Thijsnoort schreef :
Eventjes een oud draadje weer afstoffen.
In onze kort geleden Etap 26 zit ook een Yanmar maar met saildrive.
Hoe maak je daar de motor winterklaar? Er zit geen wierpot in.
En na diverse filmpjes op yt gezien te hebben over verstopte koelkanalen ronde de cilinder en in de kop vraag ik mij af of preventief de kop verwijderen en eea reinigen een verstandige keuze is.
Of zijn er ander manieren om deze te reinigen zonder de kop te demonteren?
En hoe krijg je de toevoer gecontroleerd en schoon?
De saildrive maak je winterklaar door de olie te vervangen. De aftap zit helemaal onderaan, het handigste gaat het aftappen als de boot op de kant staat. Kijk goed of de olie niet grijs verkleurd is, dat zou betekenen dat de keerring(en) op de schroefas aan vervanging toe zijn.
De 1GM10 is een direct gekoelde motor, na verloop van tijd kan in de koelkanalen hier en daar opbouw van kalkachtige bestanddelen ('ketelsteen') plaatsvinden. Of dit een probleem is, kun je met een infrarood thermometer rond de kop controleren, de temperatuur moet onder de 60 graden blijven.
Mocht je een te hoge temperatuur vinden, of je krijgt een temperatuur alarm, dan is een goede remedie en behandeling met een ontkalkingsmiddel. Ofwel kant en klaar (bijvoorbeeld Starbrite) of je brouwt het zelf, op het forum is genoeg info daarover te vinden. Volg de gebruiksaanwijzing ! De cilinderkop laat je zitten, die verwijder je alleen in bijzondere gevallen.
Een wierfilter is handig voor het toedienen van zo'n ontkalkings brouwsel, en ook voor antivries in de winterstop. Ik heb een wierfilter geïnstalleerd met als extra een Gardena koppeling (zie bijlage).
Met een passend slangetje zuig je de gewenste vloeistof eenvoudig op, met de buitenboord kraan gesloten. Onze boot lig op zout water, bij langere stilstand spoel ik zo het koelsysteem met kraanwater door.