Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 16:02 #1324809

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Yellow Boat schreef :
Ik denk niet dat daar echt een studie aan is vooraf gegaan. Waarschijnlijk vergelijkt men met andere rubebr artikelen zoals bijv. autoanden of gaat af op de kennis van de rubberfabrikanten.
Ad

Dit zegt Michelin over z'n banden :

www.michelin.nl/auto/tips-en-a...autobanden-vervangen

Wanneer de banden 10 jaar na hun productiedatum nog niet zijn vervangen, adviseert Michelin om ze uit voorzorg te vervangen. Ook als ze nog bruikbaar lijken en volgens de slijtage-indicator nog niet versleten zijn. Dit geldt eveneens voor reservebanden.

En verzekering Datacombinatie : www.datacombinatie.nl/2018/07/...g-manchet-saildrive/
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 18:15 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 16:43 #1324820

Diesel parts is dan in het totaal A&B zowat €100,- goedkoper dan die andere in het noorden.
Dat is best de moeite waard.
Ik heb zaterdag zoals te zien het B manchet goed gezien en het ziet er echt nog super uit.
Wat op de foto een soort strop lijkt is neem ik aan een hele grote slang klem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 17:54 #1324845

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Thijsnoort schreef :
Diesel parts is dan in het totaal A&B zowat €100,- goedkoper dan die andere in het noorden.
Dat is best de moeite waard.
Ik heb zaterdag zoals te zien het B manchet goed gezien en het ziet er echt nog super uit.
Wat op de foto een soort strop lijkt is neem ik aan een hele grote slang klem?

ja dat is een hele lange slangklem. Zie hier voor een foto (dank aan Timo, IlCigno)

zeilersforum.nl/index.php/foru...et-saildrive#1304118
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 18:17 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 19:37 #1324906

Wat/hoe expliciet zijn verzekeringseisen hiervoor eigenlijk? Is zo’n manchet te beoordelen naarceinde levensduur wanneer gemonteerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 20:19 #1324918

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Nachtvlinder schreef :
Wat/hoe expliciet zijn verzekeringseisen hiervoor eigenlijk? Is zo’n manchet te beoordelen naarceinde levensduur wanneer gemonteerd?

www.datacombinatie.nl/2018/07/...g-manchet-saildrive/

Zelf heb ik de eerste keer een Yanmar manchet na ruim 18 jaar vervangen. Zelfs na die termijn kon ik geen verschil ontdekken met de nieuwe die ik had aangeschaft. Je hebt bij het overschrijden van de verzekeringstermijn geen dekking tegen afborrelen door manchetschade, maar gezien de historie is dat nauwelijks een risico. Mij is geen enkel fataal schadegeval bekend. Maar uiteraard moet iedereen zijn eigen afweging maken over welke termijn qua risico acceptabel is.
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 21:05 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 14 sept 2021 07:39 #1325012

CeesS schreef :
Thijsnoort schreef :
Diesel parts is dan in het totaal A&B zowat €100,- goedkoper dan die andere in het noorden.
Dat is best de moeite waard.
Ik heb zaterdag zoals te zien het B manchet goed gezien en het ziet er echt nog super uit.
Wat op de foto een soort strop lijkt is neem ik aan een hele grote slang klem?

ja dat is een hele lange slangklem. Zie hier voor een foto (dank aan Timo, IlCigno)

zeilersforum.nl/index.php/foru...et-saildrive#1304118

Alleen heb je daar waarschijnlijk wel speciaal gereedschap voor nodig hebt , volgens mij zoiets : www.hbm-machines.com/producten...sEeSd88aApkrEALw_wcB

In feite zijn het metalen tiewraps zoals die ook wel bij auto's gebruikt woderen om ashoezen en stuurkogelhoezen vast te zetten.
Ad
Laatst bewerkt: 14 sept 2021 07:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 15 sept 2021 13:35 #1325328

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Hier een paar gruwelplaatjes van bezweken manchetten, zowel Yanmar als VP. Helaas niet alle met beschrijving van de oorzaak van het onheil.

bellavia.ca/2009/July.html





Laatst bewerkt: 15 sept 2021 13:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 okt 2021 08:18 #1332466

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Goed plan om zo de 1gm10 zelf te onderhouden, ben mij aan het inlezen hier en daar.

En aan het leren hoe ie een beetje werkt..

olie verversen, fijnfilter vervangen, impeller vervangen, anode inspecteren/vervangen.

misschien eens prefentief ontkalken van de koelkanalen, thermostaat inspecteren.

wierfilter schoonmaken, en diesel/waterscheider aftappen als daar een laagje water onderin zit.

liefst een beetje rond deze tijd.

En dan winterklaar maken lijkt mij nog een dingetje....immers zeil ik van de winter ook gewoon door.
omdat antivries in de koeling te te pompen iedere keer lijkt mij lastig.

toch wel een heel ander ding dan de suzuki df6 buitenboordmotor

ik neig er na om een verwarming te plaatsen in de motorruimte, en bij extreme koude periode pas antivries erin.

ik heb ook een watergesmeerde as met vetkoord.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 okt 2021 08:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 okt 2021 18:55 #1336046

Nu het wat kouder word wil de motor ‘s morgens wat slecht starten, als hij eenmaal,loopt is het verder prima.
Alleen vraag ik mij af waarom hij slecht start. Ik zou dus graag de compressie eens meten.
Is er iemand die in de buurt woont die zo’n meter heeft? Geschikt dus voor een yanmar 1gm10.
Ik twijfel namelijk tussen een slechtere verstuiver omdat het wel lijkt of hij verzuipt en een te lage compressie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 okt 2021 21:13 #1336076

Bij lagere temperaturen zijn accu’s minder effectief.
De motor zuigt koudere lucht aan dan onder andere omstandigheden.
De koude smeerolie is bij koele omstandigheden minder vloeibaar en geeft meer weerstand.

En dat merk je bij de koude start.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 29 okt 2021 21:17 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 okt 2021 21:24 #1336079

Ja met alles eens maar dat mag niet een zodanig groot verschil maken zoals er nu is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 okt 2021 21:40 #1336083

Thijsnoort schreef :
Nu het wat kouder word wil de motor ‘s morgens wat slecht starten, als hij eenmaal,loopt is het verder prima.
Alleen vraag ik mij af waarom hij slecht start. Ik zou dus graag de compressie eens meten.
Is er iemand die in de buurt woont die zo’n meter heeft? Geschikt dus voor een yanmar 1gm10.
Ik twijfel namelijk tussen een slechtere verstuiver omdat het wel lijkt of hij verzuipt en een te lage compressie.


Geef je wel altijd half gas bij de eerste (koud) start?
Als de Yanmar al een keer heeft gelopen geef ik in principe nooit gas.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 05:21 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 29 okt 2021 23:34 #1336095

Ja zeker, warm start hij. Zonder gas perfect.
Koud lijkt het wel of hij een soort van verzuipt als je meer gas geeft, h8j start altijd na wat langer doorstarten maar loopt dan stationair echt heel erg kut.
Als je dan gas bij geeft dan slaat hij meestal af en moet je opnieuw starten waarna hij dan wel oppakt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 05:27 #1336112

Dat lijkt op te weinig brandstof.
Als je brandstofslangen (niet verkeerd om ze na 10 jaar een keer te vervangen), filters etc. goed zijn en alle slangenklemmen - gebruik niet de gewone versie - zitten netjes vast blijft m.i. het opvoerpompje over. Zo'n opvoerpompje vervangen blijkt ook nodig. Bij mij zaten er na 15 jaar scheurtjes in het membraan en daardoor idd drukverlies.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 05:32 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 05:44 #1336114

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Thijsnoort schreef :
Ik twijfel namelijk tussen een slechtere verstuiver omdat het wel lijkt of hij verzuipt en een te lage compressie.

Een te lage verstuiverdruk en een slecht sproeibeeld kunnen zeker een rol spelen. Net als een minder compressie. Op GTL start een 1GM10 duidelijk sneller dan op minerale diesel.
Het slecht op toeren komen heeft te maken met de toenemende viscositeit van de smeerolie in motor en keerkopping/saildrive, en de hogere laadstroom bij afnemende accucapaciteit bij lagere buitentemperatuur.
De nieuwere 1GM10's (zoals de mijne uit 2007) hebben een temperatuursensor in het carter, die de bekrachtiging van de alternator pas inschakelt bij een olietemperatuur van 20 graden.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 07:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 09:36 #1336170

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
ik ben de motor ook aan het ontdekken en nu het kouder wordt start hij nog steeds prima alleen moet ik nu de gashendel wat naar voren zetten, en als ik hem meteen in bedrijf zet valt ie uit, moet even een momentje onbelast draaien voordat ik de schroef inschakel.

begin wel wat verschil te merken nu het kouder wordt met starten, al mag ik hem wel eens ontluchten want dat is nog niet gebeurd...

best een leerproces zo een motortje., heel anders als een bb.
met varen levert ie gewoon zijn volle vermogen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 09:49 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 09:55 #1336175

Als ‘ie gewoon start en loopt, heeft (extra) ontluchten geen zin.
Motoren starten over het algemeen wat minder goed als het koud is en het blok zelf ook nog koud is. Start ‘ie met koud weer maar met warmgelopen motor wel zoals je gewend bent, dan weet je vrij zeker dat het aan de temperatuur ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 12:20 #1336197

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Ja dat doet prima, het starten als ie koud is ook prima, het is dat ik hem even moet late draaien voor dat ik zijn schroef in werking zet, doe ik dat te snel dan valt ie uit.

Als ik hem 4 uur later weer start dan is in zijn werking stellen ook direct goed.



ReinierZeilt schreef :
Als ‘ie gewoon start en loopt, heeft (extra) ontluchten geen zin.
Motoren starten over het algemeen wat minder goed als het koud is en het blok zelf ook nog koud is. Start ‘ie met koud weer maar met warmgelopen motor wel zoals je gewend bent, dan weet je vrij zeker dat het aan de temperatuur ligt.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 17:00 #1336242

Het opvoer pompje is waar het hendeltje aan zit om te ontluchten? Die is nieuw.
Er zit geen lucht in het systeem denk ik, hij loopt verder netjes zonder in te houden of te hikken.
De dynamo zou er mee te doen kunnen hebben, dat kan ik uitvinden door de v snaar volgende keer even los te maken.
Het eenvoudigste is denk ik compressie meten en de verstuiver laten nazien als die er dan toch uit is
Dus mocht iemand een compressie meter hebben die ik een keer mag gebruiken dan verneem ik dat graag.

O ja, als hij eenmaal gelopen heeft dan start hij met een tel.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 17:01 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 17:32 #1336247

Dit is de motor die een liter olie verbruikt per 40 uur motoren? Dan zal de koude start ook wel niet als die van een nieuwe motor zijn…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 18:43 #1336258

Beste Nachtvlinder; je hebt gelijk! Je had dit ook een aantal,Posts terug kunnen lezen :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 19:08 #1336267

Ah ok, dacht dat je nog zoekend was, vandaar...

Ik verwacht dat je een matige compressie zult vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 19:19 #1336273

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Zou zo een keramische motortoevoeging dat niet wat kunnen opkrikken

Die aditieven kunnen soms wonderbaarlijk goed werken

ik had vroeger een oudere dieselmotor van een mercedes w124 en daar tecflow gebruikt en dat gaf een behoorlijk merkbaar verschil.

Wellicht zou dat bij een scheepsdiesel ook kunnen

Nachtvlinder schreef :
Ah ok, dacht dat je nog zoekend was, vandaar...

Ik verwacht dat je een matige compressie zult vinden.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 okt 2021 19:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 19:20 #1336274

Ja daar ben ik ook wel van overtuigd de vraag is dan zijn het kleppen of is het de zuiger/cilinder.
Nu eerst een compressie meter zien te vinden. Om nu zo’n goedkoop setje te kopen zonder te weten of het past en voor eenmalig gebruik ook een beetje zonde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 30 okt 2021 19:24 #1336275

Als je, wanneer belast, de olievuldop wegneemt, pulseert de lucht in die opening dan voornamelijk of blazen er vettige rookgassen uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.312 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl