Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tweetactolie door de diesel??

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 15:05 #657134

Afgelopen weekend kreeg ik de tip om een beetje tweetactolie door de diesel te mengen. Reden hiervan zou zijn dat moderne diesel minder smeermiddelen zou bevatten dan "ouderwetse" diesel.

Even googlelen op ZF leverde me onderstaande quote op;

Roland27 schreef :
Door de verschraling van de diesel in vooral Europa door beperking van toevoegingen (vraag me niet welke precies dat zijn, maar ik dacht zwavel e.d.) EN niet in de minste plaats, het steeds groter wordende aandeel van biodiesel in de diesel, is een beetje extra smering geen overbodige luxe. Je kunt ook een kopje motorolie bij je diesel gooien, maar tweetaktolie mengt wat beter, o.a. omdat het daarvoor gemaakt is.

Heeft iemand hier ervaring mee? In welke verhouding zou er ongeveer gemengd moeten worden?

groet,
~Rick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 15:33 #657146

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Onzin dat de diesel verschraald zou zijn. Inderdaad wordt tegenwoordig de zwavel, die een smerende werking had, in het raffinageproces verwijderd. Maar de huidige Europese norm EN590 waaraan de diesel moet voldoen (en waarin een flink percentage biocomponent is opgenomen), is qua smering minstens gelijkwaardig met de oude zwavelhoudende diesel.

Voor langdurige stilstand tijdens de winterstalling, is het verstandig een beetje tweetaktolie toe te voegen. In verband met de houdbaarheid van EN590 diesel is het beter de tank zo ver mogelijk leeg te varen. Meng dan in een jerrycan tweetakt olie met diesel in een mengverhouding van max 1:100, gooi dat in de tank en laat de motor voldoende lang draaien om dat mengsel in de motor te krijgen.

Vergeet de fabel van condens in een lege tank, dat is een broodje aap verhaal.
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 15:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 15:35 #657147

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3678
Bij een helemaal nieuwe dieselmotor heb ik dat wel gedaan (2x een nieuwe diesel auto gekocht). Bij een nieuwe benzine motor heb ik dat 1 x gedaan (de huidige 4t generatorset).
Ik heb dit gedaan op aanraden van een oude dieselmonteur die veel tractoren repareerde. Van nieuwe diesel met bio diesel bijmenging was voor hem geen thema om het te doen, hij gaf aan dat 'een beetje topsmering' altijd beter was voor de dieselpomp en de verstuivers. Zijn 'recept' was 1 op 200 smeren (een halve liter op de bijna 100 liter dieseltank. Het kan best zijn dat dit voor hem net goed uitkwam, dat weet ik niet).
Ik heb er geen nadeel of voordeel van ontdekt. De dieselmotor rookte er niet meer van dan dat deze al deed en of het de levensduur van de motor heeft verlengd (met beide motoren heb ik pechvrij 340.000 en 270.000 km gereden) is niet in een dubbelblind gerandomiseerd onderzoek bevestigd.
Ik heb gewone SAE 10w30 gebruikt en geen 2-takt olie (ik heb voor mijn 2-takt motoren ook de 10W30 gebruikt zonder problemen). Kennelijk kan extra topsmering niet veel kwaad en het lijkt logisch dat het beter is voor de bewegende delen van de injectiepomp, maar of dat ook zo is... iets voor Fer de dieseldokter?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 15:41 #657148

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Niet direct zelf ervaring mee, wel mee bekend.
Dat de moderne bio-diesel diverse nadelen kent is ook bekend.

De vraag is , waarom zou je bijmengen.
Het enige onderdeel wat er echt baat bij kan hebben is de brandstof inspuit pomp en dan vooral de lijnpomp die wij bijna allemaal hebben en eventueel de verstuiver naalden.

Dan vraag ik me wel af, hoeveel lijnpompen en/ of verstuivernaalden zijn er nu stuk of beschadigd door hedendaagse diesel brandstof ?
Voor de verbranding heeft het alleen maar nadeel, ik vrees meer koolafzetting.
Voor de klepstelen maakt het niets uit en de rest van je motor wordt gesmeert door de motorolie.

Dus waarom, als je bang bent voor je inspuit pomp en denkt het hiermee te verbeteren, schadelijk is het niet.

Voor de mengverhouding zou ik zeggen 1 op 150 in die richting.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 16:19 #657160

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ouderwetse ideeen.
Dieselolie bevat een beetje parrafine als smering.
Winterdiesel heeft een lager parrafine gehalte i.v.m. eventueel uitvlokken bij hele lage temperaturen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 sept 2015 16:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 16:24 #657164

GTL
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 16:26 #657165

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Heb het resultaat van tests door de EICB (Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart) er op nageslagen : de conclusie over smerende werking van EN590 brandstof is :

‘Om er zeker van te zijn dat alle motoren geschikt zijn voor deze brandstof zijn er twee onderzoeken uitgevoerd. Eén door TNO en één door de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB) door middel van monsternames voor smerende werking.

Beide onderzoeken tonen aan dat er geen problemen zijn met de smerende werking van de brandstof, sterker, deze is zelfs beter en kan de levensduur van de motor verlengen. Toepassing van zogenaamde ‘low saps’ smeermiddelen kan het effect nog meer versterken. EN 590 is gunstig ten aanzien van onderhoud van motoren. Voor de meeste moderne motoren geldt het gebruik brandstof volgens de EN 590 norm als een voorwaarde voor de garantie.’
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 17:46 #657178

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1830
Mijn gevoel zegt me dat dit iets is wat theoretisch wel klopt, waarbij het gevolg is dat bij het type seizoensgebruik dat wij kennen de nu iets beter gesmeerde onderdelen geen 200 jaar doch 250 jaar meegaan.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 01 sept 2015 21:25 #657279

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4490
Het gebruik aan boord van zeilboten is juist uitermate ongunstig. Lange stilstandtijden, vaak koude start, meteen flink vermogen leveren, en al weer stop zonder fatsoenlijk warm te worden. Bij directe buitenwaterkoeling nooit op een optimale temperatuur. De natte uitlaat zorgt voor een vochtige atmosfeer boven de uitlaatkleppen. In de winterperiode meestal een half jaar stop zonder fatsoenlijke conservering (daarom is het verstandig voor de stop in de winterperiode een beetje tweetaktolie aan de brandstof toe te voegen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 01:16 #657320

Jaren geleden een artikel gelezen waarbij iemand vertelde dat hij als hij een volle tank diesel bij de pomp had getankt (60 ltr) er een liter smeerolie bijgooide. De argumentatie van het hoe en waarom vond ik hout snijden dus maar eens bij mijn broer te rade gegaan welke zijn hele leven automonteur (benzine/diesel) geweest is tot zijn pensionering.

Dit omdat ik op mijn (nu) 41 jaar oude VP MD6A dit ook wel wilde doen, kan geen kwaad zei hij, gebruik echter wel 2 tact smolie daar die ook na lange stilstand gemengd blijft met diesel en "gewone" soms niet. Dus "rammelt" m'n VP'tje er al ruim 2 jaar vrolijk op los met een mengverhouding van 1:60.
Zoals jullie wel zien doe ik alles om m'n VP'tje lekker in z'n vel te laten voelen met die "vreemde" dieselsoort die hij nu moet slurpen waarvan je maar moet raden of hij dat nu zo lekker vind "inwendig" niets te kort komt.

Groeten, K.Brouwer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 07:17 #657349

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
K.Brouwer schreef :
Jaren geleden een artikel gelezen waarbij iemand vertelde dat hij als hij een volle tank diesel bij de pomp had getankt (60 ltr) er een liter smeerolie bijgooide. De argumentatie van het hoe en waarom vond ik hout snijden dus maar eens bij mijn broer te rade gegaan welke zijn hele leven automonteur (benzine/diesel) geweest is tot zijn pensionering.

Dit omdat ik op mijn (nu) 41 jaar oude VP MD6A dit ook wel wilde doen, kan geen kwaad zei hij, gebruik echter wel 2 tact smolie daar die ook na lange stilstand gemengd blijft met diesel en "gewone" soms niet. Dus "rammelt" m'n VP'tje er al ruim 2 jaar vrolijk op los met een mengverhouding van 1:60.
Zoals jullie wel zien doe ik alles om m'n VP'tje lekker in z'n vel te laten voelen met die "vreemde" dieselsoort die hij nu moet slurpen waarvan je maar moet raden of hij dat nu zo lekker vind "inwendig" niets te kort komt.

Groeten, K.Brouwer

Het kan idd. geen kwaad, maar het voegt niets toe. Hooguit een motor die meer rookt en stinkt zoals het een tweetaktmotor betaamt.
Zoals je zelf al aangeeft heeft de motor 39 jaar zonder "het mengsel" gedraaid zonder problemen en zou het nu plotseling beter zijn om met "het mengsel" te draaien.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 07:25 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 07:43 #657354

Maakt wel degelijk een groot verschil bij koude start en ook in verbruik. Mijn lupo 3l (gevoelig motortje) ging er 0.2 op 100 zuiniger van rijden. Daarmee verdiende je de olie ruim terug. En als ik het een keer vergeten was bij te mengen dan hoorde ik dat aan de koude start. Hij nagelde dan meer. Kan het alleen maar aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 07:52 #657356

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Voor mij is dit ook een broodje aap verhaal:
Smeerolie= en brandstofkwaliteit wordt voortdurend getest, zowel door de producenten als door de motor- en inspuitapparatuur fabrikanten, en dit zijn zeer serieuze testen, oa met continu draaiende testmotoren.
Tweetaktolie is ontwikkeld om carter en cilinder te smeren van een tweetakt benzinemotor, in een diesel verbrandt het onmiddellijk en heeft misschien nog een beetje smerende werking in de brandstofpomp, verder niet.
Die hebben kennelijk geen smeerproblemen, getuige het feit dat de inspuitdrukken zowat vertienvoudigd zijn: van 130...170 bar in de oude diesels tot 1300...1500 bar in de moderne common rail diesels, met in praktisch elk instructieboek de waarschuwing dat de garantie vervalt als er welke toevoeging aan de brandstof dan ook buiten medeweten van de fabrikant gebruikt wordt!
En dan gaat toch weer zo'n verhaal de ronde doen, omdat de "de neef van de broer van een kennis gezegd heeft dat....".
Maar ja, iedereen moet het zelf weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 08:25 #657369

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3476
Knar schreef :
Mijn gevoel zegt me dat dit iets is wat theoretisch wel klopt, waarbij het gevolg is dat bij het type seizoensgebruik dat wij kennen de nu iets beter gesmeerde onderdelen geen 200 jaar doch 250 jaar meegaan.

Dick
Kijk, dat is tenminste informatie waar je wat mee kan!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 11:38 #657441

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
alweereengijp schreef :
Maakt wel degelijk een groot verschil bij koude start en ook in verbruik. Mijn lupo 3l (gevoelig motortje) ging er 0.2 op 100 zuiniger van rijden. Daarmee verdiende je de olie ruim terug. En als ik het een keer vergeten was bij te mengen dan hoorde ik dat aan de koude start. Hij nagelde dan meer. Kan het alleen maar aanraden.

Dit zegt genoeg. Door het bijvoegen veranderd het verbrandings karakter van de brandstof waardoor de verbranding te "laat" komt en het nagelen(diesel knock) bij koude motor verdwijnt. Tijdens normaal rijden komt de verbranding dan nog later( te laat) met gevolg dat de uitlaatgassendruk en temperatuur hoger zijn tijdens het openen van de uitlaatkleppen. Dit zou het kunnen veroorzaken dat de uitlaatkleppen eerder verbranden.
De motor is ontworpen voor de verbranding karakteristiek van zuivere dieselolie
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 12:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 12:06 #657452

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mee eens. Daarbij heb ik meer vertrouwen in de kennis en kunde van oliemaatschappijen dan het van horen zeggen van een oude wijze monteur (die kennelijk de laatste jaren geen cursus meer heeft gevolgd).

Daarbij is er natuurlijk ook de concurrentie, die genadeloos afstraft.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 12:15 #657457

alweereengijp schreef :
Maakt wel degelijk een groot verschil bij koude start en ook in verbruik. Mijn lupo 3l (gevoelig motortje) ging er 0.2 op 100 zuiniger van rijden. Daarmee verdiende je de olie ruim terug. En als ik het een keer vergeten was bij te mengen dan hoorde ik dat aan de koude start. Hij nagelde dan meer. Kan het alleen maar aanraden.

Logisch toch?
Stel die Lupo reed 1:25 oftewel 4 liter per 100 km en nu dus 3,8 liter per 100 km
Dat is dus 0,2/4 oftewel 1 op 20 .
Da's komt al in de richting van de hoeveelheid olie die je erbij hebt gegooid.
Die olie verbrandt ook en draagt ook bij aan het vermogen .
Trouwens , wel eens uitgerekend hoeveel liter diesel je voor een liter olie kunt kopen :huh:
En of je echt goedkoper rijdt waag ik daarom te betwijfelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 12:30 #657463

Ik mengde 1:500, daarmee ging verbruik van 3.1 naar 2.9
Heb zo ruim een ton gereden.
Geen kapotte kleppen, rook, of wat dan ook en met bijmengen reed het veel lekkerder dan zonder.

Kon aan verbruik ook merken aan welke pomp ik haalde, dus zo geweldig uniform is de diesel niet overal.

TS vraagt naar verhouding om te mengen en uit ervaring uit eerste hand. Nou, bij deze. Kan het zeker aanraden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 13:24 #657470

Wat ik me wel afvraag is of dat bijmengen met smeerolie wel toegestaan is.Het is nl een ingreep in de zaken waarmee het betreffende voortuig is goedgekeurd door de RDW.
Want het zou wel eens gevolgen kunnen hebben voor de uitstoot van schadelijke stoffen.
En ook of roetfilter en/of katalysator er wel tegen kunnen vraag ik me af.

En de positieve bevindingen die gemeld worden zet ik voorlopig maar onder hetzelfde kopje als de bekende magneten en andere wondermiddeltjes.
I.h.a. van een groot Bruno Santanera gehalte :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 14:52 #657507

douwe schreef :
alweereengijp schreef :
Maakt wel degelijk een groot verschil bij koude start en ook in verbruik. Mijn lupo 3l (gevoelig motortje) ging er 0.2 op 100 zuiniger van rijden. Daarmee verdiende je de olie ruim terug. En als ik het een keer vergeten was bij te mengen dan hoorde ik dat aan de koude start. Hij nagelde dan meer. Kan het alleen maar aanraden.

Dit zegt genoeg. Door het bijvoegen veranderd het verbrandings karakter van de brandstof waardoor de verbranding te "laat" komt en het nagelen(diesel knock) bij koude motor verdwijnt. Tijdens normaal rijden komt de verbranding dan nog later( te laat) met gevolg dat de uitlaatgassendruk en temperatuur hoger zijn tijdens het openen van de uitlaatkleppen. Dit zou het kunnen veroorzaken dat de uitlaatkleppen eerder verbranden.
De motor is ontworpen voor de verbranding karakteristiek van zuivere dieselolie

In tegenstelling tot een benzinemotor 'klopt' een diesel niet bij te vroege ontsteking (of het moest extreem te vroeg zijn) maar eerder bij te late ontsteking. Het nagelen bij een diesel wordt meestal veroorzaakt doordat de brandstof niet snel genoeg ontsteekt (bij een benzinemotor is dit juist omgekeerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 16:58 #657545

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Slagmulder schreef :
douwe schreef :
alweereengijp schreef :
Maakt wel degelijk een groot verschil bij koude start en ook in verbruik. Mijn lupo 3l (gevoelig motortje) ging er 0.2 op 100 zuiniger van rijden. Daarmee verdiende je de olie ruim terug. En als ik het een keer vergeten was bij te mengen dan hoorde ik dat aan de koude start. Hij nagelde dan meer. Kan het alleen maar aanraden.

Dit zegt genoeg. Door het bijvoegen veranderd het verbrandings karakter van de brandstof waardoor de verbranding te "laat" komt en het nagelen(diesel knock) bij koude motor verdwijnt. Tijdens normaal rijden komt de verbranding dan nog later( te laat) met gevolg dat de uitlaatgassendruk en temperatuur hoger zijn tijdens het openen van de uitlaatkleppen. Dit zou het kunnen veroorzaken dat de uitlaatkleppen eerder verbranden.
De motor is ontworpen voor de verbranding karakteristiek van zuivere dieselolie

In tegenstelling tot een benzinemotor 'klopt' een diesel niet bij te vroege ontsteking (of het moest extreem te vroeg zijn) maar eerder bij te late ontsteking. Het nagelen bij een diesel wordt meestal veroorzaakt doordat de brandstof niet snel genoeg ontsteekt (bij een benzinemotor is dit juist omgekeerd)

De dieselknock ontstaat door te vroege verbranding van de brandstof.
Wat je hoort is dat de brandstof ontsteekt op het moment dat de zuiger nog niet door het bovenste dode punt is waardoor er een hele snelle druk verhoging plaats vind. Dit openbaart zich als de duidelijk hoorbare Dieselknock.Het gebeurt ook hoofdzakelijk als de motor heel langzaam draait. Je hoort het ook als je per ongeluk verkeert getankt hebt en een hoeveelheid benzine in de brandstof gekregen hebt. Benzine ontbrand n.l veel sneller dan dieselolie.
Als een benzinemotor dit doet noemen ze dat ook wel "dieselen"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 17:03 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 18:19 #657569

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2681
Iedere motor is standaard met dit systeem uitgerust. Als hij echt oud/versleten is gaat hij olie verbruiken. Op dat moment gaat hij dus volgens jullie pas echt lekker lopen. ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 18:46 #657582

ik hoor wel sterk wisselende verhalen of de firezone's en andere prijs vechters kwa kwaliteit in brandstoffen, of dit een idee is wat hout snijd weet ik niet, maar hoor het wel vaker, zou kunnen...............
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 18:50 #657584

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Yellow Boat schreef :
Wat ik me wel afvraag is of dat bijmengen met smeerolie wel toegestaan is.Het is nl een ingreep in de zaken waarmee het betreffende voortuig is goedgekeurd door de RDW.
Dat klopt en toch is het volgens mij legaal, als je maar aan emissieeisen voldoet. Ik heb bijvoorbeeld jaren op plantaardige olie gereden en dat is volkomen legaal. Dus waarom zou het rijden/varen op smeerolie niet legaal zijn?

edit: ik denk aan iets. Over smeerolie wordt denk ik geen brandstofaccijns betaald. Dan mag je het niet als brandstof gebruiken. Je moet dus zorgen dat je die accijns betaalt en dan is het brandstof.

@Jeroen-pion: je hoort verhalen maar wat die verhalen inhouden zeg je er niet bij ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 19:01 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tweetactolie door de diesel?? 02 sept 2015 20:09 #657640

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Douwe schreef:

De dieselknock ontstaat door te vroege verbranding van de brandstof.
Wat je hoort is dat de brandstof ontsteekt op het moment dat de zuiger nog niet door het bovenste dode punt is waardoor er een hele snelle druk verhoging plaats vind. Dit openbaart zich als de duidelijk hoorbare Dieselknock.Het gebeurt ook hoofdzakelijk als de motor heel langzaam draait. Je hoort het ook als je per ongeluk verkeert getankt hebt en een hoeveelheid benzine in de brandstof gekregen hebt. Benzine ontbrand n.l veel sneller dan dieselolie.
Als een benzinemotor dit doet noemen ze dat ook wel "dieselen"[/quote]

Erg niet waar: dieselklop ontstaat juist door te trage ontbranding met bijbehorend onregelmatig bewegend vlamfront (koude start bijvoorbeeld, of brandstof met te laag cetaangetal/ontstekingswaarde). Benzine in de diesel doet geen enkel kwaad, het was vroeger bij koud weer zelfs voorgeschreven, tot 30% toe (Volkswagen bijvoorbeeld).
Benzine ontsteekt niet in een diesel, het heeft een veel hogere ontstekingstemperatuur en wordt door de dieselolie ontstoken. Ook de grote gasmotoren worden hetzij door een bougie of pilotinjectie met diesel ontstoken. Op pure benzine doet een diesel het niet: de eindcompressietemperatuur is niet voldoende om benzine te ontsteken, de vonk van een bougie is vele malen heter. Een benzinemotor doet het niet op diesel, omdat de eindcompressietemperatuur niet voldoende hoog is, diesel niet vergast en een bougievonk niet in staat is om een niet vergast mengsel te ontsteken. Een benzinemotor is in principe een gasmotor (explosie), en een dieselmotor werkt door verbranding, een inwendig kraakproces - vandaar dat een benzinemotor ook veel hogere toerentallen aankan, maar door zijn lagere compressie een lager rendement heeft.
Het "dieselen" van een benzinemotor ontstaat wanneer het gasmengsel voortijdig ontstoken wordt door gloeiende kooldeeltjes in de cilinder.
Laatst bewerkt: 02 sept 2015 20:10 door Aad77.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl