Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: rode diesel in de tank

rode diesel in de tank 13 mei 2015 21:07 #624944

Kunnen de chemisch geleerden hier niet een additief bedenken die de diesel geel maakt. Kun je rijk mee worden. Of is dat meer iets voor de Nigerianen onder ons.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 13 mei 2015 21:17 #624946

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Wel een leuk idee. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 13 mei 2015 21:52 #624955

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Noballast schreef :
Kunnen de chemisch geleerden hier niet een additief bedenken die de diesel geel maakt. Kun je rijk mee worden. Of is dat meer iets voor de Nigerianen onder ons.

Wie riep er?

Hier in Nigeria al twee weken fuel shortage...dus valt weinig te kleuren..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 06:59 #624973

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16018
johanwillemb schreef :
Ik zal de douane om info vragen en de zaak voorleggen. vandaag heb ik geprobeerd om een inschatting te maken van wat er in de tanks over is aan rode diesel, en die 500 liter klopt wel.
Ik denk dat het beter is om een aangifte te doen van het restant, misschien met een lagere opgave vd hoeveelheid.

Ben ook benieuwd wat er van de rode kleur overblijft als ik de tanks vul met blanke diesel
dat zal ook zo'n 500 liter zijn

gr Johan

Het is ook interessant om gelijk te vragen hoe te handelen vanaf de tankbeurt. Het is immers goed zeemanschap om ruim voldoende diesel in te slaan voor je de zee oversteekt. Het tanken van voldoende diesel in landen als Guernsey is dus bepaald geen startpoging van fraude. Het is naar mijn mening heel raar dat er vervolgens een risico bestaat op een dikke boete.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 07:00 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 07:34 #624978

Noballast schreef :
Kunnen de chemisch geleerden hier niet een additief bedenken die de diesel geel maakt. Kun je rijk mee worden. Of is dat meer iets voor de Nigerianen onder ons.

Hoe je geen chemicus voor te zijn hoor.
Volgens mij kun je het ook ontkleuren met actieve kool (Norit) maar ja , dat kost wel het e.e.a. aan actieve kool en chemisch afval.
Of dat uiteindelijk uit kan is de vraag.
Bovendien is het de vraag of er niet nog steeds wat te detecteren valt want 100% krijg je het er ook niet uit.

En dan dat spoelen (hoef ik echt niet voor op Wiki te kijken hoor); als je de tank echt helemaal leeg kunt krijgen ( dus alleen wat er aan de wand blijft zitten achterblijft) is die keer spoelen ( en dat hoeft niet vol te zijn maar met een sproeier de hele tankwand spoelen is net zo effectief) voldoende op geen aantoonbare rest achter te laten (vaste regel voor het spoelen van laboratorium glaswerk).
Blijft er wel bijv 5 liter achter kun je zelf makkelijk uitrekenen wanneer de rest erg weinig wordt.
Bij bijv. spoelen met 50 liter daat dan het restgehalte per keer een factor tien. Tien keer dus met een factor 10^10 ofwel 10.000.000.000 . Lijkt me een beetje overdreven :unsure:
Maar aangezien men tegenwoordig wel gehaltes van enkele PPB's probleemloos kan detecteren ( dat is dus een deel per 1.000.000.000 delen zou je wel 10 keer moeten spoelen.
Ik wet niet waar de douane dat soort onderzoek laat doen maar als het bijv. bij het N.F.I. laat doen zou ik er maar niet aan beginnen.
Overigens begrijp je dan wel de hoogte van de boetes want zoiets is niet goedkoop.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 08:48 #624992

Oneindige verdunning
. Tsja hoever moet je gaan - een aantal mensen beweert dat water een geheugeneffect heeft.

Onze diesel vast niet (en het water vast ook niet trouwens)... Kun je wel prima je brood mee verdienen tegenwoordig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 09:29 #625001

Nachtvlinder schreef :
Oneindige verdunning
. Tsja hoever moet je gaan - een aantal mensen beweert dat water een geheugeneffect heeft.

Onze diesel vast niet (en het water vast ook niet trouwens)... Kun je wel prima je brood mee verdienen tegenwoordig...

Inderdaad presteert de homeopatie het in sommige gevallen zo ver te verdunnen dat er in het eindproduct minder dan één molecuul uitgangsproduct zit (en dat kan eigenlijk niet :huh: ).
Maar dat zegt niets want dan moet je wel heeeeel ver verdunnen.
Want éen liter diesel zal ongeveer 20 x 1023^23 moleculen diesel bevatten ( iets minder dan 4 maal getal van Avogadro). Moet je dus meer dan 23 keer 1:10 verdunnen.
Dat kost je wel heeeel erg veel diesel.

Maar nou houd ik op want anders wordt er een Mod boos....... :ohmy:
Ad
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 09:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 09:37 #625003

Lol, off-topic inderdaad.

En homeopathie heeft natuurlijk niets met chemie temaken (meer met een geloof)...

De werkzame stof ergens uitverdunnen en dan toch claimen dat de oplossing nog steeds doet wat het deed (krahtiger zelfs!) is natuurlijk onzin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 12:05 #625024

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Yellow Boat schreef :
Bij bijv. spoelen met 50 liter daat dan het restgehalte per keer een factor tien.
Fout. Dat is factor 11. Je moet spoelen met 45 l voor factor 10.
(was dat niet ook een wereldberoemde zonnebrandcreme, Factor 11?)
:laugh:

Met hoeveel mensen waren jullie eigenlijk aan boord? Misschien valt daar een mouw aan te passen. Bv 500/2 = 250 liter pp. Misschien blijf je dan wel onder die €300 grens. Maar ik weet niet of het zo werkt. Dat zou je moeten navragen.
Laatst bewerkt: 14 mei 2015 12:17 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 14:04 #625043

Haha, dus je gebruikt je dieseltank om in bulk (een aantal liters per persoon) te smokkelen?

Ik denk niet dat het zo werkt helaas...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 14 mei 2015 14:20 #625048

Bovendien gaat het hier niet om invoerrechten waarvoor een maximum vrij bedrag geldt maar om accijnzen waarvoor zoiets niet geldt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank udate 18 mei 2015 11:16 #626157

Vandaag gesproken met de douane en de zaak voorgelegd.
Na een intern beraad werd ik even later teruggebeld.

In mijn geval is het restant rode diesel in de tank GEEN probleem mits je een tankbon kan overleggen.
Deze moet niet ouder zijn dan een jaar om het een en ander te rechtvaardige.

Ik kan dus het restant gewoon verbruiker en hoef niet de tank te laten reinigen etc

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Laatst bewerkt: 18 mei 2015 11:39 door johanwillemb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 11:29 #626162

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2231
Goed bezig! Ik geef toe dat ik helemaal fout zat :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 11:42 #626170

dan nog, is een jaar maar kort, stel je gaat een keer per jaar heen en weer. De rest vaar je dan kort even op de motor vanuit de haven.
Ik denk dat er dan na een jaar nog wel rode diesel in zit hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 12:01 #626180

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 14843
@TS
dit was dus het antwoord van de NL douane
kom je hier in BE/FR/DE ook mee weg?
of is dat niet je vaargebied?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 13:44 #626221

Ja daar schijn je dan ook mee weg te komen volgens de douane.
Heb zojuist ook een schriftelijke bevestiging gekregen.

Mijn vaargebied gaat zeker verder dan NL,B of Frankrijk.
Voor Duitsland heb ik geen specifieke navraag gedaan.

gr Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 13:48 #626222

Zit ik toch nog even met dat jaartje. Het schijnt dat je de sporen van de rode diesel niet uit je tank weg krijgt of na vele keren opnieuw tanken met gele diesel. Een jaar lijkt mij dan erg kort en ga je volgend jaar alsnog op de bon.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 13:55 #626223

Ik hoop dat nadat de tanks nagenoeg leeg zijn en daarna opnieuw zijn gevuld de rode kleurstof aanzienlijk minder zichtbaar is.
Zal zeker ff duren voordat alles weer een TAX-safe kleur heeft, maar dan is het wel aannemelijk te maken
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 18 mei 2015 17:52 #626293

Het zal van rode-wijn rood via roze toch wel steeds blanker worden neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 15:45 #723154

  • Ben1980
  • Ben1980's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Goeden dag allen,

Even een kleine update. Vandaag 06-04-2016 omstreeks 15:40 uur gebeld met de Douane, op het telefoonnummer 0800-0143.

De vraag luidde:

"Ik ga deze zomer naar Engeland met mijn pleziervaartuig. Ik moet in Engeland tanken. Ik kan daar niet anders tanken dan rode diesel. Kom ik in de problemen als ik terug naar Nederland vaar op rode diesel? Ik kan pas in Nederland weer witte diesel tanken."

Beambte: "Vanaf 2013 is het verboden rode diesel te tanken. U mag het dus niet meer tanken."

"Dat weet ik meneer de beambte, maar zoals ik al stelde, ik kan niets anders tanken dan rode diesel."

Beambte: "Heeft u een moment, ik ga even overleggen. Na enkele minuten kwam het antwoord. Geen probleem meneer. U kunt aangeven dat u de VAT (belasting) wilt betalen. Dat wordt op de bon aangegeven. Als u de bon bij de boot bewaard is het geen probleem. Fijne vakantie. Heeft u verder nog vragen?"

"Nee hoor, vriendelijk dank."


Duidelijk verhaal dus. Ga geen spoken zien of wat dan ook. Ze pikken echte de sjoemelaars er wel uit.

Gr Ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 16:10 #723167

Ik heb mijn rode diesel van vorig jaar nog in de tank.
Idd met de VAT bon bij de papieren bewaren.
Afgelopen jaar nauwelijks gevaren ivm familie gedoe... volgende maand ga ik weer naar de uk.. komt er weer nieuwe rode diesel bij.
Je wordt weglacht de rode diesel uit de reserve can zsm op te gebruiken... zodat je niet bij bijvullen eindeloos rode diesel in de tank hebt... maar het is kruimel werk.
Ik ben overigens nog nooit gecontroleerd de afgelopen jaren.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 16:21 #723173

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6130
"U kunt aangeven dat u belasting wilt betalen en wordt op de bon aangegeven"

Voor alle duidelijkheid : moet je dat op de bon laten zetten in Engeland waar je tankt ?
Aangeven dat ik belasting wil betalen kan ook als ik de NL duane aan boord krijg..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 16:34 #723175

In Engeland, in mijn geval vroeg de pompman er zelf al naar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 17:00 #723184

Hoeveel rode diesel is er nog in Engeland? De laatste paar keer dat ik daar getankt heb (lowestoft en Kirkwall) was het in beide gevallen gewoon wit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rode diesel in de tank 06 apr 2016 17:49 #723196

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Verleden jaar kon ik in Engeland kiezen tussen rood en wit.
Ik heb toen, omdat er niet al teveel in kon en we de volgende dag weer naar Holland gingen, voor wit gekozen.
Een paar jaar daarvoor, toen we een paar maanden in die contreien ronddoolde, bunkerden we rode diesel.
Daarbij kon ik zelf opgeven dat één deel voor voortstuwing was en één deel voor "domestic use", dus verwarming enz.
Dat scheelde een slok op een borrel - belasting - dus heb ik daar dankbaar gebruik van gemaakt.

Hier een bunkerbon.

Laatst bewerkt: 06 apr 2016 17:51 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl