Ik krijg uit de reacties hiervoor de indruk dat het door mij bedoelde systeempje niet helemaal begrepen wordt. Ter geruststelling, het werd een aantal jaren geleden uitgebreid gepubliceerd in de Practical Boat Owner als een effectieve manier om de koelkanalen van oudere direct gekoelde motoren te reinigen.
Het grote voordeel is dat je het gerust een aantal uren kan laten draaien en je je bij de keuze van het reinigingsmiddel niet hoeft af te vragen of je impeller daar wel tegen kan.
Ik zal het hieronder stap voor stap toelichten op basis van mijn ouwe trouwe MD11C. Met wat fantasie kun je het dan toepassen op je eigen specifieke constructie.
Neem de slang dan wel het pijpje (beide komt voor) los dat de verbinding vormt tussen de waterpomp en het uitlaatspruitstuk. Vul een emmer met de reinigingsvloeistof en hang daarin een dompelpompje verbonden aan een slang van voldoende lengte waarvan je het andere uiteinde aansluit op de nu vrije waterinlaat van het uitlaatspruitstuk.
Verwijder de slang die loopt tussen het thermostaathuis en het waterinjectiepunt van de uitlaat. Neem de thermostaat uit het thermostaathuis, monteer het thermostaathuis weer en sluit nu een slang van voldoende lengte aan op de nu vrije wateruitlaat van het thermostaathuis. Hang het uiteinde van die slang in de emmer met de vloeistof.
Je hebt nu een gesloten circuit gecreƫerd van de emmer naar spruitstuk/cylinders en weer terug naar de emmer. Zodra je het dompelpompje start gaat dit lopen en zie je als het goed is de losgekomen kalk etc zich verzamelen in de emmer waarbij het om die reden aanbeveling verdient om de retourslang te laten uitkomen in een zeefje oid.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het binnen deze opstelling onmogelijk is dat de water via kleppen oid in de cylinders komt (en mocht dat wel het geval zijn dan zijn er serieuzere problemen dan ontkalking aan de orde
)