit van een algehele motor revisie na 25.000 draaiuren.

Over het algemeen gaan motoren in een grotere boot langer mee omdat grotere boten meestal meer motoren en dus vaker lekker warm worden.

Een diesel die niet op bedrijfstemperatuur draait slijt ongeveer 12 keer sneller als een goede warme motor. Een motor die nooit meer als 5 minuten draait om de haven in en uit te komen en op die manier 1000 draaiuren erop heeft zitten, is waarschijnlijk net zover verselten als een motor die wel altijd lekker op temperatuur komt, maar er ruim 10.000 uur op heeft zitten.

Dus vind uit wat voor gebruiker de vorige eigenaar was, en je hebt al een veel beter idee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: draaiuren dieselmotoren? 07 mei 2014 09:51 #512786

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Stilstand gedurende langere tijd in een vochtige omgeving heeft een slechtere invloed dan draaien onder gunstige omstandigheden. De uitlaatkleppen van motoren met een natte uitlaat staan altijd in contact met een vochtige atmosfeer. Gedurende de winterstalling kun je beter de uitlaatslang losnemen om corrosie en pitting van de klepzittingen te voorkomen. Voor de winterstalling toevoegen van een beetje tweetaktolie aan de brandstof zorgt ervoor dat het motor inwendige tegen corrosie wordt beschermd. Bij het starten na de winterstalling de motor op de startmotor met uitgetrokken startknop enige tijd tornen om de oliecirculatie op gang te brengen voordat je motor daadwerkelijk start. Met een dergelijke behandeling beperk je de slijtage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl