Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 jan 2016 09:19 #696481

taan schreef :
Waarom lees ik dit soort praktische tips toch altijd pas nadat ik uren heb zitten klooien met tangetjes en magneten om een gevalllen boutje uit de bilge te vissen.

je kan ook een magneetje op je steek/ring/inbussleutel of schroevendraaier plakken ook handig voor ringetjes

groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 jan 2016 09:30 #696483

pantaleimon schreef :
taan schreef :
Waarom lees ik dit soort praktische tips toch altijd pas nadat ik uren heb zitten klooien met tangetjes en magneten om een gevalllen boutje uit de bilge te vissen.

je kan ook een magneetje op je steek/ring/inbussleutel of schroevendraaier plakken ook handig voor ringetjes

groeten
Frank

Vervelend is alleen dat dat niet help voor rvs boutjes of moeren en die zijn op een boot nu eenmaal nogal algemeen.
Je hebt trouwens wel speciale grijpertjes voor dat soort klussen.
www.google.nl/search?q=flexibe...sTCA8QsAQIRw#imgrc=_
Ad
Laatst bewerkt: 11 jan 2016 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 jan 2016 09:37 #696484

Yellow Boat schreef :
pantaleimon schreef :
taan schreef :
Waarom lees ik dit soort praktische tips toch altijd pas nadat ik uren heb zitten klooien met tangetjes en magneten om een gevalllen boutje uit de bilge te vissen.

je kan ook een magneetje op je steek/ring/inbussleutel of schroevendraaier plakken ook handig voor ringetjes

groeten
Frank

Vervelend is alleen dat dat niet help voor rvs boutjes of moeren en die zijn op een boot nu eenmaal nogal algemeen.
Je hebt trouwens wel speciale grijpertjes voor dat soort klussen.
www.google.nl/search?q=flexibe...sTCA8QsAQIRw#imgrc=_
Ad

aan de motor kom je niet veel rvs tegen(dacht ik)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 jan 2016 22:20 #696944

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik koop een nieuwe, en houd de oude als reserve, inderdaad. Het zijn de kosten ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 05 sept 2021 12:58 #1322041

Eventjes een oud draadje weer afstoffen.
In onze kort geleden Etap 26 zit ook een Yanmar maar met saildrive.
Hoe maak je daar de motor winterklaar? Er zit geen wierpot in.
En na diverse filmpjes op yt gezien te hebben over verstopte koelkanalen ronde de cilinder en in de kop vraag ik mij af of preventief de kop verwijderen en eea reinigen een verstandige keuze is.
Of zijn er ander manieren om deze te reinigen zonder de kop te demonteren?
En hoe krijg je de toevoer gecontroleerd en schoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 10:27 #1322334

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Eventjes een oud draadje weer afstoffen.
In onze kort geleden Etap 26 zit ook een Yanmar maar met saildrive.
Hoe maak je daar de motor winterklaar? Er zit geen wierpot in.
En na diverse filmpjes op yt gezien te hebben over verstopte koelkanalen ronde de cilinder en in de kop vraag ik mij af of preventief de kop verwijderen en eea reinigen een verstandige keuze is.
Of zijn er ander manieren om deze te reinigen zonder de kop te demonteren?
En hoe krijg je de toevoer gecontroleerd en schoon?

De saildrive maak je winterklaar door de olie te vervangen. De aftap zit helemaal onderaan, het handigste gaat het aftappen als de boot op de kant staat. Kijk goed of de olie niet grijs verkleurd is, dat zou betekenen dat de keerring(en) op de schroefas aan vervanging toe zijn.

De 1GM10 is een direct gekoelde motor, na verloop van tijd kan in de koelkanalen hier en daar opbouw van kalkachtige bestanddelen ('ketelsteen') plaatsvinden. Of dit een probleem is, kun je met een infrarood thermometer rond de kop controleren, de temperatuur moet onder de 60 graden blijven.
Mocht je een te hoge temperatuur vinden, of je krijgt een temperatuur alarm, dan is een goede remedie en behandeling met een ontkalkingsmiddel. Ofwel kant en klaar (bijvoorbeeld Starbrite) of je brouwt het zelf, op het forum is genoeg info daarover te vinden. Volg de gebruiksaanwijzing ! De cilinderkop laat je zitten, die verwijder je alleen in bijzondere gevallen.

Een wierfilter is handig voor het toedienen van zo'n ontkalkings brouwsel, en ook voor antivries in de winterstop. Ik heb een wierfilter geïnstalleerd met als extra een Gardena koppeling (zie bijlage).
Met een passend slangetje zuig je de gewenste vloeistof eenvoudig op, met de buitenboord kraan gesloten. Onze boot lig op zout water, bij langere stilstand spoel ik zo het koelsysteem met kraanwater door.







Laatst bewerkt: 06 sept 2021 11:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 11:00 #1322351

Elk jaar de olie van een saildrive vervangen is echt niet nodig want daar gebeurt niks mee. Die olie wordt immers niet heet een wordt gekoeld met het water waar je in vaart . Er kanhooguit water bij komen en dat zie je als je het niveau controleerd en de peilstok eruit trekt en de olie er dan wit of cemekleuig uitziet. Noemaal is helder geelbruin.
Ad
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 11:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 11:54 #1322375

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
Elk jaar de olie van een saildrive vervangen is echt niet nodig want daar gebeurt niks mee. Die olie wordt immers niet heet een wordt gekoeld met het water waar je in vaart . Er kanhooguit water bij komen en dat zie je als je het niveau controleerd en de peilstok eruit trekt en de olie er dan wit of cemekleuig uitziet. Noemaal is helder geelbruin.
Ad

Bijgevoegd het onderhoudsinterval uit het manual van de SD20 saildrive, zoals die standaard achter een 1GM10 gemonteerd is. Yanmar schrijft vervanging voor na 100 draaiuren, die haal ik gemakkelijk in een jaar. Dus voor mij jaarlijks olie verversen.
In het staartstuk zit een dubbele haakse overbrenging met een spiraalvertanding, die voor het smeermiddel meer belastend is dan een 'gewone' rechte vertanding. Het smeervoorschrift hiervoor is speciaal tandwielvet (API GL4 or GL5 and SAE80W90 or 90). Behalve voor de SD20 als die achter een 1GM10 wordt gebruikt, dan mag de dezelfde olie (SAE 30 of vergelijkbaar) worden gebruikt als in de motor. Het vervangingsinterval wordt dan verkort van 250 tot 100 uur. Pas dus op met het ongefundeerd verlengen hiervan.





Laatst bewerkt: 06 sept 2021 13:45 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 13:50 #1322410

Elke versnellingbak van een auto zit vol met dat soort vertandingen en daar wordt normaliter ook SAE80W90 gebruikt maar dat wordt zelden of nooit ververst, alleen leil gecontroleerd bij een grote beurt.
Daarbij komt dat die ollie i.h.a. niet gekoeld is , alleen door de rijwind en dat is minder effectief als bij een saildrive waar de olie onderin de saildrive wordt gekoeld door het vaarwater .
Wel raar als je dat dan vergelijkt met dat voorschrift van Yanmar.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 14:05 #1322421

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
(..) Wel raar als je dat dan vergelijkt met dat voorschrift van Yanmar.
Ad

Ik vergelijk niks, ik meld het Yanmar voorschrift en de geschiedenis die er achter zit SAE30 motorolie ipv SAE80 tandwielvet . Jij denkt het alleen beter te weten dan de fabrikant.
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 14:08 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 14:43 #1322434

Ik kan helaas niet even in de boot gaan kijken dus ik vraag het maar.
Hoe zit de aansluiting van buitenwater door de saildrive in de boot?
Een slang oid heb ik zo niet gezien. En een wierpot er tussen om dit soort zaken te regelen lijkt mij meer dan prima.
En ik ga als de boot straks uit het water is fijn de olie verversen , ik heb namelijk geen idee of en wanneer er voor het laatst onderhoud gedaan is.
Een mooie foto hoe de wateraansluiting zit zou zeer welkom zijn.
In de manuaal kan ik de watercock vinden dus hij moet laag aan de rechterkant zitten.
Alleen kan ik geen diameter vinden en of het een slang of pijp is.
Het zou mooi zijn als ik alvast wat zou kunnen voorbereiden voordat we weer naar de boot toegaan.

Tot zover alvast bedankt.
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 14:54 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 14:46 #1322436

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6725
Ik denk dat de saildrive wordt gekoeld door het water waar je in vaart. Het geval zit toch onder water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 14:58 #1322441

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Het zou mooi zijn als ik alvast wat zou kunnen voorbereiden voordat we weer naar de boot toegaan.

Tot zover alvast bedankt.

Bijgaand het schema van de koelwateraansluiting (aanzuig) op de saidrive. De oorspronkelijke Yanmar afsluiter is nogal knullig uitgevoerd, en wordt vaak vervangen door een kogelkraan. Het enige nadeel van een kogelkraan is dat die niet vorstbestendig is, en 's winters half open moet worden gezet om stukvriezen te voorkomen.



Laatst bewerkt: 06 sept 2021 15:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 15:05 #1322449

Dat uitsteeksel heb ik gezien alleen het krukje is er af.
Waar komt jouw wierpot vandaan, ik vind dat een hele sjieke maar kan die alleen vinden met één zij en één onder aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 15:12 #1322452

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
(..) Wel raar als je dat dan vergelijkt met dat voorschrift van Yanmar.
Ad

Ik vergelijk niks, ik meld het Yanmar voorschrift en de geschiedenis die er achter zit SAE30 motorolie ipv SAE80 tandwielvet . Jij denkt het alleen beter te weten dan de fabrikant.

Allereerst schrijf je steeds "tanwielvet"en dat is wel wat anders dan olie hoor.

Dat Yanmar , net als trouwens Volvo Penta over zijn gegaan van SAE80W90 naar gewone motorolie ligt aan het feit dat er in het begin van dat type saildrives veel pobemn optraden met slippende koppelingen van die saildrives . Het eerst dat ik daar over las was touwens in de raportage van de Waterkampioenboot "Tijgerhaai" die ook een saildrive had ( terwijl het trouwens om een motoroot ging) over de tocht via Rijn en Donau naar Hongarije . Ter hoogte van , ik meen Bonn kegen ze ook met dat probleem te maken waarvan overigens toen de oorzaak nog niet echt bekend sijnt te zijn geweest . Is ook een boek van te koop: www.bol.com/nl/nl/p/de-reizen-...ai/9200000036222083/
Overigens komen bijna alle saildrives van ZF ( nl.wikipedia.org/wiki/ZF_Friedrichshafen ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 15:52 #1322471

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
Dat Yanmar , net als trouwens Volvo Penta over zijn gegaan van SAE80W90 naar gewone motorolie ligt aan het feit dat er in het begin van dat type saildrives veel pobemn optraden met slippende koppelingen van die saildrives .
Ad

Ad je haalt er nu allerlei veronderstellingen bij die hier niet ter zake zijn. De SD20 heeft geen platenkoppeling die kan slippen, maar een klauwkoppeling die 'in' of 'uit' is.

Yanmar heeft voor de SD20 in combinatie met de 1GM10 de specificatie van het smeermiddel een aantal jaren terug gewijzigd ('van dik naar dun'), omdat de motor in koude omstandigheden slecht op gang kwam door de zeer visceuze SAE80W90. Inderdaad lijkt dat meer op vet dan op olie, het is verpakt in tubes. Ik heb daar in de beginjaren ook problemen mee gehad.
Omdat de 1GM10 slechts 10 pk levert, heeft men de smeermiddel spec verlaagd naar SAE30, later 10W30, en de verversingstermijn op 100 uur gesteld. Dit wordt een nutteloze discussie, je hebt geen idee waar je over praat. Dit is het laatste dat ik hierover zeg.

edit : in 2010 wijzigde VP de saildrive olie spec van ATF naar motorolie ('van dun naar dik') :

Volvo Penta recently issued a bulletin (see below) that recommends all people who have sail drives (130 and 150s) should switch from using ATF fluid in their sail drives to SAE 15W40.
This is a big change when you think that the ATF fluid has a viscosity of 6.1 at 100C and 30.1 at 40C while the 15W40 has a viscosity of 15 at 100C and 101 (!) at 40C.

My theory is that the lighter ATF fluid doesn’t protect the clutch plates as well when the plates are not engaged and are just spinning. Volvo Penta seems to be confirming this when they state that “problems concerning sliding/delayed engagement” may require a change of the disk package and using the new oil.

What adds to this confusion is that Yanmar Sail drives have the exact opposite requirement. Yanmar sail drives specifications are much more dependent on what engine they are connected to (RPM and thrust issues) and everyone should check their Owner’s Manual, but basically the smaller drives (such as the SD20 and SD31 with their dog clutches) use SAE 80W90 gear oil, while the larger drives (like the SD40 and SD50s with their cone clutches) use Quicksilver High Performance Gear Lube.

En de verversingstermijn volgens VP :

Service every 200 hours of operation, or at least once a year
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 09:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 15:59 #1322473

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Dat uitsteeksel heb ik gezien alleen het krukje is er af.
Waar komt jouw wierpot vandaan, ik vind dat een hele sjieke maar kan die alleen vinden met één zij en één onder aansluiting.

Er zijn veel problemen met die afsluiter, vandaar de switch naar een kogelkraan, met de eerder genoemde aandachtspunten. De aansluiting is G 1/2 ".

Die wierpot heb ik jaren terug bij Allpa gekocht, maar is denk ik niet meer in het assortiment. Waar de in- en uitlaat zit is niet zo relevant. Let wel goed op de stromingsrichting.
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 16:12 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 16:33 #1322478

Ja stroomrichting begrijp ik dat dat van belangstelling is. 1/2 “ dan zal de slang een 20mm zijn vermoed ik.
Het is natuurlijk wel prettig als de aansluitingen zodanig zitten dat aansluiten eenvoudig is met zo min mogelijk bochten en dus weerstand.
Ik ga wel een zien wat er kan en te koop is voor redelijke bedragen.

Oja, het manchet vervangen is dat raadzaam als het er nog goed uitziet?
En is dat zelf te doen?
Laatst bewerkt: 06 sept 2021 16:35 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 17:15 #1322495

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
Dat uitsteeksel heb ik gezien alleen het krukje is er af.
Waar komt jouw wierpot vandaan, ik vind dat een hele sjieke maar kan die alleen vinden met één zij en één onder aansluiting.

Er zijn veel problemen met die afsluiter, vandaar de switch naar een kogelkraan, met de eerder genoemde aandachtspunten. De aansluiting is G 1/2 ".

Die wierpot heb ik jaren terug bij Allpa gekocht, maar is denk ik niet meer in het assortiment. Waar de in- en uitlaat zit is niet zo relevant. Let wel goed op de stromingsrichting.

Hi Thijs,

Hier verkopen ze er nog 1, brons vernikkeld. Wel tweedehands, maar die dingen zijn echt onverwoestbaar... (ik heb er ook zo een, ook afgekeken bij CeesS :) )

montagne-watersport.nl/product...rg-brons-vernikkeld/

Groet! Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 06 sept 2021 18:17 #1322517

[quote="sjoerd1981"

Hi Thijs,

Hier verkopen ze er nog 1, brons vernikkeld. Wel tweedehands, maar die dingen zijn echt onverwoestbaar... (ik heb er ook zo een, ook afgekeken bij CeesS :) )

montagne-watersport.nl/product...rg-brons-vernikkeld/

Groet! Sjoerd[/quote]

Hoi Sjoerd,

Top bedankt voor de tip. Is inderdaad een mooie oplossing vanCeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2021 05:31 #1322627

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Een service manual voor de 1,2,3 GM serie vind je hier :

www.jeanneau-owners.com/Manual...Service%20Manual.pdf

Saildrive SD20 :

j109.org/docs/yanmar_sd20_saildrive_operations.pdf

j109.org/docs/yanmar_sd20_sail...e_manual_epb5547.pdf

En onderdelen handboeken als bijlage

Bijlage:

Bestandsnaam: sp_1GM10_uk.pdf
Bestandsgrootte:2,598 KB


Bijlage:

Bestandsnaam: yanmar-sd2...og-2.pdf
Bestandsgrootte:716 KB
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 06:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2021 08:04 #1322684

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
CeesS schreef :
Die wierpot heb ik jaren terug bij Allpa gekocht, maar is denk ik niet meer in het assortiment. Waar de in- en uitlaat zit is niet zo relevant. Let wel goed op de stromingsrichting.

Bij Bootplus nog te koop, in een hele range groottes :




edit : zelfs te koop bij bol.com , zoek op KOELWATERFILTER TYPE 4 -HOLLEX-
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 08:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2021 16:22 #1322845

Wierpot heb ik gevonden op mp. Een 3/4 variant.
Nog wat slangpilaren en het komt goed.
Heeft iemand de manchet al eens vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2021 18:07 #1322883

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Heeft iemand de manchet al eens vervangen?

Ja, is geen groot probleem. Let op dat de SD20 twee manchetten heeft met daartussen een vochtsensor. De onderste is degene die vervangen moet worden. Sommige verzekeringen houden daarvoor een termijn van maar 7 jaar aan.

Uit mijn herinnering : de motor en saildrive moeten worden gescheiden. De motorsteunen losmaken van de fundering, en de motor dan een aantal cm naar voren schuiven. De bovenste manchet rondom losmaken. De schroef van de schroefas verwijderen en de ring die de manchet met de romp verbindt losmaken, en de saildrive in z:n geheel naar binnen trekken. Oude manchet door nieuwe vervangen, en in omgekeerde volgorde monteren. Al doende wordt het snel duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 07 sept 2021 18:26 #1322890

Klinkt als aap, noot,Mies. Zal wel weer ietsjes tegenvallen. Nou ik heb heel de winter de tijd dus rustig aan.
Nu even zien dat ik ergens passende koelwaterslangen vandaan haal. De maataanduiding 20x3,5t rh zal neem ik aan inwendig 20 met een wanddikte van 3,5 betekenen?
Dit weekend weer naar de boot en zien dat ik zoveel mogelijk foto’s maak en dingen opmeet.
Ik denk dat ik voor de zekerheid de dynamo er af haal en even na laat kijken, dat is niet zoveel werk.
Hoe ik bij de etap daar bij moet moet ik nog uitvinden, ik denk van bovenaf aan de voorkant staat een deel vd keuken.
Laatst bewerkt: 07 sept 2021 18:38 door Thijsnoort. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl