Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta 2002- en 2003-serie

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 18:27 #549701

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hallo Jeroen,
Als je zo'n vraag stelt, krijg je al snel een wedstrijd van voor en tegenstanders hier op het forum. :) Ik heb er zelf een 2002 gehad die 2700 uur probleemloos gefunctioneerd heeft, tot aan de verkoop in ieder geval. Persoonlijk denk ik niet dat het slechtere of betere motoren zijn dan Yanmar ofzo. Meestal ligt het aan het feit of ze een beetje oordeelkundig gebruikt en onderhouden zijn. Een nadeel is wel de directe koeling, dat geeft toch wel een beetje corrosie op zout water. Met name het uitlaatbochtje waar het koelwater in de uitlaat stroomt is onderhevig aan corrosie, de gaatjes rotten dicht, waardoor de koelwater circulatie vermindert, en extra afzetting veroorzaakt in het cilinderblok.
Als je een aankoop keuring laat doen komt de staat van de motor waarschijnlijk uitgebreid aan de orde.
Gr. Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 18:32 #549705

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik kom regelmatig dit type motor typten en ik vind het geen slechte motor

Dat deze motor een minder goede naam heeft klopt wel wamt zijn voorgangers en latere motoren zijn wel beter maar om nu over een slecht motor te spreken nee dat niet.

Zake punten zijn

De overbrengen van motor naar saildrive (spline as )
keringen kunnen lekken als er een verkeerder olie in zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 18:37 #549706

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Edit: ik zie dat er al wat dezelfde info is gegeven in de berichten boven mij. Desondanks laat ik het staan :)


Ik heb zelf een 2002. Het zijn geen slechte motoren, maar ze hebben wat kwaaltjes.

Bijvoorbeeld slecht starten door compressieverlies. Dit kan komen door corrosie op een klep. Het kan ook komen doordat de motor nooit goed is warmgevaren. Je merkt het bij deze motor snel genoeg. Bij gebruik van de koudstartknop (die je altijd moet gebruiken), hoort de motor bij deze buitentemperatuur en koude start vrijwel direct te starten. Tenminste, dat is bij mij het geval. Moet ie vaak rond, dan werkt of het koudstartmechanisme niet goed of heeft de motor minder compressie. Overigens hoeft een motor die slecht start, niet perse slecht te zijn. Het is vanwege de directe inspuiting en gemis aan voorgloeisysteem dat het verlies aan compressie zo snel merkbaar wordt.

Een ander bekend euvel is de as van de keerkoppeling die dusdanig kan slijten dat de aandrijving wegvalt. Volvo heeft bij latere modellen (weet ff niet meer vanaf welk serienummer) een flex-koppeling tussen as en vliegwiel gezet om dit te verhelpen. Alleen modellen zonder deze flex-koppeling hebben dit probleem dus.

Dan heb je nog die rubberen rot ringetjes waarmee het hele koelsysteem in elkaar zit. Die kunnen nog wel eens gaan lekken.

En vergeleken met de oudere volvo's is deze motor best gevoelig voor corrosie op de motoronderdelen. Er schijnt bijvoorbeeld een probleem te zijn met corrosie ergens onderaan het blok door bilgewater, waardoor het olie kan gaan lekken. Ook schijnt het uitlaatspruitstuk nogal hard te gaan op zout water. Ik zou trouwens sowieso voor een model met warmtewisselaar gaan, dat scheelt weer wat in het blok.

Maar ik ervaar de motor als een betrouwbaar ding. Start altijd en loopt goed. Hij maakt alleen wat herrie. De mindere naam hebben ze vooral gekregen vanwege de extreem hoge kwaliteit van de eerdere diesels van Volvo denk ik. Bijvoorbeeld de MD11 of MD2(b). Die waren onverwoestbaar. Als je dan gaat vergelijken spreek je al snel over de "mindere" diesel.
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 18:40 door Ersten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 20:28 #549749

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
er zijn 2002 en 2003 modellen met indirecte koeling, maar welke motor van welk merk je ook neemt er is altijd een punt waar koelwater wordt geinjecteerd in het uitlaatsysteem, dus dat is een echt niet ter zake doend argument. Nieuw uitlaatbocht kost iets van 250 euro en moet je elke 10 a 15 jaar vervangen. Verder kloppen de opmerkingen wel, hoewel ik inhoudelijk geen problemen ben tegengekomen. Wel regelmatig gewoon heet stoken en niet te lief zijn vwb langzaam opwarmen en zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 21:01 #549767

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De opmerking niet zo lief doen en goed warm draaien geld niet alleen voor deze diesel maar voor alle en is dus geen minpunt , het is niet je meisje :laugh:

Zo nu en dan trappen met die bak
Laatst bewerkt: 08 sept 2014 21:02 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 21:15 #549773

In mijn boot ook een 2002 die rond 2800 storingsvrije vaaruurtjes achter de rug heeft. Goed onderhoud en loopt als een zonnetje, ook al sinds 2,5 jaar op GTL, waarbij de motorolie mooi schoon blijft.
Bij 2000 uren uit voorzorg de injectors laten afpersen, en onlangs de koelwaterpomp vervangen door de Johnson F35B.
Dit omdat ik geen zin had in een pomprevisie. Voor de prijs hoefde ik het niet te laten. (285 euro)
De 2002 is inderdaad wat rumoerig, maar zijn betrouwbaarheid stel ik zeer op prijs.

Groetjes
Elansailor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 08 sept 2014 22:01 #549782

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
Fer schreef :
Ik kom regelmatig dit type motor typten en ik vind het geen slechte motor

Dat deze motor een minder goede naam heeft klopt wel wamt zijn voorgangers en latere motoren zijn wel beter maar om nu over een slecht motor te spreken nee dat niet.

Zake punten zijn

De overbrengen van motor naar saildrive (spline as )
keringen kunnen lekken als er een verkeerder olie in zit

Het genoemde probleem van de saildrive is halverwege 1993 opgelost.
De motoren met een bouwnummer boven 2300059128 kennen dit probleem dus niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 05:52 #549811

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6152
maar motoren met een MSA keerkoppeling en schroefas kennen dit probleem dan niet???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 09:13 #549868

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hier ook een tevreden 2003 eigenaar.
Wel directe koeling helaas, maar geen problemen gehad. Een snelle starter en lekker zuinig (vorige jaar naar Denemarken tussen de 1 en 1,5 L/h ) bij 5,5 kts vaar snelheid.

Verder een mooi motorblok licht (alu carterpan) motorblok om te zien (in zoverre daarvan gesproken kan worden) Met alle essentiële onderdelen vooraan gemonteerd.

Zou wel altijd voor een intercooling gaan. Maar dat geldt voor elke motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 16:16 #550012

  • Ersten
  • Ersten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
HPV schreef :
maar motoren met een MSA keerkoppeling en schroefas kennen dit probleem dan niet???

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of het spline probleem alleen voor de sail drive geldt. Iemand die dit weet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 17:19 #550036

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ja

Er zijn reparatie sets hiervoor , de spline word dan vervangen voor een zeskant.

Google even en je komt de oplossing tegen moge ie die nodig hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 17:24 #550039

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Hier ook een 2002, niks geen klagen....
de laatste jaren 2 oliewissels voor hij de kant op gaat

oliewissel (filter blijft) paar minuten draaien, dan nogmaal een wissel en wordt ook het filter vervangen
Zo is het blok lekker schoon en ik moet zeggen sinds ik het op die manier doe ik duidelijk merk dat de motor in het voorjaar lekkerder start
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 09 sept 2014 18:31 #550064

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
He dat verhaal komt me bekend voor.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 10:22 #550283

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Tevreden 2003 eigenaar, bouwjaar 1988. We hebben wel een verstuiver revisie gehad, en er zit een nieuwe brandstof opvoerpomp op. Extreem zuinige motor, die VP 2003.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 12:55 #550332

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
avdhoeff schreef :
Tevreden 2003 eigenaar, bouwjaar 1988. We hebben wel een verstuiver revisie gehad, en er zit een nieuwe brandstof opvoerpomp op. Extreem zuinige motor, die VP 2003.

Wat noem je zuinig ? Wat gebruikt een VP2003 bij 80% belasting ongeveer ? :huh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 12:57 #550334

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Toxiq schreef :
Hier ook een 2002, niks geen klagen....
de laatste jaren 2 oliewissels voor hij de kant op gaat

oliewissel (filter blijft) paar minuten draaien, dan nogmaal een wissel en wordt ook het filter vervangen
Zo is het blok lekker schoon en ik moet zeggen sinds ik het op die manier doe ik duidelijk merk dat de motor in het voorjaar lekkerder start

Beter starten door twee keer olie te wisselen ? Ik kan begrijpen dat je twee keer wilt wisselen om er meer vuil uit te krijgen al twijfel ik aan het nut maar dan een motor hiervan beter gaat starten snap ik niet. Heb je er ook een verklaring voor gevonden ? :blush:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 13:05 #550337

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wat noem je zuinig ? Wat gebruikt een VP2003 bij 80% belasting ongeveer ? :huh:


Bij mij over een vakantie naar Denemarken rond de 1 a 1,5 L per uur waarbij ik eerder geneigd ben om 1 l/h te zeggen dan 1,5.

Dat bij 1900 toeren a 5,5 tot 6 kts voor een s-spant van 6 ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 13:13 #550342

Ik zit met mijn VP 2003 op ongeveer 2,6 liter per uur. 37 ft. Vaar wel 6,5tot 7.0 knt bij 2200rpm.
Valt me niet tegen.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 13:34 #550348

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
mjanssen schreef :
Wat noem je zuinig ? Wat gebruikt een VP2003 bij 80% belasting ongeveer ? :huh:


Bij mij over een vakantie naar Denemarken rond de 1 a 1,5 L per uur waarbij ik eerder geneigd ben om 1 l/h te zeggen dan 1,5.

Dat bij 1900 toeren a 5,5 tot 6 kts voor een s-spant van 6 ton.

ok, maar 1900 rpm is geen 80% belasting maar ca. 60 % ( max is 3200 rpm dacht ik)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 13:57 #550355

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
svalk schreef :
Toxiq schreef :
Hier ook een 2002, niks geen klagen....
de laatste jaren 2 oliewissels voor hij de kant op gaat

oliewissel (filter blijft) paar minuten draaien, dan nogmaal een wissel en wordt ook het filter vervangen
Zo is het blok lekker schoon en ik moet zeggen sinds ik het op die manier doe ik duidelijk merk dat de motor in het voorjaar lekkerder start

Beter starten door twee keer olie te wisselen ? Ik kan begrijpen dat je twee keer wilt wisselen om er meer vuil uit te krijgen al twijfel ik aan het nut maar dan een motor hiervan beter gaat starten snap ik niet. Heb je er ook een verklaring voor gevonden ? :blush:

Niet echt een directe verklaring
olie bevat allerlei viezigheid (ik meen oa. iets van zuren ?) dit zal ook in stilstand vast invloed hebben op de motor (het is immers ook slecht om een motor weg te zetten met vieze olie)

Ik denk dat dit door 2x oliewissel veel en veel minder het geval is en daardoor lekkerder start ?!

zeker weten doe ik het niet, doe ook geen moeite om het te onderzoeken, ik heb dit nu 2x gedaan en de motor start na de winter (en de rest van het seizoen) echt veel lekkerder sinds in 2x wissel

Het nut is zeker groot
1e wissel, zwarte olie, 2e wissel nog steeds zwarte olie (ik laat de motor na warm draaien zeker 10 minuten staan, de meeste olie zit dus weer keurig in het carter en komt er dus ook wel uit) de tweede olie ruikte overigens zeker frisser dan de 1e

Ps. ik red dit precies met 1 tankje (5 liter) voor die 10 euro is het goed starten van de motor het me dubbel en dwars waard
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 13:59 door Toxiq.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 14:03 #550360

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
svalk schreef :
mjanssen schreef :
Wat noem je zuinig ? Wat gebruikt een VP2003 bij 80% belasting ongeveer ? :huh:


Bij mij over een vakantie naar Denemarken rond de 1 a 1,5 L per uur waarbij ik eerder geneigd ben om 1 l/h te zeggen dan 1,5.

Dat bij 1900 toeren a 5,5 tot 6 kts voor een s-spant van 6 ton.

ok, maar 1900 rpm is geen 80% belasting maar ca. 60 % ( max is 3200 rpm dacht ik)

1900 rpm is 60% van het max. toerental. De motor belasting is dan ongeveer 22% van het maximale vermogen. 3 de machts wortel.
Verbruik per uur is dan ook 22% van het verbruik bij maximale belasting.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 14:08 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 14:12 #550366

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
ok fijn ,bedankt ! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 16:01 #550402

  • Limosa
  • Limosa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 708
Toxiq schreef :
svalk schreef :
Toxiq schreef :
Hier ook een 2002, niks geen klagen....
de laatste jaren 2 oliewissels voor hij de kant op gaat

oliewissel (filter blijft) paar minuten draaien, dan nogmaal een wissel en wordt ook het filter vervangen
Zo is het blok lekker schoon en ik moet zeggen sinds ik het op die manier doe ik duidelijk merk dat de motor in het voorjaar lekkerder start

Beter starten door twee keer olie te wisselen ? Ik kan begrijpen dat je twee keer wilt wisselen om er meer vuil uit te krijgen al twijfel ik aan het nut maar dan een motor hiervan beter gaat starten snap ik niet. Heb je er ook een verklaring voor gevonden ? :blush:

Niet echt een directe verklaring
olie bevat allerlei viezigheid (ik meen oa. iets van zuren ?) dit zal ook in stilstand vast invloed hebben op de motor (het is immers ook slecht om een motor weg te zetten met vieze olie)

Ik denk dat dit door 2x oliewissel veel en veel minder het geval is en daardoor lekkerder start ?!

zeker weten doe ik het niet, doe ook geen moeite om het te onderzoeken, ik heb dit nu 2x gedaan en de motor start na de winter (en de rest van het seizoen) echt veel lekkerder sinds in 2x wissel

Het nut is zeker groot
1e wissel, zwarte olie, 2e wissel nog steeds zwarte olie (ik laat de motor na warm draaien zeker 10 minuten staan, de meeste olie zit dus weer keurig in het carter en komt er dus ook wel uit) de tweede olie ruikte overigens zeker frisser dan de 1e

Ps. ik red dit precies met 1 tankje (5 liter) voor die 10 euro is het goed starten van de motor het me dubbel en dwars waard

@ Fer:

Wat is jou mening over bovenstaande tekst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 16:19 #550411

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
ovni schreef :
Toxiq schreef :
svalk schreef :
Toxiq schreef :
Hier ook een 2002, niks geen klagen....
de laatste jaren 2 oliewissels voor hij de kant op gaat

oliewissel (filter blijft) paar minuten draaien, dan nogmaal een wissel en wordt ook het filter vervangen
Zo is het blok lekker schoon en ik moet zeggen sinds ik het op die manier doe ik duidelijk merk dat de motor in het voorjaar lekkerder start

Beter starten door twee keer olie te wisselen ? Ik kan begrijpen dat je twee keer wilt wisselen om er meer vuil uit te krijgen al twijfel ik aan het nut maar dan een motor hiervan beter gaat starten snap ik niet. Heb je er ook een verklaring voor gevonden ? :blush:

Niet echt een directe verklaring
olie bevat allerlei viezigheid (ik meen oa. iets van zuren ?) dit zal ook in stilstand vast invloed hebben op de motor (het is immers ook slecht om een motor weg te zetten met vieze olie)

Ik denk dat dit door 2x oliewissel veel en veel minder het geval is en daardoor lekkerder start ?!

zeker weten doe ik het niet, doe ook geen moeite om het te onderzoeken, ik heb dit nu 2x gedaan en de motor start na de winter (en de rest van het seizoen) echt veel lekkerder sinds in 2x wissel

Het nut is zeker groot
1e wissel, zwarte olie, 2e wissel nog steeds zwarte olie (ik laat de motor na warm draaien zeker 10 minuten staan, de meeste olie zit dus weer keurig in het carter en komt er dus ook wel uit) de tweede olie ruikte overigens zeker frisser dan de 1e

Ps. ik red dit precies met 1 tankje (5 liter) voor die 10 euro is het goed starten van de motor het me dubbel en dwars waard

@ Fer:

Wat is jou mening over bovenstaande tekst?

Alhoewel ik Fer niet ben heb ik wel een mening.
Een beetje werk om de motor inwendig mooi schoon te houden.
Maar ik denk niet dat hij er beter door start en beter loopt.
Omdat er elk jaar ververst wordt zal de motor toch mooi schoon blijven en in goede conditie blijven, zonder deze extra spoelbeurt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 sept 2014 16:21 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volvo Penta 2002- en 2003-serie 10 sept 2014 17:33 #550441

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De motor gaat er idd niet beter van lopen door 2 keer de olie te verversen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl