Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ?

Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 13:54 #529474

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Recent een vrijwel nieuwe Yamaha 6 pk, 4-takt langstaart aangeschaft, type F6C, 2012, voor ons 20 ft zeiljachtje.
BBM draait uitstekend vooruit maar achteruit is een ramp waardoor manouevreren bij bruggen en sluizen haast ondoenlijk is.
Vorige motor was een Honda BF75 die vooruit net zo goed draait als achteruit.
Is er voor deze Yamaha een "werkschroef" verkrijgbaar ?
Informeren bij bekende adressen heeft helaas nog niets opgeleverd.

Grt. Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 14:11 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 14:40 #529485

Even hier intern over gehad, een andere schroef heeft geen zin...de "werkschroef" voor die motor is er niet, dan zou je naar de Yamaha 8Pk High Trust moeten gaan..
Je kunt er wel een schroef met een andere spoed op zetten maar dat haalt voor de remmende werking niets uit.

Groet, vanaf een bekend adres :P
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 14:41 door WhiteMagic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:21 #529490

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Volgens mij hebben we het hier gewoon over de Yamaha F6C toch? en niet een of ander exotische kloon Whitemagic.

waar baseer je op dat die schroeven niet te krijgen zijn?

Deze motor heeft gewoon een BA type schroef (7.5 x 7 standaard) deze wordt al sinds 1992 op de 4 en 5 pk Yamaha's geplaatst. Hier is gewoon een werkschroef voor te krijgen.

een werkschroef is gewoon een schroef met een grotere spoed..

Alleen al bij Solas zie ik er al 3 met een verschillende spoed voor deze motor in de catalogus staan.

als ik verder zoek bij de webshops kan je ze zo bestellen:

www.nionwatersport-webshop.nl/...t-m-6-pk-yamaha.html

rest je alleen nog even het uitrekenen van de benodigde maat en degene die er zo dicht mogelijk op zit aan te schaffen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:28 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:28 #529491

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Lijkt mij ook en ik had dezelfde propeller ook gevonden bij Marine-Tech in de UK op Ebay.
De vorm van de propeller die je aangeeft lijkt ook sterk op die van de Honda en wijkt sterk af van de vorm die nu standaard op de Yamaha zit.
Lijkt me toch dat het achteruit varen dan beter zou moeten gaan.
@ WhiteMagic: Gaarne jouw advies.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:32 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:32 #529493

Mephisto schreef :
een werkschroef is gewoon een schroef met een grotere spoed..

...?
In tegenstelling tot de meeste andere propellers zijn de bladen van de werkschroef niet gecupt, maar vlak uitgevoerd. Gecupte bladen zorgen voor een grotere aandrijf efficiency, maar dat werkt alleen bij vooruit varen. Zodra de motor achteruitslaat, bijvoorbeeld om af te remmen, is de efficiency juist veel lager. Een werkschroef heeft altijd een kleine spoed, voor veel stuwkracht. Dat is vooral nuttig op zware, niet snelvarende boten en pontons. Doordat de bladen vlak zijn is de stuwkracht ook bij het afremmen maximaal aanwezig. Ook dat is weer effectief voor een zware boot.
bron: www.solas-marine.nl/vraag-antwoord
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:34 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:36 #529494

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dat is een verkoopverhaaltje keeszeiler. het gaat om de breedte van de bladen.
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:36 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:38 #529495

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
keeszeiler schreef :
Mephisto schreef :
een werkschroef is gewoon een schroef met een grotere spoed..

...?
In tegenstelling tot de meeste andere propellers zijn de bladen van de werkschroef niet gecupt, maar vlak uitgevoerd. Gecupte bladen zorgen voor een grotere aandrijf efficiency, maar dat werkt alleen bij vooruit varen. Zodra de motor achteruitslaat, bijvoorbeeld om af te remmen, is de efficiency juist veel lager. Een werkschroef heeft altijd een kleine spoed, voor veel stuwkracht. Dat is vooral nuttig op zware, niet snelvarende boten en pontons. Doordat de bladen vlak zijn is de stuwkracht ook bij het afremmen maximaal aanwezig. Ook dat is weer effectief voor een zware boot.
Exact!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:42 #529497

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
laten we het anders zeggen, de standaard schroef op deze motoren al relatief vlak.en al meer gericht op kracht leveren zowel voor als achteruit.

enkel een grotere spoed is het enige wat nodig is in dit geval.

de keuze is er niet eens bij de schroeven voor gecupt of niet.

bij de grotere motoren is het misschien anders, maar voor deze motoren is het gewoon een fabeltje.

onder mijn eigen 4 PK had ik ook dit type schroef met een grotere spoed. werkte prima zowel voor als achteruit.
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:44 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:44 #529498

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Om verwarring te voorkomen.
Deze schroef zit er nu op die speciaal gebogen bladen heeft.
Weet niet of dat de standaard schroef is.

Grt Hans


Bijlage PropellerF6Cdetail.jpg niet gevonden

Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:46 #529500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Mephisto schreef :
dat is een verkoopverhaaltje keeszeiler. het gaat om de breedte van de bladen.
Nee, dat is geen verkoopverhaaltje.
De spoed van een werkschroef is altijd kleiner dan de schroef die standaard op de betreffende buitenboordmotor wordt geleverd. Dat gecupte slaat op het gegeven dat de standaardschroef meestal gericht is op snel vooruit varen. De spoed is meestal afgestemd op planerende boten; niet op waterverplaatsers. In die zin klopt het verhaal van Keeszeiler precies en sla jij, met de stelling dat een werkschroef een grotere spoed heeft, dan een standaardschroef de plank mis.

Maar goed: je verdienste is dat je hebt aangetoond dat er voor de 6 pk Yamaha van TS wel degelijk schroeven met verschillende spoed bestaan. Ook met een kleine spoed.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 16:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:56 #529503

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Mephisto schreef :
enkel een grotere spoed is het enige wat nodig is in dit geval.
Nee. Ik zeg het nog één keer: je hebt op een niet-planerende boot een KLEINERE spoed nodig, dan de spoed van de standaard schroef.
de keuze is er niet eens bij de schroeven voor gecupt of niet.
Dat moge zo zijn, maar kijk eens naar het fotootje dat TS heeft gepost,; dat is een schroef met een te grote spoed om een waterverplaatser prettig voort te stuwen en uberhaupt niet geschikt om goed mee te remmen. Zo'n schroef gaat onder een waterverplaatser al snel caviteren (luchtbellen slaan) en is onder een langzaam varend schip weinig effectief.

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 16:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 15:57 #529505

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
dit is de standaard BA schroef (een van voor 1992, dus nog met breekpen)

Bijlage schroef.JPG niet gevonden



die op de mijne van 1996 was exact dezelfde alleen dan met een rubberen bus er in geperst voor ik hem verving voor een met bredere bladen.

die bladen zijn inderdaad veel vlakker als die van die schroef die er nu onder gezet wordt terwijl ie in de lijsten nog steeds dezelfde is. ook qua typenummer

vreemd, dat doen ze dan nog niet zo lang want in 2012 zaten er nog exact dezelfde als onder de mijne onder.

dan gaat het solas verhaaltje nu inderdaad ook voor deze op, maar ik denk niet dat het voor de vervangings schroeven op gaat. ik verwacht niet dat die bedrijven even nieuwe mallen maken omdat yamaha een ontwerp veranderd .

@ stegman,

ok. lagere spoed heb het ff nagekeken. op mijn bon van mijn schroefje staat idd een lagere spoed. je hebt gelijk, denkfout van mijn kant.
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 15:59 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:03 #529507

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
omega schreef :
Om verwarring te voorkomen.
Deze schroef zit er nu op die speciaal gebogen bladen heeft.
Weet niet of dat de standaard schroef is.
Ja, dat is typische een standaardschroef op een kleine buitenboordmotor. Gericht op gebruikt achter rubberbootjes die daarmee met een beetje geluk in plané kunnen worden gebracht. Niet erg prettig achter boten van een meer dan een paar honder kilo, die absoluut niet tot planeren in staat zijn maar de zogenaamde rompsnelheid zitten 'vastgebakken'.

Die schroef met 6 en 1/2 inch spoed uit de link van Mephisto (die mij in de ban lijkt van een spraakverwarring)lijkt me trouwens prima.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:07 #529508

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
die 6 en 1/2 had ik er inderdaad ook onder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:11 #529509

Hallo Hans, ik heb vorig jaar op m,n yamaha 6pk4takt (2006)een werkschroef geplaatst , het verschil t.o.v de standaard schroef is verbluffend, ik kan het je zeker aanraden,

Bijlage image_2014-07-02.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:18 #529510

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
Mephisto schreef :
die 6 en 1/2 had ik er inderdaad ook onder.
Het enige wat ik niet helemaal begrijp is dat er voor die motoren schroeven worden geleverd met 7 en 1/2 en met 9 en 1/2 inch diameter. Dat is dus 5 cm verschil. Past er een schroef van 9 en 1/2 inch diameter onder een 4 of 6 pk Yamaha? In cm praten we dan over 24 cm. Lijkt me nogal groot voor een 4 pk-tje..
Anderzijds zijn werkschroeven ook wel eens groter in diameter. Dus hoe dat hier werkt is me even onduidelijk..

--
stegman
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 16:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:25 #529512

catsailor schreef :
Hallo Hans, ik heb vorig jaar op m,n yamaha 6pk4takt (2006)een werkschroef geplaatst , het verschil t.o.v de standaard schroef is verbluffend, ik kan het je zeker aanraden,

Bijlage image_2014-07-02.jpg niet gevonden


Deze dus

PROPELLER Dual Thrust (3X9X5"-N)
Product:6G1W45920000

Aluminium propeller geschikt voor Yamaha 6C/D,8C & F6A,F8C
Toepasbaar; zeilboten, vaartuigen met grote water verplaatsing
Hoog koppel 70% meer remvermogen - 10% meer voorwaardse stuwdruk
Beveiligd met doorslag rubber
diam.*spoed




€ 102,30


Maat
aantal:
» bestellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:29 #529514

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ja maar die past dan weer niet onder de F6C, de 2006 F6 is een geknepen F8 en niet gelijk aan de 4 en 5 pk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:34 #529515

Mephisto schreef :
ja maar die past dan weer niet onder de F6C, de 2006 F6 is een geknepen F8 en niet gelijk aan de 4 en 5 pk

Het gaat toch over een 6 pk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 16:38 #529516

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ja alleen de 6 pk is tegenwoordig een 1 cilinder die technisch gelijk is aan de 4 en 5 pk op de carburateur na, de jouwe is een 2 cilinder die technisch gelijk is aan de 8 pk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 18:16 #529534

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mephisto schreef :
ja alleen de 6 pk is tegenwoordig een 1 cilinder die technisch gelijk is aan de 4 en 5 pk op de carburateur na, de jouwe is een 2 cilinder die technisch gelijk is aan de 8 pk

Staat me bij dat alleen de hoofdsproeier anders is. Niet de rest van de carburateur.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 19:22 #529561

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
@proost, ik heb het ff nagezocht in de parts list van de Yamaha.
de drie motoren hebben allen een ander bestelnummer voor de carburateur. het nummer voor de sproeier is overal hetzelfde.

vanuit dat oogpunt (icm hands on ervaring met een tohatsu) zou je in eerste instantie zeggen dat de verschillen groter zijn als enkel de sproeier omdat die hetzelfde bestelnummer heeft voor alle 3 de types.

als je geen zin hebt om verder te zoeken kan je dus gewoon de hele carburateur vervangen, dan zit je altijd goed. alleen had je dan beter voor een 6 PK kunnen gaan, dat had voordeliger geweest.

zo makkelijk kan ik me er nu alleen niet meer van af maken, wie a zegt moet b zeggen, want het moet goedkoper kunnen. yamaha heeft dit vroeger ook zo simpel gedaan dat het tijdens een onderhoudsbeurtje een hele kleine kostenloze aanpassing was...

ik heb dus de parts list opzij gelegd en ook nog even verder gekeken in de workshop manual.

en daar lijkt de venturi qua maat hetzelfde
De losse body met de venturi en de gasklep heeft daarin ook hetzelfde bestelnummer.

daar zit dus idd toch geen verschil in.

de afwijkingen die er wel zijn die zijn letterlijk te vinden in 3 schroeven en een veer.

ivm pubers die meelezen ga ik bewust niet zeggen welke het zijn en wat je er mee moet doen... ik werp hier dus even een klein drempeltje op.

rubberbootjes met stiekem toch 6 pk er achter met een menneke van een jaar of 13 onder de 50 kilo vind ik levensgevaarlijk.

4PK is voor die bootjes meer als zat.

en ja die mennekes zijn ook goed in googlen tegenwoordig...

Als je even bij de dealer een blik in de onderdelen lijst werpt (of die ff opzoekt op internet) is het in 5 minuten gevonden. kosten totaal onder een 10 tje

bij de tohatsu (mercury) is naast de hoofdsproeier ook helaas wel de venturi kleiner bij de 4 en 5 PK. Anders had alleen de hoofdsproeier vervangen een goedkope methode geweest om van een 4 een 6 PK te maken. daar moet je dus wel echt een andere carburateur en sproeier plaatsen. en die carburateur was nog moeilijk voor een goede prijs te vinden. het prijsverschil is bij die motoren echt niet de moeite waard.
Laatst bewerkt: 02 juli 2014 20:34 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 02 juli 2014 20:22 #529602

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Bedankt voor alle info en adviezen.
Vandaag is m'n dochter met de boot op pad geweest maar kreeg hem ook nauwelijks achteruit uit de box.
Een andere schroef is toch echt wel noodzaak.
Vermogen is ruim voldoende; Bij 1/3 gas bereiken we al de rompsnelheid.
Wel bewust voor de 6 pk gekozen i.v.m. tochten over het Noordzeekanaal en ruim water. Daarbij hebben de 4, 5 en 6 pk toch hetzelfde gewicht.

Even resumerend is het advies om deze propeller te monteren:
www.nionwatersport-webshop.nl/...t-m-6-pk-yamaha.html

Verschil tussen de 7,5 pk en 10 pk Honda is ook een andere nokkenas en daardoor een andere compressie.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 07 juli 2014 07:47 #530689

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2354
Vorige week de propeller met de de spoed van 6 1/2 besteld en ontvangen.
Afgelopen weekend de BBM van de boot afgehaald en de gemonteerde propeller bleek precies dezelfde te zijn :S
Moraal van het verhaal is dat deze BBM niet geschikt is om achter een zeiljachtje van zo'n 800 kg te zetten omdat remmen en manoeuvreren nagenoeg niet mogelijk zijn.
Inmiddels de BBM weer verkocht en de propeller gaat vandaag ook retour.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 07 juli 2014 07:49 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef Yamaha 6 pk, 2012 verkrijgbaar ? 08 juli 2014 08:31 #530975

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 28289
omega schreef :
Vorige week de propeller met de de spoed van 6 1/2 besteld en ontvangen.
Afgelopen weekend de BBM van de boot afgehaald en de gemonteerde propeller bleek precies dezelfde te zijn :S
Moraal van het verhaal is dat deze BBM niet geschikt is om achter een zeiljachtje van zo'n 800 kg te zetten omdat remmen en manoeuvreren nagenoeg niet mogelijk zijn.
Inmiddels de BBM weer verkocht en de propeller gaat vandaag ook retour.
Je handelt wel erg snel. En je trekt te snel conclusies.
Een 6 pk met de goede schroef is zonder meer geschikt om een bootje van 800 kg voort te stuwen. Ik heb zelf een Victoire 22 gehad (1100 kg) met daarop een 6 pk Mercury 1 cilinder met werkschroef en dat was een perfecte combinatie. Zowel voor als achteruit.

Weet je zeker dat men je de goede schroef heeft gestuurd?
Want de schroef die je eerder op een plaatje liet zien (als zijnde de schroef die op je motor zat) is duidelijk géén werkschroef. Alleen de bladvorm wijst daar al op. Die 6 en 1/2 duims spoed rolde er ook alleen maar uit omdat die schroef de kleinste spoed had van het assortiment voor de Yamaha 6 pk. Of het daarmee een echte werkschroef is, wordt niet duidelijk.

Maar goed. Nu je ook de motor hebt verkocht, zou je een Mercury 6 pk viertakt (zie hierboven) kunnen kopen. Schaf daarbij een werkschroef aan, als die er nog niet op zit. Voor die motor zijn is in ieder geval een serieuze werkschroef verkrijgbaar.

--
stegman
Laatst bewerkt: 08 juli 2014 08:33 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl