Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor?

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 08:09 #718140

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Joop66 schreef :
Maar... of die paar bootjes in Amsterdam nu werkelijk veel gaan schelen... Dat is weer een heel andere vraag.
Lokaal op bepaalde tijden wel denk ik. De concentratie tweetaktjes is in de grachten in Amsterdam op sommige momenten erg hoog. Dus daar en dan scheelt het wel héél veel. En daar gaat deze maatregel over.

Net als menig milieu zone voor auto's om diverse steden. An sich is de uitstoot in absolute waarde misschien niet enorm maar wel geconcentreerd op een verkeerde plek (daar waar heel veel mensen wonen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 08:34 #718145

Ik heb er nog een en het dringend advies bij iedere jaarlijkse beurt is hem vooral niet weg te doen. Naar verluid gaat een tweetakter haast niet kapot en ik gebruik hem voor haven in - haven uit. Ik denk dat ik op jaarbasis 10 liter benzine verbruik.

Hij weegt verder minder dat een 4-takter en laten we wel zijn: de plek waar hij hangt is voor de gewichtsverdeling altijd onhandig. Nog meer gewicht aan de spiegel wil ik gewoon niet.

Dat hij meer vervuilend is weet ik, maar ik zie niet in dat ik daarom een technisch prima werkende motor zou moeten wegdoen.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2016 10:20 door windekind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 08:51 #718151

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12627
plusfast schreef :
Albert 45 schreef :
Ja, ik heb ook nog een tweetakt aan de hekpreekstoel hangen.
En de eerste de beste Mokumse ambtenaar die daar wat van durft te zeggen, laat ik kielhalen door Marjanne. :evil:

Mogen we komen kijken?
Heb alleen nog staanplaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 10:08 #718174

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
windekind schreef :
. Naar verluid gaan een tweetakter haast niet kapot ......
Dat hij meer vervuilend is weet ik, maar ik zie niet in dat ik daarom een technisch prima werkende motor zou moeten wegdoen.

zo zit ik er ook in.
Hij zat bij de boot, starten lopen en ik koop meestal pas iets nieuw als het oude het niet meer doet en niet meer te repareren is. Dat is in mijn ogen ook een vorm van milieubewust denken.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 13:15 #718230

Ik heb een 4PK Yamahaatje 2 takt. Start en loopt werkelijk altijd. Dit in tegenstelling tot mijn beide buren, die altijd gezeik hebben met hun 4 takt torretjes, omdat de benzine weer eens vergomd is geraakt omdat ze het BB´tje 2 of 3 maandjes in de zon hebben laten staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 13:24 #718234

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8473
Mark Badoer schreef :
Ik heb een 4PK Yamahaatje 2 takt. Start en loopt werkelijk altijd. Dit in tegenstelling tot mijn beide buren, die altijd gezeik hebben met hun 4 takt torretjes, omdat de benzine weer eens vergomd is geraakt omdat ze het BB´tje 2 of 3 maandjes in de zon hebben laten staan.

Met alle respect: DAT ligt echt NIET aan t feit 4- of 2 takt.

Wel is een 2-takt simpeler. Minder onderdelen.

Aan de andere kant is zuigerslijtage een stuk meer wegens de matige smering. Ook zijn 2-takten door de bijgemengde olie meer gevoelig voor vervuiling, vooral in de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 13:46 #718242

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
OK, een tweetakt-motortje vervuilt meer dan een viertakt. Dat snap ik. Maar je moet het ook niet erger maken dan het is. Ik gebruik mijn motor (8pk yamaha 1:100) alleen maar om de haven in en uit te varen, en zo nu en dan door de sluis. Dat valt dus allemaal wel mee.

En als dan naast mij in de sluis een motorboot ligt met 2 x 150 pk viertakt, of een pruttelende diesel, dan ga ik mij echt niet schuldig voelen. B)
Laatst bewerkt: 23 mrt 2016 13:48 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 14:45 #718259

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8473
zapp schreef :
OK, een tweetakt-motortje vervuilt meer dan een viertakt. Dat snap ik. Maar je moet het ook niet erger maken dan het is. Ik gebruik mijn motor (8pk yamaha 1:100) alleen maar om de haven in en uit te varen, en zo nu en dan door de sluis. Dat valt dus allemaal wel mee.

En als dan naast mij in de sluis een motorboot ligt met 2 x 150 pk viertakt, of een pruttelende diesel, dan ga ik mij echt niet schuldig voelen. B)

Hey Zapp, daar gaat t ook niet over. Van mij mag je. Echt ga je gang. Steek er een dikke cigaar bij op. Niks aan t handje. Ik ben geen moralist.

Maar als je om feiten vraagt. Tja, die zijn wel veel vervelender voor een 2 takt dan voor een 4 takt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 14:51 #718262

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Mee eens helder verhaal.
Ik heb nog een oude 4PK voor een bijbootje. Gebruik: gemiddeld twee keer per jaar. Bij meerdere keren per maand zou ik serieus een 4 takt overwegen, blijft een stink ding.

Overigens heb ik als aanvulling op de bijboot een mooie opblaasbare kajak gekocht, veel leuker om de boel eens zo te verkennen
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 15:09 #718267

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
zapp schreef :
OK, een tweetakt-motortje vervuilt meer dan een viertakt. Dat snap ik. Maar je moet het ook niet erger maken dan het is. Ik gebruik mijn motor (8pk yamaha 1:100) alleen maar om de haven in en uit te varen, en zo nu en dan door de sluis. Dat valt dus allemaal wel mee.

En als dan naast mij in de sluis een motorboot ligt met 2 x 150 pk viertakt, of een pruttelende diesel, dan ga ik mij echt niet schuldig voelen. B)
Schuldig voelen hoeft niet maar toch stoot je tweetaktje naardere stoffen uit dan die 2 x 150pk en die pruttelende diesel samen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 16:50 #718292

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
Ik heb dit in m'n 2,5Pkje:
en.aspen.se/Products/Aspen_2

En dan is het beslist geen stinkding meer.

Perfect, niks vergommen etc., geen rook etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 21:39 #718379

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2111
Ik heb voor het rubberbootje een 2pk 2takt Yamaha. Geweldig motortje, weegt nog geen 10kg, start altijd, en heel compact. Die doe ik niet weg! Nou lijkt het mij wel een goed idee om daar dan Aspen brandstof in te gooien, alleen het motortje lust alleen maar 1:100 mengsmering. Ik heb er wel eens 1:50 mengsmering in gedaan, maar dat rookt en stinkt behoorlijk, en hij start slecht.
Iemand ervaring met Aspen in 1:100 mengsmering motortjes?

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 22:43 #718395

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30107
mrtnm schreef :
Ik heb voor het rubberbootje een 2pk 2takt Yamaha. Geweldig motortje, weegt nog geen 10kg, start altijd, en heel compact. Die doe ik niet weg! Nou lijkt het mij wel een goed idee om daar dan Aspen brandstof in te gooien, alleen het motortje lust alleen maar 1:100 mengsmering. Ik heb er wel eens 1:50 mengsmering in gedaan, maar dat rookt en stinkt behoorlijk, en hij start slecht.
Iemand ervaring met Aspen in 1:100 mengsmering motortjes?

Martijn :)

Ja, ik dus. Geen probleem tot nu toe.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 23 mrt 2016 23:23 #718398

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2111
WADnWIND schreef :
mrtnm schreef :
Ik heb voor het rubberbootje een 2pk 2takt Yamaha. Geweldig motortje, weegt nog geen 10kg, start altijd, en heel compact. Die doe ik niet weg! Nou lijkt het mij wel een goed idee om daar dan Aspen brandstof in te gooien, alleen het motortje lust alleen maar 1:100 mengsmering. Ik heb er wel eens 1:50 mengsmering in gedaan, maar dat rookt en stinkt behoorlijk, en hij start slecht.
Iemand ervaring met Aspen in 1:100 mengsmering motortjes?

Martijn :)

Ja, ik dus. Geen probleem tot nu toe.

Mooi! Ga ik dat spul ook maar eens proberen.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Zo snel mogelijk weer een Grote reis!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 24 mrt 2016 07:20 #718416

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
We zijn lang geleden naar de Med vertrokken met een “Moderne” buitenboordmotor aan boord.
Ik gebruik de buitenboord uiterst zelden, we hebben een vaste roei- zeilboot als dingy. Het motortje word enkel gebruikt als we met z´n tweeën ergens heen moeten met veel wind – golven.
Bij hoge golven en zwaar beladen kan ik de roeiriemen niet hoog genoeg uit het water halen, mis wel eens een roeislag en dan schiet je niet echt op.
Die moderne motor bleek een constante bron van erger te zijn. Alle kunststof en rubber onderdelen vonden hun dood onder de Mediterrane zon.
Ik ben nogal handig en heb een minidraaibankje aan boord dus ik kon het motortje aan het lopen houden. Zo ongeveer alles is stuk geweest, zelfs de plastic propeller heb ik moeten herstellen met een roestvrijstalen “Inlay”
De meest ingrijpende herstelling : zelf een nieuw waterpomp huis gebouwd uit plexiglas en er ook nog een gevonden Suzuki asdichting op gezet.
Omdat dat motortje soms maanden ongebruikt in weer en wind hangt ging nogal wat fout.
Op een bepaald moment liep het onderste krukas lager vast. De naalden van het Torrington naaldlager waren gewoon driehoekig. Lang heb ik verzocht een nieuw lager of naalden te vinden.
We waren toen in Turkije, niks. Ook niet via internet.
Een Franse vriend zeiler gaf me dan de raad de naalden van de twee lagers om en om te monteren.
Dus een goede ronde naald, dan een driehoekige als “ Spacer “.
Ik had zo mijn bedenkingen maar wonder boven wonder werkte het motortje weer.
Ik had echter totaal geen vertrouwen in het ding, gebruikte het nog minder.
Als je aan de Zuidoost kust van Rhodos eiland ankert en gebruikt het motortje wegens de altijd aanwezige windkracht zes á zeven, dan wil je er niet aan denken wat er gebeurt als dat brommertje er mee ophoud. Met twee personen en bagage kun je zelfs met onze goede roeiboot niet tegen die wind oproeien, je eindigt ergens in Egypte. Erg dorstig neem ik aan.
Een buitenboordje moet 100% te vertrouwen zijn. Wat zeg ik, driehonderd procent.
Dus toen ik op Simi eiland een oud klein Seagulletje op het oud ijzer stort ontdekte kocht ik het voor 10 €.
Heb flink wat moeten herstellen, nu werkt het antieke machientje als nieuw.
Niks kan stuk, alles, zelfs de impeller en carburatorvlotter zijn metaal.
Heb er een gewijzigde vlotternaald in dus het olieverbruik is gehalveerd.
Honderd % vertrouwen en het oude gedeukte ding zal ook niet gestolen worden.
Komt nog bij dat het prutteltje een grote aaibaarheidsfactor heeft. Onze dingy met het luggerzeil en die motor word veel gefotografeerd als het aan de kade dobbert.
Mij hoef je niks te vertellen over Carbon footprint, Ik heb waarschijnlijk de laagste van alle forumleden. Dat oude motortje hoort daarbij.
Wat mij vaak opvalt bij flottieljes is dat veel jonge vaders hun kinderen met een fopspeen en het buitenboordmotortje laten spelen zodra ze in een afgelegen baai ankeren. Helaas hoor ik ze vaak Nederlands spreken.
Ik heb drie kinderen leren zeilen met ons bijbootje, één van hen is nu een echte kapitein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 24 mrt 2016 07:38 #718422

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
Ik heb dit in m'n 2,5Pkje:
en.aspen.se/Products/Aspen_2

En dan is het beslist geen stinkding meer.

Perfect, niks vergommen etc., geen rook etc.

Of dat een goed idee is hangt nogal af van je motor. Bij oudere motoren is het helemaal niet zo'n goed idee, omdat de ethanol(?) in de brandstof je rubbers aantasten. Mijn tuinmachineonderhoudsbedrijf (10 keer de woordwaarde) rade het sterk af bij mijn kettingzagen, ondanks het feit dat hij het graag aan me zou willen verkopen.
Bij mijn nieuwere machines gebruik ik het wel, omdat het idd veel minder stinkt, minder schadelijke stoffen uitstoot en er minder vervuiling op treedt.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 24 mrt 2016 08:49 #718436

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8473
mrtnm schreef :
Ik heb voor het rubberbootje een 2pk 2takt Yamaha. Geweldig motortje, weegt nog geen 10kg, start altijd, en heel compact. Die doe ik niet weg! Nou lijkt het mij wel een goed idee om daar dan Aspen brandstof in te gooien, alleen het motortje lust alleen maar 1:100 mengsmering. Ik heb er wel eens 1:50 mengsmering in gedaan, maar dat rookt en stinkt behoorlijk, en hij start slecht.
Iemand ervaring met Aspen in 1:100 mengsmering motortjes?

Martijn :)

Maar: Aspen heeft al mengsmering er in zitten. Staat netjes op t MSDS.

Dat is toch helemaal geen vraag?

Maar t verandert niks aan een groot deel van de vervuiling hoor. Die zit gewoon in het principe van een tweetakt besloten. Daar verandert geen brandstof wat aan.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2016 09:04 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 24 mrt 2016 09:03 #718438

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12627
Op hun site geeft Aspen aan dat Aspen 2 (met olie) voor alle tweetaktmotoren behalve BB motoren geschikt is.
Daarvoor hebben ze Aspen 4, waar je zelf de olie bij mag doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 25 mrt 2016 13:33 #718855

Philip schreef :
zapp schreef :
OK, een tweetakt-motortje vervuilt meer dan een viertakt. Dat snap ik. Maar je moet het ook niet erger maken dan het is. Ik gebruik mijn motor (8pk yamaha 1:100) alleen maar om de haven in en uit te varen, en zo nu en dan door de sluis. Dat valt dus allemaal wel mee.

En als dan naast mij in de sluis een motorboot ligt met 2 x 150 pk viertakt, of een pruttelende diesel, dan ga ik mij echt niet schuldig voelen. B)
Schuldig voelen hoeft niet maar toch stoot je tweetaktje naardere stoffen uit dan die 2 x 150pk en die pruttelende diesel samen ;)

Ten eerste geloof ik niet wat je hier zegt, ten tweede als het al zo is: het verbruik is niet 2x 15 (of meer) liter per uur. En die benzine/diesel moet ook geproduceerd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 25 mrt 2016 13:39 #718859

Mark Badoer schreef :
Ten eerste geloof ik niet wat je hier zeg

Het gaat niet om geloven, het gaat om feiten.
Twenty-five percent of the fuel and required oil that conventional two-strokes use most of it unburned is emitted directly into the water and air. According to the EPA, two-stroke engines discharge as much as 30 percent of their fuel and oil unburned directly into the water.

Every year, marine two-stroke motors spill 15 times more oil and fuel into waterways than did the Exxon Valdez.

The EPA estimates that one hour of operation by a 70-horsepower two-stroke motor emits the same amount of hydrocarbon pollution as driving 5,000 miles in a modern automobile.

Uit mijn eerdere link. Als je verder zoekt vind je vast méér onderzoeken met onderbouwing. De technologie heeft niet stilgestaan de laatste 40 jaar...
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 13:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 25 mrt 2016 13:52 #718861

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8212
Mark Badoer schreef :
Ten eerste geloof ik niet wat je hier zegt, ten tweede als het al zo is: het verbruik is niet 2x 15 (of meer) liter per uur. En die benzine/diesel moet ook geproduceerd worden.

Toch is het zo. het pijnpunt van tweetakt ligt niet zozeer in globale vervuilingen of het extra verbruik van brandstoffen en andere resources.

Het probleem is dat je door het principe van een tweetakt véél meer (tientallen tot hondertallen factoren meer, echt veel meer) onverbrande nare stoffen in de lucht slingert dan een viertakt. Een beetje benzine in een tweetakt kan op het gebied van luchtverontreininging meer schade veroorzaken dan véél meer benzine of diesel die netter verbrand in een viertakt. Geen directe relatie met het brandstof verbuik of de grootte van de motor of zelfs de frequentie van gebruik tussen een tweetakt en een viertakt dus.

En een lokaal probleem dus. En dat wil je niet op plekken waar veel mensen wonen en de lucht dagelijks inademen. Vandaar dat Amsterdam lokaal alleen een verbod wil: de plaatstelijke luchtkwaliteit verbeteren, niet de Co2 uitstoot of olie resources of wat voor andere globale bijwerkingen van een verbrandingsmotor dan ook.

Dat een viertakt een stuk zuiniger is met brandstof is een andere pré voor viertakt. Maar voor dat voordeel oplevert bij een tweetakt die je al hebt... Je zal inderdaad een Life Cyle Analysis moeten uitvoeren waarbij je ook kijkt naar de productie van je nieuwe motor en het afvoeren van de oude. Daarin heb je gelijk maar daar ligt niet het pijnpunt van de tweetakt.

Begrijp me goed: ik heb zelf ook een tweetaktje en zeg helemaal niet dat je die niet gebruiken meer mag. In gebieden waar (lokale) luchtvervuiling minder belastend is, gebruik in mijn tweetaktje ook nog wel eens. Maar ik snap wel waarom Amsterdam er van af wil en geef ze daar (en in andere stedelijke gebieden) helemaal gelijk. Maar dan ook de brommers er uit :)
Laatst bewerkt: 25 mrt 2016 13:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 27 mrt 2016 12:33 #719357

Ok, bedankt voor de uitleg! Redelijk overtuigd nu. Altijd goed dat mensen verstand van dingen hebben en (in dit geval) mijn buikgevoel kunnen corrigeren. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 28 mrt 2016 07:27 #719554

  • Marjatom
  • Marjatom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik denk niet dat je 2 takt plezier gebruik 1 op 1 kunt vergelijken met het gebruik door minder vermogende mensen waarvoor een 2 takt brommer in Amsterdam hun enige vorm van vervoer is. Dit geldt uiteraard niet voor alle 2 takt brommers en scooters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 29 mrt 2016 18:09 #720248

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Wat ik bij alle antwoorden gemist heb is een pleiten voor iets als een uitsterfbeleid, zonder verbieden erbij. Om eens een voorbeeld te noemen, een stoommachine vervuilt absoluut zeker meer dan welke tweetakt buitenboordmotor dan ook. Vrijwel iedere stoommachine wordt gestookt met steenkool, en dan meestal geen antraciet maar vetkool. Ik heb dat ooit eens in een kacheltje gestookt, maar daar komt een zooi vanaf, niet normaal meer. Antraciet gaat beter, maar is duurder, en wordt dus al minder gebruikt voor grootverbruikers. Overigens komt ook daar nog een hoop troep vanaf.

Maar ik hoor niemand zeuren over een verbod op de stoomboot van Sinterklaas, of die mooi gepoetste stoomwals bij een historisch festival. Waarom dat is? Het is maar een enkel machientje, en die wordt maar af en toe gebruikt. En de rommel die dat ding dan geeft daar kan iedereen wel mee leven. Hetzelfde geldt voor klassieke sleepboten met de originele dieselmotoren er nog in.

Als we er even vanuit gaan dat alle nieuwe buitenboordmotoren die hier verkocht worden moeten voldoen aan de huidige milieu-eisen dan betekent dat dat tweetakten op korte termijn niet meer nieuw verkocht worden. En als je dan nog eens tien jaar afwacht dan zijn ook de oude tweedehandsjes wel verdwenen, op een paar echte klassiekers na. Ik kwam een paar jaar geleden een mahoniehouten admiraalssloep tegen, met een glanzend opgepoetste buitenboordmotor achterop. Ik denk dat het een Seagull was, maar het kan ook een andere Engelse klassieker geweest zijn. Een tweetakt uiteraard. De combinatie zag er fantastisch uit. En ook die klassieke combinatie mag dus vanaf januari 2017 niet meer over de Amstel varen.

En dat vind ik bezopen...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Heb jij ook nog een tweetakt buitenboordmotor? 29 mrt 2016 18:59 #720279

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Misschien gewoon doen.
En als WATERNET dan en boete uitschrijft, het voor laten komen en het erop gooien dat het in strijd is met de nationale wetgeving.

Hetzelfde als de milieuzones voor oudere dieselauto's.
In o.a. Utrecht en Rotterdam.
De auto is goedgekeurd om in heel het land te mogen rijden, lijkt mij.
Het is net het wildwest. Elke stad gaat een beetje zijn eigen regels lopen verzinnen, terwijl het juist overal gelijk hoort te zijn, dacht ik althans.

Over Amsterdam en Rotterdam gesproken: zij kunnen beter eens naar die zeeschepen gaan kijken die op stookolie varen. Dat is pas vies.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2016 19:01 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl