Ondertussen haalde in mijn geval de praktijk de theorie in. Gisteren stond op de agenda het overvaren van onze boot van de winterstalling naar de vaste ligplaats. De Yanmar 1GM10 uit 2007 met bijna 1500 draaiuren startte na de gedwongen winterpauze heel vlot, maar gaf na enkele minuten stationair lopen plotseling een temperatuuralarm. Merkwaardig, vorig najaar was het overvaren naar de winterstalling zonder problemen verlopen, en de motor heeft overwinterd met koelvloeistof als antivries.
De hoeveelheid koelwater uit de uitlaat in warme toestand was gisteren duidelijk kleiner dan normaal. Helaas lag de digitale infrarood thermometer thuis, maar de kop in de buurt van de sensor voor het temperatuuralarm voelde duidelijk veel te heet aan, dus het alarm leek terecht. Wat zou een oorzaak kunnen zijn ? Impeller - thermostaat ? Na het verwijderen van de thermostaat kwam er na enige tijd weer een temperatuuralarm. Dan is de impeller de volgende verdachte. Die zit er al drie jaar in, een defect is niet ondenkbaar. Een reserve is altijd aan boord.
Nu is bij een 1GM10 het wisselen van de impeller zonder de waterpomp uit te bouwen geen sinecure. Maar met flink wat zweetdruppels, geduld en hier en daar een kras op de armen kan dat karwei worden volbracht. Echter zonder resultaat, weer een snerpend koelwateralarm.
Dan ga je denken aan een blokkade in de cilinderkop. Bij het openen van de thermostaat, die bij deze Yanmar werkt als driewegklep, loopt de waterhoeveelheid uit de uitlaat sterk terug. Ik kreeg al een visioen van het lichten van de cilinderkop om de koelkanalen te kunnen inspecteren en reinigen, maar besloot eerst nog een ontkalkingsronde te proberen. Bij de watersport juwelier een fles Starbrite ontkalker aangeschaft tegen een ruimhartige vergoeding van 24,95 Euri. In dit geval de thermostaat weer verwijderd, omdat bij geopende thermostaat er nauwelijks doorstroming was. De ontkalker volgens voorschrift een half uur z'n werk laten doen. Na het opnieuw starten van de motor kwam met het koelwater uit de uitlaat de nodige troep mee. De koelwaterhoeveelheid zag er weer normaal uit en de kop werd nauwelijks warm. Het overvaren is verder zonder problemen verlopen. Met de IR thermometer ga ik binnenkort de temperatuur van het blok en kop checken, als dat verder normaal blijkt, neem ik aan dat het probleem is verholpen. Mocht er aanleiding voor zijn, kan de ontklakingsoperatie nog eens worden herhaald, in het ergste geval zal de kop eraf moeten om te worden gereinigd.