Mark Badoer schreef :
Ten eerste geloof ik niet wat je hier zegt, ten tweede als het al zo is: het verbruik is niet 2x 15 (of meer) liter per uur. En die benzine/diesel moet ook geproduceerd worden.
Toch is het zo. het pijnpunt van tweetakt ligt niet zozeer in globale vervuilingen of het extra verbruik van brandstoffen en andere resources.
Het probleem is dat je door het principe van een tweetakt véél meer (tientallen tot hondertallen factoren meer, echt veel meer) onverbrande nare stoffen in de lucht slingert dan een viertakt. Een beetje benzine in een tweetakt kan
op het gebied van luchtverontreininging meer schade veroorzaken dan véél meer benzine of diesel die netter verbrand in een viertakt. Geen directe relatie met het brandstof verbuik of de grootte van de motor of zelfs de frequentie van gebruik tussen een tweetakt en een viertakt dus.
En een lokaal probleem dus. En dat wil je niet op plekken waar veel mensen wonen en de lucht dagelijks inademen. Vandaar dat Amsterdam lokaal alleen een verbod wil: de plaatstelijke luchtkwaliteit verbeteren, niet de Co2 uitstoot of olie resources of wat voor andere globale bijwerkingen van een verbrandingsmotor dan ook.
Dat een viertakt een stuk zuiniger is met brandstof is een andere pré voor viertakt. Maar voor dat voordeel oplevert bij een tweetakt die je al hebt... Je zal inderdaad een Life Cyle Analysis moeten uitvoeren waarbij je ook kijkt naar de productie van je nieuwe motor en het afvoeren van de oude. Daarin heb je gelijk maar daar ligt niet het pijnpunt van de tweetakt.
Begrijp me goed: ik heb zelf ook een tweetaktje en zeg helemaal niet dat je die niet gebruiken meer mag. In gebieden waar (lokale) luchtvervuiling minder belastend is, gebruik in mijn tweetaktje ook nog wel eens. Maar ik snap wel waarom Amsterdam er van af wil en geef ze daar (en in andere stedelijke gebieden) helemaal gelijk. Maar dan ook de brommers er uit