Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De ZF motorontkalkings/ontroestingstest!!!

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 14 mei 2020 17:49 #1159985

1Rom schreef :
Kan water via uitlaatspruitstuk teruglopen en via uitlaatklep de cylinder in?

Dat doet het zeker als de motor NIET loopt

Maar dat is heel simpel op te lossen , vaak kun je de slang van het water injectie punt los nemen bij de uitlaat , die weer retour de emmer in en uit dezelfde emmer weer opzuigen .

Zo heb ik mijn yanmar onlangs ontkalkt die is dan direct gekoeld
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 17:49 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 15 mei 2020 06:51 #1160169

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
1Rom schreef :
Kan water via uitlaatspruitstuk teruglopen en via uitlaatklep de cylinder in?

Ja.

Ik had ook een md7a en heb dit ook gedaan met die motor. Zoutzuur, oxaalzuur en een duur goedje van de waterportwinkel. Uit en thuis was ik toch het meest tevreden over het dure goedje. Waarom weet ik niet, want als je chemisten alhier mag geloven is het een mix van zoutzuur en oxaalzuur, maar goed.

Het is vrij simpel om een rondpompend systeem te maken van je md7a.
Haal de slang van koelwater aanvoer (bij je keerkoppeling) en vervang deze voor een wat langere. Haal de slang aan je thermostaathuis los en vervang deze voor een wat langere. Sluit de twee nieuwe slangen aan op een 5 of 10 ltr vaatje, maar emmer waar je beide slangen in hangt mag ook.
Start je motor en laat hem 1 minuutje lopen. Wacht 5 minuten en start je motor weer voor 1 minuut. Herhaal zo vaak je geduld hebt. De motor niet langer dan een minuutje laten lopen, want de uitlaat wordt nu niet gekoeld! Daarna je emmer legen in een vaatje (chemisch afval) en de enmer vullen met gewoon water. Nog een keer rondpompen en water ook in een vaatje. Dan de slangen terugplaatsen en effe de motor goed laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 15 mei 2020 07:31 #1160190

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
koko schreef :
1Rom schreef :
Kan water via uitlaatspruitstuk teruglopen en via uitlaatklep de cylinder in?

Ja.

Ik had ook een md7a en heb dit ook gedaan met die motor. Zoutzuur, oxaalzuur en een duur goedje van de waterportwinkel. Uit en thuis was ik toch het meest tevreden over het dure goedje. Waarom weet ik niet, want als je chemisten alhier mag geloven is het een mix van zoutzuur en oxaalzuur, maar goed.

Het is vrij simpel om een rondpompend systeem te maken van je md7a.
Haal de slang van koelwater aanvoer (bij je keerkoppeling) en vervang deze voor een wat langere. Haal de slang aan je thermostaathuis los en vervang deze voor een wat langere. Sluit de twee nieuwe slangen aan op een 5 of 10 ltr vaatje, maar emmer waar je beide slangen in hangt mag ook.
Start je motor en laat hem 1 minuutje lopen. Wacht 5 minuten en start je motor weer voor 1 minuut. Herhaal zo vaak je geduld hebt. De motor niet langer dan een minuutje laten lopen, want de uitlaat wordt nu niet gekoeld! Daarna je emmer legen in een vaatje (chemisch afval) en de enmer vullen met gewoon water. Nog een keer rondpompen en water ook in een vaatje. Dan de slangen terugplaatsen en effe de motor goed laten lopen.

Als alternatief kun je ook de aanvoerende slang rechtstreeks aansluiten op het uitlaat spruitstuk en in de emmer voorzien van een klein dompelpompje zodat je dit systeempje gedurende enige tijd rustig kan laten rondpompen zonder de motor te hoeven starten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 15 mei 2020 07:38 #1160193

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
.......wel eerst de thermostaat verwijderen anders bereikt het goedje de cylinderkanalen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 04:34 #1161036

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15787
Knar schreef :
.......wel eerst de thermostaat verwijderen anders bereikt het goedje de cylinderkanalen niet.

Oeps....je hebt helemaal gelijk. Idd eerst thermostaat verwijderen.

Rondpompen zonder de motor te starten is GEEN goed idee. Er staat altijd wel een klep open en kan het ontkalkingsmiddel ook in je cilinder terecht komen. Dat wil je echt niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 08:40 #1161107

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
koko schreef :
Knar schreef :
.......wel eerst de thermostaat verwijderen anders bereikt het goedje de cylinderkanalen niet.

Oeps....je hebt helemaal gelijk. Idd eerst thermostaat verwijderen.

Rondpompen zonder de motor te starten is GEEN goed idee. Er staat altijd wel een klep open en kan het ontkalkingsmiddel ook in je cilinder terecht komen. Dat wil je echt niet.

Ik ben bang dat je nu een redenatiefout maakt. Het leed dat je beschrijft is onmogelijk daar de uitgaande slang nu in de emmer hangt en niet langer aangesloten is op de uitlaat. Binnen het uitlaatspruitstuk is een dergelijk contact uiteraard niet mogelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 19:29 #1161330

  • 1Rom
  • 1Rom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Als het opvangen van de zuuroplossing direct voorbij het uitlaatspruitstuk gebeurd? Daar het water opvangen! Kan dan nog steeds water naar een opstaande klep lopen?
Ahoi,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 19:57 #1161350

  • 1Rom
  • 1Rom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Tekst van KNAR: 'Als alternatief kun je ook de aanvoerende slang rechtstreeks aansluiten op het uitlaat spruitstuk en in de emmer voorzien van een klein dompelpompje zodat je dit systeempje gedurende enige tijd rustig kan laten rondpompen zonder de motor te hoeven starten'. Hier heb ik blijkbaar overheen gelezen want dit is wat ik zou willen doen. Is er dan nog de onzekerheid dat het water terug zou kunnen lopen?. Volgens KNAR dus niet. Zou KNAR nog willen reageren, is dat uit te leggen?
Ahoi,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 20:49 #1161383

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
1Rom schreef :
Als het opvangen van de zuuroplossing direct voorbij het uitlaatspruitstuk gebeurd? Daar het water opvangen! Kan dan nog steeds water naar een opstaande klep lopen?

Ja, natuurljk! Dat is een open verbinding. Het koel water wordt gewoon in de stroom uitlaatgas toegveogd. Als die stroom er niet is, kan t koelwater overal heen.

Wat me trouwens niet vrolijk stemt, is dat er nu, 5 jaar later, nog immer geen echte onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 17 mei 2020 20:59 #1161388

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3603
Joop66 schreef :
1Rom schreef :
Als het opvangen van de zuuroplossing direct voorbij het uitlaatspruitstuk gebeurd? Daar het water opvangen! Kan dan nog steeds water naar een opstaande klep lopen?

Ja, natuurljk! Dat is een open verbinding. Het koel water wordt gewoon in de stroom uitlaatgas toegveogd. Als die stroom er niet is, kan t koelwater overal heen.

Wat me trouwens niet vrolijk stemt, is dat er nu, 5 jaar later, nog immer geen echte onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd.

Ik had buren met een totaal verstopte motor. Constant temperatuur alarm. Ze hebben de koelwater ruimte vol gegooid met een of ander zuur of costic soda.
De volgende dag de leidingen aangesloten zonder de motor eerst af te tappen.
De motor gestart waarna er een enorme hoop grijs water uit de uitlaat kwam.
Ze zijn gaan varen en hadden geen koelwater alarm meer.
Heel trots want hadden de operatie zelf bedacht zonder dat ze, volgens hun eigen zeggen, weinig verstand hadden van techniek.
Laatst bewerkt: 17 mei 2020 21:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 08:57 #1161497

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
Ik krijg uit de reacties hiervoor de indruk dat het door mij bedoelde systeempje niet helemaal begrepen wordt. Ter geruststelling, het werd een aantal jaren geleden uitgebreid gepubliceerd in de Practical Boat Owner als een effectieve manier om de koelkanalen van oudere direct gekoelde motoren te reinigen.
Het grote voordeel is dat je het gerust een aantal uren kan laten draaien en je je bij de keuze van het reinigingsmiddel niet hoeft af te vragen of je impeller daar wel tegen kan.

Ik zal het hieronder stap voor stap toelichten op basis van mijn ouwe trouwe MD11C. Met wat fantasie kun je het dan toepassen op je eigen specifieke constructie.

Neem de slang dan wel het pijpje (beide komt voor) los dat de verbinding vormt tussen de waterpomp en het uitlaatspruitstuk. Vul een emmer met de reinigingsvloeistof en hang daarin een dompelpompje verbonden aan een slang van voldoende lengte waarvan je het andere uiteinde aansluit op de nu vrije waterinlaat van het uitlaatspruitstuk.
Verwijder de slang die loopt tussen het thermostaathuis en het waterinjectiepunt van de uitlaat. Neem de thermostaat uit het thermostaathuis, monteer het thermostaathuis weer en sluit nu een slang van voldoende lengte aan op de nu vrije wateruitlaat van het thermostaathuis. Hang het uiteinde van die slang in de emmer met de vloeistof.
Je hebt nu een gesloten circuit gecreƫerd van de emmer naar spruitstuk/cylinders en weer terug naar de emmer. Zodra je het dompelpompje start gaat dit lopen en zie je als het goed is de losgekomen kalk etc zich verzamelen in de emmer waarbij het om die reden aanbeveling verdient om de retourslang te laten uitkomen in een zeefje oid.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het binnen deze opstelling onmogelijk is dat de water via kleppen oid in de cylinders komt (en mocht dat wel het geval zijn dan zijn er serieuzere problemen dan ontkalking aan de orde ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 09:59 #1161521

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
Knar schreef :
Ik krijg uit de reacties hiervoor de indruk dat het door mij bedoelde systeempje niet helemaal begrepen wordt. Ter geruststelling, het werd een aantal jaren geleden uitgebreid gepubliceerd in de Practical Boat Owner als een effectieve manier om de koelkanalen van oudere direct gekoelde motoren te reinigen.
Het grote voordeel is dat je het gerust een aantal uren kan laten draaien en je je bij de keuze van het reinigingsmiddel niet hoeft af te vragen of je impeller daar wel tegen kan.

Ik zal het hieronder stap voor stap toelichten op basis van mijn ouwe trouwe MD11C. Met wat fantasie kun je het dan toepassen op je eigen specifieke constructie.

Neem de slang dan wel het pijpje (beide komt voor) los dat de verbinding vormt tussen de waterpomp en het uitlaatspruitstuk. Vul een emmer met de reinigingsvloeistof en hang daarin een dompelpompje verbonden aan een slang van voldoende lengte waarvan je het andere uiteinde aansluit op de nu vrije waterinlaat van het uitlaatspruitstuk.
Verwijder de slang die loopt tussen het thermostaathuis en het waterinjectiepunt van de uitlaat. Neem de thermostaat uit het thermostaathuis, monteer het thermostaathuis weer en sluit nu een slang van voldoende lengte aan op de nu vrije wateruitlaat van het thermostaathuis. Hang het uiteinde van die slang in de emmer met de vloeistof.
Je hebt nu een gesloten circuit gecreƫerd van de emmer naar spruitstuk/cylinders en weer terug naar de emmer. Zodra je het dompelpompje start gaat dit lopen en zie je als het goed is de losgekomen kalk etc zich verzamelen in de emmer waarbij het om die reden aanbeveling verdient om de retourslang te laten uitkomen in een zeefje oid.
Ik hoop dat het nu duidelijk is dat het binnen deze opstelling onmogelijk is dat de water via kleppen oid in de cylinders komt (en mocht dat wel het geval zijn dan zijn er serieuzere problemen dan ontkalking aan de orde ;) )

Op deze manier kan er geen water met of zonder zuur in je cilinders komen.

Als dat wel gebeurt, is er iets lek. Dat zou groot alarm zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 10:00 #1161522

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8219
madoc schreef :
Joop66 schreef :
1Rom schreef :
Als het opvangen van de zuuroplossing direct voorbij het uitlaatspruitstuk gebeurd? Daar het water opvangen! Kan dan nog steeds water naar een opstaande klep lopen?

Ja, natuurljk! Dat is een open verbinding. Het koel water wordt gewoon in de stroom uitlaatgas toegveogd. Als die stroom er niet is, kan t koelwater overal heen.

Wat me trouwens niet vrolijk stemt, is dat er nu, 5 jaar later, nog immer geen echte onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd.

Ik had buren met een totaal verstopte motor. Constant temperatuur alarm. Ze hebben de koelwater ruimte vol gegooid met een of ander zuur of costic soda.
De volgende dag de leidingen aangesloten zonder de motor eerst af te tappen.
De motor gestart waarna er een enorme hoop grijs water uit de uitlaat kwam.
Ze zijn gaan varen en hadden geen koelwater alarm meer.
Heel trots want hadden de operatie zelf bedacht zonder dat ze, volgens hun eigen zeggen, weinig verstand hadden van techniek.

De motor lang (een dag) laten staan met sterke zuren er in, zou ik niet zomaar doen. Als de kalk op is, begint het zuur vrolijk aan je motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 11:25 #1161555

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Joop66 schreef :
De motor lang (een dag) laten staan met sterke zuren er in, zou ik niet zomaar doen. Als de kalk op is, begint het zuur vrolijk aan je motor.
En wat denk je dat er met de inwendige anodes gebeurt ?

Overigens vergt een ontkalkingsbehandeling een gerichte aanpak per merk en type motor. Bij een Yanmar werkt de eerder hier voor een VP beschreven rondpompmethode niet. De routing van het koelwater door motorblok en thermostaat is verschillend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 20:06 #1161819

Hou zou het voor een Yanmar dan wel moeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 18 mei 2020 21:23 #1161845

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Eigenwijs schreef :
Hou zou het voor een Yanmar dan wel moeten?

Kijk bv in de PBO van November 2017 (zie bijlage voor een klein deel van het artikel, waar het probleem wordt verduidelijkt, in dit geval voor een 2GM20). En als je het werkelijk zelf van plan bent te doen, laat de grijze cellen even werken, zo moeilijk is het niet..

Laatst bewerkt: 18 mei 2020 21:24 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 19 mei 2020 03:52 #1161860

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Dat zou dan ook gelden voor het antivries aanbrengen.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 19 mei 2020 06:36 #1161877

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
HenkT schreef :
Dat zou dan ook gelden voor het antivries aanbrengen.

Daar heb je inderdaad gelijk in. Dat doe je het best met een warmgedraaide motor (met dus open staande thermostaat). Op mijn wierfilter zit een extra aansluiting met een kogelkraan en Gardena koppeling, via een stuk slang zuig je dan zo een paar liter antivries naar binnen. Door de openstaande thermostaat komt de antivries ook werkelijk direct in het blok. De thermostaat reageert traag, eenmaal open blijft ie nog wel een tijdje open, bij warme motor voldoende om er zeker van te zijn dat de antivries op de juiste plek komt.

Bij een koude motor en verwijderde thermostaat is het lastiger om het blok via het wierfilter met 100% antivries te vullen, omdat via de bypass een flink deel van de toegevoegde antivries rechtstreeks de uitlaat in gaat. Dan zou je volgens de PBO methode de bypass moeten afknellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 19 mei 2020 09:05 #1161944

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2564
Goeie tip dus. Ik doe alleen antivries als het echt vriest, warmdraaien als de boot op de kant staat vind ik niet fijn dus doe het altijd zonder thermostaat. Tot nu toe voldoende gebleken, ook vroeger toen we nog winters hadden.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 19 mei 2020 10:33 #1161969

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
CeesS schreef :
Bij een Yanmar werkt de eerder hier voor een VP beschreven rondpompmethode niet. De routing van het koelwater door motorblok en thermostaat is verschillend.

Ik meen me vrijwel zeker te herinneren dat het artikel in de PBO waarin deze aanpak beschreven werd gebaseerd was op een Yanmar. Mocht het artikel nog ergens tegenkomen dan zal ik het hier publiceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 19 mei 2020 21:38 #1162276

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Knar schreef :
Ik meen me vrijwel zeker te herinneren dat het artikel in de PBO waarin deze aanpak beschreven werd gebaseerd was op een Yanmar. Mocht het artikel nog ergens tegenkomen dan zal ik het hier publiceren.

Ja zoals ik al aangaf, een Yanmar 2GM20. Ik heb het originele PBO artikel, maar dat kun je vanwege het copyright hier niet integraal plaatsen. Een deel kun je een paar posts terug lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 20 mei 2020 06:27 #1162304

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Hier het bij het artikel in PBO horende schema

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 20 mei 2020 09:42 #1162373

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
CeesS schreef :
Knar schreef :
Ik meen me vrijwel zeker te herinneren dat het artikel in de PBO waarin deze aanpak beschreven werd gebaseerd was op een Yanmar. Mocht het artikel nog ergens tegenkomen dan zal ik het hier publiceren.

Ja zoals ik al aangaf, een Yanmar 2GM20. Ik heb het originele PBO artikel, maar dat kun je vanwege het copyright hier niet integraal plaatsen. Een deel kun je een paar posts terug lezen.

lijkt me niet hetzelfde artikel want volgens mij ontbreekt hier het dompelpompje en dient dus naar ik aanneem de motor te lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 20 mei 2020 09:56 #1162379

Dan is dat plaatje dus al helemaal fout want een motor laten lopen zonder waterinjectie in de uitlaat lijkt me niet echt aan te bevelen :ohmy:
En zou je het al zo doen dan als op het plaatje kun je net zo goed die emmer onder de uitlaat hangen en de slang naar de uitlaatbocht uiteraard gewoon laten zitten. Wordt de uitlaatbocht ook gezuurd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 04:46 #1162589

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
We hebben het hier over een opstelling waarin thermostaat en impeller zijn verwijderd, en met een dompelpomp bij stilstaande motor een ontkalkingsoplossing wordt rondgepompt.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl