brambo schreef :
Er zijn ook bepaalde types keerkoppelingen die onvoldoende smering krijgen als je ze mee laat draaien tijdens het varen met de motor uit.
Weet niet precies meer om wel types dit ging.
Dan de eeuwige discussie of laten meedraaien of wel stil zetten de weerstand verhoogd of verlaagd.
Dit is volgens mij al de derde draad over dit onderwerp. Een van de andere is al eerder in deze draad aangehaald. Er bestaat er nog één waarin ik zelf ook nog wat heb geschreven, maar het voert me te ver om daar ook de link van op te zoeken.
Want volgens mij is de zaak al een tijdje geleden volledig uitgeplust en is er van een eeuwige discussie dan ook niet tot nauwelijks sprake.
Of je risicoloos de schroef kan laten meedraaien zonder schade aan de keerkoppeling, staat als het goed is in de handleiding van je keerkoppeling. Ik heb zelf een Hurth HBW100 en in de gebruiksaanwijzing daarvan staat dat een meedraaiende schroef bij niet draaiende motor geen enkel probleem is. Bij andere keerkoppeling kan dit anders zijn, maar ik denk dat de meest fabrikanten er wel iets over melden.
Of het voordeel oplevert of de schroef meerdraait of niet, lijkt me ook volledig helder.
Bij driebladige vaste schroeven is dat zeker het geval. In het derde draadje wat ik aanhaalde zijn ook grafieken van getoond, uit een onderzoek door, ik geloof, Yachting Monthly. Voor een tweebladige vast schroef geldt hetzelfde, in iets mindere mate. Voor klapschroeven is het ook duidelijk: die zet je vast in de achteruit, anders klappen ze niet in, zoals diverse anderen hier al hebben geschreven.
Zoveel onduidelijks kleeft er dus niet meer aan de materie, volgens mij.