Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 16:19 #1347482

Aha, geen half werk... zo gaat het vaak met klussen, het begint klein, maar voordat je het weet ben je een revisie aan het uitvoeren...

Die koelkanalen lijken wel aardig dicht te zitten? Die kan je nu ook weer mooi schoonmaken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 16:58 #1347492

sjoerd1981 schreef :
Aha, geen half werk... zo gaat het vaak met klussen, het begint klein, maar voordat je het weet ben je een revisie aan het uitvoeren...

Die koelkanalen lijken wel aardig dicht te zitten? Die kan je nu ook weer mooi schoonmaken...

+1
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 16:59 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 17:00 #1347493

Dat is een beetje bedrog want om een of andere reden zij de kanalen die “ dicht” zitten ook in de pakking gesloten dus daar kan sowieso geen water doorheen.

En oja ik heb denkelijk een rvs uitlaatbocht er op zitten, hij is vrijwel nergens magnetisch behalve in de binnenkant van de buitenste bocht, daar blijft de magneet lichtjes kleven maar niets in vergelijk met op een gewoon stuk ijzer.

Ook nog de slotspelling van de zuigerveren gecontroleerd. De compressieverhouding zitten op 0,65 en de schraapveer op 1,00.
Dit is ruimer dan nieuw maar nog binnen de limiet van 1,50mm.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 18:13 door Thijsnoort. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 18:37 #1347522

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
heet die uitlaatbocht in de gebruiksaanwijzing een ...uitlaat mengstuk... die je om de 2 jaar of 500 bedrijfsuren moet vervangen ook als er geen beschadigingen te zien zijn?

ik ga over 2 weken de motor in onderhoud nemen en ben mij aardig aan het inlezen nu.



Thijsnoort schreef :
Dat is een beetje bedrog want om een of andere reden zij de kanalen die “ dicht” zitten ook in de pakking gesloten dus daar kan sowieso geen water doorheen.

En oja ik heb denkelijk een rvs uitlaatbocht er op zitten, hij is vrijwel nergens magnetisch behalve in de binnenkant van de buitenste bocht, daar blijft de magneet lichtjes kleven maar niets in vergelijk met op een gewoon stuk ijzer.

Ook nog de slotspelling van de zuigerveren gecontroleerd. De compressieverhouding zitten op 0,65 en de schraapveer op 1,00.
Dit is ruimer dan nieuw maar nog binnen de limiet van 1,50mm.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 18:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 18:57 #1347536

Hoi , Ja dat zou zo maar kunnen, in het Engelstalig werkplaatsboek heet het een mixing elbow.
Maar per definitie vervangen lijkt mij wat vreemd. Ze zijn best kostbaar en als hij nog goed is zou ik hem laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 19:29 #1347560

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
mixing elbow is hetzelfde onderdeel

Op yanmar.nl is er een Nederlandstalige versie aanwezig in pdf
wellicht nmakkelijker.
Daar staat duidelijk vermeld dat je hem moet vervangen om de 500 uur of 2 jaar (wat het eerst komt), ook als er geen gebreken zichtbaar zijn.
zo een rvs versie bestellen is veel goedkoper en vermoedelijk 1 malig.

Geen idee hoe oud die van mij is..ga hem wel goed onderzoeken en ook de anode controleren
Wordt de eerste keer dat ik zo een motor ga onderhouden.





Thijsnoort schreef :
Hoi , Ja dat zou zo maar kunnen, in het Engelstalig werkplaatsboek heet het een mixing elbow.
Maar per definitie vervangen lijkt mij wat vreemd. Ze zijn best kostbaar en als hij nog goed is zou ik hem laten zitten.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 20:45 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 21:25 #1347635

De anodes heb ik er ook uit gehad en er zat alleen heel veel kalk op en verder zo goed als nieuw.
Alleen de ring anode op de saildrive heeft een klein plekje wat misschien iets met zijn werking van doen zou kunnen hebben.


Ik hoop eigenlijk nog op reactie van Cees en Madoc over de zuigerveren en de lagerschalen.
Spullen om de slijtage van de cilinder te meten heb ik niet, dus ik hoop dat daar een andere methode voor is.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 21:28 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 22:16 #1347651

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Ja je hebt zo een aardige klus, maar goed je kent je motortje dan wel goed.

Die van mij ziet er als nieuw uit en heeft minder dan 2000 draaiuren en hoef ik niets aan te doen behalve onderhoud nu.
Ik Had een bb suzuki 6 pk, en nu dus de Yanmar 1gm10... volkomen anders..

Maar ik lees je proces en werkzaamheden met veel interesse.

Thijsnoort schreef :
De anodes heb ik er ook uit gehad en er zat alleen heel veel kalk op en verder zo goed als nieuw.
Alleen de ring anode op de saildrive heeft een klein plekje wat misschien iets met zijn werking van doen zou kunnen hebben.


Ik hoop eigenlijk nog op reactie van Cees en Madoc over de zuigerveren en de lagerschalen.
Spullen om de slijtage van de cilinder te meten heb ik niet, dus ik hoop dat daar een andere methode voor is.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 05 dec 2021 22:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 dec 2021 22:23 #1347653

Thijsnoort schreef :
De anodes heb ik er ook uit gehad en er zat alleen heel veel kalk op en verder zo goed als nieuw.
Alleen de ring anode op de saildrive heeft een klein plekje wat misschien iets met zijn werking van doen zou kunnen hebben.


Ik hoop eigenlijk nog op reactie van Cees en Madoc over de zuigerveren en de lagerschalen.
Spullen om de slijtage van de cilinder te meten heb ik niet, dus ik hoop dat daar een andere methode voor is.

Je weet waar ik zit dus spullen in de auto en meten maar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 06:56 #1347668

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Voorzover vanaf een afstand van foto's een beoordeling mogelijk is, zien de inwendige onderdelen (kop, zuiger, lagerschalen) er nog prima uit. De uitlaatklepzitting verdient aandacht (slijpen), maar dat is een kleinigheid.
Je zou voor de zekerheid de zuigerafmetingen kunnen checken, maar op het oog is er niets mis mee. Hoe zien de klepstelen en de afdichting er uit ? Ergens moet je olieverbruik naar te herleiden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 08:56 #1347690

"zien de inwendige onderdelen" zulke ogen wil ik ook hebben,..kunnen alle dure meetgereedschappen weg scheeld me veel geld en ruimte.....

ik hou me maar bij "meten is weten,......"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 09:14 #1347693

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De Optimaal schreef :
"zien de inwendige onderdelen" zulke ogen wil ik ook hebben,..kunnen alle dure meetgereedschappen weg scheeld me veel geld en ruimte.....

ik hou me maar bij "meten is weten,......"

Slechte Sinterklaas gehad ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 10:06 #1347717

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3093
De Optimaal schreef :
"zien de inwendige onderdelen" zulke ogen wil ik ook hebben,..kunnen alle dure meetgereedschappen weg scheeld me veel geld en ruimte.....

ik hou me maar bij "meten is weten,......"
Compressie meten is ook weten. En die was goed. Dus hoefde de motor niet zo ver uit elkaar gehaald te worden. Maar Thijsnoort had daar zin in. Dus gekeken waarom de motor zo goed liep ;). Maar laat alles meten en dan vermoed ik dat zuiger en veren in goede conditie zijn. De lagers zien er ook goed uit. Verkleuring vermoedelijk t.g.v.hoge smeerolie druk tijdens arbeidsproces op de betreffende gedeelte van het lager.
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 10:18 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 10:44 #1347719

madoc schreef :
De Optimaal schreef :
"zien de inwendige onderdelen" zulke ogen wil ik ook hebben,..kunnen alle dure meetgereedschappen weg scheeld me veel geld en ruimte.....

ik hou me maar bij "meten is weten,......"
Compressie meten is ook weten. En die was goed. Dus hoefde de motor niet zo ver uit elkaar gehaald te worden. Maar Thijsnoort had daar zin in. Dus gekeken waarom de motor zo goed liep ;). Maar laat alles meten en dan vermoed ik dat zuiger en veren in goede conditie zijn. De lagers zien er ook goed uit. Verkleuring vermoedelijk t.g.v.hoge smeerolie druk tijdens arbeidsproces op de betreffende gedeelte van het lager.


Mee eens! klussen aan een motor is zeker leuk en idd meten = weten, geldt voor de diverse varianten van meten en heeft dus niks van doen met sinterklaas.
Uiteindelijk is zijn verstuiver hier ook gemeten en afgeperst voor controle. op het reinigen na geen correctie van openingsdruk nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 12:24 #1347744

Tsja... ik vind klussen aan een motor ook leuk, maar vroeger heb ik geleerd: if it ain't broke, don't fix it!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 12:41 #1347755

madoc schreef :
De Optimaal schreef :
"zien de inwendige onderdelen" zulke ogen wil ik ook hebben,..kunnen alle dure meetgereedschappen weg scheeld me veel geld en ruimte.....

ik hou me maar bij "meten is weten,......"
Compressie meten is ook weten. En die was goed. Dus hoefde de motor niet zo ver uit elkaar gehaald te worden. Maar Thijsnoort had daar zin in. Dus gekeken waarom de motor zo goed liep ;). Maar laat alles meten en dan vermoed ik dat zuiger en veren in goede conditie zijn. De lagers zien er ook goed uit. Verkleuring vermoedelijk t.g.v.hoge smeerolie druk tijdens arbeidsproces op de betreffende gedeelte van het lager.

Zin in zijn jouw woorden. Ik heb geen hekel aan sleutelen maar als alles goed geweest was dan had ik het spul niet uit elkaar gehaald.
Compressie was inderdaad goed, de zuiger valt ruim binnen de toleranties dus is ook goed.
De slotspelling van de zuigerveren is wat kritischer maar nog wel binnen de tolerantie hoewel net nog gemeten de top veer wel op het randje zit.
Wat ook opviel is dat de topveer een soort T vorm heeft gekregen en dit niet zo hoort neem ik aan.
Ik moet het nog meten.
Wat ik wel gemeten heb is dat ik in de cilinder van boven naar beneden overall dezelfde slotspelling meet wat dan zou betekenen dat de cilinder van boven nog dezelfde maat heeft als in het midden en onderin.
Klepstelen moet ik nog meten maar ik kon geen overmatige speling op de geleiders ontdekken.
Mocht iemand weten hoe een wervelkamer er uit hoort te zien???

En de reden dat hij uit elkaar is is erg slecht starten en olieverbruik.
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 13:33 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 15:38 #1347802

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Klepstelen moet ik nog meten maar ik kon geen overmatige speling op de geleiders ontdekken.
Mocht iemand weten hoe een wervelkamer er uit hoort te zien???

En de reden dat hij uit elkaar is is erg slecht starten en olieverbruik.

Met de wervelkamer is niet snel iets mis, die bestaat uit twee zeer robuuste helften. Hooguit schoonmaken, zie eerder genoemd filmpje vanaf ca 1:50




Als het olieverbruik niet is toe te schrijven aan onderdelen die buiten de spec vallen, zou je nog kunnen kijken naar het oppervlak van de cilinder, en of er misschien verglazing is opgetreden. Dat kan een hoog olieverbruik verklaren. De remedie is honen.
Zie coxeng.co.uk/engine/bore-glazi...g-in-diesel-engines/
Laatst bewerkt: 06 dec 2021 15:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 16:01 #1347807

Duidelijk, ik twijfelde een beetje of alle gaatjes gelijk zouden moeten zijn, in het filmpje is duidelijk te zien dat het niet zo is.
Om dat glazing te verhelpen zou je met hoonstenen te keer kunnen gaan lees ik.
Is zo’n midlock setje met drie van die blokjes daarvoor geschikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 16:19 #1347811

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Gebruik daar liever een hoonborstel voor met die bolletjes erop.
Zelf zou ik dan meteen een setje nieuwe veren op de zuiger monteren inclusief schraapveer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 16:34 #1347812

Nieuwe zuigerveren leek toch al wel een goed idee.
Zo’n borstel heb ik wel gezien. Werkt dat hetzelfde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 17:47 #1347819

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 19:20 #1347839

Goede keuze om toch de kop eraf te trekken.
Nu je zover bent zou ik je één tip willen geven: schuif dat motortje in je bestelbus en rij er even mee naar van Giersbergen motoren revisie in Terborg. Zeer behulpzame en kundige mensen om de boel even goed op te meten, je het juiste advies te geven en je cilinder te honen. Sommige dingen moet je niet zelf willen doen. Kost je ‘de kop’ niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 21:57 #1347901

Daar voel ik wel wat voor Gerwin, goed idee. Terborg s echt vlakbij en als zei hem ook even kunnen honen zou dat mooi zijn. Ik ga ze wel eerst even bellen of de krukas er dan uit moet. Ik weet namelijk niet of ik daar trek in heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 22:03 #1347905

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3093
Thijsnoort schreef :
Daar voel ik wel wat voor Gerwin, goed idee. Terborg s echt vlakbij en als zei hem ook even kunnen honen zou dat mooi zijn. Ik ga ze wel eerst even bellen of de krukas er dan uit moet. Ik weet namelijk niet of ik daar trek in heb.
De krukas hoeft er niet uit om te honen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 dec 2021 22:32 #1347915

Dat zou mooi zijn.

Net geleerd dat Giersbergen in Silvolde zit.
Jammer dat is te ver :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl