Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen...

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 sept 2021 04:29 #1323001

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Klinkt als aap, noot,Mies. Zal wel weer ietsjes tegenvallen. Nou ik heb heel de winter de tijd dus rustig aan.
(...)

Volgens je eerste post in dit draadje ben je sinds kort eigenaar van de Etap. Het is dan aan te bevelen om in je winterstop ook bv de impeller te checken of deze gewoon te vervangen als je het aantal draaaiuren niet kent. En check ook de klepspeling, als je niet weet wanneer de laatste servicebeurt is uitgevoerd. Een ander punt van aandacht bij Yanmars is de waterinjectiebocht.
Zie zeilersforum.nl/index.php/foru...bow?start=75#1128617

Succes gewenst !
Laatst bewerkt: 08 sept 2021 07:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 sept 2021 09:33 #1323095

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
jerry schreef :
Ik denk dat de saildrive wordt gekoeld door het water waar je in vaart. Het geval zit toch onder water?

De olie in de saildrive zal in z'n geheel dus nooit warm worden, de toegepaste olie zou sowieso geen probleem hebben met temperaturen tot 100 °C. De lage gemiddelde temperatuur wil niet zeggen dat plaatselijk op het contactpunt tussen tandwielen bij een hoge belasting de temperatuur niet kortstondig kan pieken. Bij de 2x haakse spiraalvertanding in de saildrive heb je bovendien te maken met een schuifspanningen in de olielaag. Hoe dan ook, olie slijt. De schroefasafdichting zit pakweg 0,5 - 1 meter onder het wateroppervlak en staat dus continu onder druk. De afdichting naar het water vindt plaats met een oliekeerring. Die kun je weliswaar ook voor water toepassen, maar de loopeigenschappen zijn slechter dan in een olieomgeving. Enige druppelsgewijze waterlekkage naar binnen is altijd mogelijk zonder dat je dat direkt in het oliepeil terugziet.
Al met al schrijven zowel Yanmar als VP tenminste een jaarlijkse oliewissel voor. Dat vergt dan 2-3 liter olie. Voor de kosten hoef je het echt niet te laten, better safe than sorry zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 sept 2021 14:29 #1323186

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8024
Even terugkomend op het wierfilter: Die komt bij Exalto vandaan.

Alleen weet ik niet zeker of die aan particulieren verkopen... Maar is dus iig bij iedere watersporthandel te bestellen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 08 sept 2021 17:59 #1323251

Inmiddels is het wierfilter gearriveerd van mp voor niet te veel. 3/4 aansluiting 1x onder 1x zijkant.
Moet nog wat slang gaan regelen, de rubber variant met spiraal is wat lastiger te vinden dan de epdm versie.
Ik neem de waarschuwing dat epdm op een boot niet zo geschikt is ivm de bestendigheid tegen olie en vet graag aan.
Wat mij dan wel verbaast is dat Vetus een epdm slang in het assortiment heeft.

Wat betreft het reinigen(ontkalken) van het blok, zou zo’n rems ontkalkpomp een oplossing zijn?
Dan de impeller en de thermostaat er uit en dan rondpompen ?
Je zou zelfs nog tegengesteld kunnen pompen indien gewenst?
Volgens mij hebben wij er één staan op het werk en hebben we ook een industriële ontkalker/ reiniger staan. Ik meen dat die gebruikt word om grote wisselaars van cv ketels te reinigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 sept 2021 07:35 #1323427

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Maak het niet te moeilijk, gebruik de zoekfunctie van het forum.
Kom je bijvoorbeeld hier zeilersforum.nl/index.php/foru...staat-testen#1176129
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 09 sept 2021 21:36 #1323708

Ik heb beide verhalen gelezen en ga in eerste instantie maar eens voor de starbrite en een uurtje geduld.
Mocht dat niet voldoende zijn dan kan ik altijd nog voor de rondpomp optie gaan, de emmer met het pompje is in de basis hetzelfde ding als de pomp die wij gebruiken.
Morgen weer naar de boot en heel veel foto's maken en opmeten en in ieder geval de dynamo demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2021 20:08 #1324283

Vandaag druk geweest, dynamo gedemonteerd en de bilge en het blok wat gepoetst.
Voor


Na




Ik denk dat het nut heeft gehad, het ziet er ineens een stuk minder armoedig uit.

Waar kan ik trouwens vinden hoe oud de manchet is? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een datum op staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2021 20:15 #1324284

Goed bezig, schoon is altijd beter.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2021 20:23 #1324286

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Netjes, zo hoort het te zijn en is veel beter.

Ik heb ook een Yanmar 1 gm10, wel zonder zo een mooi boven luik en dat lijkt mij wel erg prettig.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 20:26 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 11 sept 2021 21:00 #1324288

Zo dat is idd een verschil, netjes hoor!
Laatst bewerkt: 11 sept 2021 21:01 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 sept 2021 06:26 #1324319

Ziet er inderdaad netjes uit Thijs! Complimenten!

Waarmee heb je de bilge schoongemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 sept 2021 07:56 #1324345

Als ik dit zie, dan besef ik dat ik ook eens nodig in het motorruim aan het poetsen moet :blush:
Netjes hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 12 sept 2021 19:22 #1324546

Bleu wonder van de ac tion en twee afwas kwasten van 0,35 cent en een handvol poetslappen.En een vriendelijke buurman op de camping die zijn stopcontact ter beschikking stelde voor mijn waterzuiger.
En natuurlijk een flinke portie ellebogen stoom en wat kapotte knokkels :)
Ik ben er zelf ook behoorlijk tevreden mee, nu heb je tenminste niet onmiddellijk zwarte jatten als je daar iets vastpakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 07:39 #1324646

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Thijsnoort schreef :
Waar kan ik trouwens vinden hoe oud de manchet is? Ik meen ergens gelezen te hebben dat er een datum op staat.

Ik weet niet meer precies welke code erop staat (en waar), maar die wordt pas zichtbaar als je de saildrive uit z'n positie omhoog hebt getrokken. In mijn beschrijving een paar posts terug is niet vermeld hoe je de manchet van de saildrive lost : dat doe je door 8x M10 inbusbouten te verwijderen, waarmee boven- en ondergedeelte van de saildrive met elkaar verbonden zijn.

De kosten van een nieuwe manchet liegen er niet om, een paar honderd € (Manchet A, part nr 196420-02711 dieselparts Europe : 317 €, manchet B ook nog eens 149 €). Maar de meeste verzekeringen eisen regelmatige vervanging op straffe van het vervallen van de dekking voor schade die zou ontstaan door afborrelen als gevolg van manchet lekkage. Overigens heb ik nog nooit gehoord van een manchet die door ouderdom bezweken is. De mijne was na 18 jaar niet van nieuw te onderscheiden, maar ik heb 'm toch maar vervangen. Manchet B heb ik laten zitten, zag er ook nog als nieuw uit)
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 07:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 07:50 #1324653

CeesS schreef :
Ik weet niet meer precies welke code erop staat (en waar), maar die wordt pas zichtbaar als je de saildrive uit z'n positie omhoog hebt getrokken. .

Nee hoor , die is best zichtbaar zij het met wat wingen in allerlei bochten . Met een spiegeltje of endoscoopje ( €10 of zoiets voor een usb type bij Ali en €20 voro een met wifi ).
Zit net boven de aandrukring.
Geeft jaartal en weeknummer , hier dus 1995 en week 38 . Was in dit geval overigens bijna 15 jaa oud toen ik hem de eerste keer verving en zag er nog als nieuw uit.

Ps . Dit is er een van een VP saildrive maa die manchetetn worden niet doo de saildrive producent maar door een speciaal bedijf voor rubberproducten gemaakt dus ik den dat dat een vergelijkbare plaats is . Bij autobanden zit dat imemrs ook altijd op dezelfde plaats.
Ad
Laatst bewerkt: 13 sept 2021 07:58 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 08:21 #1324657

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
CeesS schreef :
Ik weet niet meer precies welke code erop staat (en waar), maar die wordt pas zichtbaar als je de saildrive uit z'n positie omhoog hebt getrokken.

Nee hoor , die is best zichtbaar zij het met wat wingen in allerlei bochten .

Bij de Yanmar SD20 wijkt opsluitconstructie van het A-manchet door de dubbele manchetconstructie af van die van VP. De opsluitring (13) op de romp dekt het A manchet (14) vrijwel volledig af, op de overblijvende spleet zit het B-manchet (15).

Laatst bewerkt: 13 sept 2021 09:09 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 08:54 #1324667

Interessant Yanmar truukje om op de door hun bepaalde termijn de boel wel te moeten vervangen .
Oveigens vraag ik me af of zo'n dubbele afdichting überhaupt werkt omdat je er pas achter zult komen dat de tweede ( bovenste ) al langer lek is wanneer de eerste ( onderste) lekraakt .
Misschien is dat de reden dat Yanmar de enige schijnt te zijn die zoiets heeft?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 09:08 #1324671

Dat klopt, je merkt pas dat de onderste manchet lek is…als die lek is ;) Er zit bij een Yanmar een watersensor tussen de 2 manchetten (zelf geen ervaring mee, maar dat is hier al zo vaak voorbij gekomen). Het lijkt mij dus wel echt veiliger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 09:21 #1324676

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Yellow Boat schreef :
Oveigens vraag ik me af of zo'n dubbele afdichting überhaupt werkt omdat je er pas achter zult komen dat de tweede ( bovenste ) al langer lek is wanneer de eerste ( onderste) lekraakt .
Er zit een sensor tussen beide afdichtingen in dus daar kom je wel achter ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 09:22 #1324677

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3088
Wat de manchetten betreft. Wie heeft hier op ZF wel eens een lek manchet gehad? Laat staan dat er een boot van een ZFer door afgeborreld is.
En hoe meer manchetten hoe kleiner de kans is dat het gebeurt ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 09:40 #1324684

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Met grof geweld krijg je alles kapot, in Duitsland is ooit een zeilboot gezonken nadat het saildrive manchet bij het vastlopen op stenen lek was geraakt, helaas met fatale afloop :

www.bsu-bund.de/SharedDocs/pdf.../Bericht_203_04.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 11:01 #1324711

Als ik die foto's in het evrslag bekijk lijkt het er eerder op dat de saildrive het polyester van de achacht waar hij in zat heeft beschadigt en zo een lek veroorzaakt .
Ik zie geen kapotte membraan.

Ik heb al eens bij toeval ( was bij de tweedehandsbeurs daar) , ik meen in de haven van Naarden , meegemaakt dat ze een boot van een meetr of 9 aan het jijsen waen en daarbij de achterste singel onder de saildrvive zat terwijl de boot al hoog bover water hing . De saildrive was amer naa binnen gedrukt en bij controle naderhand beek er niks mee aan de hand.
Die membranen , althans die van VP zijn ook best goed versterkt wat je hier kunt zien aan een stukje wat ik uit mijn oude had gesneden . Daar kun je best flink aan trekken amar iets scherps ertegen geeft natuurlijk wel snel schade. Vergelijk maar eens met een buitenband van een fiets , daar kun je ook flink aan trekken voordat die kapot gaat .
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 11:17 #1324714

Waar komt die 15(?) jaar vervangingstermijn vandaan eigenlijk? Veroudering, chemische aantasting?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 11:54 #1324724

Nachtvlinder schreef :
Waar komt die 15(?) jaar vervangingstermijn vandaan eigenlijk? Veroudering, chemische aantasting?

Ik denk niet dat daar echt een studie aan is vooraf gegaan. Waarschijnlijk vergelijkt men met andere rubebr artikelen zoals bijv. autoanden of gaat af op de kennis van de rubberfabrikanten. Alleen kun je due snel verkeerd interpreteren zoals bijv. v.w.b. de UV bestendigheid die uiteraard bij saildivesmanchetten i.t.t. autobanden geen rol speelt.
Daarnaast hebben ze er vast en zeker een ruime veiligheidsmarge overheen gezet , vandaar ook de verschillen van termijn voor VP van 7 jaar en Yanmar kennelijk 15 jaar.

Toen ik met die getoonde membraan bezig was swilde ik ook wel eens weten welke rubbersoort er in zo'n membraan gebruikt werd maar dat zei Volvo Penta ( nee niet een dealer maar een deskundige van VP in Zweden waar ik na lang dorovragen naar verwezen werd) niet te weten . Op de vraag wie die dingen danproduceerde was het antwoord dat VP nogal eens veranderd van leverancier voor dat soort zaken .
Kortom , ik kon heelaas niet een rubbersoort beoordelen met hulp de rubebrexpert van het toenmalige Akzo Nobel Materials die ik "toevallig" al jaren kende.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderhoud yanmar 1gm10, zelf doen... 13 sept 2021 12:16 #1324734

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Yellow Boat schreef :
(...)Ik zie geen kapotte membraan.(...)

Staat in de tekst 'Die aussere Manschette des Saildrives war zum Bug hin gerissen'

Echter ook : 'der gesamte Zustand des Saildrives (...) wird als nicht ursachlich fur den Untergang angenommen.' . Dus zelfs een provisorisch gerepareerde tweede manchet heeft grote lekkage door de scheur in de onderste manchet verhinderd.
Een scheur in de romp bleek uiteindelijk fataal.

Laatst bewerkt: 13 sept 2021 15:35 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl