Flauw ,gezeur, ... wetgeving is er toch voor iets of mag men daar in andere landen wel een loopje mee nemen ?
Wat info voor de topicstarter en wie het interesseert :
Waarom geen rode diesel in kannetjes ...
Dat komt omdat men in België nog rode diesel mag tanken voor de verwarming en generator op voorwaarde dat er gescheiden tanks zijn die op geen enkele manier met elkaar kunnen verbonden worden. De gedoogperiode is nu voorbij, er mag dus geen enkel spoor van residu meer gevonden worden. Er kunnen ook controles zijn op een niet varend schip.
Het bijhebben van Rode diesel in een jerrycan is dus verboden, normaal is geen enkel schip uitgerust met een dieselmotor afhankelijk van extra jerrycans voor een normale overtocht UK-Belgie.
van de website VYF:
RODE DIESEL
Wij vernemen van verschillende yachtclubs dat de douane bijzonder actief controles uitvoert naar rode diesel.
Onder druk van de RYA besliste UK om nog verder rode diesel te verdelen en een factuur met BTW 40/60 te voorzien, 40% voor verwarming en boordenergie (afzonderlijke diesel) en 60% voor voortstuwing. Bij elke tankbeurt wordt door de pompist gevraagd indien je aan de 100% of voor de 40/60% btw regel wenst gefactureerd te worden. Goed zeemanschap vereist dat men voltankt vooraleer af te varen. In de UK jachthavens kan men enkel rode diesel tanken wat in België als een inbreuk geverbaliseerd wordt. Bijkomend wordt men verplicht binnen de kortste keren zijn tanks te laten kuisen en de brandstoffilters te laten vervangen.. een dure grap.
Deze situatie, waarbij de pleziervaarder voor zijn legaal gedrag bestraft wordt, is onaanvaardbaar en werd door de VYF in het Subteam der Kustjachthavens aangeklaagd.
Het Subteam kon rekenen op het begrip van Dhr. Cockuyt, Gewestelijk Directeur van Douane en Accijnzen, die inmiddels bij de hoofdadministratie een voorstel heeft ingediend:
a) bij vaststelling van aanwezigheid van rode diesel zou men niet meer overgaan
tot onmiddellijke inning van de boete
b) wel wordt een dossier opgemaakt waarbij redelijkheid zal getoond worden indien
de gezagvoerder het bewijs kan voorleggen dat hij in UK getankt heeft en een
factuur kan voorleggen volgens de 100% BTW regel
c) de federaties worden op de hoogte gehouden omtrent de genomen beslissingen
De VYF adviseert de pleziervaarder het volgende:
a) om in UK enkel te tanken mits factuur volgens de 100% btw regel
b) de factuur bij te houden en de tankbeurt in het logboek in te schrijven
c) nooit een onmiddellijke minnelijke schikking of boete te aanvaarden
d) elke controle te willen meedelen via uw club aan de federatie.
De clubs werden verzocht om de controles van hun clubleden te willen verzamelen en deze dan gebundeld door te sturen naar het VYF secretariaat.
Meer informatie over deze problematiek kunt u op onze site bij wetgeving vinden (Programmawet inzake diesel voor pleziervaartuigen).