Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: retourleiding dieseltank

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 18:23 #673798

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29263
Stegman heeft een nieuwe brandstoftankje gemaakt als vervanging voor de 110 liter die in het achteronder de kont van zijn Wadloper in het water drukt. Er gaat iets meer dan 40 liter in en het staat een stukje verder naar voren, in een bakskist.

Naast een vulslang, een aanvoerleiding en een ontluchting, moet er ook een retourleiding op het nieuwe tankje worden aangesloten.
De vraag gaat over die retourleiding. Moet die ten alle tijde uitkomen onder het brandstof niveau in de tank (in casu dus vrijwel tot op de bodem reiken), of maakt het niet uit en is het voldoende als de retourleiding bovenin de tank eindigt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 18:24 #673800

Gewoon bovenin is prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 18:29 #673804

Volgens mij ook gewoon boven in de tank. dat zal niet uit maken denk ik
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 18:35 #673806

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Bovenin is geen probleem, tenzij je bang bent voor schuimende diesel. Maar dat zal met de motor van een zeilboot in combinatie met een 40 liter tank wel loslopen.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 18:58 #673820

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Onderin is beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 19:23 #673833

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29263
wiack schreef :
Onderin is beter.

Zojuist hebben drie respondanten aangegeven dat bovenin eindigen niet tot problemen leidt.
Ik ben wel benieuwd waarom jij vindt dat dit wel moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 19:55 #673847

  • wiack
  • wiack's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 159
Als er ergens in je pomp een heel klein luchtlekje zit loopt je pomp af als je leiding bovenaan uitkomt, zit ze onderaan in de tank dan kan door de druk die op het brandstof oppervlakte staat de leiding niet aflopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:07 #673849

Het lijkt me heel duidelijk dat de retourleiding ook zo diep mogelijk onder het vloeistof niveau uitkomt.

Een lekje hoeft niet altijd naar buiten te zijn, het kan ook een afdichting zijn waardoor de diesel in de verkeerde richting kan gaan.

Dan zuig je dus lucht aan via de retourleiding en dat wil je liever niet, het is dan zo moeilijk zoeken naar het lekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:07 #673850

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3514
Retourleiding altijd zo laag mogelijk in de tank.
Reden:
Bij een nieuwe motor zal het geen problemen geven maar gaat het brandstof systeem op den duur iets lekken dan zal, als de retourleiding niet in de brandstof steekt, de retourleiding leeg lopen en er lucht in je brandstof systeem komen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:09 #673851

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3514
Nou, dan is het nu 3 tegen 3. :laugh:
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:16 #673852

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
Dieseldokter zegt:
Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten (Yanmar)
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.
Hebben al die andere deskundigen het dan mis?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:25 #673857

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
La Mavare schreef :
Dieseldokter zegt:
Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten (Yanmar)
waardoor motorstoringen kunnen ontstaan. Dit geldt ook voor retourleidingen die bovenin de tank uitmonden.
De verklaring hiervoor is dat als de retourleiding boven het brandstofniveau ligt, er lucht in de leiding kan komen waardoor de brandstof uit de leiding stroomt en de motor moeilijker start.
Hetzelfde geldt voor een retourleiding op het fijnfilter, daar zou een ongewenst luchtbelletje kunnen komen waardoor er lucht in het filter komt.
Dit gaat vooral op bij oudere motoren omdat daar de terugslagklep van de inspuitpomp soms begint te lekken.
Hebben al die andere deskundigen het dan mis?

Nee alleen de deskundigen die het goed hebben zijn deskundig.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:37 #673865

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
La Mavare schreef :
Dieseldokter zegt: Helaas hebben veel brandstofsystemen nog de retourleiding op het fijnfilter zitten (Yanmar)

De 2QM15 is de laatste Yanmar waar de retourleiding op het fijnfilter zit. Bij alle latere Yanmars gaat de retour terug naar de brandstoftank.
Op zich is dit geen probleem, alleen is het ontluchten lastiger, en vergt een speciale procedure. Eenmaal ontlucht, is er geen verschil met latere versies.

Voor wat betreft de plaats van de ontluchtingsleiding in de tank : als je die (bij een laaggeplaatste tank) onderin de tank laat uitkomen, voorkom je onder alle omstandigheden dat via de retourleiding lucht gezogen kan worden.
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 20:38 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:40 #673867

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8921
CeesS schreef :
...Voor wat betreft de plaats van de ontluchtingsleiding in de tank : als je die (bij een laaggeplaatste tank) onderin de tank laat uitkomen, voorkom je onder alle omstandigheden dat via de retourleiding lucht gezogen kan worden.

tenzij je je tank leeg vaart misschien? :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:46 #673868

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Interessante discussie, zou bij de oorzaak geweest kunnen zijn van de lucht storingen waar ik onlangs mee te kampen had. Mijn retourleiding komt uit boven in de tank. Ik heb het probleem opgelost met een elektrisch opvoerpompje en tot op heden werkt dat goed.
Het pompje blijft draaien ook al heb je geen verbruik, het overtollige wordt afgevoerd via de retourleiding.
Maar zeker goed om dit te weten, bedankt.

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 20:54 #673873

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
kaaiman schreef :
Interessante discussie, zou bij de oorzaak geweest kunnen zijn van de lucht storingen waar ik onlangs mee te kampen had. Mijn retourleiding komt uit boven in de tank. Ik heb het probleem opgelost met een elektrisch opvoerpompje en tot op heden werkt dat goed.
Het pompje blijft draaien ook al heb je geen verbruik, het overtollige wordt afgevoerd via de retourleiding.
Maar zeker goed om dit te weten, bedankt.

Jan

Jan,
Na het lezen van de antwoorden lijkt het volgens mij erop te wijzen, dat als er problemen zijn in de brandstofpomp je deze (eerder) zult merken als je retourleiding bovenin de tank eindigt omdat er dan lucht in de retourleiding kan komen.
Het feit dat jij dus problemen had, en je retourleiding bovenin eindigt zou erop kunnen wijze dat er iets niet juist is in je brandstofpomp.
Je tijdelijke oplossing van een elektrisch opvoerpompje zou je dan ook echt als een tijdelijke oplossing moeten zien.
In hoeverre je de mogelijke problemen van je brandstofpomp ongemoeid kunt laten zal je aan een deskundige moeten vragen want ik kan daar geen zinnig antwoord op geven.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 18 okt 2015 20:54 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 18 okt 2015 21:02 #673876

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Onderin de tank heb ik niet alleen van Fer gehoord maar ook van andere experts zoals ADT. Als je dus nu eenvoudig in het bouwstadium het kan aanpassen, zou ik dat zeker ook zo doen. Sterker nog: dat ben ik ook aan het doen in mijn toekomstige tank. Ook al heb ik nu geen problemen met de huidige set-up waarin de retour bovenin komt.

Bijkomend voordeel: als je de gewone leiding en de retour leiding beide onderin plaatst, maakt het niet uit welke de retour is en kun je dus de boel niet verkeerd aansluiten :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 04:08 #673898

OK, vanwege leeglopen van de leiding dus onderin.
Maar als de tank nou hoger dan de motor hangt? Dan kan ie niet leeglopen, en mag ie dus ook bovenin?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 19 okt 2015 04:08 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 05:49 #673902

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
ik zou de retourleiding van onderaf in de tankbodem laten komen en dan de aanvoer en de retour wisselen. blijft er geen troep in je tank achter omdat dat naar het filter gaat en de retour komt onder het brandstofniveau uit.

met andere woorden de retour idd onder het niveau en de aanvoerleiding in de bodem is iets waar al meer over is gediscussieerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 05:52 #673903

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29263
It Paradyske schreef :
OK, vanwege leeglopen van de leiding dus onderin.
Maar als de tank nou hoger dan de motor hangt? Dan kan ie niet leeglopen, en mag ie dus ook bovenin?

Aanvullend, de nieuwe tank hangt hoger dan de motor.

Nog meer aanvullend: de tank krijgt zo'n Vetus aansluitset waarop vulslang, toevoer naar motor, beluchting en retourleiding allemaal uit dezelfde ronde appendage voortspruiten.
De gebruiksaanwijzing die erbij hoort rept in het geheel niet van het tot op de bodem van de tank laten doorlopen van de retour, noch is de fitting daarop ingericht. Het is een gewone slangtule, geen knelfitting, zoals de aanvoer.
Laatst bewerkt: 19 okt 2015 05:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 06:28 #673909

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4493
Als de tank hoger ligt dan de motor, zou ik me over lucht in het systeem maar geen zorgen maken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 06:36 #673913

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Ja die vetus aansluitset heb ik nu op mijn huidige tank. De retour van die set stopt inderdaad bovenaan, zelfs de toever naar motor loopt niet helemaal tot de bodem. Overigens vind ik die aansluit set niet ideaal en ga proberen er van af te komen bij de nieuwe tank. Maar hij is op zich wel gemakkelijk dus misschien recycle ik die toch wel.

Puntje om rekening mee te houden bij tank hoger dan motor:
Bij oudere motoren (en dat wordt je motor vanzelf) schijnt de injectiepomp iets te kunnen gaan lekken als er continue druk op de diesel staat. Diesel kan dan via verstuivers bij motorolie komen en daardoor wordt smerende werking van die olie flink minder. Kraantje (dat je hopelijk gaat inbouwen) consequent gebruiken werd mij geadviseerd toen mijn dagtank nog hoger dan de motor hing. Of het daadwerkelijk zo'n reëel probleem is als mij werd voorgeschoteld weet ik niet, ik herhaal alleen maar :)
Laatst bewerkt: 19 okt 2015 06:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 07:26 #673923

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Kan je op de retour leiding niet een slangetje schuiven zodat dit alsnog onderin de tank eindigt ?
Knelkoppeling hoeft niet, komt normaal geen druk of geen vacuüm op.

Aanvoer leiding zou ik nooit helemaal onderin de tank willen, altijd 1cm boven de bodem in verband met water en rotzooi. ( Weet ik wil je helemaal niet in je tank hebben, maar als het erin ongewild in komt wil je toch liever niet dat het direct naar je motor toegaat. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 07:42 #673929

Tony2920 schreef :
Kan je op de retour leiding niet een slangetje schuiven zodat dit alsnog onderin de tank eindigt ?
Knelkoppeling hoeft niet, komt normaal geen druk of geen vacuüm op.

Aanvoer leiding zou ik nooit helemaal onderin de tank willen, altijd 1cm boven de bodem in verband met water en rotzooi. ( Weet ik wil je helemaal niet in je tank hebben, maar als het erin ongewild in komt wil je toch liever niet dat het direct naar je motor toegaat. )

Zucht, krijgen we die discussie weer, waar is het bingo blaadje?
[cynisme aan]
Altijd een of meerdere centimeters boven de bodem aanzuigen, zodat je de troep mooi onderin laat, en alleen tijdens pestweer en veel zeegang opzuigt, want dan is het effect van motoruitval tenminste het grootst!
[cynisme uit]
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

retourleiding dieseltank 19 okt 2015 07:53 #673934

zeekraal schreef :
Retourleiding altijd zo laag mogelijk in de tank.
Reden:
Bij een nieuwe motor zal het geen problemen geven maar gaat het brandstof systeem op den duur iets lekken dan zal, als de retourleiding niet in de brandstof steekt, de retourleiding leeg lopen en er lucht in je brandstof systeem komen.

In dat geval van kleine lekkages in de retourleiding helpt een doorgestoken retourleiding ook niet en komt er nog steeds lucht in de leiding/loopt de leiding leeg.Kwestie van de wet van de communicerernde vaten :lol:
Tenminste , als de tank zich onder de motor , althans de verstuivers, bevindt.
Staat de tank boven de motor/verstuivers kan er niks mis gaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl