Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De ZF motorontkalkings/ontroestingstest!!!

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 06:00 #1162595

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Ondertussen haalde in mijn geval de praktijk de theorie in. Gisteren stond op de agenda het overvaren van onze boot van de winterstalling naar de vaste ligplaats. De Yanmar 1GM10 uit 2007 met bijna 1500 draaiuren startte na de gedwongen winterpauze heel vlot, maar gaf na enkele minuten stationair lopen plotseling een temperatuuralarm. Merkwaardig, vorig najaar was het overvaren naar de winterstalling zonder problemen verlopen, en de motor heeft overwinterd met koelvloeistof als antivries.

De hoeveelheid koelwater uit de uitlaat in warme toestand was gisteren duidelijk kleiner dan normaal. Helaas lag de digitale infrarood thermometer thuis, maar de kop in de buurt van de sensor voor het temperatuuralarm voelde duidelijk veel te heet aan, dus het alarm leek terecht. Wat zou een oorzaak kunnen zijn ? Impeller - thermostaat ? Na het verwijderen van de thermostaat kwam er na enige tijd weer een temperatuuralarm. Dan is de impeller de volgende verdachte. Die zit er al drie jaar in, een defect is niet ondenkbaar. Een reserve is altijd aan boord.

Nu is bij een 1GM10 het wisselen van de impeller zonder de waterpomp uit te bouwen geen sinecure. Maar met flink wat zweetdruppels, geduld en hier en daar een kras op de armen kan dat karwei worden volbracht. Echter zonder resultaat, weer een snerpend koelwateralarm.

Dan ga je denken aan een blokkade in de cilinderkop. Bij het openen van de thermostaat, die bij deze Yanmar werkt als driewegklep, loopt de waterhoeveelheid uit de uitlaat sterk terug. Ik kreeg al een visioen van het lichten van de cilinderkop om de koelkanalen te kunnen inspecteren en reinigen, maar besloot eerst nog een ontkalkingsronde te proberen. Bij de watersport juwelier een fles Starbrite ontkalker aangeschaft tegen een ruimhartige vergoeding van 24,95 Euri. In dit geval de thermostaat weer verwijderd, omdat bij geopende thermostaat er nauwelijks doorstroming was. De ontkalker volgens voorschrift een half uur z'n werk laten doen. Na het opnieuw starten van de motor kwam met het koelwater uit de uitlaat de nodige troep mee. De koelwaterhoeveelheid zag er weer normaal uit en de kop werd nauwelijks warm. Het overvaren is verder zonder problemen verlopen. Met de IR thermometer ga ik binnenkort de temperatuur van het blok en kop checken, als dat verder normaal blijkt, neem ik aan dat het probleem is verholpen. Mocht er aanleiding voor zijn, kan de ontklakingsoperatie nog eens worden herhaald, in het ergste geval zal de kop eraf moeten om te worden gereinigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 06:57 #1162610

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Bij de bouwmarkt wat flessen zoutzuur 10% gehaald.
Als eerste de thermostaat verwijderd.
De slang die het buiten water opzuigt in een emmer met het verdunde zoutzuur gelegd.
Motor gestart en de emmer leeg laten pompen.
Dan direct de motor uitzetten en dan werd het een levendig gebruis in de motor.
Na een 5 tot 10 minuten was het feest over en slang weer normaal vast gezet.
Motor gestart en een wolk van grijs en roest kwam er uit zetten.
Een jaar of 10 geleden heb ik de kop er eens afgehaald en verbaasde mij over de hoeveelheid roest en kalk wat bijna alles verstopte.
Toen alles schoon gemaakt.
Laatst bewerkt: 21 mei 2020 06:59 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 07:40 #1162619

CeesS schreef :
We hebben het hier over een opstelling waarin thermostaat en impeller zijn verwijderd, en met een dompelpomp bij stilstaande motor een ontkalkingsoplossing wordt rondgepompt.




Top! dank je wel dit is precies de informatie die ik nodig had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 09:04 #1162644

dehler schreef :
Bij de bouwmarkt wat flessen zoutzuur 10% gehaald.
Als eerste de thermostaat verwijderd.
De slang die het buiten water opzuigt in een emmer met het verdunde zoutzuur gelegd.
Motor gestart en de emmer leeg laten pompen.
Dan direct de motor uitzetten en dan werd het een levendig gebruis in de motor.
Na een 5 tot 10 minuten was het feest over en slang weer normaal vast gezet.
Motor gestart en een wolk van grijs en roest kwam er uit zetten.
Een jaar of 10 geleden heb ik de kop er eens afgehaald en verbaasde mij over de hoeveelheid roest en kalk wat bijna alles verstopte.
Toen alles schoon gemaakt.

Allereerst is zuren met 10% zoutzuur wel erg veel zonder inhibitor .Beter maximaal 5% (koud). En na zuren altijd eerst uitgebreid spoelen met koud water en daarna met een paar % sodaoplossing anders kunnen restjes zuur in nauwe kiertjes het staal snel aantasten zodra de motor weer heet wordt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De ZF motorontkalkings/ontroestingst​est!!! 21 mei 2020 15:12 #1162742

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Is prima gegaan Ad.
Flink gespoeld met buitenboord zoet water.
Er waren geen problemen maar voor de zekerheid deze gedaan.
Varen regelmatig in Zeeland en kalk dan wat aan.
Zoutzuur flessen gebruikt voor kalk uitslag van muren weg te halen.
Laatst bewerkt: 21 mei 2020 15:14 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl