Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Pomphuis MD2030 lekt

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:14 #526550

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Kijk even op deze link, het zijn de rubberen ringen die de as waterdicht afsealen. Ik had hetzelfde probleem met mn VP 2030B. Je kan het zelf maar denk even aan de olie (het tandwiel draait in een laagje olie) als je de pomp(huis) uitbouwt. Met geduld is het makkelijk zelf te doen.

www.marinepartseurope.com/nl/v...7740690-26-9344.aspx

Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:21 #526551

  • snoopy
  • snoopy's Profielfoto
Die keerringen hebben ze ook bij een speciaalzaak voor veel minder wel rvs-veertjes erbij bestellen dan (die zitten aan de binnezijde van de keerring)
Die dingen gaan wel vaker dus een aantal bestellen en aan boot bewaren is handig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:22 #526553

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17588
Een bekend euvel bij deze motoren. Er zit een keerring om het asje. En het spleetje is er voor dat als het gaat lekken erger wordt voorkomen. Namelijk water in het blok.
Nu is het probleem dat in de keerring een metalen veer zit. Deze roest vrij snel weg. Dus na vervanging is het maar “even” goed. Bij mijn motor destijds heb ik dit metalen veertje vervangen door een O ring. Dus nieuwe keerring het veertje verwijdert en vervangen door een goed passende O ring. Daarna nog vele jaren zonder lekkage rondgevaren. Overigens bij montage een beetje vet waarmee je ook de volvo seal schroefas dichting smeert kan ook geen kwaad.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:26 #526555

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
paar jaar geleden mijn waterpomp laten voorzien van niewe afdichtingen maar ging vrij snel daarna weer lekken. In kortgene waar we toevallig waren tijdens de vakantie pomp eruit gesleuteld (10 minuten) en in de werkplaatst hebben ze er een revisieset in gegdaan. Nieuwe lagers, keerringen, as, deksel en de hele mikmak voor ik dacht iets van 250 euro incl een uur werkplaats en BTW. Kan geen geknoei tegenop. En inderdaad, emmers water in de boot na een tijd motoren dus t lekte flink. Was overigens een VP2002 maar ik denk dat het pompje niet veel zal afwijken van de 2030.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:27 #526556

Een originele VP keerring kost een tientje bij de dealer (b.v. Flevo Marina Lelystad).
Deksel eraf, impeller er uit, aan de achterkant van het huis de keerring naar voren duwen, nieuwe er in.

Kwartiertje werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:35 #526558

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3529
JStuij schreef :
Kijk even op deze link, het zijn de rubberen ringen die de as waterdicht afsealen. Ik had hetzelfde probleem met mn VP 2030B. Je kan het zelf maar denk even aan de olie (het tandwiel draait in een laagje olie) als je de pomp(huis) uitbouwt. Met geduld is het makkelijk zelf te doen.

www.marinepartseurope.com/nl/v...7740690-26-9344.aspx

Hans

Dat is inderdaad de eenvoudigste oorzaak.
Meer problemen heb je als niet alleen de keerring maar ook de as is ingesleten. Een nieuwe keerring helpt dan slechts tijdelijk.
Ik zie zelfs in de link van de vorige spreker dat een as niet leverbaar is.
De olie op het water kan ook van uit de motor langs de as naar buiten komen. Zelfde oorzaak dus, maar kan ook van een paar druppels olie zijn die aan het carter hangen en er dus niets mee te maken hebben.
Of je het zelf kan? Er zijn mensen die een spijker met één klap in het hout kunnen slaan. Er zijn ook mensen die niet eens weten wat een spijker is. Waar jij het dichtst bij zit weet je zelf het best maar ik zou zeggen doe het zelf, eventueel met iemand er bij die een hamer vast kan houden.

Google eens op oliekeerring, weet je precies hoe die dingen er uit zien.
Zullen in de autoonderdelenhandel waarschijnlijk een stuk goedkoper zijn.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 12:38 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 12:44 #526563

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hierbij een uitleg hoe ik de kerringen heb vervangen met foto's
Keerring vervangen Uisge Beatha

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 13:30 #526582

Dank voor alle reacties en oplossingen. Mooi eigenlijk dat het een bekend probleem is:) Ik ga proberen die keerringen (het zijn er 2?) te vervangen.

@Gregor; mooie uitleg, ziet er verdacht hetzelfde uit. Alleen hoop ik niet dat het hele pomphuis er uit moet om die keerringen te vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 13:39 #526584

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
tomschenkenberg schreef :
@Gregor; mooie uitleg, ziet er verdacht hetzelfde uit. Alleen hoop ik niet dat het hele pomphuis er uit moet om die keerringen te vervangen?
Als ik mij goed herinner, dan kan je als je alleen waterlekkage hebt de kerring vanaf de impellerzijde benaderen. Lekt er olie, dan heb je een grotere klus. Keerring kan je voordeliger krijgen bij Sanders.fm te Den Haag. Let erop dat je een rvs spiraal in je keerring neemt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 14:21 #526596

Noreen,

Je hebt vast geen 2030 in je boot staan.
De pompjes zitten op een vreselijke plaats om te (de)monteeren,
Je hebt er speciale sleutels voor nodig, al zijn die wel zelf te maken.

Er moet een tandwiel van de as af, de kogellagers moeten er uit voor je bij de keerringen komt.

Wanneer je hem toch in de hand hebt, wordt natuurlijk ook de olie keerring vervangen.
Dat werk wil je niet een maand later nog een keer doen voor de olie keerring.

Ik denk dat je een pompje hebt met een glijlager, een as van 12 mm rond, met aan beide zijden een sleuf erin.
Dat is inderdaad een kwartiertje werk.
Die asjes waren geen topkwaliteit, ik heb zo´n honderd vervangers uit restjes inox staf gemaakt voor een schijntje van de Volvoprijs, ik heb er nog één. Ze waren snel verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 14:59 #526612

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9487
Zelfde probleem gehad onderweg ergens in Griekenland.
Uit elkaar halen en eraan prutsen was helaas geen optie.
Motor had +2700 uur gedraaid en ik vermoedde dat ook het asje kaduuk was.
Uiteindelijk nieuwe pomp besteld en laten leveren in haven. Iets van een "slik" €600....
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 15:31 #526626

Nou, ik heb zojuist nieuwe keerringetjes gekocht en ga zo eens proberen of het lukt. Er is toch niets op TV:)


Nu las ik een kwartier geleden een gedetailleerde beschrijving van Olav als reactie (waarvoor dank!), maar dat bericht is nu verdwenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 16:32 #526635

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17588
Saeftinghe schreef :
Noreen,

Je hebt vast geen 2030 in je boot staan.
De pompjes zitten op een vreselijke plaats om te (de)monteeren,
Je hebt er speciale sleutels voor nodig, al zijn die wel zelf te maken.

Er moet een tandwiel van de as af, de kogellagers moeten er uit voor je bij de keerringen komt.

Wanneer je hem toch in de hand hebt, wordt natuurlijk ook de olie keerring vervangen.
Dat werk wil je niet een maand later nog een keer doen voor de olie keerring.

Ik denk dat je een pompje hebt met een glijlager, een as van 12 mm rond, met aan beide zijden een sleuf erin.
Dat is inderdaad een kwartiertje werk.
Die asjes waren geen topkwaliteit, ik heb zo´n honderd vervangers uit restjes inox staf gemaakt voor een schijntje van de Volvoprijs, ik heb er nog één. Ze waren snel verkocht.

Fijn dat jij weet wat ik in mijn boot (had) staan. :sick:
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 18:24 #526658

Klopte het?
Dat asje met gleufjes aan beide einden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 23 juni 2014 18:26 #526660

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 913
@Tom,

Bij het beschrijven van een aanpak had ik een ander type waterpomp in gedachten, vandaar dat ik mijn bijdrage vrijwel direct na plaatsing weer heb verwijderd.

Het is uiteraard zaak om eerst vast te stellen dat het daadwerkelijk om lekkage van de pomp gaat. Achterzijde pomphuis goed schoon en droog maken, motor starten en voor je het weet zie je of het ter plaatse van de lekgaatjes achter het pomphuis lekt.

Het vervangen van de keerringen is bij de waterpomp van de MD2030 wat lastiger om dat je de pomp zult moeten verwijderen om er bij te kunnen, maar met wat beleid, standaard gereedschap en een poelietrekker (te koop bij een gereedschapszaak of op internet, waarschijnlijk niet bij de bouwmarkt om de hoek) lijkt het me een klus die je zelf moet kunnen klaren wanneer je er even rustig de tijd voor neemt.

Hier een gedetailleerde beschrijving, geplukt van het internet:

mantaowners.org/wiki/manta-art...ump-seals-on-md2030/

Succes!
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 18:29 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 07:38 #526824

En omdat je dat nu eenmaal niet echt "even" onderweg doet heb ik gewoon een complete reservepomp aan boord na een keer een hevig lekkende pomp gehad te hebben onderweg van delfzijl naar Norderney op het wad.
Uitwisselen van de pomp gaat meestal nog makkelijker dan een impeller wisselen. ;)
Kostte wel even dik €200 :ohmy: ( de bij Boer uitgevoerde reparatie op Norderney slechts €30 )
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 11:10 #526877

Een perfecte beschrijving van het werk aan de pomp.
Maar er wordt wel héél erg vluchtig over (de)montage van de pomp gesproken "Unbold the pomp"

De schrijver moet wel heel erg veel ruimte onder z´n motor hebben om het zo simpel te doen. Er is haast niet bij te komen, ook met aangepaste sleutels is het een klotekarwei.

Ik heb dit karweitje een paar keer gedaan en ben nog niet één motor tegengekomen waar (de)montage van de pomp makkelijk gedaan kon worden.
Doorgaans het grootste deel van de tijd was voor (de)monteren van de pomp.
Dat koste véle kwartiertjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 11:37 #526882

  • Moki
  • Moki's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 300
Saeftinghe schreef :
Een perfecte beschrijving van het werk aan de pomp.
Maar er wordt wel héél erg vluchtig over (de)montage van de pomp gesproken "Unbold the pomp"

De schrijver moet wel heel erg veel ruimte onder z´n motor hebben om het zo simpel te doen. Er is haast niet bij te komen, ook met aangepaste sleutels is het een klotekarwei.

Ik heb dit karweitje een paar keer gedaan en ben nog niet één motor tegengekomen waar (de)montage van de pomp makkelijk gedaan kon worden.
Doorgaans het grootste deel van de tijd was voor (de)monteren van de pomp.
Dat koste véle kwartiertjes.

Bij mijn D2-40, is het 2 minuten werk (4 x 6mm bout, bereikbaar vanaf de voorkant, normaal dopsetje + ratel)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 12:05 #526895

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 558
Saeftinghe schreef :

Ik heb dit karweitje een paar keer gedaan en ben nog niet één motor tegengekomen waar (de)montage van de pomp makkelijk gedaan kon worden.
Doorgaans het grootste deel van de tijd was voor (de)monteren van de pomp. Dat koste véle kwartiertjes.

Yanmar 1GM10 = 2 minuten werk (het kost meer tijd om de slangen aan de in- en uitgang los te maken)
Hielkoos schippert Fan20 GARP op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 14:07 #526923

Bij de volvo MD7 is het nog minder werk, slangen los, de twee klemboutjes kwartslag los en je hebt het pompje in de hand.

Daar zou inderdaad binnen een kwartier de motor weer kunnen draaien na de keerringen vervangen te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 15:07 #526944

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 913
Voor zover ik me kan herinneren is de pomp aan boord bij Tom prima bereikbaar: voorzijde motor hangt ruim vrij van de fundatie.
Op de foto lijkt er ook voldoende ruimte aanwezig.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 15:09 #526945

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
Gezien de hoeveelheid reakties hier is het een bekend probleem. Ook mijn motor had het. Veertje totaal weggeroest.

Zoek hier een winkel uit om een nieuwe keerring te kopen, met de oude in de hand.

www.brammer.nl

De nieuwe kun je met een rvs veer kopen. Dat scheelt. De ruimte aan de binnenkant van de ring volsmeren met vet. Scheelt ook.

En dan net niet helemaal naar achteren drukken bij de montage, zodat hij weer een vers stukje as ziet. De boring in het pomphuis lijkt hiervoor uitgelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 24 juni 2014 21:06 #527044

Joop66 schreef :
De nieuwe kun je met een rvs veer kopen. Dat scheelt. De ruimte aan de binnenkant van de ring volsmeren met vet. Scheelt ook.

Ik heb al 2 nieuwe originele Volvo keerringetjes gekocht. En die hebben inderdaad zo'n metalen veertje. Insmeren met vet (vaseline?) klinkt logisch, ga ik doen.

Zou daar bij Volvo destijds niet over nagedacht zijn dat dit zou gaan roesten? Of is het helemaal niet de bedoeling dat dit onderdeel 20 jaar onderhoudsvrij blijft werken, en is het een soort ingebouwde natuurlijke onderhoudsinterval? (goed voor de dealers en spare parts business)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 25 juni 2014 04:42 #527075

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Zou een water bestendig vet nemeen om de ringen in te smeren, bijv. dat blauwe tubetje van Volvo.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Pomphuis MD2030 lekt 25 juni 2014 06:37 #527087

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9237
tomschenkenberg schreef :
Joop66 schreef :
De nieuwe kun je met een rvs veer kopen. Dat scheelt. De ruimte aan de binnenkant van de ring volsmeren met vet. Scheelt ook.

Ik heb al 2 nieuwe originele Volvo keerringetjes gekocht. En die hebben inderdaad zo'n metalen veertje. Insmeren met vet (vaseline?) klinkt logisch, ga ik doen.

Zou daar bij Volvo destijds niet over nagedacht zijn dat dit zou gaan roesten? Of is het helemaal niet de bedoeling dat dit onderdeel 20 jaar onderhoudsvrij blijft werken, en is het een soort ingebouwde natuurlijke onderhoudsinterval? (goed voor de dealers en spare parts business)

Geen idee wat volvo precies verzonnen heeft, en voor welke omstandigheden. Je zou er versteld van staan wat er in een ontwerp allemaal mis kan gaan. Zeker als de kosten targets scherp gesteld worden. Maar een originele zal wel ok zijn. Als je hem in de vakhandel haalt, weet je t zeker.

ZEKER geen vaseline gebruiken. Dat wast onmiddelijk uit. Een vet met een waterbestendige lithiumzeep. Star-brite verkoopt vet voor bootjes-trailer-assen-lagers. Of Duckhams Keenol. Of een ander vet voor maritieme toepassingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl